Psilosybiinisienet ja ADHD

Onko täällä ketään, jolla ADHD diagnoosi? Olen miettinyt kuinka paljon tuntemukset eroaa meillä ADHD: illa vs normaaliaivoiset… En yhtään pidä ns. nousuvaiheesta ja siksi olenkin päätynyt porrastamaan annokseni. Otan ensimmäisenä sellaisen annoksen, jonka nousun siedän jotenkin ja boostiannoksen nousu ei sitten enää ole yhtä “kamala” ja pääsen boostin jälkeen oikein mukavasti matkustelemaan pääni sisällä.
Tarkemmin sanonuttuna nousuissa pää menee aivan tolkuttoman kaoottiseksi. Kaikki ajatukset, mielikuvat jne. menee niin kauheaa vauhtia päässä etten ehdi mihinkään keskittymään enkä oikein saa edes mitään tolkkua niistä. Samoin aistit herkistyy niin etten siedä mitään kosketusta, äänet tuntuu 1000- kertaisilta jne. Haluan olla vain laput silmillä täydessä rauhassa ja odottaa, että se kiitorata-vaihe loppuu. Nämä tulee ihan grammankin aloitusannoksella ja gramma on se ehdoton maksimi mitä otan alkuun. Aktivoituuko tuossa jotenkin autistiset jutut? Vaikkein niitä näin normaalitilassa silleen ole.
Ekat kokemukset oli Golden Teacherilla, jolla mielestäni keholliset vaikutukset oli voimakkaammat kuin McKennaii, mitä olen nyt itse kaiken säätämisen ja söhläämisen jälkeen saanut kasvatettua. McKennaiilla tuo gramma tuntui tosin paljon voimakkaammalta päässä mitä GT.
Myös sitten ns laskut on siinä mielessä ikävät, että on ahdistus palata takaisin ns. normaaliin elämään eikä olisi mitään mielenkiintoa normaaliin arkeen ja elämään. Johtuuko vaan siitä, että kokee oman elämän suht shaibaksi vai liittyykö johonkin muuhun, esim. ADHD aivoihin?

Tripin jälkeen en saa millään unta. Normaalisti edes rauhoittava lääke saa nukahtamaan ellei muuten uni tuu mutta tripin jälkeen sekään ei tehoa edes normaalia suuremmalla annoksella. Onko tämä(kin) ihan normaalia vai liittyykö ADHD aivoihin? Onko jotain vinkkiä millä saisi nukuttua tripin jälkeen? Seuraavaksi päiväksi ei voi suunnitella mitään kun on niin väsynyt nukkumattomuuden takia.

ADHD lääkettä otan vain ns. tarpeen mukaan, en päivittäin. En ole koskaan ottanut ADHD lääkettä ennen sienten popsimista. Onko jollain tietoa/kokemusta miten tatit vaikuttaa, jos on ottanut ADHD lääkkeen?

2 tykkäystä

Vahvoilla ADD oireilla mutta ilman stimulantteja tai muitakaan lääkkeitä elävänä en koe matkoja kuvaamallasi tavalla mutta joskus vuosia sitten kun takana oli puoli elämää yhteen putkeen kestänyt erittäin runsas kofeiinin ja nikotiinin käyttö ja myös ADD lääkkeen käyttö hyvin vähäisissä määrin, koin eläväni enemmän oman pääni sisällä nykytilanteeseen verrattuna ja matkat oli jossain määrin saman kaltaisia sinun kuvaustesi kanssa. Surkea keskittyminen on paljolti samaa tänä päivänä verrattuna mitä se oli vuosia sitten, sillä erotuksella etten sukella ajatuksissani ympäri vuorokautta joka ikistä päivää ja olen enemmän läsnä kehoni ja ympäristöni kanssa. Matkat vuosia sitten olivat paljon enemmän juuri sellaista ajatuksien ja mielikuvien mukana seikkailua kun nyt ne ovat enemmän nykyhetkessä vahvasti läsnä elämistä ja ajatuksia matkan aikana tulee huomattavasti vähemmän mutta ne sisältävät paljon merkityksellisempää asiaa.

