Minulla diagnosoitiin vuosien taistelujen jälkeen ADHD,PTSD ja keskivaikeaa masennus ja ahdistusdiagnoosi, sillä paniikkihäiriölle ei ole omaa spefistä diagnoosia, vaan se määritellään, F41 Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Pointtina tässä kuitenkin ADHD, ja sen merkitys. Olen tehnyt itsehoitona tämän vuoden aikana neljä ns. terapiamatkaa. Sen verran pohjustan, että olen ennen matkoja hankkinut ensin mahdollisimman paljon saatavilla olevaa tutkimustietoa maailmalta ja myös empiirisiä kokemuksia ja kokeilujen tuloksia. Siksi olen ”uskaltautunut” diagnooseista huolimatta kokeilemaan psilosybiinia (cubensis) hoitomuotona. Puhun nyt vain yhdestä subjektiivisesta kokemuksesta. ADHD on tekijä, joka vaikuttaa psilosybiinin toimintaan, mutta kuten muutenkin vaikutuksia vertaillessa, kaikki on yksilöllistä. ADHD henkilö joutuu kuitenkin työstämään matkaa norminormaalia enemmän, sillä ajatus on koko ajan laukalla ja kun pitäisi saavuttaa mahdollisimman syvä ja intensiivinen taso, jossa psilosybiinin hyöty olisi parhaimmillaan, ja saavuttaisi keskittyneen tilan, jossa pystyy käsittelemään asoita, niin se ei ole helppoa. Itse joudun käyttämään todella isoja annoksia, sillä minun geneettisen nopean metabolian vuoksi, psilosybiini kumuloituu todella nopeasti ja neljän gramman (kuivattu ja jauhettu) annos tuo ainoastaan kevyen parin kolmen tunnin euforian, jolloin pystyn vain niin sanotusti lataamaan akkuja/mieltä siten, että olo paranee muutamaksi päiväksi. Isoin ottamani annos oli kahdeksan grammaa (kuivattu cubensis) ja silloin pystyin käsittelemään lapsuuden traumoja ja annoin menneisyydelle anteeksi. Se oli äärimmäisen terapeuttinen kokemus ja tarkoitus on uusia seuraavaksi kymmenellä grammalla, jotta pystyn käsittelemään myös mielen alle hautaamani kokemukset ja traumat. ADHD ei suoraan estä tai muuta kokemusta, mutta sen vuoksi pitää olosuhteiden olla maksimaalisen rauhalliset. Mielellään ensin lyhyt meditaatio, jossa yrittää tyhjentää ajatuksia ja kaikki puhelimet, telkku ja muut laitteet kiinni jo edellisenä iltana. Aamulla kevyt aamupala, vielä tarkistus, että ikkunat ovat kiinni, puhelin pois ja pieni meditaatio, keskittyminen, rauhoittuminen. Tiedän, että se ei ole helppoa eikä sen tarvitse ollakaan, mutta pienikin keskittyminen on avuksi. Terapiapäivänä en ota ADHD lääkettä, vaikka se auttaakin ADHD -ihmistä keskittymään. Se on kuitenkin stimulantti, vaikka toimiikin ADHD -ihmisillä päinvastoin kuin normihemmoilla. Matkan jälkeen on aina tullut ns. crash-vaikutus, jolloin alkaa melkein suututtaa matkan loppuminen, mutta melko pian mieli palautuu seesteiseen tilaan. Vaikka ADHD -oireet jatkuvat matkan jälkeenkin, niiden vaikutus ja ennenkaikkea merkitys ovat vähäpätöisiä. Ikäänkuin mieli pitäisi oireita normaalina osana minua, eikä ne vaikuta häiritsevästi, kuten normaalissa arjessa. Olotila kestää muutaman päivän, mutta se on valtava helpotus ADHD -oireiselle, että saa edes muutaman vapaapäivän oireista. Korostan vielä, että käyttämäni annokset ovat poikkeuksellisen korkeita, johtuen geneettisestä metaboliasta ja mielen muista oireista. Esimerkiksi PTSD saattaa nostaa traumat hyvinkin vahvoiksi, joten suosittelen ADHD -henkilöiden kokeilemaan nostamaan annosta vaikkapa gramma kerrallaan, olosuhteiden ollessa aina mahdollisimman identtiset. Myös jos työpaikalla tai ihmissuhteissa on parhaillaan ongelmia, siirrä matkaa, kunnes ei ole ylimääräisiä rasitteita. Itselle siis psilosybiini toimii ADHD:n oireiden lievittäjänä muutamaksi päiväksi, mutta varsinainen matka vaatii erittäin rauhallisen ja turvallisen tilan, ilman minkäänlaisia ulkoisia ärsykkeitä ja itseään pitää muistuttaa koko ajan rauhoittumaan, keskittymään hetkeen ja ikäänkuin vajoamaan takaisin uneen, mutta tietoisesti. Aina välillä on hyvä avata silmät ja hahmottaa tilan jossa on, ettei vajoa psykoottiseen tilaan. Siksi suosittelen aina luotettavaa henkilöä tukihenkilöksi, jos haluaa kokeilla isoa annosta. ADHD -henkilö nimittäin on taipuvainen matkan aikana valveuneen ja on hyvin herkkä lähtemään itse keksimälleen maailmaan. Silloin ns. terapiavaikutus ei ole välttämättä toivottava, vaan matkan jälkeen olo voi olla todella uupunut, kun on seikkaillut sen tuhannessa paikassa pysähtymättä hetkeksikään nauttimaan psilosybiinin hyödystä. Liian pieni annos saa aikaan vain ärtyneisyyttä ja levottomuutta, aivan kuin ADHD:n oireet kertaantuisi moninkertaiseksi. Ikäänkuin oireet saisivat boostia psilosybiinistä, jos ottaa liian pienen annoksen. Tässäkin on tärkeää, että sienten vahvuus on koko ajan sama ja annosta gramma kerrallaan nostaen, oikea taso löytyy ihan varmasti ja omakohtaisesti koen, että tulevaisuudessa on mahdollista luopua ADHD -lääkityksestä kokonaan, jos kaikki menee odotetusti. Muiden oireiden vuoksi terapiamatkat jatkuvat todennäköisesti vielä pitkään. Hoitava neurologi katsoi hymyillen silmiini, kun keskustelin hänen kanssa psilosybiinin mahdollisista hyödyistä sanoen, että jos koet hyötyväsi jostain ilman haittavaikutuksia, on sinun asia toimia miten parhaaksi koet, mutta vältä MAO-estäjiä. En käytä mitään muuta kuin neurologin määräämää ADHD -lääkettä (metyylifenidaatti).