Onkohan nää oikeita? Maassa kuvattu oli alunperin vaalein mutta 2 muuta (eri kohdassa samalla pellolla ekan kanssa) kasvanutta vaalenee nyt kans kuivuessaan… ekaa kertaa yrittämässä… kuvat ei ihan parhaita
@Laidunmatkaaja eivät ole silokkeja.
Mitäs ajatuksia herättää nämä? Tänään kerätty lammaslitumen reunoilta nurmilauhatupsuista. Jalat kestää kiertää sormen ympäri katkeamatta. Heitin ison kasan kirjohelttoja ym varmasti vääräksi todettuja diddejä mäkeen mut nää jäi lisätutkimukseen:thinking:
@Kemikaalihippi heräävät ajatukset sanoo että huono on kuva tunnistamiseen.
1, 2, 3, 5 ja 6 ovat suippumadonlakkeja. 7 ja 8 eivät ole, mustesieni tuo 7 oletettavasti, kasista en tiedä.
Sienestä 4 en osaa itse tarkasti sanoa.
Eivät ole suippumadonlakkeja.
@Jaakko eivät valitettavasti osuneet oikeaan. Onnea uuteen yritykseen ja vähän paremmalla valaistuksella jatkossa kuvat. Mielellään luonnossa kasvupaikalla. Numeroinnista plussaa
@jojee suippumadonlakkeja kaikki. Onnea!
Lainattu kuva, author: @Pippeli
Itteä jääny vaivaa alla olevan mukaiset sienet. oon löytäny paljon kuvattavaa mis on vaalea jalka ja vähän rusehtava alhaalt.
sit on kans löytyny tismalleen tollasii mitä tos alhaal olevas kuvas on. muuten kaikki täsmää paitsi toi jalka on tommoi punakka. sit oon huomannu et se jalka on paljon ohkasempi. kuvaski jalka näyttää ohkasemmalta ku yleensä. punajalkanen ei oo myöskään kovin kimmoisa. oon hylänny tollaset ku ei oo ollu oikee varmuutta
eli mieluusti kuulisin onks toi punakka jalka yleinen homma? ja voiks täst sanoo jo varman tunnistuksen?
Tuo oli kyllä täysin poikkeusyksilö, n. 15cm mittaa (Ei mahtunut näyterasiaan 14cm). Kuten siinä alkuperäisessä kuvassa vasemmalla oleva yksilö myös oli melko uniikki. Iso sekin. En mene takuuseen että alkuperäinen väritys on täysin tuo mitä kuvassa näkyy. Ota myös huomioon että on viittä vaille alkamassa mätänemään.
Lakki on myös melko suuri joten tästä johtuen jalka voi näyttää ohuelta. Ymmärrän että muiden kuvissa esiintyvät sienet voivat näyttää erilaisilta miltä ne luonnossa tai omissa kuvissa näyttää ja haluat löytää ymmärryksen tähän kysymykseen. Mitenhän tässä voisi auttaa. Jos selailet Havainto lankaa niin esimerkiksi Matiaksella esiintyy kuvissa tummempaa väritystä jalassa. Hänellä on muutenkin laadukkaammat kuvat ja kauniimmat lakit kyseisissä sienissä. 2 ulotteinen kuva on muutenkin vajaa luonnossa tehtyihin havaintoihin.
Itse olen huomannut että eri spoteilla voi ulkonäkö poiketa paljonkin, lisäksi kannattaa muistaa että tänne laitetaan vain parhaat tai erikoisimmat kuvat.
Uskon että kun teet lisää havaintoja näköislajeista sekä erilaisista silokki yksilöistä saat rauhan tämän kysymyksen kanssa. Punakka jalkaisia näköislajeja löytyy kyllä silokkien rinnalla.
Tämä on kyllä hyvä kysymys ja vaivaa todennäköisesti monia sienestäjiä “Miten tuon kuvan sienen voi tunnistaa silokiksi”.
@Matthew Nämä ei valitettavasti ole Suippumadonlakkeja.
@manticore sen sijaan että hylkäät poikkeavat yksilöt, niin nappaa huolelliset kuvat kasvuympäristössä ja laita erilliseen pussukkaan. Tänne sit tunnistukseen, niin sitä kautta se tunnistaminen kehittyy. Esim. Ohlsonin clasu myy tuommosta hedelmille/vihanneksille 4 verkkopussukan settiä muutamalla kolikolla mihin voi kuvauksen jälkeen laittaa ne poikkeavat yksilöt muista erilleen.
10k yksilöä kun olet bongannut ja/tai kuvannut niin kummasti alkaa varmuutta tulemaan. Kuvausoppaassakin on vaan pintaraapaisu silokin moninaisuudesta.
Suippumadonlakki