Ensikokemuksia

Olin odottanut sellaista rauhallista souturetkeä kesäisellä tyynellä järvellä oman alitajunnan kanssa, jossa minä kysyn kysymyksiä ja alitajunta kertoo oikeat vastaukset. Agendankin olin miettinyt etukäteen:

• traumaattinen lapsuus ja suhteet vanhempiin
  • riittämättömyyden tunne
  • kontrollin tarve

Näillä mennään. Check?

Miten väärässä olinkaan.

Annostus jäi minulle hiukan epäseväksi, jokainen siis sillpusi 20 grammaa tryffeleitä, joista tehtiin teetä. Kun matkan aika koitti, jokainen sai ison tuopillisen teetä. Oppaat sanoivat että siinä on 40 grammaa, mutta jäi kysymättä että oliko se 40g eli noin 4dl teetä, ei 40g tryffeleitä. Oletan näin. Lisäksi tripin aikana oli mahdollisuus ottaa buusteri.

Tee hörpättiin sellaisesta isosta puolen litran termosmukista ja sitten laput silmille ja odottamaan mitä tapahtuu. Meillä oli hienosti sisustettu iso huone, jonne matkalaiset olivat asettuneet ympyrän muotoon omille patjoilleen. Kellot oli otettu pois kaikilta.

Jossain vaiheessa alkoi tulla vähän visuaaleja, musiikki soi taustalla. Sitten pärähti. Kuten sanottua, minun on aika vaikea päästää irti ja olla kontrolloimatta asioita. Siinä vaiheessa kun Alexa Sunshine Rosen “I release the control” alkoi soimaan, pystyin päästämään irti ja sitten mentiin.

“I release control
And surrender to the flow of love
That will heal me”

Parkkipaikalla ei odottanut savolaismallinen soutuvene, vaan turboahdettu yliääniavaruusraketti. Vetäsin suoraan muinaiset roomalaiset ja kivikauden ohittaen aivan maapallon alkuhetkille. Esihistoriallisia eläimiä, alkumeriä, rapujen ja nilviäisten tapaisia olentoja. Näin musiikin. Välillä unohdin itseni (pieni egon liukeneminen?) ja jouduin taas muistuttamaan itseäni että minä olen minä. Jumalan kasvot näin vilauksella (voin paljastaa että hän oli nainen).

Jossain vaiheessa oppaat kävivät kysymässä otanko buusteria, mutta kieltäydyin siitä. Tuntui että homma on vahvassa nousussa ilmankin. Tunnelma oli tumma ja tavallaan vähän pelottava. Ymmärsin jollain tasolla että eivät ne alkueläimet ole pelottavia, ne vain ovat olemassa. Lisää liikettä, värejä, joita ei pystynyt kuvaamaan sanoin. Kytkentäkaavion tapaisia näkyjä, kytkivät asioita toisiinsa.

Sitten minulle tuli olo että nyt on hommat nähty ja olen valmis. Nykäisin maskin pois ja nousin istumaan patjalle. Oppaat tulivat kyselemään enkö halua jatkaa matkaa. Sanoin että sain jo kaiken haluamani ja odottelen että muutkin laskeutuvat. Luulin että olin tripannut jo vaikka kuinka kauan ja muut laskeutuvat pian. Tuosta alkoikin pitkä odottelu, tuntui ehkä elämäni pisimmältä iltapäivältä. En halunnut enää laittaa maskia päähän, joten seilasin oman pään ja ulkoisen ympäristön välissä. Seurasin mitä muut häröilivät patjoillaan. Nauroin kun joku muu nauroi, itkin kun joku muu itki. Ikkunaverhot elivät, katto eli. Valtavaa hyvänolon tunnetta. Naurua ja yhteyden tuntemista kanssamatkustajiin.

Ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen muut alkoivat pikkuhiljaa laskeutua ja aloin saamaan muihin kontaktia. Naurettiin, mentiin puutarhaan chillailemaan ja ihailemaan luontoa ja pilviä. Ainoa ikävä asia oli, että mukaani Suomesta lähtenyt matkakumppanini ei ollut saanut trippiä päälle vaikka oli ottanut kolme buusteria, ainoastaan kova pissahätä. Ei mitään tuntemuksia.

Kysymyksiä kokeneemmille:
Teinkö väärin kun en ottanut buusteria? Annoin itseni ymmärtää että buusteri ei syvennä trippiä vaan pidentää sitä.
Teinkö väärin kun lopetin sisäisen tripin niin aikaisin?
Luulen että tiedän vastaukset, mutta haluaisin kuulla myös muita näkemyksiä.

Seuraavaksi voisin kertoa jälkipeleistä ja tunnelmista tripin jälkeen jos on kiinnostusta?

Kiitos kun jaksoit lukea.

1 tykkäys

Mun mielestä on turhaa pohtia asiaa ‘teinkö oikein /väärin’ näkökulmasta. Teit ratkaisun siinä hetkessä niillä perusteilla jotka tunsit oikeaksi. Jälkeenpäin voi aina jossitella, mutta en nyt näe sitä tässä yhteydessä kovinkaan hedelmälliseksi. Eihän sitä voi koskaan tietää, mitä olisi voinut tapahtua jos olisi jossain tienhaarassa kääntynyt vasempaan, eikä oikeaan.

3 tykkäystä

Jälkilöylyt

Tripin jälkeen oli sellainen olo kuin joku olisi juossut maratonin aivoillani. Yöllä en saanut nukuttua juuri lainkaan, lisäksi nousi kova kuume ja hikoilin kuin sika. Illalla alkoi helvetillinen särky oikeassa jalassa. Minulla on siellä suonikohjuja ja mietin että onko tullut laskimotukos ja pitääkö jo tilata lanssi. Googlettelin ja kävi ilmi että tuollaista on tapahtunut muillekin, ilmeisesti liittyy jotenkin seratoniinieritykseen.

Seuraavana aamuna oli väsynyt ja krapulainen olo, mutta toisaalta fyysisesti vapautunut ja rento olo. Paluu kohti Suomea, illan aikana nousi todella voimakkaan euforinen olo. Seuraavana yönä en saanut nukuttua, koska oli niin hyvä olo. Vielä seuraavana aamuna todella euforinen olo, joka vähän tasaantui päivän aikana.

Sen jälkeen ollut todella seesteinen olo. Ajatukset eivät pyöri päässä kuten ennen, vaan on mukavalla tavalla aivan tyhjä mieli. En ole tajunnut aikaisemmin miten ennen on ollut miljoona ajatusta päässä liikkeellä samaan aikaan, mennyttä, tulevaa, jossittelua, hyödytöntä vatvomista, kaikenlaista säätöä. Mieli on tyyni.

Perjantaina tulin todella kipeäksi ja kipeä olo jatkuu edelleen. En usko että liittyy trippiin, korkeintaan voi olla että vastustuskyky on ollut alentunut.

Mitä jäi käteen? Paljon hyvää. Voin suositella tuollaista reissua kaltaiselleni amatöörille, jolla ei ole mitään kokemusta muista päihteistä kuin alkoholista. Retriitti oli erittäin hyvin järjestetty ja kanssamatkustajista sai todella hyvää tukea ja oli upeaa tutustua heihin.

En ehkä saanut suoraan vastauksia haluamiini kysymyksiin, mutta sain paljon muuta. Tällä hetkellä on todella tiukka fokus ja ajatus nykyhetkessä, ei menneessä tai tulevaisuudessa. Lisäksi ymmärrän paljon paremmin body-mind connectionia, miten fyysinen tila vaikuttaa henkiseen ja päin vastoin. Koin sellaista onnen ja euforian tunnetta, jota en ole ikinä ennen kokenut. Alkoa ei tee tippaakaan mieli, joka on erittäin positiivista.

Ainoa mitä jäin miettimään, oli musiikki. Musiikki oli minun makuun liian “teknistä/teknoa” olisin ehkä päässyt paremmin vielä flow-tilaan vähän erilaisella musiikilla, mutta ymmärrän tuon valinnan.

Tällä hetkellä on onnellinen ja “valaistunut” olo. Nyt pitäisi sulatella ja integroida päivittäiseen elämään kaikki nuo tripin aikana saadut oivallukset ja tuntemukset. Tällä hetkellä on sellainen olo, että voisin kokeilla uudelleenkin, mutta vasta ehkä aikaisintaan vuoden päästä.

Kiitos kun luit.

6 tykkäystä

Tyrskähdin :D Voin jotenkin hyvin kuvitella sellaisen no tottakai osaan levitoida, entäs sitten - asenteen kissalle. Kiitos tarinasta!

Heippa! Olen saanut tältä foorumilta paljon hyödyllisiä vinkkejä ja löytänyt kiinnostavaa luettavaa, joten ylläpitääkseni valitettavan harvatahtista viestintää, jaan tänne oman ensikokemukseni.

Suoritin ensikokeilun yhdessä tärkeimmän läheiseni kanssa ja startti ei mennyt mitenkään suositusten mukaan. Olin saanut “joltain kaverilta jotain sieniä” 6,5 g. Lajike jäi ikuiseksi mysteeriksi. Emme olleet mitenkään erityisemmin perehtyneet aiheeseen, joten ensimmäisenä päänvaivaa tuotti annoskoko. Kummallakaan meistä ei ole alkoholin ja kannabiksen lisäksi muita päihdekokemuksia ja näitä edellämainuttujakin harjoitettu harvakseltaan. Päädyimme ottamaan kumpikin varovaisesti 1,5 g ja sienet otettuamme lähdimme fiilistelemaan alkukesän iltaa läheiseen metsikköön.

Mukaan raahasimme kumpikin repulliset tavaraa, koska läheiseni oli nopeasti lukenut, että kaikkeen kannattaa varautua ja lähdimmehän me sentään lähes kilometrin päähän kodilta. Jäimme istumaan parille kivelle ja odottelemaan vaikutuksen alkamista. Lähes 20 min sinnikkään odottamisen jälkeen tulimme siihen tulokseen, että annos on liian pieni ja palasimme vauhdilla talolle ottamaan loput sienet. Palattuamme metsään ei mennyt kauaa kun läheinen sammalmätäs alkoi “hengittämään”. Kummallekin meistä tuli jotenkin kevyt ja hilpeä olo. Lisäksi kummankin silmät ja nenä alkoivat vuotaa ihan tolkuttomasti.

Pian huomasimme, kuinka molempien naamat alkoivat vääntyä ihan uuteen uskoon. Kumpikin näki toisen kadottavan tutut piirteet, sukupuolen ja lopulta ihmisolemuksen. Se miltä toinen näytti oli tavallaan pelottavaa, mutta kumpikaan ei tuntenut pienintäkään pelkoa. Välillä kuitenkin tuli sellainen fiilis, että täytyy katsoa hetken aikaa muualle. Läheiseni alkoi myös voimaan pahoin. Päätimme lähteä hieman kävelemään, mutta tämä ei onnistunut läheiseltäni. Aina kun hän nousi ylös ja heitti repun selkäänsä, häntä alkoi oksettamaan niin paljon, ettei hän pystynyt pysymään ylhäällä. Yritimme edetä lyhyillä pyrähdyksillä, jossa läheiseni otti muutaman matalan juoksuaskeleen ja jäi sitten polvilleen sammalikkoon kakomaan. Minulla ei ollut lainkaan huono olo ja koko touhu vaan nauratti. Lopulta oivalsimme, että reppu johon oli pakattu tavaraa kuin uudisasutukselle lähtiessä, aiheutti pahaa oloa läheiselleni. Hän jätti repun puun juurelle ja pystyi sen jälkeen kävelemää normaalisti.

Tai no, normaalisti ja normaalisti. Molempien meidän kävely tuntui lähinnä taapertelulta ja samalla nauroimme ja kävimme jotain aivan kummallista keskustelua. Vielä tänäkään päivänä emme tiedä kävimmekö tuon keskustelun oikeilla sanoilla vai pelkillä äänteillä ja telepatialla. Meillä on läheiset välit ja muutenkin usein tuntuu siltä, että pystymme jakamaan ajatukset puolesta sanasta. Lopulta läheiseni koki suurta tarvetta asettua kävelemällemme hiekkatielle makuulle. Minä halusin olla liikkeessä ja pyörin hänen ympärillään tutkimassa kaikkea mielenkiintoista mitä joko oli oikeasti olemassa tai sitten ei. Aikani pyörittyä päätin istuutua hiekkatielle. Katselin hiekassa vilistäviä hämähäkkejä ja mietin kuinka en pelännyt niitä ollenkaan, vaikka normaalisti hämähäkit aiheuttivat minulle niin suuria kauhukohtauksia, että saatoin menettää tajuni. Katsoin myös läheistäni ja näin kuinka hänen kasvonsa alkoivat hiljaa vanheta, lopulta muuttua kuivaksi muumion naamaksi ja lopulta pelkäksi pääkalloksi. Myöhemmin läheiseni kertoi miettineensä tuolla hetkellä omaa kuolemaansa.

Kun läheiseni jaksoi taas kävellä päätimme, että on aika lähteä metsästä pois. Päästyämme metsästä, kummankin olo tasaantui ja tunsimme suurta euforiaa ja rauhallisuutta. Tosin, jos käännyimme katsomaan metsää, alkoi taas nauru ja kummallinen taapertelu. Kuljimme läheisen järven rannalle ja söimme mukaan pakkaamani eväsleivät. Puolen yön aikaan vihdoin tuli sellainen fiilis, että voisimme palata sisätiloihin ja mennä nukkumaan. Tuossa vaiheessa koko homma oli kestänyt seitsemän tai kahdeksan tuntia.

Seuraavana aamuna heräsimme armottomaan päänsärkyyn. Otimme särkylääkettä ja lähdimme metsään hakemaan läheiseni sinne jättämän repun. Koko seuraavan viikon ajan kumpikin meistä tunsi olonsa poikkeuksellisen hyväksi ja rauhalliseksi, molemmat myös nukuimme erittäin hyvin. Parin viikon päästä minä tajusin, että hämähäkit eivät aiheuttaneet minulle enää pelkoa. En saanut niistä enää kauhukohtauksia, enkä tuntenut pienintäkään tarvetta tappaa niitä asunnostani. Läheiseni puolestaan kertoi, ettei häntä ollut kertaakaan tuon kokemuksen jälkeen närästänyt, vaikka oli lapsesta saakka kärsinyt lähes päivittäisestä närästyksestä.

Nyt, kolme vuotta myöhemmin, minun hämähäkkikammoni tai läheiseni närästys eivät ole palanneet. Edelleen kumpikin meistä pitää tuota ensitrippiä elämänsä parhaimpana kokemuksena ja vieläkin molemmat meistä yrittävät hillitä sisäisiä sienijeesuksiamme tarjoamasta kaikille sieniä ratkaisuksi vaivaan kuin vaivaan.

8 tykkäystä

7 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kysy psilosybiinisienten käyttämisestä

Ensikokemukseni on myös ainoa kokemukseni sienistä.
Thaimaan Koh Phangan saari ja vuosi oli 1992, puolen vuoden reissu.
3kk Laosissa ja 3kk pitkin poikin Thaimaata.
Laadukasta kukkaa oli tupruteltu niin, että jointteihin sai jäädä filtterit, paha yskä.
Bungalow alueemme ravintolan ruokalistalla oli Magic Mushroom Omelette.
Kaveriani kiinnosti munakas ja minua lähinnä arvelutti ja taisin jopa vähän pelätä sen syömistä. No pienen neuvottelun jälkeen lupauduin sessioon, mutta sanoin että haluan vain puolikkaan annoksen sieniä.

Ravintola oli liioiteltu nimi, ruokailukatos pari-kolmesataa neliötä ja sen jatkeeksi oli alueen omistajaperhe rakentanut talonsa. Menimme pöytään ja tilasimme munakkaat.
Sitten omistaja ilmoitti meille, että sieniä ei ole valmiina ja ne haetaan/poimitaan jostain kauempaa. Isännän sukulaispoika laitettiiin skootterilla hakureissuun ja vajaassa puolessa tunnissa hän tuli takaisin. Läpinäkyvästä muovipussista erottui kolme sientä. Yksi isompi joka oli n.20-25cm ja kaksi n.+10cm sientä. Jalka muistutti väritykseltään koivun punikkitatin jalkaa, se oli n.1-1,5cm paksuinen. Lakit olivat mustia ja keskikohdan huippu oli kärpässienen punaoranssin värinen. Isompi n.8-10cm, pienemmät lakit n.4-5cm.

