Itselläni on myös ADHD-diagnoosi. Parin viime vuoden aikana on tullut käytyä läpi lääkityksistä lyhyt- ja pitkävaikutteinen metyylifenidaatti sekä lisdeksamfetamiini. Ja näiden yhdistelmiä lääkärin ohjauksella. Omalla kohdalla em. lääkkeet saivat työn ja elämän paremmin reilaan. Mutta ovat tuoneet mukanaan myös kosolti muita ongelmia.
Syy kirjoittaa tähän ketjuun on se, että vaikutan löytäneen säännöllisestä psilosybiinin mikro- ja miniannostelusta paljon perusteellisemman tuen elämään ADHD-aivojeni ja tunnepuolen haasteideni kanssa. Mainitsinkin tästä tuossa toisessa ketjussa. Postauksesta löytyy linkki mikroannostelua käsittelevään Reddit-yhteisöön, jossa ADHD mainitaan hyvin usein jäsenten kertomuksissa.
Tässä muutamia havaintoja työpäivistä mikroannoksen ottamisen jälkeen:
- ajoittain uskomaton laser-keskittyminen kokouksissa
- olen sosiaalisempi
- käytän värikkäämpää kieltä
- koen itseni luovemmaksi
- koen itseni rauhallisemmaksi
Muutama havainto vapaa-ajasta vajaan parin kuukauden säännöllisen mikroannostelun ja muutamien viikonloppuina otettujen miniannosten jälkeen:
- tuntuu, että elämässäni on enemmän syvyyttä
- olen alkanut kiinnittää fyysiseen ja henkiseen terveyteeni merkittävästi enemmän huomiota
- vaikuttaa siltä, että vanhemmuus, parisuhde ja elämä ylipäätään sujuvat paremmin kuin vuosiin
Kukin on yksilö, eikä tästä todellakaan kannata vetää mitään itseä koskevia johtopäätöksiä. Mutta ainakin omalla kohdallani vaikuttaa onnekkaasti siltä, että psykedeelien mikro- ja miniannostelu saattaa toimia paremmin itselleni ADHD:ni kanssa pärjäämiseen kuin lääkestimulantit.
Vaikka mm. empatogeeneista on vuosien takaa kokomusta, psykedeelit ovat itselleni verrattain uusi tuttavuus. Olen toistaiseksi vasta testannut mikro- ja miniannoksia psilosybiinin ja tunnetun ällällä alkavan psykedeelin kanssa. Miniannokset ovat johtaneet mm. uskomattamalta tuntuvaan rauhallisuuden ja hyperfokuksen tilaan. Musiikin kuuntelu ja metsässä kävely ovat saaneet aivan uuden merkityksen. Olin sitten psykedeelin vaikutuksen alaisena tai en.
Koitan piipahtaa joskus uudelleen täällä raportoimassa. Tsemppiä kaikille muille neurojuttujen kanssa painiville. Kiitos kun olette jakaneet kokemuksianne.