Kysymyksiä kasvattamisesta

Unohtui kirjoittaa tuohon että käytin tuota kookosta siksi että sotä jäi yli tästä laatikosta

Kiitoksia tosi paljon vastauksista. Ei tästä tulis mitään ilman teitä. Mulla on keskittymis hankaluuksia ja yleensä opin vain virheitten kautta. Säästyy monet kiroilut kun kysyy teiltä asioista ja mitä itse kerrotte asioista kysymyttäkään.

Btw kun katoin you tubesta brake and shake videon missä käskettiin murskaan osaksi kolonisoitunu pussi nii minähän tein sen ja olin tekemässä 10 muullekkin pussille saman ja kysäsin sit ohi mennen täältä nii kerroitte et hommat menee vaa vituiks kun se imasee ilmaa sinne sisään. Videossa neuvotaan tekemään vielä uudestaan se hitaasti kolonoituville. Mun oli pakko testaa yhellä pussilla se ja sen jälkee siellä ei kasvanu sienirihmastot. :smiley: En ymmärrä miksi tuo tyyppi on laittanu tonne tommosen videon :smiley:

1 tykkäys

Tässä on nyt loistava hetki pitää pieni vuorisaarna just tästä aiheesta aloitteleville harrastajille ja sit laitan kännykän adhd parkkiin muutamaks päivää.

Youtube ja reddit on täynnä kaikenlaisia sekoilijoita joista tulee lähinnä mieleen jenkkilän peruskoulun hälyttävän huonotasoinen luonnontieteiden opetus. Minä kun aloin suunnittelemaan omaa laminaarivirtaustasoa niin nauroin monta kertaa remakasti kun monet tyypit youtubessa ei ymmärrä edes staattisen ja vaihtelevan paineen eroa tai merkitystä. Hyvänä esimerkkinä WillyMyco nimimerkillä videoita postaileva ja paskaa myyvä jannu. Tämä tyyppi siis vieläpä myy paskaansa ja hyvästä syystä esiintyy anonyymisti pellenaamari päässään ja lippis syvällä.
Sitten youtubessa seikkailee myös yks sekopää nainen joka myy ihmisille sumukoneita fruittauskammioihin… Siis SUMUKONEITA ja sen lisäksi tietokonetuulettimia mitkä pitäisi niihin monotub laatikoihin kiinni liimata. xDD
Redditissä syntyi aikoinaan tämä Uncle Bens tek ja se on todella haukuttu vakavampimielisillä harrastajafoorumeilla ja hyvästä syystä. Siinä vaiheessa kun olet muutaman vuoden kasvatellut niin on vähän noloa kasvattaa enään hometta ja se onnistuu varsin helposti Uncle Bens riisipussilla (riisillä ylipäätään) jossa on vieläpä micropore teippi olevinaan suodattimena. Rauhallisen hengitysilman velositeetilla micropore teippi päästää läpi 30-70% partikkeleista. Siis ihan vitusti.
Sen lisäksi tämä UB tek on aivan pirun epäekologinen tekniikka. Itseäni ainakin hirvittää muutenkin se muovin ja alumiinin määrä mitä näissä hommissa käytetään.
Just löysin clas ohlsonilta tosi kivoja ja yleishyödyllisiä lasipurkkeja.

Kanteen vain pari 5-7mm reikää joihin tupot polyesterivillaa joiden päälle microporeteippiä. Helppoa kuin mikä ja säästää luontoa. Toki kokeilijalle UB tek on ihan kaikinpuolin käypä tekniikka.

Reddit pitää kyllä sisällään ihan hyviä ihmisiä ja kaikkee sellaista… Shroomery on armoton paikka minne mennä vinkumaan “uudesta hienosta keksinnöstä” joka ei toimi, ja se on hyvä. En tosiaan haluaisi samanlaista armottomuutta tänne koska se voi olla alkuharrastajille aika pelottavaa ja siksi moni redditissä pyöriikin koska eivät shroomeryssä pärjää. Mun veli esimerkiks sai siellä aika hyvin paskaa niskaansa kun sanoi käyttävänsä kahvia toissijaisessa kasvualustassa eikä ollu just sillon kuvia näyttää et osaa eikä puhu paskaa. Kahvin käyttö ongelmattomasti vaatii nimittäin jonkin verran taitoa eikä shroomeryssä katota hyvällä jos sitä mainostaa harrastajaosioissa.

Mie oon aloittanu aikoinaan tuolla shroomeryn puolella ja jos joskus sanon vähän suoraan ja äkkipikaisesti niin sori siitä. Kaikki varmaan on samaa mieltä, että pieni kirpaisu on parempi kuin 5-10 ihmistä kasvattamassa hometta kun joku ei tiedä ihan kunnolla mistä puhuu.
Sanotaan ny vielä, et minuakin saa ojentaa jos teen jotain tyhmää. Paljon kivempaa et joku sanoo vähän soosoo, kuin että itse kulutan monta viikkoa aikaani ja rahaani johonkin tyhmään.

Ois tosi kiva, jos en tällä loppukaneetilla karkottais täältä innostuneita harrastajia, mutta absoluuttisesti paras julkinen ja helposti tavoitettava tietolähde tässä harrastuksessa on shroomery.org

Edit 9 tunnin jälkeen: Tulin kännissä kotiin ja huomasin veljen viestit discordissa. Tyyppi on bannattu 15 päiväksi shroomerystä siitä syystä, että sanoi olevansa mun veli. No ei siinä mitään… Repesin vähän. Sitten huomasin et minut on permabannatty “nukkena” eikä mul oo absoluuttisesti mitään hajua et mikä on homman nimi tässä vaiheessa. :joy: Ei kait siinä. Int3rnetti on internetti ja elämä jatkuu. Sienet on sieniä ja ne kasvaa.

2 tykkäystä

Todellaki. Itekki ehkä semi herkkis mutta jos haluu oppii oikeasti jotain uutta nii ei ainakaa mulla mee nii ohon alle jos vähän näpäyttää. Just hyvä oppimisen kannalta.

1 tykkäys

UB toimii ja on halpa vaihtoehto harrastuksen aloittelijoille ja tulen aina puolustamaan tätä faktaa. Turhaan sitä ruvetaan gatekeeppaamaan kivaa harrastusta ja leikkimään elitistiä niinkun aika usein esim shroomeryssä tehdään. :smiley: Toki sitten kun on jo päässyt vauhtiin ei noissa UB pusseissa ole enää mitään järkeä siitä olen täysin samaa mieltä.
Ja aikaisempaan kyssäriin sain joskus teininä äitin vanhan melissa merkkisen (25e uutena) smoothie koneen mikä muutenkin haisee sähköpalolle kun sillä mitään tekee niin ei paljon paina sillä laittaa kananmunan kuoria silpuksi. :smiley:

4 tykkäystä

No siis mehä ollaan kummastakin asiasta samaa mieltä. En miekään rupeisi tuolla mun kalliilla keittiöblenderillä mitään kanamunia jyrsimään, mut heti kun saan mummon vanhan käsimyllyn tai jonkun käytetyn sähköisen niin voishan sitä kokeilla. Tosin kipsi on silti parempaa ja halvempaa vaikka kierrättäminen onkin wörttiä. Taidan tosin enimmäkseen laitella jatkossakin kananmunankuoret pihakompostiin.

Edit: En nyt halua tästä mitään kinailua saada aikaan, mutta on hiukan ristiriitaista kierrättää kotitalousjätteitä ja käyttää UB tek kaltaisia muovihommeleita. Kyllä se ihan toimiva tekniikka on aloittelijalle, mutta niin kuin itsekkin sanoit, eihän siinä ole vauhtiin pääsyn jälkeen mitään järkeä.

1 tykkäys

Itse en oo jaksanut lähinnä hakea/tilata kipsiä mistään vaikka paremmin toimisikin, rupesin vaan jossain vaiheessa käyttämään kuoria kun muuten olisin vaan heittänyt roskiin ja hyvin on toiminut :+1:
Kierrätys ideologialtani en oo mikään enkeli muutenkaan :sweat_smile:

Mie oon vuosien aikana pyörittäny vaikka mitä kotikompostikokeiluja toissijaisessa kasvualustassa kun teen aika paljon ruokaa kotona. Joku 4 vuotta meni siinä ja on muutes kuohkea ja hyvin rakennettu maa mun vihannes/juurespellossa. Ei niistä hommista nimittäin sienihommissa ollu mitään hyötyä ja melkein jokainen kompostierä meni pellolle. Silti noi kananmunankuoret edelleenkin jostain syystä kiinnostaa. En osaa sanoa miksi. :joy:

Käväisin tossa Prismassa ja törmäsin tämmöseen.