En muista kokeneeni koskaan mitään erityistä ongelmaa trippien nousujen kanssa. Enkä myöskään laskujen kanssa. Ehkä jännitin nousuvaihetta enemmän joskus menneisyydessä. Aistien herkistyminen on aika usein raportoitu vaikutus. Tuhat kertaiset äänet tosin ei kuulosta tutulta mutta se miten aistin esim musiikin voi olla erilaista koska sen ulottuvuus kasvaa monin kertaisesti.

Tripin jälkeen olen kokenut oloni aina energiseksi ja unen saantia ei voisi kuvitella tunteihin.

Kaikilla lääkeaineilla voi olla ja usein onkin aivoja epätasapainottava vaikutus koska niiden toiminta perustuu aina jonkin aivojen toiminnan muuntamiseen ja aivot reagoi tähän yrittämällä saavuttaa luonnollisen tasapainonsa. Esim jonkin välittäjäaineen määrän väkisillä lisääminen voi johtaa “downregulointiin” joka näkyy lääkkeen vaikutuksen lopussa normaalia pienempänä välittäjäaineen määränä kunnes luonnollinen tasapaino hiljalleen palautuu. Riippuen siis aineesta, esim rauhoittavien lääkkeiden myöhempi vaikutus voi olla ajatuksien vilkastuminen ja esim itsetuhoisten ajatuksien lisääntyminen. Stimulanttien myöhempi vaikutus voi olla väsymys, entistä heikompi keskittyminen, masennus ja alakuloisuus.
Jos siis mietit syytä miksi normaali elämä voi tuntua pahalta, niin näillä voi olla vaikutus. Varmasti auttaa myös jos syventyy miettimään mistä se mielipaha johtuu, tuntuuko se tulevan enemmän sisältä vai liittyykö se johonkin ulkoiseen. Ja siitä eteenpäin.

Lähinnä se tässä ihmetyttää, että miksi tämä ensimmäinen nousu on niin kaoottinen kun kuitenkin jatkossa tasaantuu eikä boostiannoskaan enää aiheuta kaaosta vaan ihan rauhallisen “avautumisen”. Toki se on hiukan annoksestakin kiinni. Esim. Golden Teacherin pienemmillä annoksilla nousu ei ollut kaoottinen mutta taas 1.5g aloitusannoksella meni jo jalat alta ja päässä kaaos ja sama tuli nyt grammalla Kennaa. Sitäkin tässä miettinyt olenko (ADHD:sta johtuen) normaalia herkempi ja siinä missä joku ei ole vielä oikein moksiskaan 1.5g annoksesta niin minä sitten menen jo pitkin seiniä kun en pysy pystyssä :thinking:

Koitin googletella mutten löytänyt kuin yhden postauksen, jossa ADHD henkilö kuvasi samanlaista kaaosta mitä itse kokenut. Sen sijaan löysin paljonkin kommentteja siitä, että ADHD on jotenkin herkempi vaikutuksille (ja esim. lääkkeille olen tosi herkkä, tällainen kävelevä haittavaikutus). Mutta aina on sitten näitä muttia, sillä vastaavasti oli sitten näitä kuvauksia, että toleranssi on normaalia korkeampi ja siinä missä muut tipahtelee niin ADHD: lla ei tunnu vielä missään.
Ehkä sitten olen liian analyyttinen :thinking: On vaan ollut aina jotenkin kiva ymmärtää asioita ja kokemaansa :innocent:

Saattaa olla, että ADD: lla ja ADHD: lla on hiukan eroa :thinking: Läheiselläni on ADD ja hän ei esim. koe lääkityksestä mitään sellaista mitä minä olen kokenut. Ts hän ei koe siitä apua kun taas itsellä pää hiljenee lääkkeen myötä, rauhoittuu kaikin puolin jne. Tatteja ei ole kokeillut, joten niitä kokemuksia ei ole voitu verrata.

Viime kerralla laskuissa mietin, että onkohan tässä jotain samaa kuin mitä sellaiset ovat kokeneet, jotka haluavat paeta erakoiksi vuorille ja viettää päivänsä meditoiden :slightly_smiling_face: Elämä ja kaikki täällä tuntui vaan niin merkityksettömältä ja turhalta. Vaikka omassa henk koht elämässä on ollu todella vaikeaa viime vuodet niin ehkä liittäisin tuon haluttomuuden “palata” vähän samaan kuin kuolemanrajakokemuksen kokeneet kuvaavat haluttomuudestaan palata takaisin tähän elämään…Tässä nyt on pitkin elämää vaihtelevasti halunnu valaistua ja päästä eroon elämien kierrosta ja tripillä sitten välillä tulee jotain sellaista mistä oivaltaa kaikenlaista.
Mutta voin toki olla väärässäkin ja aika ja tutkaillut kait sen näyttää :slightly_smiling_face:
Olen nyt kuitenkin vielä suht kokematon tatteilija kun on alle 10 kertaa takana.

Minun arvaukseni on että elät normaalisti enemmän mielesi sisällä ja sienet aukaisevat tajuntaasi matkan aikana ja tuo kaaoottinen nousu on merkkinä siitä. Kun vaikutus on kunnolla päällä niin olet tasapainoisemmin läsnä ympäristön ja kehosi kanssa jonka vuoksi tuota kaaoottista nousuvaihetta ei tule välttämättä enään uudelleen saman matkan aikana.

1 tykkäys

Tässä olet kyllä täysin oikeassa :sweat_smile:
Hyvin mahdollinen selitys kyllä.

(kirjoittajan poistama viesti)

Olisin kyllä melko varovainen tekemään mitään etädiagnooseja tuntemattomille ihmisille. En tiedä kuinka paljon olet tutkinut ADHD:n syntyyn esitettyjä mahdollisia syitä, mutta mielestäni on liian yksinkertaistavaa viitata yhden psykologin teoriaan. Ja se että joku on käyttänyt psykedeelejä, ei oikeastaan kerro mitään hänen teorioidensa paikkaansapitävyydestä.

Ihmettelen myös väitettä, että nousuvaiheessa ego kuolee ja pahoinvointi johtuu tästä. Egokuolema on käsitteenä hyvin epämääräinen, eikä sen kaltainen kokemus todellakaan liity jokaiseen nousuvaiheeseen. Kaipaisin kyllä täsmällisempää määrittelyä termille ego/egokuolema. Oman kokemukseni mukaan se ei liity mitenkään automaattisesti psykedeelien aiheuttamiin tiloihin.
Itsensä voi kyllä kokea todella monin eri tavoin uusista näkökulmista, sitä en kiellä.

7 tykkäystä

Ymmärtääkseni ADHD on kyetty jollain tasolla todentamaan aivokuvissakin ettei kyse siis olisi mistään “huuhaa diagnoosista” tai “suojamekanismista”.
Varmasti on moniakin psyykkisiä häiriöitä, jotka liippaa läheltä ADHD: ta ja tämän vuoksi tutkimukset yleensä tehdään suht huolella (moniammatillisesti).
Toki ADHD: n lisäksi voi olla muitakin diagnooseja. Usein näin onkin, koska ADHD: illa on suurempi riski masennukseen ym.

“Egokuolema” tuskin näin pienillä annoksilla tulee. Ainakaan ei mulla tullut. Toki olen ollut “muuntuneessa tietoisuudentilassa” mutten ole kertaakaan menettänyt tietoisuutta tästä keho-mieli olemuksestani, en edes kehotuntemusta vaikka vessassa piti käydä pitkin seiniä kävellen :grin: Päättelisin näistä, ettei kyseessä ole “egokuolema” ainakaan siinä merkityksessä, että tietoisuus omasta yksilöllisestä itsestä katoaisi ja olisi osa suurempaa/ ykseyttä.
Sen verran se ego kuolee, että ne asiat mitkä normaalitajunnassa ahdistaa, ketuttaa ym niin tässä muuntuneessa tietoisuudentilassa ei haittaa yhtään. Ikäänkuin olisi jotenkin “kehittyneempi” tai “korkeampi” otus ja tällaisten ego-ketutusten yläpuolella kun on tattivaikutus päällä.

Jaa-a. Tämän takia on ehkä hyvä että määritellään käsitetteitä mitä käytetään. Kuvailemasi määritelmä kuulostaa ns itse rakennetulta. Egolle löytyy määritelmä myös psykologian puolelta ja sieltä se on käsittääkseni peräisin. Jälkeenpäin sitä on käytetty vähän miten sattuu, joka tietty tekee koko käsitteestä hankalan. Yliluonnollisuutta en ole egoon kuullut liitettävän, ellei nyt sitten mennä pseudotieteen puolelle.
Itselleni ego yksinkertaisimmillaan merkitsee ihmisen ‘minää’. Lähes synonyymina. Minän käsite on yhtä lailla epämääräinen ja vaihtelee termin käyttäjästä riippuen.
Ehkä tämä ketju ei nyt tarvitse tämän enempää käsitteiden määrittelyä tästä. Vähän menee ohi aiheen.

2 tykkäystä

Lopun sinällään ADHD:iin liittymättömän mutuilupaskanjauhannan voit suoltaa vaikka Vapaa aiheeseen, jos on ihan pakko, @kaukosäädin. Itse en ainakaan aio katsoa minkään gurujen (vaikka ihan tunnettu sellainen olisikin) youtubevideoita.

1 tykkäys

Viestiketjun alkuperäinen aihe on tärkeä ja siksi tosiaankin on ikävää huomata että useammissa vastauksissa on harmillisen paljon alkuperäiseen kysyjään kohdistuvaa keittiöpsykologiaa toteutettuna ilman laajempia taustatietoja, diagnoosin ja sen perusteiden kyseenalaistamista sekä termien leväperäistä uudelleenmäärittelyä joka johtaa lähinnä sisältököyhään sanahelinään.

ADHD aiheuttaa jatkuvasti ongelmia valtavalle määrälle ihmisiä monilla elämän osa-alueilla ja sen konkreettisuuden tai pysyvyyden vähättely tuskin auttaa asiaa kovinkaan monille asian kanssa painiville. Tähän keskusteluun kaivattaisiin mielestäni ensisijaisesti oikean ADHD-diagnoosin saaneilta näkemyksiä siitä, miten siihen liittyvät taipumukset ovat mahdollisesti vaikuttaneet sienikokemuksiin ja miten haasteelliset puolet olisivat mahdollisesti selätettävissä ilman ongelmien väheksyntää tai itsekusetuksella niistä eroon pyristelyä.

7 tykkäystä

Henkilökohtaisesti en ole mitenkään loukkaantunut itseeni kohdistuvista spekuista ja olen myös pahoillani jos omilla vastauksillani myötävaikutin ketjun ohjautumiseen sivuraitelle.

Edelleen toivon, että ketjuun löytyisi muitakin ADHD henkilöitä kertoilemaan kokemuksistaan tattien kanssa. Yksin pähkääminen on usein vähän saman kehän kiertämistä ja toisten näkemykset avaa asioita ihan eri tavalla kuin itsensä kanssa juttelu :slightly_smiling_face:

@kaukosäädin : katsoin kyllä videon mutta mielestäni se oli aika lailla perus kiintymyssuhdeteoriaa enkä ainakaan nyt samantien saanut ahaa elämystä, että olisi jotenkin innovatiivisella tavalla selittämässä ADHD: n kehittymisen.

2 tykkäystä

Gabor Matén vetäminen tähän keskusteluun ja käyttö auktoriteettina jonkin vaihtoehtoisen ADHD:n olemusta koskevan teorian tukena oli jotenkin kummallista, kun tietää, että tämä tohtori on sanonut kärsivänsä ADHD:sta itsekin ja myöntänyt hoitavansa sitä amfetamiinilla.

Maté käsittääkseni myös näkee, että vaikka selkeitä selittäviä tekijöitä geeneistä ei löydykään, niin biologiset seikat ADHD:n kuitenkin aiheuttavat. Kaiketikaan hänellä ei myöskään ole egon toimintaan viittaavaa teoriaa taudin etiologiaa koskien, vaikka joistakin aiemmista (jo poistetuista) viesteistä saattoi jollekin syntyä sellainen kuva.

Anyway, minulla on ADHD ja melko kattavaa kokemusta psykedeeleistä.

Psilosiini on eräs voimakkaimmin keskittymistä haittaavia, ajatukset raiteiltaan vetäviä ja huomiokyvyn kaappaavia psykedeelejä, joita olen kokeillut. Omalla kohdalla samalle rimalle ovat yltäneet vain sille rakenteellisesti läheistä sukua olevat N,N-DMT ja 5-MeO-DMT.

Koska eri psykedeelit sitoutuvat ja vaikuttavat serotoniinireseptoreihin toisistaan poikkeavalla tavalla, luultavasti myös niiden vaikutuksessa aivodynamiikkaan on vaihtelua. Myös muiden reseptorien ja kuljetusproteiinien kautta välittyvissä oheisvaikutuksissa näyttää olevan ainekohtaisia erovaisuuksia.

Psykedeelit vaikuttavat serotonergisten mekanismien lisäksi myös dopaminergisiin ja noradrenergisiin mekanismeihin - ja näiden osalta ADHD-ihmisillä on olemassaolevia poikkeamia.

Jotkin psykedeeliset aineet tuottavat soljuvampia, helpommin hallinnassa pysyviä trippejä. Psilosiini tuntuu pienilläkin annoksilla istuttavan aloilleen, pysäyttävän ja puhuttelevan - tuoden esiin sellaisia asioita, joita ei tule miettineeksi. Itse en pysty tässä tilassa kovin tehokkaasti seuraamaan keskusteluja tai edes muistamaan mitä olin tekemässä.

Usein tilaan liittyy myös kummallinen raukeus, jota ei useimmilla muilla psykedeeleillä ilmene yhtä voimakkaana. Sienten huomaa vaikuttavan, kun alkaa haukotuttamaan.

Kuitenkin kaikki psykedeelit vaikuttaisivat aiheuttavan aivoverkkojen menoa pois tavalliselta tolaltaan, joka johtaa väistämättäkin hetkellisesti heikentyneeseen keskittymiskykyyn. Tripin jälkeen saattaa olla myös melko uupunut ja pöllämystynyt, jopa täysin tyhjä olo. Sen ei pitäisi kuitenkaan jatkua kovin pitkään.

Toisaalta olen joskus vähäisiä sienimääriä pikkuhiljaa napostellen onnistunut mm. uppoutumaan erääseen kirjaan niin, että luin sen kokonaan. Itsellä sienten holtittomaksi vetävä vaikutus paikottuu voimakkaimmin nousuvaiheen alkurytäkkään, joten hitaammalla tahdilla nautittuna tilaan pääsee ujuttautumaan seesteisemmin.

ADHD-lääkkeidenkin kanssa olen sieniä kokeillut.

Metyylifenidaatin kanssa olotila tuntui monin paikoin epämiellyttävältä, eikä kokemus ollut edes kovin hyödyllinen. Mutta tämä aine ei muutenkaan omalla kohdalla tunnu synergisoivan kovin hyvin psykedeelien kanssa.

Deksamfetamiinin kanssa annosteltuna psilosiini synergisoi huomattavasti paremmin ja olotila lähentelee jossain määrin perinteisistä empatogeeneistä (kuten MDMA:sta) saatavaa vaikutusta. Kovin keskittynyttä ei meininki tuolloinkaan ole, mutta ainakin olen aktiivisemmin läsnä ympäristöni kanssa. En ole koskaan ottanut isoa annosta kumpaakaan, kun olen ottanut näistä kumpaakin: maksimissaan 10 mg deksamfetamiinia ja 1 g sieniä.

4 tykkäystä

Kiitos tosi paljon vastauksesta. Sain kaipaamaani tietoa ja “vertaistukea” :smiling_face:
Tuntuu huojentavalle, että alkukaaokselle on joku oikea selityskin enkä ole yksin tällaisesta “kärsimässä”.

Itse käytän lähinnä lisdexamfetamiinia ja joskus metyylifenidaattia kun ei ole rahaa ostaa ensin mainittua. Överin kallis lääke.

Tripin jälkeiseen unettomuuteen kaipailisin vinkkejä. Saatan olla todella todella väsynyt ja silmätkin on lyijyn raskaat mutta ei saa unta… ikään kuin olisi joku nappi pohjassa ettei pysty nukahtamaan.

2 tykkäystä

Paljon on kerennyt tapahtua parissa päivässä. Kaukosäätimen poistamat viestit jättää aika ison aukon keskusteluun.

Wangadin tekstistä tarttui mieleen tuo sienitrippien hallitsemattomuus jonka voin myös allekirjoittaa ja todeta ettei todellakaan sovi kontrollifriikeille. LSD trippi miedommalla annoksella sopii mielestäni tällaiseen tarkoitukseen huomattavasti paremmin mutta sekin saattaa viedä mukanaan suuremmalla annoksella.

