Kysymyksiä sienestyksestä

Suomen luonnosta löytyviin sieniin liittyvät kysymykset tähän ketjuun.

Hei!

Olen uusi harrastaja ja olen taannoin lukenut sienen tunnistus oppaan. Joskus löysinkin sieniä joiden kuvittelin olevan madonlakkeja. Otin pari valokuvaakin, mutta kuvat ovat nyttemmin kadonneet.

Nykyään kun on kaikenlaista tekniikkaa, tietävätkö palstan lukijat onko olemassa jotain “appeja” sienten tunnistamiseen? Monien kukkien yms tunnistamiseen applikaatioita on. Lisäksi katsoin että jenkkilässä on jotain ruokasienten tunnistusappeja. Mutta tietävätkö keskustelijat onko applikaatiota joka tunnistaisi suomalaisia sieniä, esimerkiksi suippomadonlakkia?

Hei ja tervetuloa!

En tiedä minkä oppaan olet lukenut, mutta jos suippumadonlakista olet kiinnostunut niin suosittelen tutustumaan taikasienivalokuvaajan kenttäoppaaseen, jossa keskitytään nimenomaan juurikin suippumadonlakkiin ja sen kasvuympäristöön.

Suippumadonlakki on suhteellisen helppo oppia tunnistamaan ja alottelijan kannattaa käyttää vaikkapa tämän sivuston tunnistuspalvelua harrastuksen alussa, jonka myötä laji alkaa tulla pikkuhiljaa tutuksi ja omaoppinen tunnistaminen helpottuu huomattavasti kun oppii kiinnittämään huomiota oleellisiin tunnusmerkkeihin.

Mitään luotettavaa tunnistusapplikaatiota ei valitettavasti ole olemassa. Suomessa esiintyy useita suippumadonlakin kokoluokkaa vastaavia sienilajeja, joista osa on myrkyllisiä ja jotka jossain vaiheessa elinkaartaan tai tietyissä sää-/kasvuolosuhteissa saattaa muistuttaa erehdyttävästi suippumadonlakkia ja jonka myötä joko tunnistamisen opiskelu tai tunnistusavun pyytäminen kokeneemmilta sienestäjiltä on turvallisempaa.
Oikeastaan ainoa applikaatio jota jollain tasolla uskallan suositella on iNaturalist, joka ei sinällään ole mikään automaattinen tunnistusohjelma, vaan muut käyttäjät voivat äänestää mikä laji on kyseessä.
Onnea matkaan!

4 tykkäystä

Hei!

Ja kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta. Juurikin tuota valokuvausopasta olin tarkastellut, mutta neurootikkona (?) ja ikuisena varmistelijana mietin vielä lisä varmistusta.

Mutta tuo tunnistuspalvelu kuullostaa hyvältä ja sosiaaliselta keinolta.

Syksymmällä, jos löydän oppaan avulla esiintymän, jahka saan sen valokuvatuksi, postaan tunnistuspalveluun ja katsotaan mitä raati sanoo!

1 tykkäys