Kysy psilosybiinisienten käyttämisestä

Onko vähän alle 30v “perusterveen” ihmisen järkevää trippailla sienillä “terapiamielessä”? Jos vaikka haluaa oppia jotain uusia näkemyksiä jne.
Oikea terapia on kohtuullisen kallista, ja avustuksia ei lähtökohtaisesti saa ilman jotain diagnosoitua sairautta.

Ja nämä esimerkit just vaikuttaa mielenkiintoisilta, ja hyviltä; "En välttämättä olisi työkykyinen ilman sieniä" – Ronja on opettaja, joka hoitaa mielenterveysongelmiaan laittomasti
Pyry, 32, lievittää ahdistustaan LSD:llä – tuhannet suomalaiset käyttävät psykedeelejä voidakseen paremmin, vaikka tutkimus on kesken
Tietysti kaikissa päihteissä on varmasti riski, että jotain voi laueta, mutta jostain syystä juuri psykedeelejä on käyttäneet esim. ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät, eikä se ainakaan pahentunut, tai lauennut mitään.
Myös masentuneilla on jonkin verran tutkittu sieniä ja muita psykedeelejä ainakin pienillä ryhmillä onnistuneesti.
Tosin koehenkilöistä jotkut saivat koeympäristössä negatiivisia kokemuksia.

Hei! Luonnollisesti tämä on sellainen aihe joka on oman harkintasi varassa. Ihan jo siksi, että psykiatrillekkin on monesti hankalaa luoda kokonaiskuvaa omista ajatuksista/ongelmista. Näinpä siis suosittelen lukemaan mahdollisimman paljon muiden kokemuksia niin osaat sitä kautta ehkä rakentaa mielipiteen siitä mitä sinun tulisi tehdä. Näin taidatkin toimia ja tässä on minun kokemukseni.-

Olen sairastanut vuosikymmenen kestäneen masennuksen joka alkoi joskus 12-13 vuotiaana.
Aikuisena oli sen verran huonoja kokemuksia julkisesta psykiatriasta, että menin siitä ehkä jopa enemmän rikki. Ainakin hetkeksi. Sitten kokeilin sieniä. Olin toki ennen sitä kokeillut vaikka mitä niin kuin moni muukin eksynyt ja itsetuhoinen nuori. Sienet kuitenkin toivat ajatukset lähelle ilman sellaista sekavuutta mitä esim LSD tuottaa. Huomasin pian, että mitä isomman annoksen sieniä otti niin sitä lähemmäksi ne ajatukset tulivat eikä niiltä lopulta päässyt pakoon. Se niin kutsuttu “heroic dose” pakottaa sinut kohtaamaan pelkoja, virheitä, ikäviä ja käsittelemättömiä tilanteita ja parhaimmillaan antaa mahdollisuuden saada jonkinlainen sulkio tai “sisäinen rauha” kun olet kerran saanut ne eteesi (tässä kohtaa trippi voi mennä aika huonoksi jos et syystä tai toisesta ole valmis kohtaamaan näitä asioita) . Olet varmasti kuullut puhuttavan “egokuolemasta”. Tämä on hyvin tulkinnanvarainen termi jota yleensä käyttää elämämkoulu psykedeelijeesustelijat, mutta on siinä jotain perää. Tripillä voit tosiaankin kohdata itsesi monella tapaa ja monesta eri kulmasta.
Kun minä löysin aktiiviset sienet niin ne eivät parantaneet minua vaan antoivat näkökulmaa ja itseluottamusta. Lopulta myös jonkinlaista itserakkautta, mutta kyllä minä lopulta paransin ihan itseni joten suosittelen myös lukemaan psykiatrista kirjallisuutta niin sinulla on paremmat työkalut ottaa tripistä hyödyt irti.
Onnea mahdolliselle matkalle. ; )

Edit: Teille jotka tykkää puhua “egokuolemasta” niin eikö se ole aika hurjan väkivaltainen ajatus omasta itsestään? Kyllä se oma ego on hyvä pitää hengissä ja hyvissä väleissä muiden osioiden kanssa. <3

2 tykkäystä

Egokuoleman voi tulkita niinkin, että ymmärtää olla liikaa samastumatta egoon. Ego on vain osa meidän psyykettä eikä välttämättä sen keskus.

1 tykkäys

Minulle asia aukeaa enemmänkin niin, että tripillä tajunnan ja itseyden eri osaset ikään kuin eriytyy tarkasteltavaksi. Ei siis kuole vaan irtoaa ja on helpommin tunnistettavissa itsekseen ilman muita osia.

Kiitän vastauksesta. Psilosybiinistä ja psykedeeleistä yleensä vaan tuntuu loppujen lopuksi aika vähän olevan tutkittua tietoa.
Kuitenki parin tutkimuksen mukaan ne on tulkittu “vähiten haitallisina” päihteinä. Mulle on myöhemmin kuitenki täsmennetty, et kyseessä on ollu kyselytutkimus, eikä mikään kliininen koe.
Käyttäjät itse ovat siis sinne raportoineet kokemuksistaan jälkeenpäin.

1 tykkäys

Näinhän nämä tutkimukset kieltolakien alaisista aineista tuppaa aina menemään. Valitettavasti.
Pelkästään tutkimusrahoituksen hakeminen voi olla stigmatisoivaa.

Ok. Ja mitä oon noita juttuja lukenu, nii psilosybiini on varmaankin näistä se “hyödyllisin”? Koska avaa ajatuksia uudella tavoin, kestää lyhyen aikaa, jne.

Mdma on myös tutkittujen listalla, mutta se taitaa aika paljon suppeammksi jäädä, ja siinä olisi hyvä olla terapeutti mukana, joka pitää sitä keskustelun “punaista lankaa” yllä?
Kun taas psilosyybiinissä se itse vaikuttava aine tekee sen työn, ja terapeuttia käytetään vain tarvittaessa?

En ole itse lukenut näitä nykyisten tutkimuksien asetelmia joten en osaa edes kuvitella sitä käytäntöä potilaan kanssa. Kuitenkin omasta kokemuksestani väittäisin, että mdman ja psilosybiinin käyttötavat psykiatriassa ovat hyvin erillaisia joten suoraa vertausta tuskin voi tehdä. Ilman mutuilua voin kertoa ettei ainakaan minulla ole psilosybiinikokeilujen jälkeen ollut mitään tarvetta käyttää muita aineita kuin reseptilääkkeeni ja trippi tai microdose tatteja silloin tällöin.

1 tykkäys

Ok. Ja mitä oon näitä trippikertomuksia, yms. lukenu, nii jääny semmonen vaikutelma, että psilosybiinistä on ollu joillekkin hyötyä, ja että psilosybiinin käyttäjät on aika “normaalia” porukkaa.

Mutta toisaalta kyllä tää maallikon korvaan saattaa kuulostaa vähän “hörhöltä” ja omituiselta;
“Amerikkalaisfilosofi ja -etnologi Terence McKenna taas oli huomattavan innostunut näkyjä tarjoavista sienistä, jotka paljastivat hänelle universumin salaisuuksia. Huurumadonlakki-sienilaji esimerkiksi kertoi McKennalle, että alunperin sienet ovat lähtöisin avaruudesta kaukaa galaksien takaa, niillä on kyky rakentaa hypervalon nopeudella kulkevia aluksia ja ne elävät symbioosissa ihmisrodun kanssa.” LSD:tä napsittiin 1960-luvulla kuin karkkia: uusi kirja kertoo, kuinka tajuntaa laajennettiin, mutta trippailussa oli myös pimeä puolensa

1 tykkäys

=DD Joo toi Terrence on hyvin tunnettu hörhö mykologian alan historiassa. Tehnyt kyllä ihan hyvääkin tiedettä ja sitä kautta ansainnut sulkansa. En tiedä sitten onko se hyvä juttu kun tämä heiluttaa yliopistokorttia hörhöillessään ja saa ihmisiä uskomaan. Esimerkiksi Stoned Ape teoria ihmisen evoluutiosta on tämän tuotoksia.

