Muita sieniä koskevat tunnistuspyynnöt






Onkohan nämä mitä sieniä? Kolme kuvaa yhestä paikasta ja kaksi muualta.

@Xsieni100 Kuupikoita (Conocybe). Viimeisen kuvan sienet ei ole tunnistettavissa ilman helttakuvaa.

1 tykkäys

Mitähän ne nämä lienevät, ei ainakaan näytä lantamadonlakeilta vaikka kasvavat suoraan heskassa

@Kurkistelija Vajavaiset kuvat tunnistusta ajatellen. Jotakin kuupikoita ehkä (Conocybe). Lantamadonlakeilla (Deconica coprophila) ei ole viihdekäyttöarvoa, koska ei ole psykoaktiivinen laji kuten ei mikään muukaan laji vähämadonlakkien (Deconica) suvussa.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta!

2 tykkäystä

En ole ensimmäistä kertaa keräilemässä mutta tahdon tarkistaa silti teiltä kokeneilta konkareilta varmuuden vuoksi :innocent: eli pari kuvaa tässä printeistä ja sienistä::



Enkä ole siis ensimmäistä kertaa keräilemässä. Mutta minusta täällä on tosi hyvä tarkistaa kuitenkin teiltä pro tietäjiltä :smiling_face_with_three_hearts:

Oletko siis ennen keräillyt silokkeja? Kannattaa odottaa että asiantuntiat täällä vastaa tuohon mutta näyttää kyllä yllättävän paljon silokeille alemmat kuvat. Hirveän varma en ole noiden varsien ulkonäön takia.

Olen juu kerännyt ennenkin! Oli hirmu kuivaa niin sienet näyttää vähän hassuilta :grinning: kiitos vastauksesta! :blush: ja noista ensimmäisen kuvan sienistä en tiedä mitä ovat. Silokeista olin aika tosi varma :) löytyivät hevosen laitumelta ruohotupoista.

1 tykkäys

@Sipemarja Kuivahtaneita sieniä on yleensä vaikea/mahdoton tunnistaa, joten sen vuoksi ne kuvat sienistä luonnonvalossa kasvuympäristössään ennen poimimista on tärkeitä. Ylemmän kuvan itiölaskeuma on mun silmään enemmänkin tumman violetti ja sienten tunnusmerkit viittaa vähämadonlakkeihin (Deconica). Alemmassa kuvassa kuivahtaneita harmaakirjohelttaryhmän (Panaeolus papilionaceus) sieniä.

@Luikka Suippumadonlakilla ei ole musta itiölaskeuma, joten ei ole suippumadonlakkeja kuvassa.

2 tykkäystä

Hei taasen ja anteeksi kesto! :blush:
Koitin ottaa hyvien ohjeiden mukaisesti (first time ever) foliolle printit silloin viimeksi ihan varmistuksena noista samoista edellisistä sienistä, kun ne joista olin toiveilkaampi (oikeanpuoleiset kuvassa sytyttimen vieressä) ovat mustia printtejä, joten…? :see_no_evil::hear_no_evil::speak_no_evil:

@Kisu Näkemättä kuvaa printistä (luonnonvalossa otettuna) on vaikea sanoa mitään. Joskus nurmikirjohelttojen itiölaskeuma on todella tummanruskea ja hämää helposti alottelijoita. Ota seuraavalla kerralla kuvia.

3 tykkäystä

Hups! Kiitos! Ja… Anteeks! :speak_no_evil::see_no_evil::hear_no_evil:
jäi kuvat vahingossa tulematta, kun muutin viestiä kirjoittaessa, joten tässä ne printtikuvat mitä viimeisessä viestissä piti olla mukana niistä aiemmista sienistä:

Ladataan: IMG_20220727_133103.jpg

Ladataan: IMG_20220727_133542.jpg

@Kisu Sieni- sekä printtivalokuvat aina mieluiten luonnovalossa selkeästi valaistuna. Mun silmään aivan selkeästi ruskeita itiöitä, joten nurmikirjohelttoja kuten aiemmin tunnistettu.

3 tykkäystä

Kiitos paljon taas pikaisesta vastaamisesta ja noi oli ollut 9 päivää tuolla kaapin perällä tollee ja vein sit ton folion ulos ja ehkä sittenkin sävy tosi tummanruskean mustahko.
Kiitän avusta ja opastuksesta!
Opetuslapsiannehan me olemme ja kysymme apua ja tietoa korkeammalta taholta :wink:
:innocent:
:pray:

Hei!
Huomasin että viime syksyn kuvausreissuilla tuli vastaan sieniä, jotka muistuttaa risumadonlakkia ainakin omaan silmään. Valitettavasti muistoksi jäivät vain nämä päältä päin otetut kuvat syyskuun lopulta. Opinions? :face_with_monocle:



4 tykkäystä

@Pallero Joo risumadonlakkejahan ne. Kivoja bongattavia nää kun esiintyy usein just tuolleen satamäärin parin neliömetrin alueella jos sattuu oikeeseen aikaan oikeille paikoille. Tarkkana pitää kuitenkin olla risumadonlakin esiintymisympäristössä, koska mm. myrkkynääpikkä sekä jotkut muut nääpikät saattaa esiintyä parin sentin päässä. Tiedätpähän minne suunnata tänä syksynä. :+1:

4 tykkäystä




Terve!

Ens alkuun pahoittelen heti, että tungen tänne monta sienikuvaa. Olen totaalinen ummikko näissä asioissa ja energiat ei oikein riitä googlailemaan näitä perinpohjin.

Ehkä joku jaksaisi tsekata näitä. Tuskin näissä on yhtään kiinnostavaa lajiketta, mutta olisi kiva jos joku näitä tunnistelisi ja pystyisin sitten vaikka Googlella tsekkaamaan esim. miten erilaisilta saman lajikkeen eri yksilöt voivat näyttää.

Drive-linkissä on sattumalta joka aakkoselle yksi sieni/rypäs ja monta kuvaa jokaisesta. Ja tähän olen liittänyt niistä muutaman malliksi.
https://drive.google.com/drive/folders/1tEenBg5TWIC2HvAc3VwEtzzu6uCAk9KU

Kaikki ovat löytyneet sukulaisen pihanurmikolta maaseudulta Satakunnasta heinäkuun lopulta.

Tässä muutama kuva (Tsekkaathan Drive-linkin)

Kiitos!

Älä tuhlaa aikaa kuvaamalla kaikkia vastaan tulevia sieniä toivoen tuurilla osuvasi oikeaan, tämä vain lisää turhaa vaivannäköä itsellesikin.

  1. Opas suippumadonlakin etsimiseen (aloittelijan ei kannata keskittyä muihin lajeihin)
  2. Mene oikeanlaisille paikoille (Kuvia suippumadonlakin kasvupaikoista)
1 tykkäys

Kiitos vastauksesta!

Tuon oppaan olenkin lukenut joskus pariinkin kertaan.

Nuo kootut kuvat kasvupaikoista oli kyllä hyvä lisä.

Sen verran aion tuosta neuvostasi poiketa, että ainakin risumadonlakkeja aion myös pitää silmällä. :blush: