Kysymyksiä kasvattamisesta

Pohjasta pinnaaminen yleensä tarkoittaa, että terrassa on liian kuivaa. Katekerros auttaa tähän ja terran seinien pitäminen kosteana. Kohti suihkuttelua kannattaisi välttää, ei ainakaan edesauta pinnaamista, että kakkujen päällä lilluu vettä.

Sinertyminen voi johtua kohtisuihkuttelusta, kolauksista tai kuivuudesta. Siitä ei tarvitse sen enempää huolestua. Hometta jos epäilet niin pyyhkäisemällä paperilla tai vanupuikolla puikkoon jää väriä (itiöitä), jos on home kyseessä.




Siinä muutama kuva. Kosteusmittari sanoo jatkuvasti 99%, niin olen aika maltilla suihkutellut viime päivät, mutta olen kyllä suihkutellut kakkujen / koko terran päälle enkä seinille tai muutenkaan varonut niitä. Suihkuttelen jatkossa seinille :grin: Onko järkevää yrittää kääntää kakut?

Kiitos nopeista vastauksista!

Ei siitä kääntämisestä ainakaan haittaa ole, todennäköisesti kippaavat muutenkin kun tuosta kasvavat.

Tuo on ihan harmitonta bruisingia, on voinut tulla esim kun olet rullannut niitä vermikuliitissa. Jos ei kasvua tapahdu ja kakut tuntuvat kevyiltä/kuivilta voi ne dunkata HuMy:n ohjeiden mukaan.

btw: vermikuliitti ei ole mikään paras pohjamatsku luovuttamaan kosteutta. Perliitti toimii tässä paljon tehokkaammin.

1 tykkäys

Kiitos, käännän siis. Pohjalla on ihan perus viherkasvisoraa jota löytyi kotoa valmiiksi. Lähdin kokeilemaan jos se toimisi ihan ok, jossain mielestäni mainittiin se käy myös pohjaksi. Ehkä jatkossa etsin perliittiä että varmasti tulee hyvä.

1 tykkäys

Sanon vielä omasta kokemuksesta sen, että itsellä oli shotgun-terraariossa liikaa reikiä, jonka takia kosteus katosi liiankin nopeasti. Jos on mittari, niin sitä kannattaa tarkkailla. Teippasin omasta silloin noin puolet kiinni, joka auttoi huomattavasti. Välttämättä tilanne ei ole sama sinulla, ja toki tässä tilanne riippuu myös siitä, kuinka usein suihkuttelet terraariota, ja kuinka usein sitä tuulettelet.

1 tykkäys

Opiskellessani aihetta muistan jossain videossa mainittavan että sykliä voi toistaa 3-5 kertaa semi toimivasti, mutta tosiaan jossain kohtaa se väsyy ja ei enään etene kauhean tehokkaasti. Myös agarin kanssa touhutessa ja cloonatessa olisko ollut jossain 5 ylöspäin alkaa dna väsyä huomattavasti ja mutantteja tulla enemmän ja sadot kärsiä. Pahoittelen ei ole nyt antaa mitään lähdettä tälle.

1 tykkäys

Olen juuri kyhännyt ensimmäisen toissijaisen kasvualustani kolonisoitumaan ja sellainen kysymys pyörii mielessäni, että tarvitseeko tuulettaa kolonisoitumisen aikana ollenkaan?
Kyseessä unmodified tub

Onko kokemusta tryffelien (schlerotia) kasvattamisesta? Pienen selvittelyn jälkeen näyttäisi olevan suht simppeliä, jos vain itiöitä tai tuoreita tryffeleitä löytyisi niitä tuottavista lajikkeista.

Oma kokemus on, että tryffeleistä saa mielyttävämmän tripin ja vähemmän pahaa oloa yleisesti.

1 tykkäys

Älä avaa laatikkoa ennen kuin pinta on valkoinen niin vältät suurimmat kontaminaatioriskit. Ei siis tarvi tuulettaa.

1 tykkäys

Kannattaako toissijaisia kasvualustoja kattaa? Kamulla on kookoskuitu+vermis+kahvinpuru+uncle bens tekki- sotku tehtynä monotubeihin. Kasvualustat on täysin kolonisoituneet, ja viimeksi kamu sai ihan kelpo satoja, mutta enemmän on enemmän, joten voisikohan vermikuliittikatteesta olla hyötyä satojen maksimoinnissa? Kasvualustoista tuli melko ohuita kun kaveri teki useemman laatikon ja ensisijainen alkoi loppui kesken.