Onko kellään minkäänlaisia kokemuksia kyseisestä tai vastaavista lannoitteista? Kerran oon kasvattanut hevosenlannassa ja sato oli huikea. Vastaako tommonen lannoite samaa ku ite hevosen shaisse?

2 tykkäystä

Googlailin itse eilen aivan samaa pönikkää täysin samoilla ajatuksilla. Seuraan >. >

No mie ny ostin tuon pönikän kuitenkin kun ei tullut näin lumiseen aikaan mitään tekosyytä mieleen millä mennä naapurin hevostallin lantakaukaloo kuokkimaan.
Yleinen sääntö lantaa käytettäessä on se, että pitää olla vähintään vuoden vanhaa ja ammoniakit ehtinyt haihtumaan kesän auringossa ja tuulessa. Monet kaupan lantalannoitteet kuitenkin sisältävät ammoniakkia niin paljon et haisee kastuessaan. Hyvin komopostoitu märkä lanta ei haise.
Jos haisee niin anna kuivua ulkona uudestaan jossain laatikossa pari viikkoa tms… ja näin ammoniakit haihtuu tehden lannasta käyttökelpoista sienihommiin.
Nämä kaupan lannoitevalmisteet on myös jyrsitty melkein pulveriksi ja puristettu kasaan sen jälkeen. Eli kannattaa siis mitata grammoissa eikä litroissa. Aivan eri homma kuin lantapaakkua käytettäessä. Viimeksi onnistuin kaupan lantasäkillä kyllä ihan hyvin vaikka vähän ammoniakki haisikin. Tosin hitaasti kolonisoi toissijaisen kasvualustan, mutta tosi hyvin tuli naaseja. Sitä säkkiä ei enään myydä tai en ainakaan löydä. En kyllä muista edes minkä merkkistä oli. :joy: Tämä biolan paska menee kyllä seuraavassa laatikossa testiin. Ihan hyvältä kakalta vaikuttais. Jotkut kauppojen lantavalmisteet sisältävät myös liikaa fosforia. Varsinkin jos se on kaukalolannasta tehtyä eikä kompostista. Menee kuset ja paskat sekasin kaukalossa.

1 tykkäys

Pitääkö se pastöroidä? Vois itekki kokeilla kohan kakut valmiit. Prismassa oli iso säkki, maksoi joku 25€. Ja kiitos vinkeistä!

Kyllä ehdottomasti pitää pastöroida kasvualustat missä lisättyä typpiravinnetta (lanta, kahvinpurut, komposti). Ainoat tuntemani materiaalit jotka ei tässä hommassa vaadi täydellistä pastörointia on kookoskuitu, vermikuliitti ja kipsi. Jos et pastöroi lantaa niin se alkaa märkänä käymään ihan muutamassa tunnissa samasta syystä kuin miksi se on hyvä aines. Eli bakteerikuorma lannassa on aika kova. Pastöroimalla lannasta tapetaan kaikki ne bakteerit ja homeet mitä ei haluta eikä kasvualusta ala fermentoitumaan(käymään) ennenaikaisesti.

Mie olen aivan loppuun kyllästynyt pastöroinnin aikaa vieviin prosesseihin missä pitää lämpötiloja tarkkailla melkein 2 tuntia putkeen. Kaltaiseni adhd ihmisen painajainen ja pari kertaa mennytkin uunipastöroinnit pilalle kun olen keksinyt jotain muuta siinä välillä. Näinpä siis aattelin ostaa tämmöisen. https://hobbyhall.fi/fi/kodinkoneet-ja-kodinelektroniikka/keittion-pienkoneet/hoyry-ja-monitoimikattilat/forme-fmc-5101?id=1248&feat=product-viewed&navigation_source=interactionStudio

Oikea 250e maksava 8L Instant Pot olisi toki vielä parempi. Vähän vielä harkihen kumman tilaan.

Jees. Joka päivä oppii jotain uutta. Kiitos vastauksesta. Aikoinaan lukematta HuMyä kasvattelin lannassa, tiesin kyllä että se pitää pastöroida mutta tein sen omalla tavallani koska en tiennyt HuMyn olemassaolosta. Sain sadon onnistumaan pastöroimalla lantaa 90 minuuttia 90°c ihan uunipellillä. Vois testata sitä Prisman skeidaa. Täällä on vaikee saaha ihan oikeeta hevosenlantaa joka on ollu säiden armoilla.

Mielenkiintoista. Kyllä tuo on osittaisesta steriloinnista mennyt. Pitääpä tehä pieni koe tässä keväällä, et pärjääkö lanta kookoskuidun kanssa pastöroimatta. Vaikuttais siltä. Käytetyistä kahvinpuruista on jo sen verran kokemusta, et ei kannata yrittääkkään ilman pastörointia. Jo pelkästään itiöruisku lähtökohtana on iso riski kahvin kanssa.

Noniin. Taas asiasta kukka ruukkuun. Pystyykö ulkoa napattua yksilöä esim cloonaamaan? Jos löytäisin ekan syksyn silokin joka kutsuvasti huutais mua tule tänne boy! Meitä on täällä ruoho tumpussa koko perhe! Nii nii pystyykö näitä kavereita kasvatteleen mitenkään kotikutoisesti? Asia mikä on askarettanut minua vuosia kun olen könynnyt koirani kans pitkin pohjoispohjanmaan peltoja.

Pystyy madonlakkeja sisällä kasvattelee, mut vaatii aika paljon taitoa eikä pitoisuudet sisäkasvatuksissa taida Pan Cyania voittaa. Sekin hankalampi, mut ilmeisesti nykyään sitä kasvatellaan MELKEIN yhtä helposti kuin cubensiksia. Ei tosin ole niin sadokas.

Ulkonäytteiden kloonaaminen kudosnäytteen avulla on teoriassa mahdollista. Suippomadonlakin kanta vain on niin pieni, et ei taida soveltua lajikkeena sellaiseen kun ei oikein saa halkaistua kantaa puhdasta kudosnäytettä varten. Suosituin tapa domestikoida villejä seeniä on vanutikulla otettu itönäyte jota lähdetään sit puhdistelee antibioottisessa agarissa. Mulla ois semmone prokkis nyt kesällä reunuskirjoheltan kanssa. Ennen semmosia hommia suosittelen kyllä kasvattelee ainakin vuoden tai kaksi ja hommaamaan hyvät työkalut. Mie just päivitin tuohon laminaarivirtaustasoon mikä antaa kuutiometrin työtilaa missä 99.9998 prosenttisesti steriili ilmavirtaus.

Edit: Tää lanka on ehkä enemmän kasvatushotline vaikka et kai kovin offtopikiksi heittäny. Ihan hyvä kyssäri mut madonlakit tosin alkaa kasvaa vasta pitkän odotuksen jälkeen. Tää harrastus vaatii aika paljon kärsivällisyyttä ja noi domestikointihommat on tosiaan aika vaativia. Pan Cyan ja suippomadonlakin kasvualustojen vaatimukset tarvitsee myös vähä syventynyttä tietoa. Ei voi verrata cubensikseen.
Tässä langassa käydään pinnallisesti läpi villinäytteiden kloonaamisen perusperiaatteita.

Kauan annan näiden olla vielä ?

Hassusti näyttää kolonisoituneen. En ole itse koskaan maissia käyttänyt enkä varsinkaan kuivia itiöitä purkissa niin johtuiskohan siitä…
Hiukan hennolta näyttää rihmasto vielä. Kauanko on aikaa mennyt inokuloinnista? Odottaisin 5-7 päivää kun vaikuttais kuitenkin rihmasto levinneen koko purkkiin.
Onnittelut. Olin aivan varma et purkkis kosahtaa mut ihan semi hyvältä näyttää. Onkohan noi mustat täplät purkin ulkopuolella? Näyttäis siltä. Tai sit ne on itämättömiä itiöitä.

1 tykkäys

Kyllä omani kosahtikin nämä ovat kaverin about 1kk ollu

Okei kiitti vastauksesta. En oo miettinyt kun 20vuotta tuota kysymystä.

Mistähän tota sopivaa polyester villaa kannattas ettii?

1 tykkäys