Kun munakkaat tulivat, ne olivat valtavan kokoiset ja sitä sientä oli reilusti. Nyt kaveriani alkoi arveluttaa sienten määrä. Puolitimme munakkaat ja tehtiin vaihtarit, nyt molemmat syövät 3/4 koko annoksesta, laskennallisesti. Munakkaat huiviin, pullo olutta kyytipojaksi ja odottamaan, kello oli 18.02. Puolentunnin jälkeen olin ihan selvä ja pidin munakkaan taikavoimia aika mitättöminä. Kaverini oli samaa mieltä ja kostoksi rullasimme jälkiruoaksi paksun jointin. Sitä poltellessa alkoi naurattamaan aivan tolkuttomasti. Se mikä nauratti eniten, oli tieto siitä ettei nauru ollut pilven ansiota.
Kuten tapana oli, alueen muita asiakkaita oli informoitu että nämä ja nämä henkilöt ovat sienissä, että he osaavat suhtautua oikein.

Rannalla oli isot läksiäisbileet, 16 Saksalaista juhlivat viimeistä iltaansa saarella. He tarjosivat kaikkea syötävää ja olutta jokaiselle. Me istuimme isolla rantakivellä.
Kadehdin kun kaverini näki rantaviivan tuntumassa käveleviä leivoksia. Ne kuiskivat kävellessään jotain salaista kaavaa, joka oli ratkaisu johonkin tärkeään. Niiden jalkojen jättämät kuviot olivat geometrisiä viestejä. Minä näin vain venyneitä käsiä ja tiesin mitä lähiseudun eläimet ajattelevat, ei siis mitään mielenkiintoista.
Pari brittiä olivat meidän trippisittereinä, he sanoivat että hyvin menee jäbät, jatkakaa samaan malliin. Ja me jatkettiin.
Grillattu iso kanankoipi näytti herkulliselta ja Saksalainen nainen joka toi sen minulle, näytti ehkä vieläkin herkullisemmalta. Sitten muistin että en tilannut tai pyytänyt häneltä mitään.
Lähetin vain hänelle “säteitä” ja viestini ymmärrettiin kun kemiamme toimivat niin hyvin.
Juuri kun olin haukkaamassa ehkä ihaninta kanankoipea, mitä maan päällä on nähty, kaverini iski sen kädestäni rantahiekkaan. Älä syö ikinä mitä Saksalainen tarjoaa, sun kanankoipi on myrkytetty. Harmitti ja nolotti, toisaalta jossain sisuksissani nauroin ääneen
kun mietin miten Saksalaisia, jotka ovat pihejä ja taloudellisia ihmisiä, että tästä tuhlauksesta he puhuvat vielä kotimatkallaan.
Välillä tuntui että on mennyt monta tuntia hetkessä, sitten taas toisin päin. Väliin mahtuu muistikatkoja, ei mitään hajua mitä on tapahtunut. Kerran tällaisen tauon jälkeen havahduin siihen, että kaverini ja Britit olivat kadonneet. Pelästyin että he olivat menneet uimaan. Tarkoitukseni oli pelastaa heidät. Pian he tulivat takaisin kuuden metrin päästä ja toivat pullon olutta. Toruin heitä vakavasti ettei ketään saa jättää yksin, silti he vain virnistelivät ja minä mietin että miten he kehtaavat käyttäytyä noin. Sitten tunteet, tunnelmat ja tuntemukset muuttuivat erilaisiksi. Istuimme omalla kivellämme, se oli tummaa ja auringonpaisteessa se varaa itseensä lämpöä. Nyt kello oli 23.10. Sitten tunsin kuinka kivi nytkähti allamme. Säpsähdin ja tunsin miten se hengitti, varoitin kaveriani että lähetään hetkeksi kauemmas, toi kivi on oikeasti nukkuva kirahvi. Molemmat purskahdettiin nauruun, silti menimme kauemmaksi kun kaikki tietävät, että kirahvi voi potkaista leijonan kuoliaaksi.
Tulimme takaisin kiven luo ja se näytti taas ihan kiveltä. Emme viitsineet herättää sitä, joten istuimme rantahiekalle ja nojasimme kiveen. Aivan loogista toimintaa, kaiken jälkeen.

