Psykonauttien ketju

Niin tosiaan, en tässä nyt puhunut ihmisistä. Voihan tuossa käydä niin että katse kääntyy ihmisiin.

Kyse on siitä että saman lajin edustaja ei koskaan poikkea lajitovereistaan tässä universumissa/planeetalla millä elämme. Evoluutio, luonnonvalinta.

Ihminen on valjastanut tulen käyttöön jo lähes miljoona vuotta sitten. Nämä Aasialaiset gurut eivät tajua tuon taivaallista siitä että me olemme ihmisiä. Kehittyneet miljoonia vuosia. Kuinka moni ihminen tällä planeetalla ylipäänsä käsittää satoja miljoonia vuosia jatkuneen evoluution.

Oli apina joka oli hyvä lyömään kivellä vaikka kookospähkinään. Sai paljon jälkeläisiä, jälkeläiset olivat hyviä myös tässä käsi silmä koordinaatiossa työkalua käytettäessä. Miljoonia ja miljoonia sukupolvia. Pikku hiljaa alkoi leikkimään tulella.

Oli joku joka oli hieman parempi hallitsemaan tulta, sai paljon jälkeläisiä ja ne jälkipolvet selvisivät jotka olivat hyviä ylläpitämään tulta. Lisää ja lisää sukupolvia ja tämä äly mitä tarvitaan tulen ylläpitämiseen oli muovautunut niin että alkoi oivaltamaan kasvien ja eläinten kaitsemista. Ainahan ne parhaat tulen ylläpitäjät sai jälkeläisiä, geenit meni sinne suuntaan.

Nämä asiat vain leikisti ymmärretään ihmisten keskuudessa vailla syvällistä ymmärrystä.
Nämä asiat pitäisi kaikilla psykonauteilla olla hallussa, muutoin matkataan unien haave maailmassa.

Korkeammalta katsottuna me olemme muurahaisia jotka eivät poikkea toisistaan.

edit. Pitäisi aina miettiä muutama päivä mitä kirjoittaa niin kaikki asiat tulisi kerralla. Eli siis tässäkin nyt pitää tarkentaa että haavemaailmassa matkailu ei ole millään tavalla paha asia jos se ei vie ihmistä mennessään. Koska silloin aletaan puhumaan alkoholismia vastaavista negatiivisista vaikutuksista lähimmäisiin sekä omaan itseen. En tunne näitä enkeli ja tähtilapsi uskontoja kovin hyvin, tietysti olen lukenut niistäkin. Kyllä sitä voi silloin tällön haaveilla tulleensa Siriukselta ja nähdä hyvällä säkällä hallusinaatioita mitkä tukevat tätä fantasiaa, en tuomitse yhtään, kunhan vain ymmärtää että ei se oikeasti ole terveellistä itselle alkaa liikaa sitä lypsämään. Kun ei se meille muille ole mukavaa jos sinä lopetat kaiken hyvän työn tässä maailmassa mitä esimerkiksi siivoaminen on ja elät vain rukoillen enkeleitä.

edit2. Tässäkin viestiketjussa on tämmöisiä valaistumis haavetta. Unelmoidaan että on olemassa joku tila mikä saavutetaan kun ajatellaa/tehdään tiettyjä asioita. Esimerkiksi näin: Aasialaine guru on kertonut että jos ajattelee banaania kaikista eri näkökulmista, saavuttaa mielentilan mitä kutsutaan valaistumiseksi. Toinen Aasialainen guru opettaa että jos ajattelee aurinkoa kaikenlaisista näkökulmista istuen samalla risti-istunnossa saavuttaa sellaisen tilan ettei tarvitse syntyä uudestaan. Yksi opettaa että jos ei ajattele mitään niin saavuttaa tavoitellun tilan. Yksi kertoo että jos ei syö lihaa niin saavuttaa tavoitellun tilan. Ihan yhtä pöhköjä asioita kaikki. Pahimpia on tietysti ne jotka opettaa että päihdyttäviä asioita käyttämällä saavuttaa erityisen tilan.

1 tykkäys

En nyt ymmärrä mitä tarkoitat, että jotkut asiat “pitäisi olla psykonauteilla hallussa”. Outo tapa ajatella. Esität sen niin, kuin olisi joku faktatietoa sisältävä opus jonka luettuaan jokainen olisi valmis… mihin? Tosiasia on kuitenkin se että maailma on täynnä erilaisen maailmankuvan omaavia ihmisiä, eikä se välttämättä tee kenestäkään toista valmiimpaa ihmisenä. Ja kaikki nuo maailmankuvat muuttuvat kunkin yksilön vanhetessa.
Ja tuntui niin hurjalta aikamääreeltä tuo miljoonia ja miljoonia sukupolvia, että piti oikein laskea. Jos lähdetään alkuihmisestä liikkeelle (noin 2,5miljoonaa vuotta sitten) niin 30v sukupolvia on ollut noin 83000 kpl.

4 tykkäystä

Voi @uhu , tiesin kyllä kirjoittaessa että tietyn tyyppistä henkilöä häiritsee aikamääre ja toisen tyyppistä henkilöä häiritsee vaatimuslista. En vain jaksanut kirjoittaa huippulaatuista tekstiä mikä on kirjailijoiden vaatimuslistalla.

Niin en siitä tekstin laadusta huomauttanutkaan vaan sisällöstä. Ja kyllä mun mielestä on aika iso ero miljoonilla vrt. satatuhatta. Etenkin jos samaan viestiin sisältyy vaatimus asioiden ‘oikein ymmärtämisestä’.

2 tykkäystä

Puhuttiin evoluution vaiheesta kun apina tarttui työkaluun, ei alkuihmisestä joka oli jo jaloillaan.
Tai varhaisista ihmisen muodoista.
Aikamääre sinällään oli kohdallaan kun puhutaan jostain sadoista tai kymmenistä miljoonista vuosista.
Sinä et katsos ymmärtänyt tekstiäni koska olin sen huonosti kirjoittanut.

Väärinymmärtämistä tapahtuu kokoajan ja vain pyrkimys oikein ymmärtämiseen on todellista. Se että ymmärtää “tarpeeksi” oikein tai miten sen nyt muotoileekaan, mahdollistaa kehittymisen.
Aikoinaan Thales Miletoslainen miellettiin filosofian ja tieteen oppi-isäksi. Nykyään kun kysytään niin suurin osa vastaa tieteiden tieteeksi filosofiaa tai tieteen oppi-isäksi Aristotelesta tai Sokratesta, jotkut jopa Platoa. Lähempänä totuutta tai “oikein ymmärtämistä” taitaa kuitenkin olla se, että kertaus on tieteen alku ja loppu. Siihen osallistutaan me kaikki omilla tavoillamme, mutta se kehitys kun manifestotuu yhteiskunnan kehityksenä niin siitä kiitetään ensin Thalosta ja sen jälkeen muita.

Edit: Tuota mietin kaks päivää ja nyt peräjälkeen tajusin et tuohan on kahdessa lauseessa ollut jo suht pitkään. Mites se menikään…
-“Kun olet valmis niin löydät opettajan. Kun olet todella valmis niin opettajasi häviää” -

Ensin kuullaan muita ja opitaan kuuntelemalla, sitten keskustellaan muiden kanssa ja opitaan itse havainnoimalla. Kenelläkään ei ole tarpeeksi elinvuosia tehdä tuota päinvastaisessa järjestyksessä. Sitten jos kieltää sen työn mitä muut ovat tehneet ennen meitä ja kaatuu pseudohommeleihin, niin se on umpikuja. Ei voi enään ymmärtää “tarpeeksi oikein” koska on harharetkellä tyhjyyteen.

