Kappas kun kerroin ettei ole ollut kontaminaatioita niin heti.
Se on niin armoton peli kun joutuu aloittamaan pitkän prosessin alusta. Olen yrittänyt minimoida vitutusta/epäonnistumisen mahdollisuutta laittamalla mahdollisimman paljon purkkeja porrastetusti tulemaan. Lisäksi laitan yleensä kahteen erilliseen monotubeen tulemaan jotta edes jotain tulisi.
Jännä juttu kun aloittelin aikoinaan, niin sain uncle bens tekniikalla järkyttävän sadon kerta laakista. Sen jälkeen ei ole onnistunut kertaakaan - kaikki riisipussit homehtuu. Ovat mahdollisesti muuttaneet jotain sisältöjä kun niin moni muukin on valitellut ettei ole enää onnistunut. Se oli sinällään helppo tekniikka kun ei tarvinnut sählätä niin monen eri vaiheen kanssa.
No mutta katsotaan jospa sitä nyt saisi kauralla ja muutetulla pastörointitekniikalla jotain satoa aikaiseksi.
Tsemppiä sinnekin kasvatteluihin!
Jos meinaa jyväpurkit homehtua/mädäntyä niin yksi kikka on laittaa lusikallinen perliittiä pohjalle ennen steriloimista. Tuo oli uhdessä välissä itselläni käytössä oleva niksi ja mielestäni siitä oli apua. Nykyään annan vaan jyvien valua/höyrytä (riippuu siis keitänkö jyviä) aika kuivaksi. On ollut siivilässä yön ylikin eikä siltikään kuivahtanut liikaa.
Näköjään mulla ei tuo kaura tuottanut tulosta kun kaikki 11 purkkia täysin homeessa. Täytyy näköjään palata maissiin. Maissilla sain onneksi kasvamaan muutakin kuin hometta. Vielä pitäisi saada ne kasvamaan bulkin kanssa. Tämä vaatii pitkää pinnaa kyllä. Hieman kärsivällisyys lakkaa kun en tajua mikä kasvatuksessa mättää.
Onko vielä toivoa tällä monotubella? Kymmenen päivää ollut kookos-vermikuliitissa. Spiderman-tek metodilla ensijainen tehty.
Aivan hyvältähän tuo näyttää
Kiitos vastauksesta. Ekaa kokeilua, niin varmistelen asioita.
Löysin kaupasta Risellan valmiskauraa ja jatkossa jää riisit kauppaan koska tolla kauralla oon saanu iha älyttömiä satoja eikä yhtää kontaminaatioo oo tullu.
Empiirisellä tutkimuksella riisillä sadot jää aina tosi vaisuiksi mutta kauralla turpos umpeen koko laatikko.
Mulla kans riisien kans alko olee ongelmia et niihin iski pöpöt herkästi mit nää on mulla ainaki toiminu täydellisesti.
Kiitti vinkistä! Täytyy testata keitettyä kauraa seuraavaksi.
Sulla on jokin muu nyt siinä hommassa vikana koska ei se jyvissä ole jos steriloit ohjeiden mukaan ja liotat jyviä. Se bakteeri tai kontaminaatio tapahtuu väkisin siinä inokulaatio vaiheessa tai sitten tilat ovat kehnot.
Kauanko liotit kauraa ennen sterilointia?
Kirjoitapa seikkaperäisesti siitä sun prosessista. Niin pikkutarkasti kun vaan jaksat niin tuumitaan miten voitais saada onnistumisprosentti vaikka yli 50% näin aluksi.
Liotin jyviä 12h vedessä. Sen jälkeen kuivattelin niitä valuttamalla aluksi vesiä siivilällä pois. Levitin leivinpaperin päälle ne ja kuivattelin hiustenkuivaajalla suurimmat kosteudet pois. Laitoin talouspaperin päälle testiin muutamat jyvät: ei jäänyt vesijälkiä eikä jäänyt tarrautunut kiinni.
Laitoin jyvät lasipurkkeihin jotka olin huolellisesti pessyt tiskiaineella ja sen jälkeen desinfioinut 70% isoproranonilla. Täytin purkit jyvillä 3/4. Päälle foliota ja korkki kevyesti kiinni. Käytin purkit painekattilassa n. 2h. Annoin sen jälkeen jäähtyä seuraavaan päivään.
