Kysymyksiä kasvattamisesta

Onko hyviä keinoja millä estää pohjapinnausta. Substraatti on ison laatikon pohjalle tehty joten kakun kääntäminen ei ole mahdollista. Pelkään että pinnit aborttaa/homehtuu kakun alle. Kosteustasapaino näyttäis olevan kunnossa.

Estä valon pääseminen pohjaan.

Moro! Olen vuosia tehnyt pelkkää PF-tekkiä, ja nyt on kokeilussa tuo Uncle Ben’s tek. Mietinkin, että sitten kun riisipussi on kokonaan kolonisoitunut, niin voinko vain ottaa koko rihmastomöhkäleen ulos pussista ja siirtää suoraan terraan kasvamaan ilman mitään sen kummempia kikkailuja?

Olen ymmärtänyt, että moni spawnaa sen bulkkiin, ja tekee muita vastaavia hankalia toimenpiteitä. Onko nämä toimenpiteet tässä tekissä pakollisia, vai tehdäänkö niitä ainoastaan muhkeamman sadon aikaansaamiseksi?

Morjes @cuberkeikka. Kyllä, voit ottaa rihmaston pussista pois ja fruitata sellaisenaan. Ilman katekerrosta huolehdi vaan riittävästä ilmankosteudesta, että pinnejä alkaa muodostumaan.

Toissijaisia tehdään nimenomaan sadon lisäyksen takia. Se ei ole pakollista.

Jees, kiitos tarkentavista tiedoista.

Kuinka kuivata kakkua kun meinaa vesi lillua päällä?
Onnistuuko kastelemalla paperi sinolilla ja odottaa että kuivuu että olisi pöpöt pois paprusta?

Voit kuivata kallistamalla kakkua ja vaikka pelkällä paperilla. Paperin desinfiointi ei ole tarpeellista, kokonaan kolonisoitunut kakku on jo tarpeeksi vastustuskykyinen.

4 tykkäystä

Terve kaikille. En ainakaan löytänyt vastausta, mutta onko PF-tek kakulle tehtävissä jotakin jos rihmaston leviäminen loppuu ns kesken?


Onko tämä kontaminaatio? Yön aikana oli ilmestynyt tuollainen outo kasvusto

Taitaa olla vaan mutantti tuo möhkäle. Muuten näyttää kyllä jonkun verran huolestuttavalta nuo mustuneet ja teräväkärkiset lakit, jotka lie abortteja jo. Tuuletusta on ainakin liian vähän, saattaa olla kosteudenkin kanssa ongelmia. Mutanttikökkärekin voi johtua ihan vaan niistä kelvottomista olosuhteista.

1 tykkäys

Luultavasti ensin oli ilmankosteus liian matalalla kun pinnit eivät lähteneet kasvamaan ja nypin kaikki abortit pois. Nyt olen pitänyt kantta kiinni ja tuulettanut muutaman kerran päivässä kun aluksi oli kansi raollaan kokoajan.

Pitäis kattilassa steriloida pef-tek kakkuja. Käyös on vaan 0.2dl laseja ja ne tuntuu pieneltä kun pitäs saada 2,5l yhteesä kakkuja bulk substraattiin. 0,5l lasit on liian pitkiä mahtuakseen kattilaan ja nämä maissipurkit, onko ne niitä peltisiä mitä saa ruokakaupoista? Voiko niitä käyttää? Mikä olisi paras vaihtoehto tähän hommaan aikaa säästäen?:slight_smile:

Maissipurkeilla tarkoitetaan varmaan tässä ihan pakastusrasioita, joihin laitetaan maissinjyvät sitten kasvualustaksi. PF-taikinaa en sellaisiin laittaisi, koska se keskiosa ei kovin nopeasti lämpene tavallisessa kattilassa höyrystellessä. Näkisin, että sinun täyttyy joko

  1. hankkia isompi kattila
  2. hankkia keskikokoisia laseja tai muita soveltuvia lasipurkkeja
  3. tyytyä vaan tekemään useammassa erässä ne PF-kakut

Painekattilaa omistamaton ensikertalainen kysyy itiöruiskun tekemisestä, olen ajatellut toimia seuraavalla tavalla:

  • steriloin kattilassa kiehuttamalla metallista 1 dl mittaa ja foliota

  • steriloin sen 1 dl kupin vielä sisäpuolelta liekillä, ja annan jäähtyä nurinpäin käännettynä keitetyn, ja kupin kohdasta liekkisteriloidun folion päällä

  • käännän kupin, ja rapsuttelen liekitetyllä veitsellä itiöt kuppiin

  • avaan korkkaamattoman akkuvesipullon (kumihanskoja ja maskia käyttäen)

  • otan ruiskun ja neulan paketeistaan, yhdistän ne, ja vedän ruiskun täyteen suoraan akkuvesipullosta

  • ruiskutan akuveden pari kertaa itiömittaan ja takaisin ruiskuun, neulansuojus päälle, folioon ja jääkaappiin.

Tarkoitukseni olisi pyrkiä minimoimaan riski itiöruiskun kontaminoitumisesta, miltä tällainen menettely sen tavoitteen näkökulmasta kuulostaa?

Ohjeet itiöruiskun valmistamiseen ilman painekattilaa HuMy:ssa sivulla 19.

3 tykkäystä


Toivottavasti kuva näkyy. Minulla on ehkä nyt 3 pv. ollut tuo toinen kakku pinnausta odottamassa. Kehitin vain systeemin missä kosteus pysyisi mahdollisimman korkealla (en löydä kosteusmittariani!) laiton kippoon lämmintä vettä ja toinen kakku on korkin+folion päällä vesialtaassa. Voiko näin tehdä? Kaikki käyttävät kosteaa vermikuliittiä tms. pohjalla. Onko tällä väliä? Tähän mennessä vaikuttaa toimivalta ratkaisulta, mitä mieltä olette?

Seisova vesi on vähän huono juttu, kun siinä tykkää kasvaa kaikenlaista pöpöä. Perliitti on hyvin huokoista, mikä tarkoittaa suurta pinta-alaa pidättää ja haihduttaa vettä → suurempi ilmankosteus. Aina voi toki rakentaa pulputuspullon tai purkin ilmapumpusta, ilmakivestä ja parista letkunpätkästä:


Kuvalähde: Chameleon-Scotland

1 tykkäys

Nyt tarviis vähän jelppiä että miköhän mahtaa olla vikana,tää on siis ollut 17päivää eikä vieläkään näy pinnejä. 2UB pussia on tässä sekä kahvipuru,vermu ja kookos sekotus. 4cm kerros siis on,näköjään jöi liian matalaksi? Lämpötila noin 21-22 astetta,ja tuuletus 2krt päivässä.muutama reikä on myös. Kastelenko?annanko olla ilman kantta? Suihkutanko vedellä? Joo paljon kysymyksiä.


Ollut mitä 17 päivää? Kokonaan kolonisoitunut? Voi olla ettei ilmanvaihto ole riittävää. 4 cm matskukerros on kyllä ihan ok. Jos ei vaikuta kuivalta se bulkki niin sitten vaan tuuletat ahkerasti, sumuttelet sopivasti ja odottelet kärsivällisesti.

1 tykkäys

Itse olen ymmärtänyt ja niin toiminut, että alan vasta ensimmäisten pinnien noustua tuulettamaan ja kostuttamaan? :face_with_monocle: