Kysymyksiä kasvattamisesta

Ei nuo desinfiointiaineet taida kyllä olla perinteisessä mielessä myrkyllisiä. Viittasin tuon lysolin myrkyllisyyteen siksi, että aika moni Lysol valmiste sisältää Bentsalkoniumkloridia joka on biosidi. Siis tappaa kaikkea. Tunnetaan tapauksia joissa kotieläin on kuollut suorasta kontaktista pintaan joka on desinfioitu lysolilla.
Etanoli ja isopropanolituotteet ovat verrattaen turvallisia eikä isopropanoli jätä jäämiä haihtuessaan toisin kuin etanoli. Turvallisia kunhan siis jättää juomatta ja on tarkkana tulen käytön kanssa.

1 tykkäys

Tervehdys, osaako joku kertoa missä mättää kun pf-tek kakut eivät pinnaa. Kaikki tehty juuri kuten ennenkin. Fruittaamaan laitettu 16.1 eikä vieläkään pinnin pinniä. Kannattaako laittaa 12h vesikylpyyn ja yrittää uudestaan vai odotanko vielä

Sun kakut eivät varmaan olleet vielä valmiita. Jos ne on kuivia ja kevyitä niin dunkkiin. Ei niistä satoa tule kuivana muutenkaan, jos tuntuu kostealta niin odottelua vaan.

Komppaan kyl kans ylempää, mutta noi sun kakut vaikuttaa vähän sileiltä vaikka kosteutta vaikuttais olevan. Kondensaatio laatikon reunoilla voi toki myös huijata. Luulis et edes jotain solmuja näkyis tai pintakerroksen muutosta tuossa ajassa. Tässä kun tuota kuvaa tihrutuhrustelen niin en ole ihan varma näenkö kuitenkin solmuja(hyphaalisolmu) tuossa jo valmiina. Ethän sumuttele niitä kovin voimakkaasti?
Joskus harvoin itiöruiskujen kanssa käy aika ikävästi eikä rihmastoon ole eksynyt kunnon geenejä eikä kakut tai laatikko meinaa fruitata sit millään ja homeet ehtii ottaa vallan ennen sitä. Todennäköisesti kyllä muista jutuista kyse nyt. Kannattaa antaa kakkujen kehittyä vielä vähintään viikko sen jälkeen kun näkyvä pintakerros on kolonisoitunut.

Ladataan: 20230205_165510.jpg

Tosta motonetin tärpätistä voi kyllä ihan sekottaa 1:3 määrällä hyvää desinfiointiainetta. Mittaa vaikka 3 desiä tota ja 7 desiä vettä niin suunnilleen tulee 70 prosenttista sit.

2 tykkäystä

Olen nyt onnistunut samaan rihamstoa kasvamaan maissiin . Nyt vaan peukut ettei hometta tule. Ostin kookoskuitua ja perliittiä… pitääkö kookoskuitu ja perliitti käsitellä uunissa tai keittää?.

1 tykkäys

Iso ämpäri kannella joka kannattaa ennakkoon käsitellä huolella 70% propanolilla tai vastaavalla. Kuitubriketti ämpäriin ja sitten keittää sen verran vettä mitä siinä briketissä lukee joku 30-40min ja voi olla vähän ylimäärästä mitattuna kun keiton aikana haihtuu kuitenkin vähän sitä vettä. Sit kuumat vedet ämpäriin ja sekottaa jollain veitsellä tai vastaavalla jonka voi pitää siellä keittovedessä osittain vaikka pari minuuttia ja sit pyyhkästä propanolilla. Kansi kiinni ja vaikka yön yli antaa jäähtyä kuidun. Sitten kun on jäähtyny niin maissit ja kuitu/perliitti sekaisin mahdollisimman hyvin ja päälle ohut kerros kuitua ja perliittiä. Itse en käytä perliittiä kun ilmankin on pärjännyt koska kookoskuitu on aika sitkeää tavaraa kontaminaatioille.

