Kysymyksiä kasvattamisesta

Okei, kiitos! Suhde oli ehkä 1:4 tai 1:5 eli vähän vähänlaisesti, mutta olin siinä uskossa että (runsaan) viikon jälkeen voisi olla jo valmista fruittaukseen, niin piti kurkistaa. Ensimmäinen kerta nyt tosiaan bulkkia tehdessä, aiemmin oli pelkkä maissikakku sellaisenaan terrassa. Mutta odotellaanpa lisää. Uncle Benin rihmastoitumiseenkin meni varmaan pari kuukautta, ellei yli, niin oli taas vähän usko koetuksella :D

Kasvaa kyllä ihan maissistakin, mutta suuremman sadon saat yleensä jos sekoitat kolonisoituneet jyvät toissijaiseen kasvualustaan, esim. kookoskuituun.

1 tykkäys

Moi. Olen halunnut alkaa kasvattamaan jo pitemmän aikaa mutta minua arveluttaa homan onnistuminen koska minulla on koira taloudessa. Onko kellään kokemuksia? Onko tämä mahdottomuus onnistua?

Ei ole lemmikkieläimet mikään este harrastuksille.

kts. HuMy ja Ghetto-opas

Okei kiitos paljon vastauksesta:)

Täällä kaksi kappaletta koiria ja hyvin onnistuu :slightly_smiling_face:

Hei saako sitä isoprophyl alcoholia jostakin samassa purkissa vai pitääkö ne ostaa erikseen? Uu jee printit on postissa :slight_smile:

Siis mitkä ostaa erikseen? Isopropyl alcohol eli isopropylialkoholi eli isopropanoli on yksi aine ja sitä myyviä kauppoja löytyy googlettamalla.

Apteekeissa on ollut sitä mut ei löydy kuulemma enää. Motonetistä löytyy tämmönen. Onks tää se oikea ? Sori jo valmiiks taas mun tyhmistä kysymyksistä mut en haluu feilata tätä hommaa :D

Toi on 99.9% isopropanolia niinkuin kuvauksessa lukeekin, eli ihan sitä itteään. Desinfiointia varten se on periaatteessa jopa turhan vahvaa. Vaikka se epäintuitiiviseltakin kuullostaa niin 70% isopropanoli desinfioi paremmin kuin 99% sillä se läpäisee soluseinämät paremmin eikä haihdu niin nopeasti, pidentäen vaikutusaikaa.

Ite oon käyttänyt desinfiointiin esim apteekista saatavaa desinfektolia jonka kaadan johonki sopivaan suihkepulloon

(Siinä on kyllä lisäksi alkyylidimetyylibentsyyliammoniumkloridia, mutta hyvin toimii)

4 tykkäystä

Isopropanolia myydään apteekista riippuen ainakin Desinfektol tai Neo-Amisept -nimillä. Ja tosiaan, 70% liuos desinfioi paremmin kuin 99% vahvuinen. Jos apteekin hyllyssä on vain kalliita pikkupulloja, kannattaa kysyä noita kahta merkkiä, joissa on tolkullinen litrahinta. Isopropanolia käytetään yleisesti haavanpuhdistukseen sekä pintojen ja työkalujen desinfiointiin.

3 tykkäystä

Jeea kävin ostaan tollasen desinfekton apteekista. Sitten lähdin ostaa kaupasta tyhjän suihke pullo johon voin kataa nuo setit niin löysin tällaisen 5e prismasta

LV
Desifionti kodin pinnoille

Sisältää propannol ethanol denat aqua
Ei lue prosentteja vaa nuista.
Ennen nuita kahta ostin bilteman 99.6 propanolia :smiley:
Lähtee iho käsistä ja maalitki seinistä

Lv selostuksessa lukee
Tuote tuhoaa pinnoilta bakteerit useimmat homeet hiivat sekä virukset esim noroviruksen.sopii myös pinnoille missä käsitellään elintsrvikkeita

Ainut huono juttu on et se pitää pyyyhkii pois pinnalta.

Tämän takia juuri helposti kaasuuntuvat tuotteet on käteviä. Itiöruiskua tehdessä menee homma aika äkkiä piloille jos lasissa johon itiöt laitat on tippaakaan puhdistusaineita. SAB pohjalla toki hyvä olla joku saippuainen märkäpyyhe jonka päällä korotettu ritilä, mutta muuten 70% IPA on paras. Käsien pyyhkimiseen sitä voi vähän vielä laimentaa jos oikein iho kärsii. Pitkiä hanskojakin on. Lysolia jos käyttää niin varovasti sitten varsinkin jos on lemmikkejä. Se on myrkky.

