Kysymyksiä sienestyksestä

Moi! Onko suippumadonlakkisato jo ehtoopuolella? Pari viikkoa taaksepäin löytyi vielä Varsinais-Suomesta. Saattaisko täältä päin vielä löytyä?

Varmaan saat parhaimman vastauksen käymällä katsomassa tilannetta paikanpäällä.

1 Like

Jos päivällä on 8-15c, luulisi hyvin vielä löytyvän.

Hei.
Onko vaikutusta poimiiko silokin vetämällä, eli että tulee juurta mukaan vai katkaisemalla?
Lähinnä mietin että vaikuttaako tulevaan sienimäärään samassa paikassa?

Voiko jonkun hyvän spotin poimia ns. kuiviin eikä ens vuonna ole samanlaista satoa?

1 Like

@MavonSilimä minun ymmärtääkseni ja kokemuksenkin perusteella ei merkitystä. Sieni elää kuitenkin maan alla rihmastoissa joista itiöemät ponnistaa, eikä siinä oikein rihmastoa ole mahdollista vahingoittaa.

2 Likes

Löytyyköhän suippumadonlakkia läheisesti muistuttavilta sieniltä samanlaista tahmeaa kalvoa jonka voi kuoria pois?
Lähinnä tarkoitan sellaisia sieniä joilla on sama kasvuympäristö, kuten kirjoheltat.

@Soramaa Kyllä löytyy, kalvo ei yksinään ole ratkaiseva tunnuspiirre.

1 Like

Millasilla paikoilla kuvaatte? Tänä vuonna motivaatio on ollut vähä huonon tuurin takia. Vakispotilla on kulkenut paljon lenkkeilijöitä sun muuta ja olen useammin tullut samojen ihmisten spottaamaksi.
Onko teillä sellasia paikkoja missä on lähes 100% varma kuvausrauha vai tyydyttekö siihen, että teidät joskus nähdään?

Onko havaintoja eri psilosybiinisienten kasvupaikkojen tarkkuudesta?

Jos esim. pellon tietystä nurkasta löytyy nyt runsaasti suippumadonlakkeja niin kannattaako myöhemmin samana syksynä tai seuraavana koluta erityisen tarkasti kyseistä kulmausta tai ehkä jopa samoja mättäitä vai kasvavatko sienet satunnaisesti pitkin peltoa?

Entä risumadonlakit? Kannattaako aina etsiä samasta kohdasta, samoilta suunnilta vai ihan vaan samasta metsästä?

Miten muut sienet?

Minulla olisi muutama kysymys kasvupaikkoihin liittyen, toivon että joku kokeneempi voisi vähän auttaa. Olemme kaverin kanssa käyneet monellakin pellolla etsimässä kuvattavia ja ne ovat usein olleet asutuksen läheisyydessä ja jonkun “pihalla”. Eikö teitä kuumota olla kuvailemassa tuollaisilla alueilla?

Toinen kysymys: Kun menette laitumille niin löytyykö kuvattavat tyypillisesti laidunta alueen aitauksen lähettyviltä ns. reunoilta vai onko niitä usein pitkin sitä peltoa?

kolmas kysymys: Kun menette niityille niin missä siellä sitä kasvaa? Yhdellä niityllä missä kävin alussa oli lyhyempää ruohoa ja muutamia ruohotuppaita mutta sitten kun menin syvemmälle oli pitkää heitää ja maaperä ei ollut ruohoisaa. Kannattaako semmoisista paikoista ylipäätään katsoa?

Lähtökohtaisesti on aina parempi kunnioittaa muiden kotirauhaa, kuvauspaikkoja löytyy hyvin syrjemmästäkin ja esim. maastokartasta voi tarkistaa onko potentiaalisten kohteiden ääressä asuinrakennuksia. Kannattaa miettiä asiaa muidenkin kuin itsensä kannalta. Sama vinkki vastauksena myös nimimerkin @Kiisukaasu kysymykseen.

Tarkistamalla selviää. Satoisimmat alueet muistuttavat usein kuvia suippumadonlakin kasvupaikoista.

Esiintyvät yleensä samoissa kohdissa kasvualueita, mutta myös vuosittaista vaihtelua ja kasviston muuttumista tapahtuu, joten monipuolisemmastakin kartoituksesta on hyötyä.

Myös risumadonlakkia esiintyy yleisesti vuosia peräkkäin samoilla paikoilla, mutta kasvualusta ei uusiudu samaan tapaan kuin suippumadonlakilla.

Muiden sienten suhteen on lajikohtaista vaihtelua, monet lajit viihtyvät vuosikausia samoilla kasvupaikoilla kun taas jotkut esiintyvät vaihtelevammin eri paikoilla.

Miten paljon sateilla on merkitystä silokkeja etsiessä? Miten nopeasti ja miten kauan sateiden jälkeen silokkeja löytää? Jos on esim 3 päivää putkeen satanut, onko neljäs ja viides päivä otollinen etsimiseen? Mites viikko tai kaksi sateiden jälkeen?

Ja toinen kysymys: Miten google maps/earth ilmakuvista pystyy tunnistamaan otolliset kohteet? Moniin syrjäisiin kohteisiin ei saa street-view ominaisuutta, niin tuntuu vaikealta hahmottaa epätarkoista ilmakuvista otolliset kohteet. Olen monia kohteita yrittänyt ilmakuvist bongata, mutta paikanpäällä ei näyttänytkään yhtään miltä odotin.

