Kysymyksiä kasvattamisesta

Ei ole merkitystä ellei ole alkanut pinnaamaan. Itselläni usein kakut olleet huomattavasti pitempään rihmastoitumassa kuin olisi ollut tarpeen.

2 Likes

Kokemukseni mukaan veden määrällä on merkitystä, olen tullut tulokseen että käytän vähemmän. Käärin oman pastörointi laatikkoni -18 makuupussiin aina yön ajaksi ja saanut sillä hyviä tuloksia.
Toisinaan hometta tms kasvustoa tulee vaikka miten tekisi. Lisäätkö kahvia kookokseesi? Jos niin kokeile jättää se pois. Voisit myös lisätä jyvien määrää. Itse laitan jopa suhteella 2:1 eli kookos on vain “väliaineena” tuomassa rakennetta.

Sienet kasvavat ihan hyvin ilman kahvia ja olen muutaman vuoden aikana havainnut että kahvi on usein se joka aiheuttaa epätoivottua kasvustoa. Sienet saavat typpeä jyvistä sekä kookoksestakin. Olen myös testannut GHE/AT Tripart Micro ravinnetta kookoskuituun, mutta sen annostelu on edelleen itselle hieman mysteeri.

1 Like

Kiitos vastauksesta. Tarkoitus laittaa kookoskuitu/vermikuliittia ilman kahvia. Odottelen siis rauhassa, että rihmastoituvat ja projekti etenee.

Kiitos vastauksesta!

Laitoin kaksi monotubea tulemaan suhteella 1:2 ja molemmat homehtuivat jälleen. En ehtinyt ihan aloittamaan tuulettamista.

Todella turhauttavaa kun olen tehnyt kaiken täysin ohjeiden mukaisesti ja hygienisyys edellä. En ole käyttänyt kahvia kun en ole huomannut mitään eroja. Painekattilalla olen desinfioinut popparin jyvät ja ne tuntuu nyt onnistuvan hyvin ilman homehtumista. En tiedä pitäisikö kokeilla toisilla jyvillä välillä, esim. linnunsiemenillä.

Kipsiäkin kokeilin joskus hieman laittaa kookoksen sekaan mutta silloinkin homehtui. Lämpötila on aina tasainen 21 ja säilytyspaikkana sauna.

Tässä loppuu ideat itsellä. Onkohan printit huonoja/saastuneita? Silloin luulisi jo heti alussa näkyvän rihmaston kasvussa.

Jos jyvät kolonisoituvat ongelmitta ja rihmasto näyttää puhtaalta, niin sittenhän ongelma on selvästi siinä bulkkimatskussa. Joko sitä ei ole pastöroitu kunnolla tai sitten sinne pääsee jotain ryönää sekaan jossain vaiheessa.
Tuleeko monotubiin trichodermaa vai esimerkiksi jotain harmaahometta? Joihinkin, tai itse asiassa melkein kaikkiin kasveille tarkoitettuihin kookoskuituihin lisätään trichodermaa aivan ns. tahalteen. Siitä pääsee kyllä eroon onnistuneella pastöroinnilla, mutta eihän se ihan optimaallista matskua ole.

1 Like

Joo, näin itsekin ajattelen että bulkissa on joku vialla, esim. kosteus tai väärä pastörointi tms.

Tulee vähän vaihdellen joko vihreää hometta tai sitten valkoista. Perhana sentään jos sitä paskaa lisäillään kookokseen. Täytyy varmaan kokeilla seuraavaksi jotain muuta kuin kookosta bulkiksi.

Vaihda ehdottomasti jyvät. Ostin 5kg säki kuorittua kauRAA ja ensimmäiset kakut siitä valmistuivat pari päivää sitten. Vaikuttaa siltä että kaikkien suosittelema ruisjyvä jää tuolle kauRAlle toiseksi.

Lisäksi olen ajatellut kokeilla ohRAA ja jos saan hyviä tuloksia aikaan myös näiden sekoitusta.

Maissinjyvä on tosiaan sellainen kova ja tiivis ja vaatii todella pitkän keittoajan. Tuo kuorittu kauRA oli helppo kun vain liotti yön yli, antoi valua siivilässä ja ymppäsi laseihin.

Onko sinulla kookokset briketteinä? BioProffaa käytän itse. Puuilon valikoimassa ympäri vuoden.

1 Like

Miksi vermikuliittia? En ole itse ensimmäisen kasvatukseni jälkeen käyttänyt kuin perliittiä ja ihan eritavalla mitä missään ohjeessa.

Tällä hetkellä en käytä muuta kuin bulkkiin muuta kuin jyviä (kuorittua kauRAA) ja kookoskuitua briketistä. Tämä on siis kauRAlla ensimmäinen kasvatus, mutta kakkujen rakenne, haju ja ulkonäkö vaikutti huomattavasti lupaavammalta mitä kaikkialla ja kaikkien suosittelema ruis. SeuRAAvaksi testaan ohRAA ja jos tulokset vaikuttavat hyviltä niin noiden kahden sekoitusta.