70m päässä oli toinen bungalow resort. Mies tuli sinne 250cc enduroprätkällä, musta t-paita, farkut, lenkkarit eikä kypärää. Meidän isäntä kävi juttelemassa motoristin kanssa ja jokin hänen kehon liikkeistä viestitti että motoristi on kyttä. Minulla oli nyrkin kokoinen pussi kukkaa shortsien taskussa. Kaivoin hiekkaan kuopan jalkojeni väliiin, laitoin kukkapussin ja epähuomiossa puolitoista askia tupakkaa. Extra kuumotukset, jopa sakemannit vähän vaimensivat äänekästä juhlintaa. Prätkä heebo lähti ja Po, meidän isäntä tuli heti luoksemme. Kiitos että olitte vähän aikaa rauhallisemmin. Viereisellä resortilla oli Sveitsiläinen nuorimies vetänyt polle överit ja kuollut. Prätkä heebo oli todellakin kyttä ja tutkinnan johtaja. Kaveri kehui että hyvin bongattu, ja mä uskoin sua koko ajan.
Fiilikset kärsivät kyttäsession takia. Kello oli viittä vaille yksi yöllä, mielestäni jo toisen kerran. Istuin samassa paikassa ja kaivoin kuopan auki. En löytänyt kuin kukkapussin.
Molemmat tupakka askit olivat kadonneet. Kaveri sanoi että varmaan noi Saksalaiset kävi pöllimässä ne. Kun kysyin miten se on mahdollista, kun olen istunut koko ajan tässä vieressä? No, sä et tunne Saksalaisia niin hyvin kuin mä.
Hetkittäin tuli tuntemuksia että huh-huh, olipas jännä kokemus. Että nyt kun tämä on ohi,
niin voisi kömpiä sänkyyn nukkumaan. Kun yritimme nousta, polvet eivät kantaneet ja alkoi uusi huutonauru, “että nyt kun ollaan selviä”.
Jossain vaiheessa olin ennustaja ja jokin maailman kellonsäätäjä.
Halusin todistaa kaverilleni ja eräälle britti pariskunnalle, sekä trippisittereillemme että tiedän mitä lähitulevaisuudessa tapahtuu. Se on valtavan helppoa kun sen osaa ja minä osaan.
Muut lähtivät “leikkiin” mukaan. Sanoin pariskunnan rouvalle että haluan nojata kyynärpäilläni polviin ja hän saa asetella käteni hieman eteen, kuin pitäisin siinä jalkapalloa.
Sitten sanoin että isännän koirista se valkoinen, tulee hetken kuluttua tähän ja työntää päänsä minun käsien väliin. Koirapariskunta makaili unessa 15m päässä. Sanoin että menkää minusta 6m päähän ja sitten lähetän “säteitä” koiralle. Vajaa pari minuuttia meni, en katsonut koiraa, maininnut sen nimeä tai sanonut sanaa dog tai ŝunạǩh.
Valkoinen koira tuli ja työnsi päänsä käsieni väliin kuten sanoin ja hieroin sen niskaa.
Se nukahti jalkojeni päälle ja tunsin suunnatonta rakkautta koiraa kohtaan.
Britti rouvaa itketti ja pelotti, mä kysyin kaverilta että pitäiskös välillä kietasta yksi jointti.
Vedettiin jointti ja juteltiin niitä näitä, kello oli 06.40 aamulla, kun taas todettiin että joko sitä nyt oltais niin selviä että päästään nukkumaan. Kaveri meni omalle bungalowillleen ja minä omalleni. En kuitenkaan mennyt sisälle kun sain tuntemuksia että eihän tässä vieläkään olla selvänä. Palasin etsimään kadonneita savukkeita, tutkimaan kirahvikiveä ja tarkastin ettei rantaviivalla ole mitään jälkiä. Ainakaan leivosten jättämiä.
Vähän yli klo.8 seisoin oman bungalowin kohdalla rantaviivalla, kiipesin 30cm kiven päälle.
Kiedoin käteni ympärilleni se tuntui mukavalle ja suljin silmäni. Heti kun suljin silmät alkoi tuntua että kivi työntyy maasta 100km/h. Tasapaino horjui ja sekunnissa olin New Yorkissa,
Vapaudenpatsaan soihdun sisällä. Sitten kaaduin puolimetriä syvään veteen, pitkin pituuttani suorin vartaloin. Avasin silmät ja näin pohjassa puolimetrisen merimakkaran. Nappasin nilviäisestä kiinni ja hain suihkuhuoneesta ämpärin ja laitoin siihen vettä sekä nilviäisen.
Se oli isännän suurta herkkua ja hän oli iloinen saadusta saaliista.

Kokemuksen jälkeen oli rentoutunut ja vapautunut olo. Kuin every where is a home.
Kuulin eläinten tuottamat äänet selkeämmin ja terävämmin.
Tasapainoaisti oli huippu vireessä ja askeleeni myötäilevät kaikkia pintoja kuin gekko.
Hengittäessä sai enemmän happea kuin ennen.

Ehhkä pienempi annostus olisi riittänyt ensikokemukseen. Alkoi neljäntoista tunnin
jälkeen muistua rippileirin huumepropaganda mieleen, ikitripit yms.
Oma käsitys oli sellainen, että tiesin koko ajan missä mennään, nou hätä.

