Kysy psilosybiinisienten käyttämisestä

Tämmösiä tuli tässä mieleen vielä. Jos vaikka fanittaa Children of Bodomia ja on just ostanu jonkun keräily harvinaisuuden kokoelmiinsa niin sitä saattaa isoilla annoksilla alkaa uskoa että se esine onkin jokin pahuuden ruumiillistuma. Voisin kuvitella että joku henkilö saattaisi tämän esineen vaikka sitten rikkoa päästäkseen paniikistaan eroon. Tiedän että tämmösiä ajatuksia voi syntyä, mutta en ole kuullut varmistettua tapausta että ne ajatukset lähtisi käytöstä ohjaamaan.

Jokainen sitten määrittelee itse että olisiko tuommoinen holtitonta, siinä rajalla, vai normi ilta.

Riskit on hyvä tiedostaa. Eikä turhia riskejä kannata ottaa. Kyllä sen vaan sitten tietää, ja se on päivänselvää kun isoja annoksia on turvallista ottaa.

Meditaatio sekä mieleen/ajatuksiin samaistumattomuus ja läsnäolo tässä ja nyt ovat auttaneet mm. siinä, että pysyy neutraalina sivustatarkkailija, jos tulee jotain ns. ikävää. Pahemmatkin moukaroinnit on kestänyt sillä, että pysyy vaan hiljaa ja tarkkailee sivusta eikä joudu moukaroinnin keskelle/mukaan.
Lisäksi tietenkin, että jo valmistautuessa matkantekoon on rauhallisessa ja tyynessä olotilassa mikä auttaa, jos eteen tuleekin jotain rankempaa kohdattavaa.

En muista tiedä, mutta itsellä vaikutuksen alaisena ajatukset voi toisinaan viedä kontrolloimattomasti minne sattuu ja näistä on ollut hyötyä ja apua, että pystyy siirtymään sivuun, tyhjentämään mielensä ja olemaan läsnä tässä ja nyt. Usein kehotietoisuuteen keskittyminen auttaa nopeasti mielen hiljentämisessä, jos oikein lähtee laukalle.

1 tykkäys

Hei! Luin juttua sienistä, ja mulla pisti silmään yhden henkilön kertomus. Eli sienistähän ihmiset on saaneet kaikennäköisiä kokemuksia, niin hyviä kuin huonojakin. Mutta pääsääntöisesti jälkivaikutukset on olleet positiivisia kokemuksesta huolimatta.
Tällä henkillä oli kokemusta paljon eri psykedeeleistä, ja sienet oli yksi niistä. Joukossa oli mainittu mm. dmt ja pharmahuasca sienien lisäksi. Nämähän on tietysti eri tuotteita, mutta psykedeelejä siinä missä sienetkin.

No tällä henkilöllä näiden kokemusten myötä oli elämänilo kaikonnut, ja aiemmin terveistä elintavoista oli siirrytty huonompiin, ja omien sanojensa mukaan toteuttaa “hidasta itsemurhaa”, ja odottaa vaan millon pääsis täältä lähtemään.
Tuo kuulostaa vähän oudolta ja ristiriitaiselta, jos kyseessä on psykedeelit. Ja samalla vähän huolestuttavaltakin.
Koska useamman tarinan oon kuullut, missä puhutaan just päinvastaista (elämänilo tullut takaisin, elintavat muuttuneet terveemmiksi, jne.). Ja tämä tieto pistää kyllä hieman varauksella suhtautumaan näihin juttuihin…
Onko kellekkään tullu tämmöstä vastaan?

Sitten oon kuullut niidenki henkilöiden kokemuksia, keillä on kokemusta vähän kaikesta, mutta juuri sienet on olleet niistä kaikista vähiten haitallisia.
Ihan loogista siinä mielessä, koska sienillä harvemmin ainakaan ongelmaksi asti tulevaa käyttöä tuskin esiintyy verrattuna johonkin muuhun.

