Kysy psilosybiinisienten käyttämisestä

Onhan se aika yleistä tässä elämässä, et aina on vastassa joku joka on parempi jollain tapaa. Kuitenkin ainut mitä voimme on laitta itsemme likoon. Tällaiset sosiaaliset asiat joista puhut, niin et ole yksin. Kyllä mun mielestä nämä asiat ovat aika iso sukupolvikysymys. Individualismi yms… Kauhulla seuraan nykyaikaa. Olihan se vanha järjestelmä aivan perseestä kun naiset laitettiin talouskuvioilla orjan asemaan.
Nykyäänkin KYS pitää sisällään urologian poliklinikan, mutta gynelle et pääse kuin taistelun kautta jos sitäkään. Oksettavin kommentti tästä tilanteesta mitä olen kuullut tuli naiselta toiselle naiselle suurinpiirtein näin - “No hanki sit lapsia niin kuin naisen pitääkin. Sit pääset gynelle vaikka joka päivä”

Sairaaksi on mennyt se kuinka toisia kohtelemme ja pidämme mielessä. Niin miehet kuin naiset toisiaan. Jos multa kysytään niin yli 60v ei saisi enään äänestää ja henkisesti väkivaltaisille pitäisi pakkosyöttää psilosybiiniä. Onneksi musta ei tullut Euraasian diktaattoria.

Mutta, ihan vakavasti ottaen kyllä musta tuntuu psilosybiinin hyväksyttävyyden julkisessa keskustelussa kehittyvän samoissa piireissä joita kiinnostaa humanistiset asiat.

Tuli tässä mieleen kuinka eräs tuttuni, arvostettu kyntömies joka ei vakoaan valitse, sanoi psilosybiini sienien rauhoittaneen hänen libidoaan. Kyntömies alkoikin valita vakonsa. Kuulemma hämmentää, mutta hyvällä tavalla.

Totta. Omalla kohdalla IMO suurin munaus voisi olla se, että tuli netin kautta törmättyä muutaman kerran erääseen mun mielestä aika mielenkiintoiseen naiseen, mutta ei sit lopulta koskaan tavattu. No ehkäpä juuri siksi, kun jutut menee helposti jaaritteluksi, eikä tullu kysyttyä suoraan vaikka lenkeille. Ois kyllä pitäny, mut minkäs teet ku ghostiminen oli jo ennestään tuttua, ja nuorempana tuli helposti burgeroitua.
Nykypäivänä jo ties kuinka monta nähty, mut aika harva näistä tuntuu mielenkiintoiselta, ja sitä molemminpuolista kolahdusta ei vaan käy.

Ja joku muukin voi miettiä näitä psykedeeleihin liittyviä juttuja näiltä kanteita, mutta helposti se ois ilmaistu näin; Eli onko psykedeelien käyttäminen väärin, jos niistä on mahdollista saada jotain hyötyä?
Ongelmia harvoin tuntuu tulevan, ja jos tulee, niin se on yksilön tekemä valinta.
Ihan niinku urheilussakin, tai jossain muuten tyhmänrohkeissa jutuissa sattuu pikku oho, mitä ei ehkä osannut odottaa.
Ainoo erohan näissä vaan enää on, et toinen on laitonta, ja toinen laillista.

Se on kuitenki fakta, et nuorempana on nähty ainaki 1 kohtalaisen iso annos, mutta ei suoraa vastausta ollut saanut joihinkiin juttuihin. Tästä on kuitenki jo 6 vuotta aikaa. Ja sitä ei voi tietää, et mikä on tilanne nykyään.

Jotenki tulee kyllä kellopeliappelsiini mieleen tästä.:smile: Erona tietysti, et sillon puhutaan jo fyysisestä sellaisesta.

Tuosta tuli mieleen, et esim. oma isä syytti meitä (siis about mun ikäluokkaa, eli ysärin alkupuolella syntyneitä), siitä että ollaan ajattelemattomia, kun ei tehdä uusia veronmaksajia tänne, ja väestön ikärakenne vaan vanhenee.:thinking:

Ostin gramman cubensiksia enkä ole koskaan niitä käyttänyt joten riittääkö gramman annos kuivia? Viime syksynä vuoden ensimmäisellä kerralla otin 17 silokkia ja tämä riitti oikein hyvin. Mitä veikkaatte?