Espoossa ei aloittelija ole onnistunut mitään luottopaikkaa löytämään kuvien otolle. Kierreltyä on tullut hyvinkin lupaavan näköisiä paikkoja, muutamalla hevoslaitumella hiippaillut pariin kertaan, vanhoja ja heinäpeltoja kolunnut, joitakin vanhoja metsäteitä. Nurmisempia alueita, metsän reunoja, vanhalla lammaslaitumellakin. Nurmilauhamättäät vilisee silmissä illalla. Parista paikasta yhteensä ehkä 15 yksilöä tallentunut kameran muistiin. Kyllä nuo, jotka löytyneet on, ovat aina pistäneet silmään, eli ei pitäisi siitä olla kiinni, ettei osaisi etsiä. Muita sieniä saisi kuvata senkin edestä. Aikaa mennyt niin paljon, ettei jaksa edes laskea. Löytöpaikoiltakaan ei läheltä eikä myöhemmin ole yksilöitä tullut vastaan. Turhautunut olo. Chasing unicorns :unicorn:

Ehkä täältä pitäisi lähteä pidemmälle? Täällä toisaalta kun muutakin ulkoilijaa pyörii, niin ei niin ehkä pistä silmään. Taas jossain pitää autolla mennä ja se saada jonnekin jemmaan, ettei paikalliset ala ihmettelemään?

Täällä tuppaa koiranulkoluttajaa ja lenkkeilijää pyörimään joka paikassa. Harvemmin mitään ihmettelevät. Välillä itse esittää maisemakuvaavansa. Usein antaa olla, katselee eri suuntaan. Paitsi no, ne laitumet sähköaitoineen on vähän kuumottavampia paikkoja. Kerran pellolla joku koiraa ulkoiluttava nainen tuli tarjoamaan apua, kun kysyi mitä teen ja sanoin että jotain hukassa :sweat_smile:

1 Like

@Suippuli “Lapsi/kaveri/mummo hukkasi avaimensa jonnekin tänne” :smiley:

1 Like

Onko tietoa/kokemusta miten lämpötila talvea kohti mennessä vaikuttavat silokkien kasvuun? Kestävätkö ne yöpakkasia miten hyvin?

Kyllä vielä asteen tai parin pakkaset yksittäisinä öinä kestävät vaikka jo selkeästi vähentävät satoisuutta minun kokemusten perusteella. Useampi aste miinusta ja etenkin peräkkäisinä öinä taas tuntuu päättävän kasvukauden.

3 Likes

Kysymys sienestämisestä:
Löytyi todella hyvä kuvausspotti, haja-asutusalueelta. Pelto, joka ei ole aktiivisessa käytössä. Asutusta suht lähellä, mutta ei todellakaan kenenkään takapihalla.
Muutaman kerran kävin siellä kuvailemassa, mutta tien asukkaat on olleet todella epäileväisiä ja ehkä suorastaan vihamielisiä sitä kohtaan, että joku heidän maillaan käy. Pellon vieressä on metsäkaistale, josta olen kerännyt myös kantarelleja.
Tultu vapaiden koirien kanssa kyselemään millä asialla ollaan, ja kun vastattu, että sienestämässä, on lähdetty sanomatta sanaakaan. Sanottu, että koira on kyllä kiltti, mutta puree käskystä. Nyt kovaan ääneen puhunut puhelimessa, että taas tuo auto on parkkeeranut tänne meidän pellon varteen.

Miksi siis jollekin on ongelma, että heidän maillaan käy sienestämässä? Onko muilla tullut vastaan vastaavaa?

Voihan se ruveta mietityttämään jos normaalisti ei ole ketään eksynyt ja yhtäkkiä sama auto useamman kerran mestoilla. Onkohan kyseessä yksityistie? Pääseekö sinne mahdollisesti vähän kauempaa patikoiden jos jättää auton niin ettei osu heidän silmiinsä? Ruokasieniä keräävätkin yleensä käy samalla spotilla kerran pari syksyssä…

Se tyyppi kokee että oot hänen reviirillä ja se käyttää eri keinoja sen reviirin suojaamiseen. Kannattaako tommosella paikalla käydä missä riikinkukko käy näyttämässä sulkiaan? Ei sitä kannata yrittää järjellä selittää, kasvatus? Geenit? Avioero? Persoonallisuushäiriö? Reviiriä se suojaa se eläin siellä. Ei kuulosta hyvältä paikalta.

Niinpä, toki sillä tavalla ymmärrettävää. Ei ollut yksityistien merkintää. Kerran jätin auton kauemmas toisen tien varteen, mutta kyttäämistä tuli osaksi siitä huolimatta.
Oon itse pienikokoinen tavallisen näköinen nainen, ulkoiluvaatteet päällä ja ämpäri kourassa oon siellä käynyt. Tuntuu hassulta, että mua pidetään jollain tavalla uhkana :smile: kysyttäessä oon asiallisesti vastannut, että etsin sieniä. Liekö sitten siitä kyse, että eivät ymmärrä mitä sieniä pellolta löytäisi ja ajattelevat, että valehtelen.
Nojoo, täytyy varmaan vaan löytää paremmat spotit ensi vuodeksi, harmillista vaan kun oon pari syksyä kolunnut tyhjiä peltoja, ja nyt löytyi todella hyvä paikka :)