1 tykkäys

Aika hankalaa näin pienillä tiedoilla sanoa tuosta oikeastaan mitään.
Kuinka paljon käyttöä takana, sekakäyttöä tai tiheää käyttöä? Mikä oli muu elämäntilanne? Oliko taustalla mielenterveysongelmia?
Menee vähän turhan spekulatiiviseksi käydä pohtimaan tätä sen pidemmälle.
Psykedeelien riskeistä/haitoista löytyy kyllä tietoa ja nyt kun tutkimuksia tehdään enemmän, niin tämäkin tieto päivittyy.

En ihan kaikesta osaa sanoa, mut 10v ainakin käyttökokemusta, ja vissiin vähän kaikkee kokeiltu. Ja “breaktrough” koettu useamman kerran, ja myös pelkästään meditoimalla päästy syviin tiloihin.
Dmt ja pharmahuasca ainaki mainittu. Listaan on varmasti kuulunu myös muita psykedeelejä, ja sieniäkin. Tai en ainakaa keksi, et miksi juuri sienet ja lsd vaikka ois jätetty välistä.
Ei maininnu mitään mt-ongelmista, eikä elämäntilanteesta yleensä. Ja sekakäyttöähän tuo kyllä on, jos vähän kaikkea koitettu, mutta harvallapa ne kokeilut tuntuu jäävän siihen yhteen juttuun.

Jos olet tapauksesta lukenut siis jostain netin foorumilta ja et tiedä tapauksesta tuon enempää, niin täysin mahdotontahan tuosta on saada mitään syitä selville. Tai kohdentaa syytä johonkin yhteen asiaan. Kymmenessä vuodessa tapahtuu aika paljon asioita.
Yleisellä tasolla voi sanoa että olennaista olisi tunnistaa mikäli jokin päihde aiheuttaa toistuvasti ongelmia. Ja silloin olisi syytä miettiä, miksi käyttää kyseistä päihdettä lainkaan. Ihmiset eivät reagoi päihteisiin samalla tavalla.
Toisille ei sovi alkoholi, toisille ei sovi kannabis. Miksi psykedeelit olisivat tässä suhteessa poikkeus.

4 tykkäystä

Niin, no tuo on aika totta, eikä tullu tapauksesta kyseltyä enempää, enkä välttämättä saisi vastauksia muutenkaan.
Ja jos sanotaan, ettei psykedeelit sovi, niin eikö tuo psykedeelit oo vähän laaja käsite?
Siis jos niitä on sienet, lsd ja dmt nyt ainakin. Lsd ja sienethän ei vaikuta ihan just samalla tavalla. Kuten ei myöskään lsd:n eri analogit, ja sienistäkin on olemassa joku synteettinen tutkari. Dmt:kään ei oo ihan prikulleen sama molekyyli, ku psilosiini, vaikka aika lähellä ovatki toisiaan.

Kun esim. kannabiksen kohdalla voi mennä niin, et nää “tutkari thc:t” aiheuttaa ongelmia, mut sitten taas normaali kannabis ei.
Ja toisille taas normaali päihdekannabis voi tehdä huonoja oloja/viboja, ja sitten taas pelkästä cbd:stä tai cbd-kukinnosta ei tuu mitään.

On laaja käsite ja käytin sitä siksi, että mielestäni sama olettamukseni koskee kaikkia psykedeelejä. Eli “eivät sovi kaikille”. En näe että mikään psykedeeli olisi tästä erillinen, josta voisi sanoa, että tämä sopii kaikille.

Aiemmasta viestistä: sekakäytöllä en tarkoita erilaisten päihteiden kokeilua erillisinä päihteitä, vaan yhtäaikaisena käyttönä, jossa aineiden yhteisvaikutus voi olla arvaamaton. Esim.

  • sienten vaikutus on henkilölle tuttu
  • kannabiksen vaikutus on tuttu
  • yhteiskäytössä vaikutus ei vastaakaan kummankaan päihteen ominaisvaikutusta, vaan on jotain muuta ja yllättää vaikkapa sekavuudella tai voimakkuudella.

Kannabiksen kohdalla puhun thc:tä sisältävästä (en mistään 'tutkari-thc:stä, tai cbd-kukasta) . Jossa siinäkin thc:n määrä vaihtelee todella paljon ja siten myös vaikutukset. Alkoholin kohdalla on yleisesti ymmärretty, että on eri asia juoda olutta tai kirkasta viinaa. Välillä tuntuu, että kannabiksen kohdalla tätä eroa ei taas ymmärretä.
Psykedeelien kohdalla annoksen määrä on tietenkin myös erittäin olennainen suhteessa vaikutuksiin.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä tarvetta glorifioida suuria annoksia. Pidän sitä hieman vastuuttomanakin. Koskee oikeastaan kaikkia päihteitä.

5 tykkäystä

Tuohon kaljan ja kossun vertaukseen toimis hyvin just tämä;
-Reilusti thc-pitoinen kannabis - miedosti thc-pitoinen kannabis - cbd-kannabis
-Silokki - Cubensis - Risumadonlakki

Noissa kaikissa kolmen ryhmissä kun on samat vaikuttavat aineet (paitsi silokissa tais lisäks olla vielä baeokystiiniä) ja ne ois lueteltu vahvimmista miedompaan.
Kannabis ja psilosybiini taas on eri aineita, niin niissähän ei tuo kalja/kossu vertailu enää toimikkaan.

Pitää kysyy semmosta asiaa, että onko psilosybiiniä mahdollista saada höyrystettävään muotoon? Kuten vaikka dmt.
Jossain oon törmänny aiheeseen, mutta ei taida käytännössä kovinkaan helppoa olla.

Pitää kysyä semmosta, että eikös tänäkin päivänä asia oo niin, että psilos(yb)iini ei näy sylkitestissä? Tai sen aineenvaihduntatuotteet? Verikokeissa ja virtsakokeissa kyllä käsittääkseni näkyy.
Ja nykyään ainakin kannabiksen kohdalla asia on niin, että pelkät aineenvaihduntatuotteet eivät automaattisesti johda rattikäryyn.
Muiden aineiden kohdalla (paitsi kokaiinin) ei taida olla vielä vastaavaa korkeimman oikeuden ennakkopäätöstä?

Ja sitten jos psilosybiini aiheuttaa muita ongelmia (kuten mielenterveys), niin aina kannattaa vedota ennemmin esim. stressiin, kuin kertoa (laittomista) päihteistä, vaikka käyttö olisi erittäin harvoin tapahtuvaa? Ei siis välttämättä edes kerran vuoteenkaan tapahtuvaa.

Mikä mulle on käyny, ku nykyään tuntuu, ettei pystyis pientäkään määrää sieniä ottamaan?
Siis viimeks ottanu pari vuotta sitten, ja seki oli ihan pieni microannos, mutta se kokemus oli just semmonen, ettei oikeen tiiä mitenpäin olla, ja piti arkiaskareita hoitaa samalla…
Siis ahdisti. Jotenki tuli semmonen olo, että sienet ois pettäneet mut kaikkien noiden kokemusten jälkeen, ja aiemmin ne olivat omasta mielestä “paras” päihde, ja tavallaan ovat sitä edelleenkin.

Ja nyt jälkeenpäin tavallaan toivon, että tämäkin huono kokemus ois sattunu vaikuttavalla määrällä (tai siis oikealla trippiannoksella), koska sillon siitä kokemuksesta ois mahdollisesti oppinut kotain. Ja siitä ois voinu jäädä jotain käteen…
Nyt tuosta ei oikeastaan jäänyt mitään käteen, muutakuin tuon itse kokemuksen jälkeen tuntu huojentavalta, kun vaikutus viimein lakkasi.

Ja Cubensikseista eniten kokemusta, ja nimenomaan ne oli just niitä parhaita. Silokit oli aina vähän mystisempiä minulle, ja niistä ei ookkaan niin paljoa kokemusta.
Niilläkin sain tuota ennen vähän ahdistavan kokemuksen, mut suhtauduin siihen hyväksyvästi, ku ne oli eri sieniä, kuin cubensikset. Ja tuon jälkeen olin valmis ne jättää taka-alalle kokonaan, ja pysyä vaan cubensikseissa.

Näiden avulla kun on myös mahdollista päästä hiljalleen joistain haitallisista ajatusmalleista/tavoista eroon, mut nyt ollu pidempään taukoa sienistä.

Aineet hajoavat nopeasti elimistössä, eikä niitä taideta seuloa oikein missään peruskokeissa.

