Jos pinnejä ei ole ilmaantunut niin kannattaa lisätä ilmanvaihtoa. Olet ilmeisesti kuitenkin sumutellut noita laatikoita päivittäin?
Itse tekisin sinun tilanteessa sellaisen tempun että ottaisin muutamasta ilmareijästä teipin pois jotta rihmasto saa varmasti riittävästi happea. Kokemukseni mukaan ilmanvaihto (FAE. fresh air exhange) on pinnien muodostumisen sekä itiöemien kasvun kannalta kriittinen seikka.
Kun kakku/kasvualusta on tuossa vaiheessa ei kontaminaatiosta tarvitse olla kovinkaan huolissaan. Itse en enää edes käytä micropore teippiä tai muitakaan suodattimia kasvatuslaatikoissa.
Laatikkoni ovat monotube tyyliin tehtyjä, mutta käytän niitä kuin shotgun laatikoita eli en filtteröi niisaä kiertävää ilmaa. Mielestäni yhtään kontaminaatiota ei ole tuosta filtteröimättömyydestä johtuen tapahtunut.
Ota vaikka vaan toisesta laatikosta teippiä pois. Kannesta 1-2 reijästä ja itse laatikosta 4-8 reijästä.
Tällainen kysymys kun olen hankkimassa itselleni uusia kantoja että onko kenelläkään teistä lc nesteiden tai printtien tilaajista jäänyt kirje tai paketti tulliin? Ymmärrän että riski ei ole suuri, en siis ole hankkimassa valmiita rihmastolaatikoita/pusseja vaan joko itiönestettä, lc nestettä tai printtejä.
Uskon että löydän itselleni riittävän mielenkiintoisia kantoja EU alueelta jolloin tulli kiinnittää vielä huomattasti vähemmän huomiota kirjeisiin/paketteihin.
Kiinnostaa kokemukset tilauksista. Esimerkiksi se kuinka monta kertaa olet tilannut ja mistä maista.
Kiitos vastauksesta. Tulkitsin HuMy ohjetta että ei sumutella ennenkuin pinnejä ilmaantuu, niin en ole sumutellut näitä ollenkaan. kosteutta laatikoissa tuntus olevan kun tiivistyy kanteen ja reinoille. Minäpä jatkan tätä projektia noilla sinun ohjeilla ja alan sumutella ja antaa happea näille lisää. Tässä kysymyksen ja vastauksen välissä aloin kantta aukomaan pari kertaa päivässä mutta lisään ilman antoa enemmän ja alan sumutella. Minäpäs infoilen miten tässä käy jatkossa.
En usko että on varsinaisesti mitään merkitystä. Ehkä siitä jauhosta katoaa jonkin verran ravintoaineita jos todella vanhaa, mutta ellei mitään hälyyttävää muuten käy ilmi niin itse käyttäisin vaikka 10 vuotta vanhaa jauhoa.
Sterilointi kuitenkin tappaa kontaminantit, kakkuihin vaan. Varsinkin jos voisit edes harkita käyttäväsi ruoanlaitossa niin todellakin on kelpo tavaraa.
Risellalle on kyl nyt tapahtunu jotain koska mulla kans nyt kontaminoitunu pari kertaa peräkkäin. Ekalla kerralla homehtu ja tokalla kerralla ilmesty haisevaa rusehtavaa liejua purkkiin. Niin paljon ku näitä oon tässä tehny ni enää en pidä mitenkään idioottivarmana tätä tapaa.
Panaeolus Cyanescens ja tämä on ensikasvatus. Sain siis otettua itselleni uusia printtejä kyseisestä sienestä. Olin useammassa vaiheessa jo hyvin huolissani koko projektista koska printti jonka alunperin sain oli todella vaalea.
Laseista 3/4 rihmastoitui ongelmitta ja näistä 2/3 sisälsi hevosen lantaa jyvien lisäksi. Siirsin jokaisen kakun erillisenä jäätelörasiaan toissijaiseen (kookos, kahvi, lanta) koska yhdessä lasissa oli lantaa lusikallinen ja toisessa kaksi.
Kun nyt tarkastelen kasvatusta olen sitä mieltä että lanta ei juurikaan vaikuta sadon määrään koska kaikissa rasioissa sieniä oli suunnilleen saman verran. Aika vähän mutta sainpahan jotain ja nyt vasta ensimmäinen poiminta.
Cubet poimin sievästi vetämällä, nitkuttamalla ja pyörittelemällä irti alustasta, mutta nämä Panaeolukset leikkasin saksilla jotta kasvatus alustan pinta ei vaurioidu.
Siinä tuoreeltaan kuva eräästä “yksilöstä”. Olen niin iloinen tästä uudesta sienestä kokoelmassani. Se ei ole suuri, mutta tämän sienen halusin siihen ja sain sen.
Kasvatus siis meni käytännössä täysin samalla tavalla kuin Cubensistenkin kanssa. Minulla ei ole ollut heinäpetiä tai muutakaan erikoisempaa kikkailua ja todennäköisesti jätän hevosenlannankin (pellettejä siis) tulevaisuudessa kokonaan pois käytöstä.