5 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Sienten annostelu

Eka trippi alkaa nyt olla melko lailla ohi. Otin kakkostason reissuun tähtäävän annoksen sieniä ja laitoin sängylle makaamaan kännykkä ja kuulokkeet käden ulottuvilla. Noin vartin/puolen tunnin kuluttua aloin kokea hetki hetkeltä pahenevaa epämukavuutta ja katumus alkoi asettua mieleen. Tunsin niin kuin minut olisi kahlittu johonkin häkkiin pääni sisälle eikä paluuta enää ole. Mielessä vain pyöri ajatus että nyt tuli otettua liian iso annos.
Tuumin sitten että ehkäpä musiikki auttaisi, olinhan tähän sentään sen verran varautunut. No, ei muuta kuin A Night at the Opera soimaan ja halleluja, olo alkoi asettua mukavampaan suuntaan iloisten sävelmien siivittämänä.
Kuunneltuani albumin loppuun kävin kylpyhuoneessa hieman katselemassa peiliin ja nauru oli melko herkässä. Sitten takaisin sängylle ja uutta musiikkia kehiin.
Nostalginen musiikki vuosien takaa kuulosti nyt aivan uudenlaiselta ja kasvoni kostuivat kyynelistä tunnekuohun seurauksena, miten musiikki voikaan kuulostaa tällaiselta?
Tätä kesti arviolta puoli tuntia kunnes päätin taas vaihtaa musiikkia. Kännykän ottaminen käteen ja musiikin selaaminen tuntui jotenkin pahalta, ihan niin kuin sienet eivät olisi halunneet että sekoitan kokemuksen “flowta?”
No, uuden musiikin fiilistely ei sujunut enää kovin hyvin ja mieleen alkoi ilmaantua häiritseviä ajatuksia. Epämukavuus alkoi taas kohota ja oli vaikea pysyä paikoillani. Tässä kohtaa ajantaju lähti hiljalleen sulamaan tyhjyyteen. Aikaa taisi olla kulunut 2 tuntia sienten nauttimisesta.
Lähdin tietokoneen ääreen ja yritin kuunnella erilaista musiikkia mutta en saanut itseäni enää rauhoittumaan. Olo alkoi käymään hyvinkin eksistentiaaliseksi ja ajatukset pyörivät lähinnä kuoleman ympärillä. Kuolenko tähän? Mitä sitten jos kuolen? Koitin vaan vakuutella itselleni että en halua kuolla. Samalla tunsin jatkuvasti menettäväni itseäni. Jokin tuhoaa minut sisältä päin, eikä paluuta enää ole. Miksi ryhdyin tähän? Aloin ravata kylpyhuoneen ja keittiön välillä. Mitä olinkaan tehnyt? Ai niin, otin sieniä. En halua kuolla. Älä unohda kuka olet. Koita muistaa mitä sinun piti tehdä huomenna ja ensi viikolla ja ensi vuonna jotta et menetä itseäsi kokonaan. Aikaväli kolmannen ja neljännen tunnin kohdalla oli pahin. Kävin välillä maassa, pidin päätäni käsissäni ja koitin vaan pysyä hengissäni ja järjissäni. Kuka minä olen? Pian aloin tuntea painavaa väsymystä, olin vakuuttunut että jos nyt suljen silmäni niin se oli siinä. Mikä oli siinä? Milloin? Aloin valmistautua jo hätänumeroon soittamiseen, sillä eihän tämän näin kuuluisi mennä. Löin käsiäni yhteen pysyäkseni hereillä. Käsivarret alkoivat myös krampata ja tuntui kuin aivoni kiemurtelisi kalloni sisällä.
Sitten aloin kokea jotain uutta. Toivoa? Aloin taas muistaa asioita itsestäni. Tunsin, että minut oli purettu legoiksi ja nyt kasaan itseni uudelleen kokoon. Kyllä, nyt minä rakennan itseni uusiksi ja parempana kuin koskaan. Tässä vaiheessa ravaan ympyrää keittiössä ja hieron käsiäni yhteen saadakseni takaisin otteen todellisuudesta. Selviänkin tästä hengissä. Nyt taas sitä musiikkia, ja tällä kertaa kunnon räminämetallit. Nousen jälleen kuten feenikslintu samalla kun vanha tuttu musiikki puhaltaa tuoretta elämää tähän helvetin tulessa uuteen uskoon taottuun sieluun.

Ja sitten palataankin pikkuhiljaa takaisin maanpinnalle.

Vatsassa tuntuu edelleen epämukavuutta. Kaiken kaikkiaan sekava kokemus, en ole varma olenko tyytyväinen että päätin kokea tämän mutta jospa aika selkeyttäisi ajatuksia. Sanoisin että noin 1/4 osaa hyvä kokemus, loput 3/4 luokkaa “en halua enää ikinä tehdä tätä uudestaan.”

1 tykkäys

Kannatta varmaan levätä mahdollisuuksien mukaan ja käydä vaikka ulkona tuulettumassa.

Kuinka isosta annoksesta olikaan kyse? Mielestäni ensimmäinen trippiin sopisi melko pieni määrä esim. 0,5-1g suippumadonlakkeja.

3 tykkäystä

Punnitsin n. 1,3g annoksen silokkeja. Olo nyt 18h jälkeen on sellainen että en ole fyysisesti ihan vielä toipunut. Luulen että menetin melko paljon nestettä, mitä olen nyt yrittänyt korvata juomalla enemmän vettä, ja ruumis oli muutenkin lähes koko jakson melkeinpä taistele tai pakene -tilassa sydämenjyskytyksineen ja kouristuksineen. Vatsassa tuntuu edelleen epämukavuutta ja on lievä ahdistus että joutuikohan sekaan jotain vääriä sieniä, mikä on lähes mahdotonta koska katsoin ja tarkistin sienet hyvin tarkkaan, kasvuympäristökin oli ihan väärä millekään vakavasti myrkylliselle sienelle. Trippi itsessäänkin oli vähän sellainen että jäin miettimään oliko se “oikea” trippi vai jokin muu myrkytys. Mutta eipä tässä auta nyt muu kuin seurailla tilannetta.
Onkohan tällainen reaktio silokkeihin kuinka yleinen?

1,3g on jo sellainen annos mikä vie itsellä harhaluulojen maailmaan. Kuolema ei liity omiin negatiivisiin harhaluuloihi, hulluksi tuleminen kylläkin. Kokeile 0,5g jos koskaan enään uskallat. Ihan normaali reaktio on ollut. Harmi että ensikokemukseni meni noin pahasti pieleen.

Yleisesti voisikin kysyä kaikilta. Miksi ne uskonnolliset harhaluulot ovat edes tavoiteltuja? Tai muut vastaavat todellisuuteen tai itseen liittyvät miellyttävät harhaluulot?

2 tykkäystä

Jos kokeilen näitä vielä joskus tulevaisuudessa niin omaa seuraa parempi seura kokeilun ajaksi olisi todennäköisesti hyvä ajatus, pienemmän annoksen lisäksi.
Itsellä on ollut taipumusta ahdistuneisuuteen ja tällaisten “isojen asioiden” pohtimiseen joten silläkin lienee jotain osaa tähän huonoon kokemukseen. Tripin edetessä sitä koki jotenkin että perspektiivi kaikkeen lähenee koko ajan ja samalla koetut tunteet voimistuivat. Ihan niinkuin omasta tajunnasta olisi revitty suojakalvo irti ja nyt se oli täysin altis “maailmankaikkeuden armottomuudelle,” jota vastaan koitin epätoivoisesti taistella. Olen lukenut että tämän sijaan sitä pitäisi vain antautua menoon, joten ehkä siinäkin oli yksi virhe.