Suomen terveydenhuollossa on harmillisen yleisenä käytäntönä syyttää ensisijaisesti mitä tahansa päihteitä mielenterveysongelmista, toki ammattiauttajasta riippuen voi olla hyödyllistäkin kertoa omasta päihteidenkäytöstä mutta sitä mainitsematta voi usein olla helpompaa saada kohdistettua apua niihin perimmäisiin hankaluuksiin.

Psilosybiinisienet eivät sovi kaikille eivätkä ole mitään takuuvarmoja ihmelääkkeitä. Ei kannata hakata päätä seinään jos haittoja on pidemmän päälle enemmän kuin hyötyjä, vatvominen aiheen suhteen luultavasti vain lisää liiallisia odotuksia ja huolia mahdollisille seuraaville käyttökokemuksille.

Ok. Mulla aiemmin kaikki toimi jostain syystä moitteetta. Mutta luulen että nämäkin vaatii just sen tietyn mielentilan, et milloin pystyy avoimin mielin lähtemään liikkeelle.
Viimeksi ihan hyvin pienen määrän otin, ja kun alkoi tuntua jotain nousun merkkejä (on voinu hyvin olla pelkkää placeboakin), niin alkoi joku pieni paniikki, tms.
Keho ikäänkuin muisti vieläkin, mille sienet tuntuu, ja tuon viimekertaisen tapahtuman, ku joku asia vaan pääsi muistuttamaan siitä.

Eli mitään varsinaisia (jälki)haittoja ei oo ilmenny, muuta ku se itse muutaman tunnin trippiaika voi olla mitä on… Ellei sitten se kokemus laukaise mitään vakavampaa, mut ainakaa keltää kuullu kyllä semmosta. En naamatusten, enkä netistäkään mistään luotettavammasta lähteestä.

Ja sillä hetkellä kyllä aika tuntuu matelevan, ja menevän eri tahtia, ja se odotus voi tuntua ikuisuudelta. Kuitenki viime kerraltaki takasi päästiin, vaikka mitään en kyllä kokenu oikeestaan oppivani.
Muutaku ehkä tietyn tavan hallita ahdistusta, ja ottaa vastaan sitä. Mutta ei kyllä ollu niin tehokasta, mitä tuo ois voinu kunnon määrällä olla, vaikka kyllä se sillä hetkellä vähän inhottavalta tuntuikin.

Ja tulin lukeneen tuon kommentin tuosta terveydenhuollosta, niin näinhän se on, että joku voi käyttää psilosybiiniä vaikka ongelmien käsittelyyn, masennuksen selättämiseen, hortonin syndroomaan, tai ihan vaikka ihmettelyyn ja hupimatkailuun. Mutta niistä mainitseminen ei välttämättä edistä sen perimmäisen ongelman hoitoa, jos heti ensimmäisenä takerrutaan sienien käyttöön, ja syypäänä pidetään sitä.

Se mihin ite voisin käyttää näitä, ois esimerkiks joidenki juttujen käsittely (kuten esimerkiks vaikka seurustelemattomuus ikään x mennessä, ja millä tavoin se vaikuttaa itseen, ja mahdollisiin tuleviin suhteisiin), ja sit osittainkin ihan puhtaasti viihdekäyttö.

Ainiin, ja jatkoa tuohon, että sehän on fakta, että psilosiini vaikuttaa vain joitain tunteja, ja muodostuu epä-aktiiviseksi aineenvaihdunnan ja MAO-entsyymien(?) toimesta.
Mutta tuohon en oo niin tarkkaan perehtynyt, että miten se käytännössä näkyy, jos jollain on vajaavainen MAO-entsyymien toiminta, tai ne entsyymit vaikka puuttuis kokonaan.
Teoriassa ainakin serotoniinipitoisuudet ois normaalia korkeammat, ja jälkimmäinen vaihtoehto näistä tuskin on mahdollista, kun henkilö tuskin varmaan eläisi ilman MAO-entsyymejä?

Asia on sitten erikseen, jos se itse muutaman tunnin aikana koettu kokemus olisi syystä taikka toisesta niin järkyttävä, että se koettelisi mielenterveyttä kohtalokkaasti.
En kuitenkaan henk. koht. tunne ketään, kellä olisi niin ääripäähän mennyt.

Tervehdys kokeneet.

Olen kokeilemassa toista kertaa elämässäni terapiamielessä sienen hoitovaikutusta.
Ensimmäinen kerta meni hukkaan, sillä alkuannos oli liian pieni, johtuen minun genetiikasta ja isosta koosta.
Nyt on tarkoitus kokeilla isommalla annoksella, eri lähteistä kootun keskiarvon mukaista medium annosta.
Kysymys teille asioista paremmin perillä oleville on kuitenkin tärkeä. Mikä aika vuorokaudesta on otollisin nauttia sienet (kuivattu jauhe) ja ylipäätään, kuinka paljon vuorokauden kohta vaikuttaa asiaan?
Ensimmäisen kokeilun ajoitin aamuun, heti siinä seitsemän jälkeen, kun olin herännyt kunnolla, hoitanut aamutoimet ja tehnyt ympäristön eli oman kodin viihtyisäksi ja turvalliseksi.
Nyt seuraava mahdollisuus minulla olisi ottaa annos vasta puolen päivän maissa, noin klo 12:00 päivällä. Pitääkö siihen valmistautua jollain erityisellä tavalla ja ylipäätään, minkälainen merkitys vuorokaudenajalla on vaikutukseen.
Kyseessä siis terapeuttinen käyttö ja eri sivustojen mukaan annos 2,5-3,0 grammaa psiloa, jonka terapeuttinen vaikutus pitäisi avata mielen lukkoja kuitenkin niin, ettei ole ainakaan suurta vaaraa paranoidisesta tripistä. Sekin on tietysti teoriassa mahdollista, mutta ymmärtääkseni yleisempää vasta yli viiden gramman annoksilla.
Sen ymmärrän, ettei annosta kannata ottaa illalla, yötä vastaan, mutta onko kokemusta tällaisesta keskellä päivää otetusta annoksesta?
Onko siinä mahdollisuus, että se vaikuttaa vielä yöllä merkittävästi, esimerkiksi uneen?
Kiitos jos jaksatte vastata.

Olen kokenut, että jos oletetaan tripin kestävän 4-6 tuntia, jätetään sen jälkeen vielä pari-kolme tuntia tyhjää ennen nukkumaanmenoa. Itse olen ajoittanut tripin sinne puolen päivän tuntumaan tämän takia. Sitä en tiedä, onko ajankohdalla vaikutusta tripin voimakkuuteen tai luonteeseen.

2-3g on mielestäni hyvä määrä mielen lukkojen availuun, tosin en ole suurempia määriä kokeillutkaan.