Keittelin itiövettä n. 45 min (ml. shottilasi ja ruisku+neula foliossa). Shottilasissa olevan veden laitoin jäähtymään jääkaappiin folio päälle taitettuna (bakteereita välttäen). Jäähtyneeseen veteen rapsuttelin desinfioiduilla veitsellä n. puolet itiölaskeumasta. Kuumensin neulaa sytkärillä (jäähdyttely perään), vetelin edes takaisin itiövettä ruiskuun ja shottilasiin (jotta itiöt sekoittuvat). Injektoin jokaiseen purkkiin n. 1-2ml itiövettä. Jokaisen purkin välissä kuumensin neulaa kunnolla. Suljin purkissa olevan reiän microporella heti injektoinnin perään. Kansi oli kaikissa hellästi kiinni. Purkkeja säilytin pimeässä, huoneenlämmössä ja paikassa missä on normaali ilmanvaihto.
Kaikki vaiheet toteutin suojahanskat käsillä. Pesin huolellisesti kädet saippualla ja suihkin käsiin ja itseeni kunnolla isopranolia. Kaikki pinnat olen huolellisesti käsitellyt myös sillä (työtason, sekä purkit päältä).
Olen onnistunut maissilla kaikkein parhaiten tähän mennessä. Nyt tuli ostettua maissia ja lisäksi ostin keitettyä kauraa Risellan pusseissa. Katsotaan jos ne lähtisivät pelittämään.
En tiedä onko mahdollista onko itiölaskeuma ollut saastunut. Otin printit sellaisesta laatikosta mihin heti perään tuli home.
Jospa nyt saisi nuo maissit edes tulemaan kunnolla. Seuraavaksi otan testiin teidän jakamat pastörointikikat. Kohta vaan alkaa printit uhkaavasti loppumaan…
Ainakin se terä millä rapsutat itiöitä kannattaa kuumentaa.
Ite lisäksi tumppaan neulan purkkiin sihisevänä. Tuo on mulla vähentäny kontaminaatioita.
Tulee nykyisin todella harvoin mitään homeita enää.
Joo, täytyy vielä kuumentaa sitä kunnolla
Väliaikatietoja: Risellan keitetyt kaurat näyttävät toimivan!
Laitoin tulemaan kuusi pussia, joista yhteen tuli selvästi kontaminaatio. Samaan aikaan pistin 10 purkkia maissia kylkeen. Kaikissa on hyviä elonmerkkejä! Jos Risellat pelittää loppuun asti kontaminoitumatta, niin täytyy siirtyä niihin kokonaan.
Nyt on pakko saada homma toimimaan. Muutamat viikot vielä odottelua ja sitten siirrot toissijaisiin kasvualustoihin.
Ajattelin laittaa joko 1/3 tai 1/2 -suhteella jos/kun Risellapusseja ja maissinjyviä riittää tarpeeksi. Nyt vain pitää katsoa pirun tarkkaan se pastörointivaihe.
Hyvä homma! Toivottavasti menee loppuun asti nappiin.
Olin itse kokonaan unohtanu et mullahan on kans 6 pussia kaapissa tulollaan enkä oo ollenkaa muistanu koko projektin olemassa oloa hetkeen:see_no_evil_monkey:
Pitääkin tarkastaa mikä meininki kun pääsee kotiin.
Jos käytätte kuorittua kauraa niin huuhdelkaa se liottamisen jälkeen kunnolla koska ei lähde juurikaan itämään ilman huuhtelua tai itäminen on todella hidasta kun rihmasto ei pääse etenemään. Ostin nyt kuorimatonta koska tuntuu että kenee aika iso osa jyvästä muuten hukkaan. Kai syötän nuo kuoritut sitten ensi talvena pikkulinnuille kun ei täällä ole huuhkahaukkojakaan.
PF-Tekkiä kannattaa käyttää jos epäilee kontaminaatiota printissä. Onnistuminen melko varmaa ja sitten voit ottaa uusia printtejä.
Okei, kiitos vinkistä! Jos vielä tyssää näillä satseilla niin täytyy palata PF-Tekin pariin takaisin.
Jes, toivotaan parasta ja pelätään pahinta!
Toihan oli mukava ylläri jos siellä oli 6 pussia tuloillaan. Oliko kaikki nätisti tuloillaan ilman kontaminaatioita?
Tein WBS kakkuja parin desin laseihin ja kokeilin laittaa yhden hieman isomman lasipurkin myös lähes täyteen.
Rihmasto levisi kaikissa onnistuneesti, toki lasipurkissa se täyttyi hitaammin.
Loulta kaikki purkit olivat täynnä rihmastoa ja kun aloitin niitä nuuhkimaan ja rikkomaan niin huomasin isosta purkista tulevien siementen olevan pehmeitä ja koko rihmaston hieman sitkeää. Toisinkuin laseissa, siemenet irtoavat toisistaan nätisti. Haju kuitenkin oli jokaisessa lasissa/purkissa terve.
Laitoin tekeytymään kuitenkin.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Luuletteko että lasipurkkikakku oli pilalla vaikka haju ja ulkonäkö oli täysin normaali.