Onpas tämä erikoinen ketju. Aloitusviestissä sanotaan että täällä ei ole oikeita tai vääriä ajatuksia ja sitten jossain vaiheessa alkaa kauhea ränttäys siitä miten MettaBhavanan ajatukset ei perustu yhtään mihinkään.
Yritän tässä saada kiinni @b00mba ajatusmaailmasta. Mihin sinun mielestäsi valaistumisen, egokuoleman tms. pitäisi perustua? Mikä on pseudopaskaa?
Pitäisikö sinun mielestäsi kaiken siis perustua johonkin tieteelliseen tutkimukseen tai teoriaan? Nämä on siis vain kysymyksiä, koska yritän tässä kovasti ymmärtää voimakasta reaktiotasi MettaBhavanan ajatuksia kohtaan.

1 tykkäys

Kauhea ränttäys… Ja vielä voimakas. Aikamoista. :joy: Moro Metta. Voit toki maalailla vaikka mitä adjektiiveja. Suosittelen kuitenkin lukemaan ihan oikeasti sitä Mahatma Ghandhia. Tällä on aika samanlaiset ajatukset asiasta kuin minulla. Oikeastaan ehkä vielä “voimakkaammat”.
Tää oli aika hyvä

Jos hiukan mietit niin huomaat kuinka hämmentävää tuo on. :joy:

Muoks: Okei, ihan reiluuden nimissä voin avata omaa “hengellisyyttäni” hiukan. Se on tunnetta ja ymmärrystä kausaalisuudesta. Empatiaa. Loppujen lopuksi minusta tuntuu, että olemme yksi ja sama kokonaisuus ja sillä tasolla yksilöillä ei ole väliä. Mitä voimakkaammin tunnen sen tunteen milloin missäkin elämänvaiheessa, niin sitä enemmän tunnen myös vastuuta ympäristöstäni. En palvo mitään tai tavoittele “edistystä”

tai mitään esoteerista mestarin titteliä hengellisyydessä. Sellainen on vain egosentrismiä joka hämärtää meitä todellisuudesta. Siis ihmisistä meidän vieressä.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta en ole Mymmeli :slightly_smiling_face:

Mulla ei ole mitään tarvetta perustella tai puolustella itseäni eikä nyt muutenkaan enää tässä kirjoitella näkemyksiäni. Totuus ei vaadi puolustamista :slightly_smiling_face:

Tämä ketju on kaikkea muuta kuin rakentavaa, avointa, sallivaa, hyväksyvää ym.

Mutta eipä sekään minua haittaa :slightly_smiling_face: Keskityn mieluummin mielen hiljaisuuteen ja siihen mikä On kuin aiheutan tässä jollekin tai joillekin tarvetta korostaa egoaan :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Joo, eipä tämä minunkaan mielestäni ole millään tavalla rakentavaa tai avointa keskustelua. Heti kun esittää minkäänlaisen kysymyksen niin saa päälle nauramista.
Ja puhut empatiasta. Nyt sä olet suhtautunut Mettaan kuin hän olisi päästään sekaisin eikä mitään arvostelukykyä jäljellä, vain sen takia, että hän on esittänyt muutaman kysymyksen liittyen valaistumiseen jne.
Olen itse tutkinut pitkään nondualismin teorioita ja valaistumiseen, egoon jne. liittyvät aiheet on ihan perusjuttua niissä, eikä kyse ole mistään hihhulihuhhelijutuista, jotka tekee ihmisestä mielisairaan.
Joo, on olemassa paljon sellaista hengellisyyttä ja uskonnollisuutta joka on hihhulia ja joka vie ihmisen mennessään, saa hänet luulemaan olevansa jotenkin muiden yläpuolella jne. En itse ole koskaan seurannut sellaista, eikä ole kiinnostanut.
Mutta nuo on ihan eri asioita kuin nondualismi, johon Metta viesteissään viittasi. Ja eri asioita kuin se, että vaikkapa tutkii minuuden kokemusta ja mitä se pohjimmiltaan on.
Nondualismi ei kiellä tieteellisen tiedon, psykologian, uskontojen tms. olemassaoloa ja hyödyllisyyttä, mutta nondualistinen ymmärrys ei ole niistä riippuvaista. Sitä ymmärrystä ei saavuteta lukemalla jotain.
Siksi kysyin että tarvitseeko kaiken perustua tieteelliseen tietoon tai teoriaan. Onko olemassaolomme selitettävissä niillä?
Mitä tulee “egokuolemaan”, niin nondualismissa sekin on aika erilaista kuin miltä se alkuun kuulostaa. Ei egon mihinkään tarvitse hävitä. Ei ole tarkoitus nousta muiden yläpuolelle, eikä voikaan.
Uskon siis että Metta tarkoitti juuri tätä lähestymistapaa. Tottakai nondualismiin vasta tutustuvat ovat usein naiiveja ja juurikin hairahtavat uskomaan egokuolemiin jne. Mutta ei heitä tarvitse siitä lytätä.
Ihan jalat tässä maailmassa olen itsekin ja kiinnostunut monenlaisista asioista ja näkökulmista vaikka minua kiinnostaakin myös miettiä todellisuutta, mistä se rakentuu, ja miten voin itse tietää siitä mitään.