KauRAssahan ei ole gluteenia mutta ohRAssa on. Myös ruis sisältää gluteenia. Tuo kuorittu kauRA on sellaista valmiiksi rikottua tavaRAA joka sienirihmaston on järkeilemällä helpompi vallata/käyttää RAvinnokseen. Varsinaista tieteellistä näyttöä minulla ei ole, pelkästään maalaisjärjellä (kuulemma 150 yli ali, näin sanoi 142 mensalainen) pääteltyä lopputulemaa.

Vähän tuli toistoa, mutta tuskinpa se ketään tappaa =)

1 Like

Kiitti vinkistä! Täytyykin kokeilla heti kuorittua kauraa. Eli pelkästään liotit vuorokauden ja annoit vähän kuivahtaa? Painekattilalla varmaan desinfioit myös?

Joo, BioProfffan brikettejä olen käyttänyt. Sitä olen murtanut ämpäriin ja laittanut vermikuliittia. Sitten normaalisti kiehuvaa vettä joukkoon, sekoittelua ja yön yli folioon ja pyyhkeisiin käärittynä.

Sen verran haluan myös osallistua keskusteluun, että kaura (kylläkin kuorimattomana) on tuottanut todella hyvää tulosta omissa kaavatuksissani. Kannattaa ehdottomasti kokeilla!

1 Like

Kuorittu on vielä RAkenteeltaan rikottua jollon rihmaston on helpompi vallata koko jyvämassa.

1 Like

Tätä en epäilekään. Halusin tosiaan vain mainita omista hyvistä kokemuksista kauran kanssa ja siitä, että sille todellakin kannattaa antaa mahdollisuus.
Itse käytän kauraa sellaisenaan, koska saan sitä ilmaiseksi eräältä maatilalta, kun tarve vaatii.
Hyviä kasvatuksia!

2 Likes

Hyvä kuulla tuo. Nyt on ostettu iso säkki ko. kauraa. Katsotaan jos niillä ei homehtumista tapahtuisi niin helposti.

Täytyy vielä pohta jos kookoskuidun pastöroisi vaikka aluksi uunissa ja vielä perään ghetto-tekniikalla.

1 Like

Paljonko laitat yleensä vermikuliitti/kookoskuitusekoitusta grammoissa? Itsellä esim. 500g+500g määrällä, laitan n. 3,2L kiehuvaa vettä. Ei tule hometta minulle tällä systeemillä ja kosteus riittänyt tähän asti. Tubit ovat puuilon 42L ja 64L, pohjapinta kuitenkin sama.
Ehkä näistä suhdanteista jtn. apua asiaan?

1 Like

Joo nimenomaan liottamalla ja siivilässä valutan ylimääräiset vedet pois. Annan valua useamman tunnin. Viimeksi syksillä tuli kontaminaatio joka oli kyllä oma syy kun huolimattomasti inokuloin.

1 Like

Se kanta taisi olla sitten siinä vai?

Olen laittanut aina puolet briketistä (n. 350g) ja vermikuliittia arvion mukaisesti saman verran. Kookoskuidun määrä on kuitenkin ylivoimaisesti suurempi turpoamisen johdosta.

Tuntuu että kun vedet heittää joukkoon, niin osa kookoskuidusta ei välttämättä pääse kosketuksiin veden kanssa. Siksi aloin laittamaan vettä kunnolla joukkoon jotta varmasti kaikki kookoskuitu pääsee veden kanssa kosketuksiin.

Testaan ensi kerralla noilla sun suhdanteilla. Kiitos niistä!

Jes! Nyt on liotettu, valutettu ylimääräiset pois ja painekeittimessä steriloitu. Nyt vain täytyy katsoa ettei itiövettä mene liikaa (tämä tapahtunut usein) homehtumisvaaran vuoksi.

1 Like

Ite oon laskenu sen 4-4,5litran mukaan mitä bioproffan harkossa suositellaan.
Nyt oli pavunvarresta ostettu tuo edellinen harkko joka meni pilalle. Ärsyttää kun ei ole tuota kantaa enää.

Kannattaa sekotella ja rikkoa sitä kookosta. Ei siinä niin kiire ole saada kantta suljettua.

Toivottavasti projektisi nyt onnistuisi. On todella turhauttavaa jos tulee vain homeita itiöemien sijaan.

2 Likes

Juu itse siinä, kun vedet kaadan sekaan, pyörittelen ja hölskyttelen sankoa niin, että kaikki kookoskuitu kastuu. Noilla suhdanteilla ei ole itse tarvinnut kaataa ylimääräisiä vesiä ulos.
Kuitu tosiaan imee sen “ylimääräisen” niin kuin kirjoitit ja sekin, joka ei ole kastunut ihan kunnolla, kastuu yleensä höyryn vaikutuksesta sen jälkeen, kun kannen pistää päälle.
Toivottavasti prokkis menee nappiin tällä kertaa!

1 Like