3 tykkäystä

Perliitti on täysin hyödytön toissijaisessa kasvualustassa. En itse suosittelisi käyttämään perliittiä edes kakkujen fruittauskammiossa.
Pelkkä kookos käy hyvin. Itse lisäisin vielä kipsiä koska kookos on hivenaineiltaan aika köyhää vaikka onkin muuten ihan kelpoa tavaraa sellaisenaan.

1 tykkäys

Yllättävän hyvin kyllä rihmasto ahmii tota kookoskuitua napaansa. Onnistuin parit growkititkin elvyttämään että sekoitin kakut mistä ei tullut oikein enää mitään kookoskuituun ja parin viikon päästä alko taas puskemaan aika hyvin. Et on tossa kookoskuidussa aika paljonkin nähtävästi ravintoa rihmastolle kun ei se rihmasto mikään kovin nirso oo.

3 tykkäystä

On tosiaankin hyvä. Joskus 2000- luvun alussa päättelivät shroomeryn puolella, että kookoskuitu pärjää rinnakkain sellaisillekkin kasvualuistoille joissa on lantaa. Cubensis on muistaakseni “kotoisin” lehmänlannasta joten onhan se vähän ihmeellistä kun rinnakkaiskokeissa pelkkä kookoskuitu antaa melkein saman tuloksen.
Mie tykkään kyllä pastöroida kun tuntuu rihmasto tykkäävän vähän pitempään kypsennetystä. Toi bucket tek on toki ihan käyttis tekniikka.

1 tykkäys

Tarviiko toi kookoskuitu kaveriksi ton kipsin ? Pärjääkö ilman? En oikeen löydä mistään mistä ostaisin

Kipsiä saa kaupoista, jotka myyvät oluentekotarpeita. Kulkee nimellä kalsiumsulfaatti.

2 tykkäystä

Ei kipsi ole vaatimus, mutta tosi hyvä lisä.
Pärjäät siis oikein hyvin ilmankin.
Häpeäkseni myönnän käyttäneeni askarteluliikkeen muovauskipsiä. xD
Sidosaineet siinä ei ole mitään elintarvikekamaa joten en suosittele.

1 tykkäys

Joo ei sitä kipsiä oikeestaan tarvii jos ei haluu maksimoida sitä satoa. Ite oon saanu pelkällä kookoskuidulla nyt pari flushia melkein yli puolen boksista pari isoa sientä ja muut semmosia keskikokosia ja pieniä eli joku 15-25g kuivana per laatikko. Ne oli nuo growkitit mitkä onnistuin jotenkin tuurilla elvyttämään ihan vaan sillä ämpäri hommalla että keitin vettä joku n. 30 min ja sekotin kuituun. Onhan tuolla kokeneemmat jo pitempään pelkällä kuidulla tehneet tätä hommaa että se on kuulemma aika sitkeetä tavaraa kontaminaatioille ja siellä kyllä on ihan hyvin sitä ravintoakin paikoittain vaikka iso osa siitä kuidusta olisikin sitä elotonta tavaraa.

1 tykkäys

Ja vinkki vitosena jos kysytään käyttötarkotusta niin sano sekoittelevas sähkötupakan nesteitä

kipsi ei ole pakollinen ja itse kierrätän ja käytän blenderillä tomuksi vedettyjä kananmunan kuoria ajaa saman asian.

2 tykkäystä

Oon monesti miettiny just kananmunan kuoria, mutta entäs jos mun kallis ja paljon käytössä oleva OBH nordickki menee siitä rikki? :frowning:
Onko sulla minkälainen blenderi tohon hommaan? Vois itsekkin ruveta käyttää kuoria.

Halvin kahvimylly ajaa asian. Tai sitten voit survoa vaikka huhmarella. Murskaaminen onnistuu helpommin, jos kalvo poistetaan ensin. Anna munankuorien olla 100-asteisessa uunissa 20 minuuttia. Kun kuoret ovat kuivuneet, kalvo irtoaa helposti.

1 tykkäys