1 tykkäys

Hei, haluaisin jakaa myös oman ensimmäisen kokemukseni. Olen kärsinyt vuosikausia ahdistuksesta, masennuksesta, toivottomuudesta ja kompleksisen trauman oireista. Lähdin kokeilemaan sieniä katsoakseni, voisiko niistä olla apua em. oireisiin.

Otin 1.1 gr kuivattuja suippumadonlakkeja, ensin 0.7 gr ja puolen tunnin päästä vielä 0.4 gr koska en huomannut vaikutusta (tämä lisää ottaminen oli näin jälkikäteen ajateltuna vähän rohkea veto, koska vaikutushan ei vaan ollut ehtinyt alkaa vielä ja oli kyse kuitenkin ensimmäisestä käyttökerrasta). Nyt tripistä on kulunut pian 2 vuorokautta ja tässä vaiheessa tuntuu siltä että sienistä on todellakin apua.

Tripin aikana itkin ja nauroin, koin niin puhdasta iloa ja surua, kykenin estoitta ja vailla häpeää tarkastelemaan omaa kokemusmaailmaani, tuntemaan syvää surua surullisista asioista ja syvää iloa iloisista asioista. Ilo ei ole ollut läsnä elämässäni oikein viime aikoina, tai se on ollut lyhytkestoista ja laimeaa. Surua olen kokenut liikaakin elämässäni, mutta sienten vaikutusten alaisena suru oli jotenkin syvempää, vapauttavaa. Tuntui kuin olisin ollut lapsi ja kokenut kaiken ensimmäistä kertaa! Tunsin myös, miten kaunis ja sattumanvarainen maailma on, kuinka me ikään kuin kellumme universumin pinnalla. Myös aistit toimivat eri tavalla kuin yleensä, tripin huippukohdassa oli pientä hallusinaatiota, mm. katto näytti liikkuvan.

Olen niin kiitollinen tästä kauniista kokemuksesta. Olen käynyt vuosikausia psykoterapiassa, ja silti sienten terapeuttinen vaikutus omalla kohdalla löi minut ällikällä. En ole ikinä kokenut mitään vastaavaa. Eilen, ensimmäisenä päivänä tripin jälkeen, en ollut pelokas ja ahdistunut kuten yleensä olen, vaan tuntui että olin jotenkin paljon vastaanottavaisempi, iloisempi ja avoimempi.

8 tykkäystä

Kiinnostaisi tietää mitä tarkoitat harhaluulolla?

Tarkoitatko kokemusta joka on harhaa ja siksi epätosi?

Miten määrittelisit kokemuksen harhaiseksi?

Omasta mielestäni psilosybiinin aiheuttama tila vastaa hieman tietoista unitilaa. Unetkin voitaneen nähdä harhoina (epätodellisina), mutta unet voivat kyllä paljastaa näkijälleen ihan todellisia asiota itsestään. Samankaltaisella mekanismilla myös psykedeelinen kokemus voi näyttää hyvinkin todellisia asioita, jotka mieli arkisessa tajunnantilassa torjuu. Mm. tähän perustunee ainakin osittain terapeuttiset vaikutukset.

Ja miksi näitä tiloja jotkut tavoittelevat. Syitä on varmasti monia. Uteliaisuus, itsensä ymmärtäminen, apua ongelmiin… Eri asia on sitten se, löytyykö apua tai tuleeko ymmärtäneeksi jotain merkittävää.

Kuolema ja sen pelko ei mielestäni ole mitenkään harhainen pelko, vaan kuolevaiselle olennolle ihan yksi olennaisimmista asioista. Jos omaa suhdettaan kuolemaan voi jollain tavoin kokea ja käsittää, niin siitä saattaa seurata paljonkin hyvää omaan elämään.

3 tykkäystä

Tämän johdosta on syytä olla varma siitä mitä sieniä poimii. On erittäin ahdistavaa alkaa vaikka kesken trippiä pyörittelemään ajatusta, että olivatkohan ne nyt oikeita vai jotain muita. Jos ei ole täysin varma poimimistaan sienistä, niitä ei yksinkertaisesti ole syytä nauttia.

Psykedeelinen kokemus voi etenkin ensimmäisellä kerralla yllättää vieraudella ja outoudella. Sitä kun ei voi verrata humalaan tai kannabikseen (on toki tripauttavaa kannabistakin ja määrä siinäkin ratkaisee).
Kuolemanpelon kohtaaminen ja hulluksi tulemisen pelko ovat kohtuullisen yleisiä(Vai ovatko? Itse olen kohdannut molempia), ja miten ne voisivatkaan olla miellyttäviä. Etenkin koettaessa, kokemus voi tuntua äärimmäisen ahdistavalta. Kuolema on varmasti yksi suurimpia pelkojamme ja mieli ei kovin helpolla suostu sitä ‘käsittelemään’.
Kuvaat osuvasti myös tilannetta, jossa mieli on ilman suojaa ‘maailmankaikkeuden armoilla’. Psykedeelinen kokemus voi todellakin riisua mielen tavanomaiset esteet pois ja alta paljastuu… öh jotain. Riippuu paljon kerrasta ja kokijan elämäntilanteesta sekä menneisyydestä.

Siksi tämä itselääkinnällinen kokeilu on aina hieman ongelmallista, kun oikeassa psykedeeliterapiassa löytyy ihmisiä jotka auttavat purkamaan kokemusta jälkeenpäin.

Löytyykö sulla ketään tuttua ihmistä, jonka kanssa voisit keskustella kokemastasi? Täälläkin voi toki kirjoittaa ajatuksiaan, mutta tällainen anonyymi keskustelupalsta on kuitenkin eri juttu kuin keskustelu luotettavan tutun/ystävän kanssa.

