Kysymyksiä kasvattamisesta

Morjenttes tietäjät! Ensimmäiset BRF-purnukat tuloillaan ja haluan vaan varmistaa että näyttäähän kaikki hyvältä. Hieman kosteutta kertynyt tuon rihmaston ja lasin väliin niin ajattelin siirtää kyljelleen lepäämään jos kosteus hieman “tasautuisi”.

Oikein hyvältä näyttää ja nättiä rihmastoa. Kuvista ei näy mitenkään huolestuttavasti kosteuttakaan mielestäni. Antaisin olla vaan rauhassa pimeässä, kunnes on kolonisoitunut loppuun.
Jos johonkin lasiin jokin kontaminaatio sattuisikin iskemään, niin ei se sieltä hyökkää ennen kansien avaamista. Siinä vaiheessa on yleensä jo niin selkeästi pilalla, että osaa siirtää pois muiden kakkujen luota hävittämistä varten.

1 Like

Moikka, ensikertalainen kyselee! Olen tässä inokuloinut ulkomailta tilatusta printistä valmistetuilla ruiskuilla useita pf-kakkuja sekä pari vesiviljelmää. Viimeisimmän kakun inokuloinnista on nyt viikko, eikä merkkejä kontaminaatiosta näy, mutta ei kyllä rihmastostakaan. Olen lukenut huolella oppaita ja yrittänyt tehdä kaiken aivan ohjeden mukaan ja siksi ihmetyttää, kun missään ei näy elon merkkejä.

Onko todennäköistä, että olen jotenkin sössinyt ruiskujen valmistuksen tai onko printissä ehkä ollut vikaa? Ja voiko mitenkään luottaa että saan toimivan steriilin printin tai ruiskun, jos lähden tilailemaan uutta jostakin :thinking:

Vaikea sanoa kovin paljoa, kun et kerro, kuinka teit ne ruiskut. Jos printti oli puhdas ja ruiskujen valmistaminen meni oikein, niin sitten on vain odotettava. Neulaa on hyvä kääntää hieman sinne lasin seinämää kohden inokuloidessa, niin puskee jostain kohtaa se rihmastokin sitten kohtuullisen pian esiin vs. kasvaa ensin siellä kakun sisällä ja aivan viimeiseksi sitten vasta putkahtaa näkyviin.