Se on vähän ihmisestä itsestään kiinni että mikä on passeli annos ja mihinkä tarkotukseen. Itse olen tatteroisia käyttänyt 10 vuotta mutta silti myös gramman annos toimii omalla tavallaan.

Kyllähän se toimi mutta jäi semmoseen inhottavaan välitilaan josta en hirvesti pidä. 2g olisi ollut varmaan kohdallaan

Kuitenkin ne huonot olot päätty aikanaan? Vanhalla forkalla oli just juttua noista “ikuisista” tripeistä, mutta kaiken järjen mukaan se päättyy, kun aineenvaihdunta hoitaa työt.
Tietty jotain traumoja tämmöisiä voi jäädä, mutta eivät taida olla kovin yleisiä? Ja niihinkin on varmaan ihan ok hakea jelppiä. Lähinnä kyse on siitä, että mistä, koska sienet tuskin on kovin tuttuja terveydenhuollossa.

Ja meditointia ja tämmöstä on suositeltu, ja tietysti kokeiltu, mutta siihen on vähän vaikeeta päästä sisälle. Ei ainakaa itelle iskostu kunnolla.

Mikä olisi hyvää aineistoa/tutkimuksia tutustua sieniin ja psykedeeleihin? Siis haitat/hyödyt, riskit, yms. Ja mielellään jostain luotettavasta lähteestä. Esim. nuo global drug surveyn tutkimukset ovat kyselytutkimuksia, joissa käyttäjät ihan itse ovat raportoineet haitoistaan, jos ovat vaikka hakeutuneet terveydenhoitoon.
Eri asia on sitte se, kuinka moni stigman takia kärvistelee ennemmin kotonaan, ja kärsii haitat yksin.
Ja semmosen Kari Kosmoksen teoksen ku “mielen aika” tilasin mielenkiinnosta.

Psykedeeleistä (lähinnä sienet) on jo ennestään kokemusta, mutta siitä on pitkä aika, eikä täysin muista miten sienet toimii.
Asiat on mulla pääpiirteittäin hyvin, mutta välillä oon miettiny pitkästä aikaa sienien ottamista, kun asiat tuntuu junnaavan vähän paikoillaan.
Saatan olla väärässä, mutta sienistä tulee jotenki mielikuva täysin vieraasta aineesta, vaikka ihminen on todistetusti päihtynyt niillä tuhansia vuosia, ja jotkut pellolla viihtyvät eläimetkin syövät sieniä samalla pellolla ollessaan.

Ja se mitä jälkivaikutuksia ainaki ite sienistä silloin aiemmin sain oli ne, että afterglow tuli välillä, värimaailma saattoi näyttää vähän kirkkaammalta, jotain pikku takaumia (kuten jonku hyvän biisin muisti tripiltä, ja saa hetkeks hyvän fiiliksen), ja yhden saunabissen jälkeen näkökenttä saattaa hetken aikaa nousuhumalassa väreillä/aaltoilla, jos kunnolla keskittyy tuijottamaan jotain.
Nämä kaikki taitaa pääpiirteittäin olla aika normaaleja juttuja?

Psilosienet kun aikoinaan kiellettiin niin siinä meni kaikki tutkimukset aikalailla kokonaan jäihin. Nykyään on joo jotain tutkimuksia tehty mutta ne on sellasia nopeita rykäsyjä ollu koska tutkijoilla ei vaan ole rahoitusta tutkimuksiin kun sen määrää joku isompi herra aina että mihin kannattaa laittaa rahaa ja psilosienien tutkiminen ei todellakaan ole siellä korkeimmassa tärkeysjärjestyksessä mitä tutkimuksiin tulee.

Ei sinänsä mitään virallisia tutkimuksia mutta nää vanhojen ukkojen teoriat jne puheet on ihan mielenkiintosia mutta toki nämäkin on kaikki vaan jotain teoriaa.