1 tykkäys

Ja tosiaan siitä olen samaa mieltä, että mitään ultimaattista ymmärryksen tilaa ei voi saavuttaa psykedeeliavusteisesti, joskin psykedeeleillä voi avittaa sen ymmärryksen löytymistä. Koska kaikki tilat ovat ohimeneviä, mutta todellisuus on ja pysyy, vaikka olisit missä tiloissa. Ja sen ymmärryksen voi saavuttaa ihan täysin selvinpäinkin.

1 tykkäys

Boomba, ihmettelen kyllä sun asennetta keskustelussa. Ja jos et jaksa lukea toisen kirjoitusta (joka oli oikein asiallinen), niin miksi edes vastaat. Jotain kunnioitusta vois osoittaa muita kohtaan,vaikka maailmankatsomus ei vastaakaan sun omaa.

5 tykkäystä

Miksi mun pitäisi käyttää aikaani toisen lokakampanjaan? Siinä missä “he” vaativat minua “keskustelemaan” niin minä sanoin et ei tuollaiset leikit kiinnosta. Ihan selvä homma. Mietippä omalle kohdallesi. Jos tässä on sun mielestä nyt kyse maailmankatsomuksesta niin on vähän jännä juttu tuokin.

Puhut kunnioituksesta. Katsopa ylös ja näytä mulle kuka täällä heittelee loukkauksia. Jos minä huolestun jonkun mielenterveydestä hyvin perustelluin syin niin saahan siitä loukkaantua. Se ei tarkoita, että se on loukkaus.
Jos vielä vääntelet mun sanoja omilla määritelmillä, niin mietippä taas omalle kohdallesi miten tekisit.

Nyt herätys. Ei täällä kukaan ole mitään lokakampanjaa sua kohtaan harrastanut, tai vaatinut sua keskustelemaan. Kysynyt vaan asiallisesti, että miksi ei voi puhua valaistumisesta tai henkisestä kasvusta ilman psykologian viitekehystä. Jos se on sulle se tapa hahmottaa ihmisen olemusta, niin hyvä niin. Muut ovat kuitenkin täysin vapaita katsomaan asiaa eri näkökulmista, eikä se tee heistä sen häiriintyneempiä tai tyhmempiä.

Mun nähdäkseni on juurikin kyse maailmankuvan eroista. Jokainen rakentaa omanlaistaan muuttuvaa maailmankuvaa niiden asioiden pohjalta, joita elämässään kohtaa(ja kokee merkityksellisiksi.

Koitin etsiä, enkä löytänyt ylhäältä loukkauksia sua kohtaan. Enkä oikeastaan edes sitä että joku muu olisi loukkaantunut. Miten vääntelin sun sanoja?

Tämä menee sitten niin ohi varsinaisen aiheen, että en omasta puolestani jatka tässä keskustelussa enempää. Voidaan perustaa joku ‘pidetään keskustelu asiallisena’ ketju, jos tuntuu tarvetta jatkaa.