Itse tykkään erityisen paljon vahvan sienitripin laskuvaiheessa usein koettavasta tilasta jossa läsnäolo ja mielen selkeys loistaa korkeimmillaan. Tässä vaiheessa on mukava ottaa jokin aktiviteetti alle.

Mielestäni tripit johtaa juurensa johonkin jossa ei ole aivoja. Actualized.org kanavaa seuraten ja samalla omiin kokemuksiini peilaten, vaikuttaisi siltä että universumissa elää kaikkitietävä tietoisuus, tai että universumi itsessään on kaikkitietävä tietoisuus, joka on rakentanut kaiken mitä se pitää sisällään. Myös siis meidät. Jos ajatellaan mikä löytyy evoluution takaa niin juurikin universumi. Tämän pidän mielessä aina jos tutkailen tai lueskelen jotain mitä me ihmiset näemme ja havaitsemme aivojen toiminnassa.

1 tykkäys

Miksi tällaiset kokemukset ja johtopäätökset eivät voisi olla aivojen tepposia? Noita universaalin tietoisuuden kliseitä voi olla mielenkiintoista pohtia sienipäissään tai joskus muutenkin, mutta nähdäkseni ei ole mitään syytä olettaa että päihdekokemukset tai ylipäätään mitkään kokemukset elämässä kertoisivat perimmäisesti mistään muusta kuin juurikin aivojen reagoinnista niihin. Sehän on jo itsessään hienoa ja opettavaista.

Vaikka tripillä omat vaivat ja murheet voivatkin hetkellisesti unohtua, niin aivotoiminnan henkilökohtaiset erot kyllä herkästi korostuvat kokemuksen muissa vaiheissa ja siitä tässä viestiketjussa yritetään keskustella. Maailmankaikkeuden olemuksesta spekulointia voi jatkaa muualla.

7 tykkäystä

Itse poden ADHD:ta ja lääkityksenä myös lisdexamfe. En ole koskaan osannut säädellä tunteitani, olen impulsiivinen etenkin taloudellisesti ja minulla on maanisia kausia sekä pitkiä masennuskausia, jotka eivät kuitenkaan tee minusta kyvytöntå hoitamaan asioita ja elämään normaalia elämää. Lääkitys on lähinnä auttanut arjen asioissa ja antanut puuttuvaa motivaatiota, mutta tunnepuoli ja muut pään sisäiset jutut ovat edelleen päin peetä, etenkin iltaisin lääkkeen vaikutuksen lakattua tuntuvat ongelmat korostuvan.

Tripit ovat omalla kohdallani olleet myös intensiivisiä ja sekavia vuoristoratoja, mutta en silti kokisi niitå koskaan kokonaisuuksina epämiellyttäviksi. Todella voimaannuttavia kokemuksia pitkässä juoksussa, mutta hetkellisesti niin uuvuttavia että voisin vain nukkua pari päivää putkeen palattuani.

2 tykkäystä

Olen edelleen pohtinut aistiyliherkkyyttä, joka näköjään herkästi tulee, jos on vähänkin isompi annos. Nykyään puhutaankin jo enemmän autismikirjon häiriöistä eikä niinkään erikseen ADHD: sta, Aspergerista jne. Tässä pohdiskellessa olen itsekin alkanut ymmärtää itseäni paremmin kun ajattelen, että autismikirjon eri piirteet ilmenee ihmisissä eri tavoin mutta lopulta ollaan kaikki autisteja, jos nyt näin voi sanoa. Autisteista puhuttaessa viitataan yleensä näihin suht vaikeasti oireileviin mutta näin itsetutkiskelun myötä olen havainnut, että onhan näitä piirteitä itselläkin mutta ne ilmenee vaan hienovaraisemmin normi arjessa. Tuo nyt lähinnä alustuksena.

