Kysymyksiä kasvattamisesta

Okei, kiitos! Suhde oli ehkä 1:4 tai 1:5 eli vähän vähänlaisesti, mutta olin siinä uskossa että (runsaan) viikon jälkeen voisi olla jo valmista fruittaukseen, niin piti kurkistaa. Ensimmäinen kerta nyt tosiaan bulkkia tehdessä, aiemmin oli pelkkä maissikakku sellaisenaan terrassa. Mutta odotellaanpa lisää. Uncle Benin rihmastoitumiseenkin meni varmaan pari kuukautta, ellei yli, niin oli taas vähän usko koetuksella :D

Kasvaa kyllä ihan maissistakin, mutta suuremman sadon saat yleensä jos sekoitat kolonisoituneet jyvät toissijaiseen kasvualustaan, esim. kookoskuituun.

1 tykkäys

Moi. Olen halunnut alkaa kasvattamaan jo pitemmän aikaa mutta minua arveluttaa homan onnistuminen koska minulla on koira taloudessa. Onko kellään kokemuksia? Onko tämä mahdottomuus onnistua?

Ei ole lemmikkieläimet mikään este harrastuksille.

kts. HuMy ja Ghetto-opas

Okei kiitos paljon vastauksesta:)

Täällä kaksi kappaletta koiria ja hyvin onnistuu :slightly_smiling_face:

Hei saako sitä isoprophyl alcoholia jostakin samassa purkissa vai pitääkö ne ostaa erikseen? Uu jee printit on postissa :slight_smile:

Siis mitkä ostaa erikseen? Isopropyl alcohol eli isopropylialkoholi eli isopropanoli on yksi aine ja sitä myyviä kauppoja löytyy googlettamalla.

Apteekeissa on ollut sitä mut ei löydy kuulemma enää. Motonetistä löytyy tämmönen. Onks tää se oikea ? Sori jo valmiiks taas mun tyhmistä kysymyksistä mut en haluu feilata tätä hommaa :D

Toi on 99.9% isopropanolia niinkuin kuvauksessa lukeekin, eli ihan sitä itteään. Desinfiointia varten se on periaatteessa jopa turhan vahvaa. Vaikka se epäintuitiiviseltakin kuullostaa niin 70% isopropanoli desinfioi paremmin kuin 99% sillä se läpäisee soluseinämät paremmin eikä haihdu niin nopeasti, pidentäen vaikutusaikaa.

Ite oon käyttänyt desinfiointiin esim apteekista saatavaa desinfektolia jonka kaadan johonki sopivaan suihkepulloon

(Siinä on kyllä lisäksi alkyylidimetyylibentsyyliammoniumkloridia, mutta hyvin toimii)

2 tykkäystä

Isopropanolia myydään apteekista riippuen ainakin Desinfektol tai Neo-Amisept -nimillä. Ja tosiaan, 70% liuos desinfioi paremmin kuin 99% vahvuinen. Jos apteekin hyllyssä on vain kalliita pikkupulloja, kannattaa kysyä noita kahta merkkiä, joissa on tolkullinen litrahinta. Isopropanolia käytetään yleisesti haavanpuhdistukseen sekä pintojen ja työkalujen desinfiointiin.

2 tykkäystä

Jeea kävin ostaan tollasen desinfekton apteekista. Sitten lähdin ostaa kaupasta tyhjän suihke pullo johon voin kataa nuo setit niin löysin tällaisen 5e prismasta

LV
Desifionti kodin pinnoille

Sisältää propannol ethanol denat aqua
Ei lue prosentteja vaa nuista.
Ennen nuita kahta ostin bilteman 99.6 propanolia :smiley:
Lähtee iho käsistä ja maalitki seinistä

Lv selostuksessa lukee
Tuote tuhoaa pinnoilta bakteerit useimmat homeet hiivat sekä virukset esim noroviruksen.sopii myös pinnoille missä käsitellään elintsrvikkeita

Ainut huono juttu on et se pitää pyyyhkii pois pinnalta.

Tämän takia juuri helposti kaasuuntuvat tuotteet on käteviä. Itiöruiskua tehdessä menee homma aika äkkiä piloille jos lasissa johon itiöt laitat on tippaakaan puhdistusaineita. SAB pohjalla toki hyvä olla joku saippuainen märkäpyyhe jonka päällä korotettu ritilä, mutta muuten 70% ISO on paras. Käsien pyyhkimiseen sitä voi vähän vielä laimentaa jos oikein iho kärsii. Pitkiä hanskojakin on. Lysolia jos käyttää niin varovasti sitten varsinkin jos on lemmikkejä. Se on myrkky.

Hei voinko nakata itiöprintin suoraan lasipurkin pohjalle ilman ruiskuja tai veitsellä rapsutteluja. Eli heittäisin folion päivineen maissin sekaan lasipurkkiin. Sitten mietin onko toi reikä kanteen ja folio alle funktio juuri toi kun neulalla laitan itiöt . Onko reikää pakko tehdä lasipurkkiin ollenkaan?