Jostain stigmoista jne en oo ite välittäny vaan ihmiset kyllä tietää että harrastan tämmöstä ja tiedän sitten ihan hyvin että ei heitä kiinnosta kun siinä katkeaa ihmissuhteet samantien kun kyllä se selviää jos joku on jotain virkavaltaa kutsunut kotiini asian tiimoilta. Virkavaltaakaan ei oikeasti kiinnosta yhtään kun ei ne sienipäät ole tuolla ulkona riehumassa vaan siellä on ne alkoholistit ja muut kovempien huumeiden käyttäjät.

Ei oo vielä toistaseks ollut mitään kovinkaan pahoja kokemuksia sienien vaikutuksen alaisena mutta pari sellasta tapausta on ollu että on meinannu mennä sinne pahan tripin puolellekkin mutta olen saanut sen jotenkin käännettyä samantien paremmaks etten oo vajonnu sinne. Afterglow on joo hyvinkin tuttua että joskus iltaisinkin kaikki tuntuu kirkkaammalta vaikka todellisuudessa kaikki on aika pimeää. Ne pienetkin valot tuntuu paljon kirkkaimmilta ja etenkin täyden kuun aikaan voi tavallaan nähdä kaiken kuunvalossa mitä ennen ei ole nähnyt. Yökävely talvella on täydenkuun aikaan parasta tripin jälkeen kun se afterglow tulee siinä hyvinkin esille. Joskus sitten tuota jotain väreilyä tai muuta saattaa olla juurikin saunassa kun oma teoria tähän on kun syke ja verenpaine nouseen saunan aikana nii saattaa tehdä sen että vähän tulee jotain tollasta jälkiefektiä kun sitä psilosybiiniähän on varmaan yli viikonkin pienissä määrin verenkierrossa. Oon sen etenkin huomannu että deelit on auttanut siinä pysyvästi että osaan silmät kiinni nähdä asioita ja mielikuvitus on vilkkaampi kuin koskaan. Minulla on siis semmoinen kuin afantasia eli en tavallaan näe tai osaa kuvitella yhtään mitään silmät kiinni tai aukikkaan mutta deelit on avanneet jonkun ihme kanavan aivoissa että osaan kuvitella nyt välillä vaikka mitä.

Sitten on se että yleensä saan ite paljon paremmin nukuttua jonkun vähintään pari viikkoa tripin jälkeen ja yleensä se voi jatkua jopa kuukauden pituiselle jaksolle. Muutenhan nukun ihan miten sattuu ja en saa välillä nukuttua lainkaan joten ei se jaksaminenkaan ole mistään parhaimmista päästä.

Ja itelle enemmän ollut hyötyä kuin koskaan mitään haittoja vaikka se pelko siellä aina on että jos ottaa sen hieman liian ison annoksen että tulee se trippi helvetistä. Mutta ilman psykedeelejä tuskin olisin elossa enää.

Tämä ei jotenkin kuulosta hyvältä.:thinking:
Kuitenkin psilosybiini ei itellä vaikuttanut ku muutaman tunnin, jäipä sitä pidemmäks aikaa verenkiertoon tai ei.

kun oma teoria tähän on kun syke ja verenpaine nouseen saunan aikana nii saattaa tehdä sen että vähän tulee jotain tollasta jälkiefektiä kun sitä psilosybiiniähän on varmaan yli viikonkin pienissä määrin verenkierrossa.

Ja höpsis. Psilosybiinin puoliintumisaika kehossa on hitaimmillaankin vain n. 3.5h ja vuorokauden kuluttua sitä ei näy enää edes virtsatestissä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybin

1 tykkäys

No joo mutta kai se sitten on jotain ihme jälkiefektiä mistä ei oikein tiedetä miten toi tapahtuu. Itelle on tullu sekä sienistä että nyt ketamiinista kun oon ketamiinihoidossa masennuksen takia. Nykyään kun hoitokerta on vaan joka toinen viikko niin pari kertaa on väliviikolla tullu vähäks aikaa semmonen olo että alkaa silmissä väreilemään kaikki ja etenkin saunassa tuo kun tuli ekan kerran niin hieman säikähdin ja lopetin saunomisen siihen paikkaan kun aika korkee riski pyörtyä kun tossa vähän sellanenkin tunne tuli.

