Morjenttes tietäjät! Ensimmäiset BRF-purnukat tuloillaan ja haluan vaan varmistaa että näyttäähän kaikki hyvältä. Hieman kosteutta kertynyt tuon rihmaston ja lasin väliin niin ajattelin siirtää kyljelleen lepäämään jos kosteus hieman “tasautuisi”.
Oikein hyvältä näyttää ja nättiä rihmastoa. Kuvista ei näy mitenkään huolestuttavasti kosteuttakaan mielestäni. Antaisin olla vaan rauhassa pimeässä, kunnes on kolonisoitunut loppuun.
Jos johonkin lasiin jokin kontaminaatio sattuisikin iskemään, niin ei se sieltä hyökkää ennen kansien avaamista. Siinä vaiheessa on yleensä jo niin selkeästi pilalla, että osaa siirtää pois muiden kakkujen luota hävittämistä varten.
Moikka, ensikertalainen kyselee! Olen tässä inokuloinut ulkomailta tilatusta printistä valmistetuilla ruiskuilla useita pf-kakkuja sekä pari vesiviljelmää. Viimeisimmän kakun inokuloinnista on nyt viikko, eikä merkkejä kontaminaatiosta näy, mutta ei kyllä rihmastostakaan. Olen lukenut huolella oppaita ja yrittänyt tehdä kaiken aivan ohjeden mukaan ja siksi ihmetyttää, kun missään ei näy elon merkkejä.
Onko todennäköistä, että olen jotenkin sössinyt ruiskujen valmistuksen tai onko printissä ehkä ollut vikaa? Ja voiko mitenkään luottaa että saan toimivan steriilin printin tai ruiskun, jos lähden tilailemaan uutta jostakin
Vaikea sanoa kovin paljoa, kun et kerro, kuinka teit ne ruiskut. Jos printti oli puhdas ja ruiskujen valmistaminen meni oikein, niin sitten on vain odotettava. Neulaa on hyvä kääntää hieman sinne lasin seinämää kohden inokuloidessa, niin puskee jostain kohtaa se rihmastokin sitten kohtuullisen pian esiin vs. kasvaa ensin siellä kakun sisällä ja aivan viimeiseksi sitten vasta putkahtaa näkyviin.
Moikka!
Tällähetkellä toisen sadon sienet, niiden varret ovat todella ”pörröisiä”. Poimiessani joskus vuosi sitten GT sadon niin niidenkin varret olivat samanlaisia pörröisiä ja kuivuivat todella hitaasti kuivurissa.
Mistä tämä voisi johtua?
Kuva auttaisi tämmösissä paljon, mutta todennäköisesti johtuu liian vähäisestä ilmanvaihdosta. On melko yleistä ja harmitonta. Viimisillä flusseilla kun kasvualusta alkaa olemaan loppuun lypsetty saattaa varsissa alkaa homekin kasvamaan, mutta sen sitten näkee yleisilmeestäkin, että ei ole kaikki enää kondiksessa.
Ihan näyttäisi normaalilta korkean ilmankosteuden ja vähäisen ilmanvaihdon aiheuttamalta rihmaston kasvulta.
Mikähän kontaminaatio(jos mikään) olisi kyseessä?
BRF-kakut siirretty kasvatustilaan eilen ja tänään kannella huiskutellessa tuli makeahko tuoksu kasvatustilasta. Kasvatustilana toimii kannellinen muovilaatikko jonka pohjalla hitunen vettä ja BRF-kakut lasien päällä. Ulkonäössä en näe minkäänlaisia muutoksia ja purkeista ottaessa kakut tuoksuivat rihmastolle/sienille
Voi hyvin olla jokin bakteeri hajun lähteenä. Seisova vesi laatikon pohjalla luo hyvät olosuhteet bakteerien lisääntymiselle, vaikkakin yhdessä vuorokaudessa siellä tuskin on mikään uusi asia röllähtänyt. Kannattaa ehkä haistella kakut vielä yksi kerrallaan läpi, josko olisi eilen jäänyt jokin huomaamatta.
Tänään tuulettaessa ja yksitellen haistellessa tuoksuivat vain rihmastolle joten ehkä kuvittelin vain omiani
Yön aikana saanut hieman tuollaista “karvaa” päälle, taitanee olla normaalia.
Kiitoksia vastauksista Eni ja Badtrip
Moi kaikille.
Alkoi kiinnostamaan tämä uusi mielekäs ja palkitseva harrastus ja kasvattelukokemukset rajoittuvat n.4 viikkoon, jolloin olen lukenut aiheesta ja katsonut youtuben tarjontaa.
Sain haltuuni kuvassa olevan setin ja virheiden välttämiseksi ajattelin kysyä neuvoja.
Nuo kolme pientä putelia, onko niiden sisältämällä nesteellä tarkoitus valmistaa nesteviljelmää vai onko se heti käyttövalmista ja sitä voi inokuloida samantien?