Mahtaisko täältä löytyä tietoa mistä tässä on kyse? Kontaminaatio on kyllä varma mutta tällaista en ole ennen nähnyt. Kaikki meni alkuun juuri niinku piti eikä ongelmia ilmennyt. Yhtäkkiä kaikki valkoinen muuttui tuollaiseksi siniharmaaksi. Seurailin sitä mielenkiinnosta n. pari viikkoa ja homma pysähtyi tähän lopputulokseen. Mitään ei sinne ollut kasvanut lisää. Laatikossa ei haissut pahalle, eikä homeelle vaan täysin samalle kuin terveissäkin laatikoissa. Kiinnostaisi tietää mikä tuli ja sotki mun projektin
Ei kannata käyttää mitään kahvinporoja eikä kipsejä. Varsinkaan ekassa kasvatuksessa, mut väittelisin ettei niist mitää hyötyy oo jatkossakaa. Pelkkää legendaa ja askartelun halua. Parhaat kasvatukset ilman niitä. IMO, kahvista on jopa haittaa(suuri kontaminaatio riski), ni ei sen kans kannata ees kikkailla. Säästyy töiltäkin sitten. Eikä tatit jyvien lisäksi tarvi lisää ravintoa. Ph teoristeille: jos haluu tasaa ni, säädä sit keittovesiph ja pastörointivesi ph ennemmin.
Väitän et ylemmät kontsat tod näk kahvista.
Kannattaa myös itse kaikki jyvät keitellä, valmisjyvistä tulee vähän masentavat vaikutukset ja alttiimpi bodyloadille(?).
Mistä jengi saanut 1000ml keittämisen kestäviä suorakaulaisia(et ymppi mahtuu sisää ja ulos astiasta luikahtamalla) lasi tai muovi purkkeja? En haluis enää muovipussei tilaa, kallista ja turhaa kulutusta.
Nii muistaakahan tarkistaa ettei kookoksenne sisällä valmiiksi lisättyä trichodermaa, joihinki niit lisätään kasvien takia. Bioproffat on 100varmasti seiffi. Mut pitäs yleensä lukee paketinkyljessä. Ei meinaa pastörointi eliminoi sitä.
Kahvi on kyllä kontaminaatioriski, mutta kipsi pitää ainakin jyvät irtonaisina, jos ei muuta.
Aivan huuhaata.
En ole kuullut kenenkään käyttäneen ympeille noin isoja purkkeja. Useampi pienempi lie parempi, niin ei mene kontaminaation takia litraa ymppiä roskiin. Lisäksi kolonisoituminen kestänee aika kauan noin isossa törpössä. 440 ml purkkeja kyllä löytyy aika helposti.
Ei oo huuhaata, olen itse havainnut vaikutukset. (Edit: niin siis masentavimmista vaikutuksista olen varma, enemmän myös bodyloadia valmisriisistä on teoria)
Oliskohan nyt vähän placeboa ilmassa kuitenkin. Muutenhan kaikki saisi masentavia sieniä ketkä steriloi riisinsä kotona omassa PC:ssä.
Tuohon purkkikysymykseen jos oikein isoa pitää saada niin joku spaghettipurkki esim. saattaisi soveltua, mutta kuten Eni jo sanoikin niin pari pienempää on fiksumpi kuin yksi iso.
Lopeta nyt hyvä ihminen, ennen kuin joudut shamaani-/sienijeesuslokeroon höpinöinesi. Avaahan vähän teoriaasi, miten tuo voisi olla mahdollista. Siis tosimaailmassa, ei millään värähtelytasoilla. Toki Badtripin mainitsemaa plaseboa lukuun ottamatta.
Tottakai ravinteiden laadulla on väliä. Valmisriisissä käytetään myös vaikka mitä lisäaineita. Useampia kertoja omia ja muiden kasvattamia sieniä syöneenä tän totean. Ehkä jengi ei tiiä et niitten sienet vois olla vähän parempia. En mindaa happojeesusostastoo, kuulostaa hyvältä :)
Mikä noista vaikka ja mistä lisäaineesta sitten tekee sienistä masentavia tai huonompia? Miksi se tehtaalla steriloitu riisi on ravinteiltaan kotona steriloitua huonompaa?
No. Kukin tehköön kuin haluaa. Itse suosittelen ilman mitään säilöntä tai lisä aineita, mahd puhtaasti ja luonnonmukaisesti kasvattamaan jotta lopputuotekin olisi mahd puhdas. Kaikille tää ei oo ehkä tärkeää.
En jaksa väitellä sen enempää.
Hohhoijaa. Kukaan ei ole tässä lähtenyt kanssasi väittelemään. Sinua on vain pyydetty perustelemaan väitteesi, mutta kiertelyistä päätellen et pysty sitä tekemään. Täällä jos asioita tullaan esittämään faktoina niille vaaditaan myös lähteitä tai järkeviä perusteluita, pelkkä “musta tuntuu” ei riitä.