Sit toisen kerran tuli kun jotenkin nousin nopeesti sängystä ylös niin rupesin kattelemaan että mitä vittua verhojen kuviot väreilee ja liikkuu kuin ne olis animoitu. Tätä jatku sit jonkusen tunnin kunnes se vaan hävis kokonaan.

No tuo kyllä kuulostaa jo vähän oudolta. Mutta voisiko se johtua myös ketamiinihoidosta?
Ja juuri näistä syistä ne oikeat ja mahdolliset riskit ja haitat kiinnostaa. Myös ne pitkäaikaiset.
Näistä kun ei ole mahdollista mennä juttelemaan naamatusten oikeen kenenkään näistä tietävän ihmisen kanssa.

Tosta ketamiinihoidosta se johtuu kun en oo sieniä syöny nyt varmaan taas yli puoleen vuoteen kun tarkotuksella piti jättää pois kun muuten ei sais mitään tietoa että toimiiko tuo hoito vai ei.

Ok. Kun kaikilla meillä (kuten myös minulla) on varmasti kysymyksiä, joihin haluaa vastauksia. Ja jotkut (kuten minä) miettii myös psykedeelejä niiden vastauksien antajiksi.
Varmin olisi varmaan käyttää jonkun asiantuntijan palveluita, mutta tässä on sekin, et jos menee aikoja varailemaan, ja sit tajuaakin nämä samat asiat sienissä, niin silloinhan se käynti on mennyt ihan hukaan.
Tai sitten tajuaakin ne asiat, ja joutuu perumaan ajan, mikä on aikalailla mun periaatteeita vastaan.
Lähtökohtaisesti jos jotain on sovittu, niin se myös pidetään.

Mistä johtuu psilosybiinisienten aiheuttama aaltoileva vaikutus visuaalien vahvuudessa?

Ei nyt löytynyt sopivaa ketjua, joten kysytään täältä. Eli miten psilosybiini voi vaikuttaa autismikirjoon kuuluvien kohdalla? Parantavasti, vai huonontavasti, vai miten?
Ei ole koskaan todettu, mutta piirteitä voi kuulemma löytyä.

Mitään luotettavaa tutkimusta en ole löytänyt, ja siis todellisuudessa juuri tämä varmasti voi kiinnostaa muitakin psilosybiinin vaarallisuudesta.
Sehän tiedetään, että fyysiset riskit on aika pieniä, ja psilosybiini voi kait muuttaa aivojen plastisuutta, ja uusia soluja. Mutta neurotoksisuutta ei oo havaittu.

Voiko tuommoinen solujen uusiutuminen ja aivojen plastisuus olla haitallista sitten tuomoiselle henkilölle? Jos lähtee liian luovaksi, tms.?
Esim. yhdellä psykedeelejä käyttämättömällä kaverillani on parempi tilannetaju, ja osaa olla “pelimies” esim. naisten keskuudessa. Psykedeelit kun voi ehkä jostain ihmisistä tehdä kai vähän liian aitoja, ja ei pysty enää esimerkiks tommoseen roolin vetämiseen, ja pinnallisuuskin jää taka-alalle…:thinking:

Tuo sinun esimerkkisi ei liity tähän kyllä mitenkään. Ihmiset vain ovat erilaisia.

Psykedeelit voi auttaa mielenterveysongelmien kanssa, mutta autismi ei siihen sarjaan taida kuulua. En ole mistään kuullut, enkä uskokaan että olisi mitään vaikutusta jos sattuu olemaan autismia.

Ok. Tämäkin on jotain mututietoa, mutta joiltain foorumeilta kuullut, että joillain esimerkiksi MDMA olisi jelppinyt aspergerin oireissa.
Mutta tuostakaan en oo ainakaan ite löytäny mitään oikeaa tutkimusta. Ja toinen seikka on se, että ne tutkimukset tehdään oikeissa olosuhteissa asiantuntijoiden kanssa puhtaalla tavaralla.
Ja psilosybiinin ja mielenterveysasioiden kohdalla tiedän ainakin yhden ahdistuneisuushäiriöisen, jolla oireet eivät oo lähteneet pahenemaan sienistä.
Ja ainakin yhden adhd:hen viittaavan, ja 2 päihdepsykoosin kokenutta. Näilläkään ei tietääkseni ole tullut mitään uusia oireita, tai uusia jaksoja.
Vakavempia kroonisesti mielenterveyshäiriöllisiä en tiedä, ketkä olisi käyttäneet sieniä.