Tuon 1/4 Colombian Rust printin kanssa osaan toimia oikein, mutta nuo valmiit
itiöruiskut, miten menetellä niiden kanssa? Kukaan ei tiedä mitä ne sisältävät ja
ne ovat olleet perimätiedon mukaan jo 1,5v valmistettu. Voisi olettaa että itiöruiskeet
ovat putelista mikä on lähes tyhjä, eli Red Boy-itiöruiskuja? Olivat mitä lie, nesteessä lilluu
valkoista rihmastoa.
Painekattillaa en omista(vielä) ja muut tarvikkeet osittain hankinnan alla.
Mistä olette hankkineet ja minkä firman kipsiä olette kakunteossa käyttäneet?
Vain se ja vermikuliitti, sekä muutama kannellinen muoviastia puuttuvat.
Sen verran löytyi kokeilunhalua ja intoa, että valmistin 4kpl Risella-tek.
Otin käytöön ekan käteen päätyneen itiöruiskun niistä nimeämättömistä ja laitoin tussilla x-merkin kun en muutakaan keksinyt. Jos kokeilu epäonnistuu se kustantaa 8€ ja se ei vie konkurssiin.
Itse olen tehnyt tällaisiin laseihin joita käytin pf-kakkujen kanssa. Tietysti jos on tarkotuksena steriloida suurempia määriä kerralla niin sitten nuo ei käy.
Minulla mahtuu painekattilaan neljä lasia kerralla ja niistä tulee yhteensä kolme jäätelörasiallista kun lisään sekaan kookoskuidun.
Ainut ikävä puoli tuossa on että folio ei ole uudelleen käytettävissä, mutta koska muuten elän ja toimin hyvinkin ekologisesti niin en jaksa tuosta stressata. Pääasia että saan sieniä kasvatettua.
Viimeisin projekti muuton jälkeen.
Printit on otettu Moby Dickeistä ja olen ne itse ottanut. Hieman harmittaa että nämä ovat menettäneet leukistisuutensa koska tykkäsin valkolakkisten ulkonäöstä.
Jos jossain vaiheessa hankin uuden rihmastoruiskun tai saan jostain uuden kannan niin teen kyllä niistä rihmastoa jotta leukistisuus/albinismi säilyy.
Tästä minulla onkin kysymys, kun otan itiöemästä palan ja teen siitä rihmastonestettä niin “väsyykö” se rihmasto joka kerta kun tämä toistetaan vai onko itiöemästä tehty rihmastoneste aina uusi rihmastoneste.
Hankala selittää mitä tarkoitan mutta jospa tuosta ymmärtäisi.
Muistan joskus tältä foorumilta lukeneeni että ajan mittaan rihmasto väsyisi.
Joo ei nuo leukistiset ole mikään vakaimpia tuottamaan vähäpigmenttisiä itiöemiä. Riippuu ihan tuurista mitkä kannat siellä porskuttaa kun printeillä tekee.
Kyllä se rihmasto lopulta väsyy, kun sitä tarpeeksi jakaa, mutta ei nyt luulisi normaaliharrastajalla ihan hetkessä väsyvän. Jos nyt jotain kantaa haluaa vuositolkulla jatkaa niin kannattaa ottaa agarille kopsut ja ottaa siitä paloja jatkokasvatukseen.
Kiitos vastauksesta. Tapahtuuko se väsyminen vaikka ottaisin aina uuden kopion itiöemästä?
Tapahtuu, se on samaa rihmastoa kuin kasvualustassakin.
Kiitos. Hyvä tietää, kai olisin löytänyt tuon tiedon kahlaamalla englanninkieliset foorumitkin mutta parempi näin.
Tänään oli aamulla vastassa iloinen yllätys kun tarkastelin viimeisimpiä rihmastokakkujani jotka inokuloin panaeolus cyanescens itiöillä. Olin hieman huolissani saanko yhtään kakkua kasvamaan vai tuleeko pelkkää tyhjää kun printti jonka sain oli aivan luokattoman huono.
Ainakin kolme neljästä kakusta on lähtenyt rihmastoitumaan.
Tuo copelandia on itselle sellainen sieni jonka tahdon kokoelmaani.
Oletteko käyttäneet sumuttamiseen ihan pelkkää hanavettä vai keitettyä vai kenties ihan tislattua?
Olisiko joku tehnyt testejä keitetyn ja keittämättömän veden välillä?
Onko inokuloinnin lopputulos aina onnistunut rihmaston kasvu tai kontaminaatio?
Vai onko mahdollista ettei ns.“tapahdu mitään”?
Tässä 8.8. 10.8. ja 13.8. inokuloituja riisejä.
Ensimmäisessä ryhmässä ei vielä rihmastoa tai hometta näy, riisi vaikuttaa olevan irtonaista.
Nuo kaksi basmati riisipakettia ovat kuin tiiliskiveä, huomattavasti kosteampaa kuin Risella.