Niin. Tiedä sitten, että miten iso osuus noilla psykedeeleillä (psilosybiini ja dmt taisivat olla hänen yleisimmin käyttämät) on ollut asian kanssa.
Aika harvalta tyypiltä kuullu/lukenu mitään sellaista, jossa joku ihan tosissaan kertoisi mitään tuommoista.

Tässä kun psilosybiiniä sisältävien sienien käytöstä puhutaan niin ymmärrän pointtisi. Elämäni aikana olen huomannut, että MELKEIN poikkeuksetta he jotka käyttävät vahvasti psykoaktiivisia aineita melkein päivittäisesti, alkavat mennä pikkuhiljaa vähän pöpiksi niin kuin alkoholistitkin. Psykiatriassa puhutaan monesti “peruslinjasta”. Jos sitä ei ole niin kognitio häiriintyy. Arkikielessä siis tarkoittaa sitä, että vietä enemmän aikaa selvinpäin niin selviät myös tripit tuonpuoleiseen.

Eli ilmeisesti ainut “vika” on ollu tässä se, että Terence on ottanut isoja annoksia sieniä ja dmt paljon ja usein?
Kuitenki kun ison sieniannoksen läpikäyneet ja dmt:tä käyttäneet voivat muuten olla kai ihan “normaalia” väkeä.
Onhan täällä foorumilla heitäkin.

Ehdottomasti. Onhan Terrence myös eräänlainen pioneeri… =D Rispektit siitä, mutta taisi uhrata edelläkäymiselle mielenterveytensä.
Ei ne aineet mitä vetää vaan elämä jota elää tekee ihmisen.
Jos elämäsi ei kestä aineita niin niitä on aika helppo vetää sen verran ettei terveys kestä. Psyykkinen tai fyysinen.
En ikinä suosittelisi psykoaktiivisia aineita psykoottisia jaksoja sairastavalle tai dissosiaatiohäiriöiselle.
Kaikilla kyllä tulee raja joskus vastaan ja siksi tällaiset foorumit onkin hyviä paikkoja jakaa tätä valistusta.

Juu. Ja psykedeeleihin mulla kohdistuu kiinnostusta nimenomaan niiden terapeuttisten hyötyjen takia. On siinä tietysti se viihteellisyys myös plussana, mutta pääpaino on kuitenkin tuo.
Ja tuon kuvatun tapauksen kohdalla en kyllä enää siinä vaiheessa nää kovinkaan hyvänä noita hyötyjä, jos jutut alkaa olla tuota tasoa.

E: Paras hyöty saadaan ehkä silloin, jos saa jotain oikeaa “terapeuttista hyötyä” (esim. käsitetyä jonkun vaikean jutun, tai pääsee yli vaikka joistain turhista peloista) ilman että persoona muuttuu mitenkään merkittävästi, tai alkaa liiaksi “hippiytyä”, tms.

Nuo 5-HTP tuotteet on ihan liibalaabaa etkä saa niistä mitään huomattavia terveyshyötyjä ellet ole klubilla joraava ja kroonisesti nokkaan jauhoja tykittavä teini/ikiteini. Jos oikeasti haluat jotain oloa parantavaa tripin aikana niin ihan perus berokka auttaa tosi paljon. Tai sitten ihan erikseen magnesiumsitraatti, C- vitamiini, B - vitamiinit. Elä vedä rautalisiä ennen trippiä ellet tykkää istua paskalla ja katella visuaaleja vessan kaakelista. :joy::woozy_face:

Kukaan ei osaa vastata sulle tuohon lääkeainekysymykseen kunnolla koska kaikkien aivot ja hermosto toimii hyvin eri tavalla.
Mutuilllen voisin kuvitella lyricoita itse kipuihin syöneenä, että sieninousujen aikana voi joko rauhoittaa tai sit lisätä pahoinvointia alkoholin tapaan. Lopputripissä aikalailla sama homma, eli ehkä rauhoittaa/väsyttää tai sit tuo vaan ahistuksia/pahaa oloa lisäpäihtyneisyyden takia. Olen kyllä kuullut lappuja vetävien tykkäävän siitä, että on benjoja tai lyricoita mukana. Kuulemma nukahtaa paremmin jos ei kestä trippiä. Jos minulta kysytään niin aivan kahjoa touhua. Jos on niin paljon luurankoja kaapissa, että pitää aina ruveta varautumaan pahaan trippiin sekäkäytöllä niin ehkä kannattais hankkia apua jostain muualta kuin päihteistä.
Jos kuitenkin joudut esim kipujen takia käyttämään niin itse kokeilisin pienentää sen annostusta ennen trippiä jos vain suinkin mahdollista. Tosin jos olet pitempään käyttänyt niin tuskin se mitään pahoja kehofiiliksiä tekee tripin aikana jos kehosi on lyricoihin ehtinyt jotenkin tottumaan.

3 tykkäystä

Voisi tähän lainata, että onko kovinkaan moni täällä joutunu käyttää julkisen terveydenhuollon palveluita sienikokemuksen aikana, tai sen jälkeen? Luultavasti aika harvassa ovat sellaiset. Entä miten suhtaudutte siihen, jos olisi joutunut käyttämäänkin moisia palveluja?

Voisin lyödä vaikka vetoa, ettei kukaan täällä menneisyydessä, tulevaisuudessa tai nykyisyydessä tiedä yhtäkään perustervettä tapausta joka olisi ollut terveydenhuollon tarpeessa psilosybiiniä nautittuaan. Niitä tapauksia on kyllä vuosittain kun elämämkouluteinit vetävät tyhmiä aineita ja samaan aikaan sieniä joita luuleevat silokeiksi ja näistä sekistelijöistä osa tarvitsee terveydenhuoltoa viimeistään sitten kun munuaiset aiheuttaa outoja ongelmia parikymppisenä.
Kysymys siitä kuinka “suhtaudumme”? on vähän outo enkä ole varma osaanko edes vastata tuohon. Kai sitä aika tunnevammainen saisi olla jos jonkun tarvetta terveydenhuoltoon menee kyseenalaistamaan tällaisella anonymiteetin alustalla.
Yleisesti ottaen päihteidenkäytön akuutit tapaukset syntyvät alkoholin ja dissosiatiivisten aineiden + kolmiolääkkeiden yhdistelmästä. Niin perusterveydenhuollon päivystyksessä kuin psykiatriallakin. Piripsykoosi on myös enemmän alkoholistien juttu.

Yleisin sieni mikä aiheuttaa Suomessa ongelmia päihdekäytössä taitaa olla kärpässieni. Senkin ongelma on siinä kun sehän on hyvinkin vaarallinen munuaisille jos sitä ei valmista oikein eli ensin kuivaa rutikuivaksi ja sitten keitä väkiviinietikassa tai vastaavassa matalalla lämmöllä useamman tunnin että se munuaisiin vaikuttava aine vähenee. Sitten myös jos on valmiiksi jo munuaisten vajaatoimintaa niin tuo voi sitten laukaista sen että munuaiset sanoo ittensä vaan irti sillä normaalillakin annoksella.

Kärpässienihän ei ole edes psykedeeli vaan psykoaktiivinen huume niinkuin kannabis joten tästä tulee monelle harhaluuloja että sillä pääsis tripille kun se vaan lähinnä laittaa miettimään asioita mitä ei normaalisti tajua miettiä.

1 tykkäys

No siis lähinnä viittasin siihen, että jos itse on mennyt ottamaan riskin “paremman elämän” toivossa, ja kaikesta valmistautumisesta huolimatta joku menisi pieleen, nii silloinhan se on vähän omaa syytä.

Pystytkö tarkentaa?

Kärppäreistä kuullu just, että ne ois jotenki alkoholiin tai tämmöseen muuhun enempi verrattavissa.

Just tuota samaa kuullu monelta, vaikka jotkut tutut on esim. työterveyslääkärille olleet avoimia käytöstään. Eikä siitä sen kummempaa oo seurannu. Tääki voi riippuu vähän varmasti tilanteesta. Et jos puhuu vaikka menneistä jutuista, eikä kyseessä oo akuutti tilanne.