Kysymyksiä kasvattamisesta

Käytännössä on, jos itiöillä inokuloitu, koska mikään printti tai itiöruisku ei ole puhdas kontaminanteista. Puhtaalla nesteviljelmällä inokuloituna sitten taas suurempi mahdollisuus olla vaan tapahtumatta mitään, jos rihmasto on syystä x kuollut ennen inokulointia.

Yleensä se tuppaa olemaan joku bakteeri syyllisenä jos riisipussit näyttää siltä että mitään ei tapahdu. Haju kertoo yleensä paljon. Kahdessa viikossa pitäisi kyllä kasvua näkyä selvästi jos kaikki on ok.

8.8. inokuloitu 4 pakettia. Painelin niitä äsken ja jokaisesta tuli hiivamainen pistävä tuoksu.
Lienevät hapantuneet ja ovat lämpökompostoria vailla. Nämä valmiista itiöruiskusta.
Loput paketeista tuoksuvat hyvälle.
Puhdasta Panaeolus Cyanescens nesteviljelmää laitoin 10.8. kahteen pakettiin.
Toiseen pakettiin oli kasvanut parin neliösentin alalle rihmastoa.
Printistä tehty itiöruisku, eikä toinen nesteviljelmä ole tuottaneet vielä mitään näkyvää rihmastoa. Paketteja oli 12 ja nyt jäljellä on 8.

Miten yleensä hoidatte pf-kakkujen sadonkorjuun? Jätättekö pinnit kakkuihin ja nesteytätte, koitatteko nyplätä ne pienimmätkin mukaan vai annatteko pinnien kasvaa ja vasta sitten keräätte kaikki? Mites sienien kohdalla joiden jalan ja nupin välinen kalvo on revennyt, mutta ympärillä on pieniä pinnejä?

Loppuun vielä iso kiitos sivulle ja kaikille apua antaville käyttäjille, parit sadot jo saatu :pray:

Kaikki kelpaa kun ei ole varaa nirsoilla. Jamaican Cyanescens satoennuste puoliintui.
Home pussukka lämpökompostoroitumassa.

Entä nämä, pystyykö arvioimaan näiden kuvien perusteella.
Onko kuvassa Myceliumin alkua vai homeen poikasta?

Onko kellään ollut haasteita popcorn tekin inkubaation kanssa? Mulla ei kasva niissä edes homettakaan.

Hyvin on maissit kypsytelty ja kokeiltu miten hajoaa kovaa puristamalla. Itiövettä on ollut 1-2 ml / purkki, mutta näin parin viikon odottelun jälkeen missään purkissa ei näy mitään eloa. Itiövedessä on riittävästi sekoitettuja itiöitä eikä vesi ole ollut kuumaa tms.

Tämä sama ongelma on käynyt muutamat kerrat.

Onkohan vika yleensä maississa? Liian kuivaa/raakaa?
Vai lähestyäkö vikaa printin laadun tai itiöveden määrän suhteen?

Kokeilen nyt uudestaan inokuloida purkit mutta otetaan kaikki ohjeet ja tipit vastaan teiltä.

Mulla oli viimeisimmässä projektissa suuri huoli itiövedestä kun printti jonka sain (panaeolus cyanescens) oli todella vaalea ja mietin että lähteekö rihmastoa kehittymään.

Lähti, vaikka ajattelin ettei projekti onnistu lainkaan. Olen nyt noin puolen vuoden ajan käyttänyt ruisjyviä ja haluaisin kokeilla ohraa, mutta ohranjyviä ei saa oikein mistään.

Ohrasuurimoihin olen saanut muutaman onnistuneen rihmaston, mutta ne tahtovat jäädä liian kosteiksi jolloin tapahtuu fermentoitumista.

Paukkumaissia en ole testannut, mutta se on kyllä tarkoitus käydä läpi ihan vaan edullisen hintansa takia.

Jos jyvät menevät sormilla puristaessa rikki pitäisi niiden olla riittävän kosteita.

Olet varmaan tutkaillut purkin/lasin pohjaa jossa jyvät ovat rihmastoitumassa? Itselläni kasvu alkaa pääsääntöisesti aina pohjasta.

Kahdessa viikossa pitäisi kyllä olla jo selvää rihmaston kasvua näkyvillä.