7 tykkäystä

Kiitän nyt vielä Mymmeliä vastauksesta. Juuri tämän kaltaista vastausta ja siltä pohjalta keskustelua alun perin toivoin.

Ymmärrystä ja itseoivallusta tavoittelen ihan selvinpäin ja psykedeeliavusteisesti koitan lähinnä ylittää niitä esteitä, joita ei selvinpäin tässä kohtaa ylitä. Eli tavallaan boostaan etenemistä psykedeeliavusteisesti. Olen itsekin tässä kallistunut siihen, ettei kaikki tattivaikutuksessa koetut välttämättä jää pysyviksi mutta antavat ainakin osviittaa siitä mihin suuntaan pyrkiä (ja osa kokemuksista jää jollain tasolla vaikuttamaan pysyvästikin).
Ja ihan selvinpäin toivon itseoivalluksen saavuttavani :blush:
Trippailusta on ollut nyt taukoa muutenkin eri syistä.

Hei vaan ja tervehdys kaikille! Täällä rutinoitunut neutraali tunteinen silmät kiinni matkaaja, pitempää uraa takana insinöörimaailmassa ja perhe. Viime vuosina on tullut pysyviä kestoteemoja matkoille. Näkee alueita/paikkoja/tiloja mitkä ovat täynnä maahanmuuttajia. Toinen kestoteema ollut sota tantereet missä näkee kaikenlaista demonista raakuutta. Näitä molempia teemoja saa katsella kaikilla matkoilla 10 - 30 minuutin ajan. Alkaa kyllästyttää vaikkakin omaa suhtautumista on aina mielenkiintoista seurata. Ei ole uneksimisen kulta aikaa tämä maailman aika. Turkoosia aikaa odotellen. Minä olen raportoinut.

1 tykkäys

Aika paljon varmasti noihin kokemuksiin vaikuttaa ulkoiset tekijät: mistä olet viime aikoina paljon lukenut, mitä olet nähnyt tai tehnyt. Itse olin ennen viimekertaista trippiä syönyt paljon kalaa ja käynyt ongella. Lisäksi olin tripin aikana teltassa ja oli sade. Näiden tekijöiden johdosta olin ison osan tripistä kalojen maailmassa. Hyvin mielenkiintoinen kokemus olla kala. Tätäkään kokemusta ei kannata edes yrittää lähteä sanoin kuvailemaan. :grin:

2 tykkäystä

Moi,

tämä lienee sopiva ketju, monestakin särmästä voisin kutsua itseäni myös psykonautiksi. Olen koostanut erään elämänvaiheeni isohkoksi sivukokonaisuudeksi, ja siitä ehkä on mielenkiintoa ja kenties jopa vähän tienviittoja joillekin. Käyn sivustollani läpi varsin vahvan prosessin pääasiassa vuosina 1996-2000, joka huipentui kahteen episodiin 99 syksyllä ja 00 keväällä. Jälkimmäisessä oli mukana muitakin jaettuna kokemuksena. Kyseessä on yhdellä tavalla trippistoori, johon kietoutuu henkinen tutkiskelu (vaikka sinänsä henki-materia -erottelua ei ole olemassa), kuten myös kasvu ihmisenä. Katalyyttinä LSD ja 00 keväällä myös Salvia Divinorum, jotka kuitenkin lopulta olivat sivuosissa itse prosessissa, johon olin antautunut.

janne

Kiitokset tämän jakamisesta. Todella selkeästi sanallistettu elämänkokemussarja, jonka luin yhdeltä istumalta kuin pienoisromaanin. Arvostan näkökulmaasi suhteessa totuuden etsintään/todellisuuden tutkimiseen. Ajatuksia herättävää ja inspiroivaa.

Kiitos mielenkiinnosta ja kannustavista sanoista. Alkoi olemaan riittävästi etäisyyttä silloiseen itseensä ja tapahtumiin niin tuntui luontevammalta avautua. Kyseessä on yksi rajattu siivu kaikista kokemuksistani, mutta jonkinlainen taitekohta monellakin tavalla.