Kyllä ne aina voi kattaa. Itse ehkä kattaisin laatikot ihan kookos vermi sekotuksella. Mutta ilmankin pärjää tietysti. On monta tapaa ja kaikille toimii eri jutut vähän vaihtelevin tuloksin. Tosin jos on kauhean ohuita niin pieni katekerros voi auttaa siihen että blokki ei kuivu niin nopeasti.

Näin olen myös vastannut aikaisemmin tässä langassa Kun puhe oli kattamisesta:

Ite oon todennu hyväksi kun oon latonu maissit ja kookos seoksen kerroksittain niin että viimenen kerros on hieman paksumpi “kate kerros”. Sit vaan antanu kolonisoitua ja sen jälkeen suoraan lisännyt ilmanvaihtoa ja fruittaamaan. Helppoo simppeliä ilman säätöjä ja hyvin on toiminut.

1 tykkäys

Kiitos avusta! Taidan tehdä kaikkiin katteen ennenkuin alkavat fruittaamaan. Onkohan dunkkaus tarpeen tai edes mahdollista jos kasvualustat on katettu vermiksellä+kookoskuidulla? :grinning:

Ennen ensimmäistä flushia dunkkausta ei tarvi tehdä mutta flushien välissä on hyvä aina dunkata. Myös ekan flushin aikana ei tarvi ihan hirveesti välttämättä kastella jos on monotubeissa, mutta tilanteen mukaan tietty jos näyttä kuivalta. Se että pidätkö tai käytätkö jätesäkkiä/muuta lineriä ekan flushin jälkeen on sun päätettävissä. Pitää vaan olla varovainen kun dunkkailee ja kaataa vesiä pois että kakku ei mee rikki.

2 tykkäystä

Moro!
Mulla on tulossa 5kpl pef-tek kakkua 2dl laseissa ja kysyisin tota suhdetta bulk substraattiin. Paljon kookoskuituu, vermikuliittiä ja kipsiä pitäis olla?
Nää on menos monotubiin.
Ajattelin aluks mennä maalaisjärjel ja tehä isomman satsin bulkkii ja ylimääräset heittää pois näin ensikertalaisena, kunnes ajattelin kysyy täältä tietäjiltä neuvvooo !
Kantsiiks mun mittaa vaa’al kakkujen yhteispaino ja siitä painosta arvioida bulk substraatin määrän? Kiitos jo valmiiks vastauksista!

Silmä määräsesti 50/50 toimii aika hyvin se ei oo ihan niin tarkkaa. Itse teen aina reseptillä 5x5dl maissipurkkeja, puolikas harkko kookosta ja noin litra vermikuliittiä, kipsiä ruokalusikallinen mausteeksi. Siitä tullut 30L monotubiin juuri sopiva määrä.

Onko käytetty kookos-vermikuliitti-kahvi seos roskiskamaa vai voiko sitä käyttää uudelleen pastöroimalla tms?

Teetkö katekerroksen? Katselin tossa youtubesta Boomer Shroomer tiliä missä käytettiin 3 pound (1360g) spawn bag ja 500g kookoskuituu, vermikuliittia ja 100g kipsiä ja tehtiin katekerros. Melkein 50/50 eikö vain? Vai miten se nyt lasketaan tarkasti :’D
Eli tehdäänkö katekerrosta varten enemmän bulk substraattia?

Aikalailla roskiskamaa se on

Voisin tähän taas lainata omia sanojani tästä ketjusta toisen kerran.

Ite oon todennu hyväksi kun oon latonu maissit ja kookos seoksen kerroksittain niin että viimenen kerros on hieman paksumpi “kate kerros”. Sit vaan antanu kolonisoitua ja sen jälkeen suoraan lisännyt ilmanvaihtoa ja fruittaamaan. Helppoo simppeliä ilman säätöjä ja hyvin on toiminut.

Itse en erikseen tee katekerrosta kolonisoitumisen jälkeen. Joku joka tekee voi vastata tähän paremmin. Mutta itse tekisin vaan vähän enemmän kun on tarve ja laittaisin sivuun ylimääräiset millä kattaisin kasvualustan. Myöskin en tiedä mitä tuo spawnbagi on sisältänyt joten vähän on paha mennä sanomaan. Sinne vaan silmämääräsesti 50/50.
tldr:Tee enemmän kookos vermi seosta kun on tarve ja säädä sen mukaan mitä tarvit tulevaisuudessa.