Edit. Tämä perustuen kokemuksiin suippumadonlakista.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta.
Juuri näitä omakohtaiseen kokemukseen perustuvia tietoja haen.
Erilaisia tutkimustuloksia on netti täynnä ja niistä voi vetää omia johtopäätöksiä ja keskiarvoja, mutta kokemukset ovat tärkeitä.
Itselle kävi taas niin, että aloitusannos (2 g kuivattu cubensis tai sinityvikuupikka, pitää vielä varmistaa) ei tehonnut odotetusti, kuten ei ensimmäiselläkään kokeilukerralla. Olen siis keski-iän ylittänyt henkilö, mutta hakemassa sienestä terapia-apua, erinäisten, jo lapsuudesta alkaneiden asioiden vuoksi.
Aloitin tämän toisen kokeilun edellisestä yrityksestä puolitoista viikkoa, noin klo 12:00 ja jouduin ottamaan kahdesti lisäannoksen kuitenkin niin, että kokonaisannos oli otettu tunnin sisällä.
Sienet toimivat sen jälkeen juurin niin kuin piti ja ensimmäistä kertaa elämässäni pystyin palaamaan lapsuuteen ja käsittelemään traumoja, mutta nauroin aina välillä myös enemmän kuin milloinkaan elämässäni. Yhtä vuoristorataa parin kolmen tunnin ajan, mutta positiivisessa mielessä. Kävin syvällä niin ilossa kuin surussa ja nyt tiedän, että minulla on ensimmäistä kertaa elämässäni avaimet käsitellä asioita ja alkaa “parantua” ihmisenä. Huikea kokemus, siitä kiitos muinaisille atsteekeille.
Mitä tulee varsinaiseen aiheeseen, niin minulla kokonaisannos oli tasan viisi grammaa kuivattua ja lajike jompikumpi yllä mainituista.
Annos on todella iso, mutta sen mitä olen asiaan perehtynyt, osa ihmisistä on matkalla jo reilusta grammasta tai parista, toisille tarvitaan useiden grammojen annos, jotta vaikutus on toivottava. Myös vaikutusaika oli reilu parisen tuntia, siis huippuvaihe. Kokonaiskesto oli nelisen tuntia, eli tämän omakohtaisen kokemuksen perusteella pitäisin iltapäivää, ehkä klo 16:00 takarajana, ja nyt tarkoitan itseäni. Olo oli sen jälkeen kuitenkin sen verran väsynyt voimakkaasta kokemuksesta, että ihan hyvä, että pääsi nukkumaan kohtalaisen nopeasti sen jälkeen, kun vaikutus oli käytännössä kokonaan loppunut.
Sellaisen huomion tein seuraavana päivänä, että aamulla sain kaksi erittäin kovaa migreenikohtausta, johon jouduin ottamaan lihakseen pistettävän lääkkeen kahden tunnin välein. Edellisestä migreenikohtauksesta on varmaan yli puoli vuotta, eikä silloinkaan oltu lähellekään tätä tasoa. Todella voimakas migreeni käytännössä koko aamupäivän ja todella voimakas väsymys. Nukahtelin kesken television katselun ja muutenkin olo oli kuin viiden maratonin jäljiltä. Syynä varmasti se, että aivot saivat kerrankin kunnon kyytiä ilman alkoholia tai muita myrkkyjä. Itse luen sienet luonnon omaksi lääkkeeksi, jota nykyaikainen lääketiede vihaa, sillä mielialalääkkeiden ja muiden psyykenlääkkeiden bisnes on miljardien euron arvoinen bisnes.
Toivottavasti joku saa tästä kirjoituksesta rohkaisua omiin päätöksiin, sillä olen esimerkki siitä, että vaikka käytännössä kaikki muut vaihtoehdot on kokeiltu, ja toivosta luovuttu, muutama pikkuinen kuivattu sieni avasi oven maailmaan, jonka otan avosylin vastaan ja jätän vanhat kengät edellisen elämän eteiseen.
Uskon, että vielä pari terapiakertaa samantyyppisen kokemuksen kanssa, ja tämä ihminen elää lopun elämäänsä onnellisena ja tietoisena.

2 tykkäystä

Mulla ois kysyttävää noista eri kannoista…
Eli Cubensiksella on useampaa eri kantaa, niinku penis envy, B+, moby dick, Golden teacher, KSS(?), Jne.
Onko näillä mitään käytännön eroa?

Sit kun on näitä eri sieniä vielä, niinku silokit, barocystikset, bohemicat ja sinityvikuupikat, niin näissähän pitäisi ja onkin sitten enemmän eroja, kun ne on jo ihan eri sieniä.

Cubensiksien erot on vähän sellanen jännä aihe koska perjaatteessahan sama sieni se on joten erot aika marginaalisia, mutta jotkut vannoo että toiset kolisee kovempaa tai erilailla kuin toiset. Uskon itse että ne erot johtuu aika pitkälti siitä millasia geenejä on sattunu kohdalle ja millanen kasvuympäristö on ollu. On vahvuuksissa tietty eroja mutta vaikuttavat aineet on samoja. Pois lukien Penis Envy, mikä pudottaa nihkeesti itiöitä ja on selkeesti vahvempi pitosuuksiltaan, niin eipä niillä mitään käytönnön eroa oikeastaan ole. Ehkä voi eroja huomata kasvatuksessa kokemuksen myötä, nimen omaan optimaalisiin kasvuolosuhteisiin liittyen.
Jos sitten taas mennään ihan eri sieniin kuten suippumadonlakkeihin niin niitä eri alkaloideja alkaa olemaan jo paljon erilaisia ja eri määriä kuin perus cubensiskessa joten vähän on eri tunnelma vaikutuksissakin vaikka päälimmäisenä nyt samat efektit psilosybiinistä onkin.

1 tykkäys