Millaisessa lämpötilassa kakkusi ovat? Viileä ilma vaikuttaa suuresti rihmaston kehittymisnopeuteen ja liian lämpimässä taas kontaminaatioriski kasvaa.

Mikä sieni on kyseessä? Olen ymmärtänyt että esimerkiksi penis envy ja sen variaatiot olisivat huomattavan hitaita rihmastoitumaan.

1 tykkäys

Johtuuko tämä hienoinen karva ilmanvaihdon riittämättömyydestä?

Ei ole mitään vakavaa, sen ymmärrän mutta lähinnä se että saisin sienille mahdollisimman optimaaliset kasvuolosuhteet.

En saa otettua tarkempaa kuvaa kun puhelimella ei saa makroja.

Ai niin se vielä että käsittääkseni jyvät eivät voi olla liian raakoja. Pelkästään kuivia.

1 tykkäys

Ainakin vasen alhaalla on mun silmään ihan selvää rihmastoa. Oikealla olevasta kuvasta en osaa sanoa kun ei ole riittävän tarkka.

Ylhäällä olevassa kuvassa päälimmäisessä pussissa näyttäisi olevan rihmastoa.

Oletteko käyttäneet sumuttamiseen ihan pelkkää hanavettä vai keitettyä vai kenties ihan tislattua

Ihan hanavettä itse käyttänyt. Mitään kokeiluja en ole tehnyt, mutta kontaminaatioita on turha kuumotella kun ‘valmis’ rihmasto on melko kontaminaatioresistantti

Johtuuko tämä hienoinen karva ilmanvaihdon riittämättömyydestä?

Johtuu. Itsellä ensimmäisessä kasvatuksessa rupesi sama mietityttämään ja ameriikan kielellä googletellessa selvisi että syynä liian vähäinen ilmanvaihto ja/tai liika kosteus. Termi tuolle on “Fuzzy feet”

1 tykkäys

Tuota fuzzy feetiä epäilin itsekin. Oli vaan niin hienoa ja pientä tuo karva että en ollut ihan varma asiasta.

Kuinka ratkaisit ongelman? Tekemällä lisää reikiä, tuulettimella vai ilmapumpulla? Itselläni on mahdollista lähinnä vain passiivinen ilmanvaihto eli ehkä kokeilen tehdä kasvatuslaatikkoon muutaman reijän lisää ellei sumuttelun vähentäminen muuta tilannetta.

Tosin tässä tapauksessa epäilen että kosteutta on ollut liikaa.

Alla oleva kuva 24.08.24 alulle laitetusta Moby Dick nesteviljelmästä.

Kiitti hyvistä pohdinnoista.

Mä luulen että mulla oli liian vähän itiövettä. Injektoin lisää pari päivää sitten ja tänään alkoi näkymään pohjassa pienen elämän merkkejä.

Toi on aikamoista tasapainoilua ton itiöveden määrän kanssa, kun monta kertaa sitä on tullut laitettua vahingossa liikaa ja homehtuminen on ollut taattua.

Noi on onneksi aika tasaisessa 21 asteen lämpötilassa, joten se pitäisi olla ok.

Olen testannut muitakin jyvälaatuja mutta lähes kaikissa on ollut mulla suuri homehtumisen riski. Ehkä noissa maisseissa hengitettävyys ja huokoisuus on parempi. Bensin pusseja tein ennen mutta nykyään lähes kaikki homehtuu. Ehkä niissä on muutettu jotain snadisti mikä pukkaa homehduttamaan riisit.

Mulla on equadoria mutta penis envy olisi kyllä todella kiinnostava saada kokoelmiin.

Alkuun mulla oli vain muokkaamaton muovilaatikko jossa oli pf-kakut, tein siihen reikiä ja manuaalisesti koitin tuuletella useammin. Itsellä sitä vielä jonkin verran tulee, mutta vähemmän kun ennen, taidan vielä liian usein sumutella.
Kokeile vähentää sumuttelua ja tarkkaile mitä ne siihen sanoo

Mitäs muuten käytit ravinteena nesteviljelmässä?

Nesteviljelmään lisäsin veteen 1dl pelkkää hunajaa 1rkl. Tarkoitus olisi tässä harrastuksen edetessä opetella uusia ja tehokkaampia tapoja tuottaa rihmastoa.