Omalla kohdalla ainakin sienten jälkeen havaittu hppd:hen viittaavia oireita, luonnon värit on voineet näyttää jatkossa vähän värikkäämmiltä ja kirkkaammilta. Musiikki ja taide voi näkyä vähän uudella tavalla, ja tietynlainen henkisyys on kasvanut.
Eli kyllä jotain muutosta on voinut tapahtua, vaikka olenkin erilainen kuin kaverini.:thinking:

E: Toinen juttu on muuten se, että tulee aika-ajoin käytyä psykoterapiassa, ja hänelle oon maininnu psykedeelien käyttöhistoriasta, ja mahdollisuudesta siihen, että niitä kokemuksia saatta tulla myöhemminkin.
Tässä on vaan se, että jos menen aikoja varailemaan, niin ne saattaa venyä 2 viikon päähän. Ja sit jos joku viikonloppu menen trippailemaan, niin saatan hoksata kaikki nuo asiat mihin oon hakenu vastauksia, ja sehän meinaa sitä, että joudun perumaan ajan. Ja oma periaate kieltää sen, jos jotain olen mennyt sopimaan. Mitä muut ajattelee tästä?

Lähtökohtaisesti psykoterapiassa käsiteltävät asiat eivät katoa mihinkään vaikka niistä jotain ymmärtäisikin. Mikään yksittäinen ‘vastaus’ ei siis poista ongelmaa. Terapeutin näkökulma aiheeseen on varmasti ihan aiheellinen ja voihan terapeutille kertoa, että olen ymmärtänyt itsestäni /omasta toiminnastani tällaisen asian, miltä se kuulostaa.
Vaikka trippaillessa voi tehdä oivalluksia, niin vasta käytännön elämässä nämä oivallukset tulevat vaikuttamaan asioihin. Voi myös olla, että pelkästä oivalluksesta ei ole mitään hyötyä, jos sitä ei pysty tuomaan ns todeksi arjen tapahtumissa.
Tuo periaatteesi kuulostaa omaan korvaani vähän turhan kaavamaiselta toimintatavalta. Miksei tarpeetonta lääkäriaikaa voi perua? En ymmärrä.

1 tykkäys

Ok. Oli tosiaan joskus pidempi tauko siellä käymisestä, ja en tiedä onko se sitten sienistä johtuvaa jos on asiat ollu “hyvin” ainakin omasta mielestään.
Kuitenki ainoa miinus on se, että se ei erityisemmin tunnu tietävän psilosybiiniä, ja miten se vaikuttaa. Mutta ei näitä tietenkään koulussa opeteta, eikä sitä voi mennä vaatimaan. On se kuitenkin aiheeseen jonkunverran perehtynyt, ja hänen mielestään omaehtoinen käyttö kuuluu olla kiellettyä, mutta sairaalaolosuhteissa tapahtuva oikea terapeuttinen käyttö on ok. Mikä on kyllä sinänsä ihan täysin ymmärretävää.
Muuten painotti asioissa omaa vastuuta, minkä tekisin kyllä itekkin, jos olisin terapeutti, enkä tahtoisi et ikäänkuin suosittelisin asiakasta käyttämään psilosybiiniä.
Kuitenkin kyllä näihin omiin juttuihin jotain ratkaisua toivoisi.

Samalla huomasin sellaisen ilmiön, että nykyään esim. meditaatio tuntuu olevan tehokkaampaa, kuin aiemmin. Siis siihen pääsee helpommin syvemmälle, mitä ennen. Johtuuko tämä siitä, että ikää on tullut lisää, vai tauosta sienistä?

Niin, saatan olla vähän kaavamainen, mutta varmasti useampi ihminen allekirjoittaa sen, että kaiken tympeimpiä on semmoset ihmiset, jotka lupaa ja sopii asioita, mutta sitten viime hetkessä peruvat kaiken.
Toinen ryhmä voisi olla se, joilla on joku ihmeellinen tarve puuttua toisten asioihin.