Ohessa muutama kuva tänä vuonna löydetyistä pajulahorusokkaista, sekä itiöprintti. Olen itiöitä kuljetellut takaisin näiden kasvuseudulle pehmenneisiin haapohin, kun tuntuvat niissä melko hyvin viihtyvän. Toiveena että tuottaisivat tulevina vuosina enemmän satoa.
Väri vaihtelee harmaasta vaalean rusehtavaan, jalka on melko kapea, pehmeä/murtuva, mutta ei ontto.
Samalla seudulla kasvaa usein ryppäissä jokin toinen hieman samannäköinen lahottajasieni, jonka jalka kuitenkin on selkeästi ontto.
Toimivaksi havaittu annostus tuntuu alkavan 2g kuivatusta, jolloin havaitsee jo selvästi saturaation kohoamista ja hengitystä.
Mielenkiintoisia löytöjä, kiitos kuvista @Jontte! Olisi kiinnostavaa nähdä myös lisää tarkempia kuvia, varsinkin jalan tekstuurista. Lahorusokkaat ovat Suomessa vielä melko vähäisesti tutkittu suku.
Kiitos! Olen sen verran onnekas, että näitä kasvaa melkein takapihalla, nyt alkaa vaan olla jo yöpakkasia, joten ei välttämättä enää uusia ilmaannu.
Kävin etäpäivän lounastauolla nyt innostuneena kuitenkin katsomassa, yksi hieman epävarma tapaus löytyi, lakki on hieman ruskeampi kuin haluaisin, kuitenkin vaaleampi kuin yleensä koivulahorusokkaalla. Jalka kuitenkin on pehmeä ja kapea.
En valitettavasti onnistunut saamaan tätä ehjänä irti, pieni osa jalasta jäi puun sisään.
@Jontte
Toivottavasti kukaan ei pidä jatkoasi tämän ketjun suhteen liiallisena spämminä. Ko. laji kiinnostaa itseäkin kovasti, keräilystä käyttöön ja kasvatukseen asti (kasvatushommia aloittelemassa p. salicinuksen kanssa).
Tuo mitä sanoit niiden annostuksesta, on myös mielenkiintoista sillä jostain olen lukenut tiettyjen tutkimusten osoittaneen lajin olevan melko “laimea” potenttinsa suhteen. Näin ei kyllä ole omienkaan löytöjen kohdalla…Yllättäneet todella positiivisesti.
Heitänpä tästä muutaman kuvan omista tämän vuoden löydöistä ja seuraan ketjua mielenkiinnolla.
Tähän halusin lisätä vielä, että ehkä se on ihan hyvä asia. Aiheesta lukeneena, olen löytänyt sellaista tietoa, jonka mukaan tyviosa puulajeissa on hyväkin jättää paikalleen. Toisin kuin esim. silokeissa, puissa kasvavat kannat saattavat kärsiä, jossei puuhun jätä pientä osaa.
Pitäisi alkaa laittaa lähteitä ylös, niin voisi jakaa tietoa varmemmin.
Itseänikin alkoi tämä sieni kiinnostaamaan, mutta taidan olla jo vähän myöhään liikkeellä tämän vuoden osalta. Vai vieläkö nämä kasvavat, lämpötilat on kuitenkin jo aika matalia meilläpän Savossa. Yhden kandidaatin löysin, mutta saatoi olla koivulahorusokas.
Ensi vuotta ajatellen, onko tietoa kasvaako nämä kaikissa lehtipuissa, vai suosivatko esim nimensä mukaisesti pajun sukua? Eilen kävin lähistön lehdoissa ja sammaleista puuta oli kyllä pitkin poikin, mutta hyvin vähän mitään sieniä kasvoi niissä, liekö juuri kylmyyden vuoksi. Saatoin löytää pieniä yksilöitä, mutta jätin vielä kasvamaan.
Hienoja kuvia, joskus olen nähnyt itsekin tuollaisen kellertäväjalkaisen, mutta olettanut kyseessä olevan joku toinen sieni sen enempää tutkimatta.
Täytyykin jatkossa ennemmin leikata sieni puun runkoa vasten irti, jos se parantaa mahdollisuuksia saada satoa samalta paikalta myöhemmin.
@JönsJupeli
Tämän paras aika on tainnut mennä jo ohi, mutta ei toki yksittäisten löytäminen mahdotonta ole, kun koivulahorusokastakin vielä esiintyy. Itse olen näitä tavannut eniten haavoissa, mutta myös koivuissa. Puu on usein jo pehmennyt aika merkittävän paljon
Tuo ylimmässä kuvassani oleva on väritykseltään sellainen, mitä suurin osa alueella on.
Nyt oli myrsky kaatanut aika paljon puita tuolla alueella, toivottavasti lisääntyvä auringonvalo ei estä ensi vuoden satoa, olen näitä tavannut ainoastaan epäsuoran valon alueilla.