Seuraavat hankinnat tulee olemaan petrimaljat ja agar.

Tänään jouduin heittämään neljä kakkua roskiin kontaminaation takia. En keksi mitään muuta syytä kuin likainen printti. Teen nykyisin kaiken käytännössä samalla kaavalla, eikä hetkeen ole tullut kontaminaatiota.

Tuon kontaminaation olisi todennäköisesti voinut välttää inokuloimalla valmista rihmastoa tai nesteviljelmällä.

Muutenkin jatkuva printtien käyttö on hyvin epävarmaa kun ei tiedä lainkaan mitkä geenit risteytyvät.

Vähensin sumuttelua nyt aika hurjasti eli sumuttelen aamuin/illoin. Seuraan hieman miten muutos vaikuttaa.

Olin kyllä ihan tyytyväinen edelliseen satoon, mutta aina voi tehdä asiat paremmin. Kuvittelisin että ilmanvaihto on kunnossa koska laatikossa olevien reikien suojana on käytännössä vain tiivis verkko, jotta hyönteiset eivät pääse pesimään kasvatusalustaan.

Ehkä jo ensiviikolla upotan cyanescens kakut veteen. Odotan suurella innolla uutta tulokasta.

Toissijaiseen kasvualustaan laitoin tällä kertaa 100g kahvia (keitin sen kattilassa ja valutin) ja 100g hevosenlanta pellettejä (nämä keitin 2,5 litraan vettä) lisäsin kiehuvaan lantaveteen kahvin ja hetken päästä puolikkaan kookoskuitu briketin.

Annoin sekoituksen olla jonkin aikaa kuumalla levyllä jonka jälkeen kippasin sen laatikkoon ja käärin yön ajaksi makuupussiin.

Viimeksi käytin 50g & 50g ja vaikuttaa siltä että rihmasto levisi huomattavasti voimakkaammin ja nopeampaa toissijaisessa kasvualustassa.

Edelleen tietysti suuri merkitys on sillä että käytin printtejä jolloin on niin monta muuttujaa että arviointia on hankala tehdä.

Tänään inokuloin 4 lasia nesteviljelmästä.Toivottavasti kaikki menee odotetusti.

Mä kans aikani kikkailin noiden pussien kanssa kunnes kyllästyin siihen ruiskujen kans pelaamiseen ja hitaaseen kolonisoitumiseen.
Ajattelin kerran vaan kokeilla et mitä tapahtuu jos kaadan riisipussin 0,5l pakasterasiaan ja rapsuttelen printin suoraan sinne sekaan, kansi kiinni ja kunnon ravistus.
No, hyvinhän siinä kävi. Ei menny ku 4 päivää oli purkit täysin ummessa :smiley:

Oliko näissä pakasterasioissa mitään reikää ilmanvaihdolle?

Joo kannessa kaksi pientä reikää molemmissa kulmissa ja teippi päällä.

Mä käytän ite risellan valmista täysjyväriisiä ja hyvin toimii. Löysin myös prismasta mustaa täysjyväriisiä (Riso scotti) ja pakkohan se oli kokeilla ja nappiin meni :smile:

2 tykkäystä

Mä en oo saanut sitä risellaa oikein toimimaan kun tuntuu että homehtuu niin suuri osa niistä :confused:

Jaa enpä tiedä minne eka viestin pukkasin kun ei tänne ilmestynyt, uusi yritys.

Kuvan mukainen tilanne. Tätä ennen itiöprintistä petrimaljan kautta ruisjyvä purkkeihin jossa kolonisaatio tapauhtui hyvin, noin kolmessa viikossa läpi asti valkeana. Tämän jälkeen tein hullun mykologin ohjeen mukaan ghetto pastoröidun kookoskuitu+vermikulaatti+ kahvinporo+ kipsi massan johon murentelin ruisjyvät noin suhteella 1/3 -1/4. Viikon jälkeen pinta näytti tuolta kuin kuvassa ja nyt kohta kolme viikkoa samanlainen. Pinnassa kauttaaltaan ohut kerros valkoista. Kansi ollut kiinni ja ilmareiät teipattuina, kaapin päällä valoisassa tilassa. Pitääkö nyt osata tehdä jotain muuta kuin vaan odotella pinnien ilmaantumista vai menikö jotain pieleen?