Toivottavasti olosi tasoittuu ajan myötä🙏

3 tykkäystä

Mulla ensikosketus 2g silokkeja. Otin sienet yksin kotona ja noin 30min päästä aloin tuntemaan vaikutukset. Heti alkuun alkoi tulla hieman negatiivisia ajatuksia mm. Miksi olen tälläinen ja mieleen tulvi ajatuksia kaikista virheistä mitä tässä elämässä kerennyt tehdä. Tätä jatkui noin tunnin verran. Päätin laittaa TV:n päälle ja aloin katsomaan jostain syystä jääkiekkoa :D Aloin huuto nauramaan koska pelaaminen näytti niin huvittavalta. Näytti siltä että katson peliä 10x nopeudella. Ukot viiletti jäällä sellaista kyytiä ettei silmät pysyneet perässä ja en pystynyt lopettamaan nauramista. Jossain vaiheessa päätin katsoa peiliin ja hajoiluksi meni sekin. Säikähdin vähän peilikuvaani koska näytin apinalta, luulin hetken aikaa että hetkinen, mitä jos kehityn ihmisestä apinaksi. Ajatusten tulva oli valtava ja loppu trippi olikin nauramista kaikelle mahdolliselle. Kun sienten vaikutus alkoi laantua, tunsin syvää kiitollisuutta ja onnellisuuden tunnetta. Tripin opetus oli ehkä että ei tämä elämä ole niin vakavaa ja jälkeenpäin mietittynä olen hyväksynyt itseni sellaisena kun olen. Pahoittelut varmasti todella sekavasta tekstistä mutta niin oli tämä kokemuskin. :D

2 tykkäystä

Joo, oon tässä purkanut vähän eilistä kokemusta parille lähipiirin ihmiselle, mistä on ollut apua. Fyysisestikin vointi on lähtenyt jo parempaan suuntaan, vielä kun saan kunnon yöunet tänään niin eiköhän tämä tästä.

Tuo epävarmuus oikeista sienistä on itsellä siitä hauska että vaikka olinkin täysin varma sienistä ennen kuin söin ne, olinhan tarkistanut ne moneen kertaan kuvia vertailemalla jne, sienten aiheuttamat tuntemukset laukaisivat faktoista piittaamattoman ahdistuksen, joka taas pahensi ruumiillisia tuntemuksia ja näin syntyi tyypillinen feedback loop jota olen kokenut aiemminkin terveysahdistuksen muodossa.

Mutta joo, kiitos täällä vastanneillekin, auttoi tämäkin että sain täällä purkaa kokemusta.

3 tykkäystä

Avaan mielelläni omaa filosofiaani/termistöäni psykedeeleistä, mikä on kehittynyt vuosien varrella.

Omakohtaisesti olen kokenut kokemuksen missä paholainen on noussut helvetistä ja riistänyt sieluni. Tämä oli kokemus hetkellä totta minulle. Se oli se todellisuus missä elin. Näin helvetin porttien nousevan maasta ja paholaisen kävelevän sieltä viereeni.

Vastaavasti olen nähnyt taivaallisen olennon laskeutuvan toisesta ulottuvuudesta tuomaan minulle elämäni tehtävän. Ja kertomaan muita taivaallisia viisauksia. Tämäkin oli kokemushetkellä totta.

Aikoinaan paholaiskokemus oli sellainen mille kohautin hartioitani ja sivuutin pahana trippinä, kun taas taivaskokemus oli sellainen mitä jäin pitkäksikin aikaa miettimään ja pohdiskelemaan. Molemmat kokemukset olivat kuitenkin saman arvoisia annosten ja intensiivisyytensä osalta. Kummallekaan ei olisi tarvinnut antaa toista suurempaa painoarvoa.

Kevyemmissä kokemuksissa, missä näkee kuitenkin visuaaleja, pystyn säilyttämään kosketukseni todellisuuteen pelottavien ja mahtavien asioiden edessä. Voin lähteä leikkiin mukaan: “Ohoh, nyt istuskellaan ikuisissa halleissa, wow”. Kokemus ei ime mukaansa täydellä teholla vaikka edelleenkin on ihan yhtä vaikuttava tai mielen syövereitä paljastava. Terapeuttisesti vielä parempikin, kun yhteen tiettyyn kokemukseen ei jää jumiin.

Sellaiset kokemukset, missä uskon kokemusten olevan totta sen tapahtuma hetkellä, määrittelen harhaluuloisiksi kokemuksiksi tällä termistöllä mitä nyt käytän. Esimerkiksi se että minä kuolen juuri nyt tähän. Eihän se ollut totta, se oli hetkellinen harhaluulo, tästä näkökulmasta, tällä termistöllä. Tämä on ihan tarkoituksellista että haen toisenlaisia näkökulmia termistön kautta kehittääkseni omaa filosofiaa ja ymmärtääkseni trippailua paremmin. Mikä on hyvä toimintatapa ja mikä huono toimintatapa.Oliko vanhan liiton Heroic Dose gurut vain uskonnollisessa harhaluulo kujalla. Suuremman annoksen ollessa uteliaan huono idea, ja hyvän annoksen ollessa yksilöllistä, kun löydetään se raja missä käsitys itsestä ja todellisuudesta alkaa pettämään. Voidaanko myös ymmärtää paremmin suurten annoksien houkutus, kun lähdetään tarkastelemaan tämän termistön kautta.

2 tykkäystä

Ok. Ihmettelinkin tuota harhaluulo termiäsi. Käytät sitä ehkä hieman tavallisesta poikkeavassa merkityksessä, mutta selvensit ihan hyvin mitä se sulle tarkoittaa. Eipä nyt sitten takerruta enempää termeihin vaan jatketaan ketjun aiheen parissa.