Käyttö sitruunamehun kanssa, "Lemon tek"

Jaettu erilleen keskustelusta Tavalliset annokset toimii heikosti. -Ylläpito

Ootko lemon tekkiä kokeillut jos tehoisi paremmin?

Olen kokeillut muutaman kerran stäkin kaupasta saatavalla sitruuna pullolla, mutta ei oikein ollut havaittavaa vaikustusta? Tosin laitoin aika vähän sitä teen sekaan, eli voisi kokeilla laittaa enemmän? :face_with_monocle:

Lemon tek ei edesauta defosforylaatiota - siihen tarvitaan emäksisiä oloja.

Sitruunamehussa uittaminen muutenkaan tuskin tekee yhtään mitään. Tai vaikutus on sama kuin millä tahansa kuivatun sienen uudelleenkostuttamisessa palvelevalla nesteellä.

2 tykkäystä

Onko se sitten placeboa kun monet ihmiset ympäri maailmaa tuota lemon tekkiä käyttää?
En oo ite koskaan kokeillut mutta oon aina luullu et se jotain auttais.

1 tykkäys

Joidenkin lähteiden mukaan sienimateriaalin liuottaminen happamassa nesteessä auttaisi hajoittamaan sienien kitiinisen soluseinän, nopeuttaen sienien imeytymistä.

2 tykkäystä

Näin olen itsekin ymmärtänyt , että se paha olo tulee just siitä kun vatsahapot yrittää pilkkoa sitä solu seinää? korjatkaa jos olen väärässä?

Sitä sienimateriaalia on ymmärtääkseni aivan liian vähän tuottaakseen niinkin suurta pahoinvointia, muutenhan pahoinvointia tulisi samalla tavalla myös ruokasienistä.

Itse olen ymmärtänyt asian niin, että koska serotoniini ruoansulatusjärjestelmässä aiheuttaa pahoinvointia, niin sienien sisältämä psilosiini (eli serotoniinianalogi) sitoutuu suolen lumenin (sisäpinnan) serotoniinireseptoreihin, ja tämä aiheuttaa pahoinvoinnin.

1 tykkäys

Juu, voi olla noin, mutta onko tietoa, että auttaako sitruuna oikeasti siihen?

Lumen on se ontelo, pinta on epiteeli. Ihan vaan tarkkuuden vuoksi.

2 tykkäystä

Oikeassa olet, tarkoitin tällä lähinnä siis lumeninpuoleista (apikaalista) epiteelin pintaa vs. solun basaalista (eli sitä toista) pintaa, sillä nämä pinnat ilmentävät aika erilaisia reseptoreita pääosin ruoansulatuksen vuoksi. Tai näin ainakin itselle on opetettu!

1 tykkäys

Kyllä tämä on omakin ymmärrykseni. Mitä tuossa nopeasti koitin asiaa opiskella, niin sitruunamehulla olisi tarkoitus justiinsakin raakakypsentää sitä sienimatskua, jolloin pahoinvointi voisi vähentyä. Toisaalta on myös tämä ihan psilos(yb)iinin pahoinvointia aiheuttava osuus. Mitään hirveän selkeää en kyllä äkkiseltään löytänyt.

Ei siitä haittaakaan ole. Ainakin maku on miellyttävämpi :D Monella sienten nauttiminen teenä ja sienimateriaalin syömättä jättäminen aiheuttaa huomattavasti vähemmän yökötystä.

3 tykkäystä

Teenä olen aina juonut ja heittänyt uitetut sienet pois.Kunhan saan jossain vaiheessa satoa niin kokeilen ja postaan vaikka tänne?

1 tykkäys

Itse olen huomannut lievän piristävän vaikutuksen suuremmasta määrästä sitruunamehua ja raskaan ruuan päälle otettuna se vähentää ähkyä jossain määrin. Samankaltaisen vaikutuksen tekee myös suuri määrä C-vitamiinia lisäravinteena otettuna.

Tuosta on ollut jotain hypoteesejä, että sitruunan sisältämät flavonoidit tai terpeenit olisivat ns. setroneita eli 5-HT3-antagonismin kautta pahoinvointia vähentäviä aineita, mutta en tähän päivään asti ole nähnyt oikeaa tutkimusta aiheesta.

Nämä siis salpaisivat makken mainitsemat suolenseinämän serotoniinireseptorit.

5-HT3-antagonisteja kyllä kasvimaailmasta löytyy - ja mm. inkiväärissä ja lakritsijuuressa on suhteellisen tehokkaita yhdisteitä. Näitä lienee helpompaa nauttia oikeasti vaikuttavia määriä.

Tai sitten voi vain pureskella ja pitää suussa sienimateriaalia.

Olen muistavinani, että joku suosi tätä nautintatapaa, koska vatsa oli yliherkkä sienten proteiineille. Sienten mussuttaminen myös vauhdittaa merkittävästi vaikutusten alkamista, koska solukosta vapautuvat tryptamiinit imeytyvät myös bukkaalisesti annosteltuna. Mahdollisesti jopa tehokkaammin.

Se siis toimii aika lailla juuri niin kuin “lemon tekin” on luvattu toimivan.

2 tykkäystä

Komppaan kyllä tätä käsitystä lemon tekistä vaimentamassa huonovointisuutta dosettamisen jälkeen. Tosin minulla on vähän eri käsitys aiheesta.
Syötynä sienien tuottamat proteiinit voivat olla toisille aivan kaameita vatsavaivoja aihettavia aineita.
Samoin kuin syötynä sienien itiöt voivat joillekkin tuottaa pahoja oireita, mutta hengityselimien itiökuormitukselle voi altistua kuka tahansa mistä pahimmillaan seuraa pysyvä hengitysteiden herkistyminen/vaurio.
Olen havainnut omassa elämässäni ja myös kansainvälisillä foorumeilla sen, että sukukypsät ja varsinkin raskaasti itiöivät sienet aiheuttavat lisääntyneitä oireita. Vanhan liiton kasvattajat yleisesti poimivat itiöemät ennen hunnun puhkeamista jolloin itiöiminen alkaa. Tässä vaiheessa jo suurin osa vaikuttavista aineista on syntynyt ja sieni kerää enimmäkseen vettä.
Lemon tek (jos nyt puhuttais ihan vaan sitruunateestä xD) muuttaa itiöiden rakennetta happamuudella ja mutuilisin jotain muutosta tapahtuvan myös sieniproteiineille.
Jos on todella herkkä vatsa niin tuoreet naatit vaan pannulle sopivien sörsseleiden kanssa. Nopea freesaus ja bon!
En ole koskaan kokeillut kuivien psilosienien liottamista ruuanlaittoa varten, mutta nyt kyllä tekee mieli kokeilla.

Ei lemontekillä ole välttämättä sieniteen tai edes sienisitruunateen kanssa tekoa. Lemon tek on ihan vaan sitruunamehun lisäämistä sienimuhjuun. Tuossa mutuilua varsinaisesta mekanismista jostain hippinettilehdestä.

Oho. Aika moista Tekkiä. =D En ole osannut kuvitellakkan että siinä olisi jotain tuollaista ajatusta takana. Juuri tuo “raakakypsentäminen” käy enemmän järkeen.

kaikki ei kasvata ite tai oo rikkaita joten halutaan saada pienemmästä määrästä enemmän irti. Joillakin auttaa just siihen pahoinvointiin ja joillekkin se on vaan jonkun näkönen ekstra rituaali. Jotkut tykkää tunkee perseeseen, meitä on moneen junaan :D

3 tykkäystä