Hei voinko nakata itiöprintin suoraan lasipurkin pohjalle ilman ruiskuja tai veitsellä rapsutteluja. Eli heittäisin folion päivineen maissin sekaan lasipurkkiin. Sitten mietin onko toi reikä kanteen ja folio alle funktio juuri toi kun neulalla laitan itiöt . Onko reikää pakko tehdä lasipurkkiin ollenkaan?

En nyt ymmärrä miksi haluaisit nakata koko printin purkkiin, mutta jos se on puhtaasi tehty yms… Niin kyllä siitä rihmastokakku tulee kun hirveän määrän itiöitä käyttää ja on pikkasen tuuria mukana. Sitten jos sillä tavalla valmistettua rihmastokakkua rupeat rikkomaan sekoittaaksesi isompaan kasvualustaan niin aika varmasti löydät kakun sisältä homesientä tai bakteerikasvustoa. Rikkomatta sellainenkin kakku kyllä sieniä tekee. Jos en nyt ihan väärin muista niin Matias esitteli vanhalla foorumilla kuinka maissilla täytetyssä, höyrykeitetyssä muovirasiassa saa aikalailla juuri noin tehtyä rihmastokakun rasiaan. Löisin vaikka vetoa, että tämä löytyy ghettotekniikoista (sivuston oppimateriaali). En ole itse vielä ehtinyt näitä lukemaan, mutta kaltaisellesi ehdoton suositus.

Sienirihmasto on aerobinen eliö, eli tarvitsee O2. Tapoja on monia mitenkä sallia kaasujen vaihtoa purkkiin ja purkista ulos.
Jos sua tässä lähtee alusta asti neuvomaan antamillasi tiedoilla niin pitäisi kirjoittaa A4 täyteen. Kertoisitko miksi haluat heittää koko printin purkkiin? Reumaattiset sormet tms?
Ei ole nimittäin millään muotoa suositeltu tekniikka tämmöinen vaikka ehkä sieniä tuottaakin.

Desinfektol on valmiiksi laimennettua eli käy sellaisenaan. Lukaisin käyttöturvallisuusohjeen. Muistin näköjään väärin. Neo-Amisept on isopropanolipohjainen, kun taas Desinfektol on etanolipohjainen. Molemmat toimivat desinfioinnissa. Ja molemmat ovat myrkyllisiä, joten ollaan varovaisia.

1 tykkäys

Minulla 2 maissi yritystä homehtunut. Ajattelin viimeiseen asti testata ettei tarvitsisi neuloja hankkia. Olen raaputellut itiöt veitsellä jonka olen keittänyt. Ja ghetto on luettu . Meinaatko että maissi siis homehtuu herkästi? Vai homehtuu jos ei ole reikää? Miksi se folio on siinä välissä? Minun olisi tarkoitus siirtää rihmasto kookoskuitu perliitti sekoitukseen sitten kun on sen aika. Ja siksi oli tarkoitus heittää koko printti ettei home itiöt siinä raaputus ajassa kerkeäisi pesimään maissiini… Nyt varmaan raaputtelen kuitenkin veitsellä itiöt maissiin. Veitsi purkki keitetty, reikä purkissa. hengittävää teippiä reikien päälle . Toivottavasti onnistuu tällä kertaa

Veikkaan kyllä, että vika on jossain muussa, kuin siinä veitsessä tai rapsutteluajassa. Ennemmin vaan huonosti steriloitu ne jyvät ja/tai likainen printti. Millainen työskentelytila on? Jos on vaan paljon homeitiöitä ilmassa, niin vaikeaa on. Siinä foliolapun ulkopinnassa saattaa myös olla jotain ryönää, jonka sitten saat jyviisi koko folion sinne purkkiin viskaamalla.

Jaa mitäettä?

1 tykkäys

Mun pitää kyllä ihan itse lukaista nuo suomalaisille tehdyt matskut, että osaan paremmin neuvoa teitä jotka noita juttuja käyttää. Enillä tuossa tulikin olennainen.
Eli siis printit sisältävät aina jonkin verran bakteereja tai homeitiöitä. Sikspä mie tykkäänkin agar viljelystä.
Kannattaa ruiskuja opetella käyttämään.
Neuloja ja ruiskuja ei kannata lähteä ostamaan “hei saanko ruiskuja ja neuloja” asenteella kun saat silloin stoppi-pakkauksen jos et tiedä mitä haluat.
Jos jännittää, että sua pidetään narkkina tai jotain muuta niin kysy heti ensimmäisenä 10-20ml ruiskuja. Niillä ei värkkäillä. Seuraavaksi kysy 16-18g neuloja. Niilläkään ei värkkäillä.

1 tykkäys