Viime tattikerralla ajattelin olevani taas valmis vähän isompaan määrään kun olen työstänyt pelkojani, mieltäni ym ja edellisen kerran porrastettu 1.5g + 1.5g oli oikein hieno kokemus ilman mitään negatiivista nousuvaiheessa.
Kokeilin nyt Ecuadoria Kennan sijaan ja otin ensin 1.6g ja tunnin päästä toiset 1.6g. Nousu ei ollu sillä tavalla kaoottinen vaan “pysyin mukana” mutta keholliset tuntemukset oli aika kauheita mitä ihmettelin kun lukemani mukaan Ecuadorin nimenomaan ei pitäisi vaikuttaa kovinkaan kehollisesti. Samaten se aistiyliherkkyys oli jotain aivan karmeeta. Ja kuinka ollakaan nämä nelijalkaiset oli harvinaisen ärsyttäviä juuri tämän nousun aikana. Lopulta jo itkin kaikkea sitä kaaosta mielessäni ja kehossani minkä nämä ihanat karvaiset otukseni saivat aikaan. Ääniyliherkkyys tulee aina mutta nyt isommasta annoksesta johtuen se oli normaaliakin pahempi ja kissan rymyäminen kuulosti lähinnä kuin olisin ollut keskellä sotatannerta. Joku katti vissiin tiputti jossain päin taloa jotain ja siitä sitten koira riemastui ja alkoi murista ja haukahdella. Ja sain siinä vielä pienen paniikinkin että ei kai joku ole tulossa. Ryömin ja kierin sängyssä toisinpäin kuin mikäkin norppa, että pystyin tattien vääristämin silmin tihrustaa ikkunasta onko joku oven takana.
Että kaikki olisi täydellistä niin koira sitten tönäs mun limua täynnä olevan mukin lattialle. Olo alkoi todellakin olla kuin perinteisesti kuvatulla autistilla joka heijaa itseään huoneen nurkassa kädet korvilla, että jättäkää mut rauhaan, en kestä mitään enkä ketään.

Tämä nyt kallistui vähän bad tripin puolelle erittäin onnistuneen alun jälkeen mutta mietityttänyt tuo miten vahvasti aistiyliherkkyys ilmenee. En tiedä korostuiko se tuon voimakkaan kehollisen tuntemuksen vuoksi. Golden teacherilla oli myös keholliset tuntemukset voimakkaampia mutta Kennalla ei ole tullu vastaavia. Samoin olin aivan umpijäässä, mitä ei ole tullut Kennalla mutta on tullu GT: lla ja nyt Ecuadorilla.

En tiedä liittyykö nämä ylläolevat ADHD: seen/autismikirjon häiriöön vai onko vastaavaa ihan ns. normaaleillakin mutta laitoin tämän nyt tämän otsikon alle kuitenkin.

ADHD ei lukeudu autismin kirjoon.

Suurimmalla osalla P. cubensiksen kannoista tuskin on keskenään mitenkään merkittäviä eroja vaikutuksen kannalta, tällaiset sepitykset ovat lähinnä myyntipuheita. Paljon enemmän merkitystä on omalla mielentilalla, ympäristöllä ja sillä mitä odottaa kokemukselta saavansa.

Ehkä kannattaisi vain suosiolla pienentää annosta varsinkin silloin kun on yksin vastuussa mahdollisesti häiriötä aiheuttavista lemmikeistä.

Ok, nämä vähän sekoittuneet päässäni. Kyseessä on siis Asperger mikä luetaan autismikirjon häiriöihin ja olin niputtanut Asperger, ADHD ym. samaan ja näin tuo ADHD: kin seurasi päässäni mukana autismikirjon häiriöksi. Olisi pitänyt tarkistaa ennen kirjoittamista.
Sillä tavalla toki ns yhteyttä että autismikirjon häiriöllä ja ADHD:lla on nyt ainakin jaettua geneettistä taustaa ja autismikirjon häiriön yhteydessä esiintyy usein ADHD (joskaan ei aina).

Vaihtoehtoja ei ihan joka sormelle ole kun on eläimiä :slightly_smiling_face:
Onhan sitä eläimettömilläkin riski yllättävästä häirinnästä. Ikinä ei kai voi tietää mitä kesken tripin tapahtuu omassa kodissa, naapurissa tms. ja voi tulla yllättäviä häiriötekijöitä.
Toki sitä koittaa aina minimoida häiriötekijät mutta kaikkea ei aina ole mahdollista ennakoida.
Lähinnä se pointti oli, että onko aistiyliherkkyys/häiriöherkkyys ns normaalia vai onko se korostuneempi jos on tällainen valuvikainen :thinking: