Dimetyylitryptamiini (DMT)

Onko psilosybiinin nauttiminen lähellä DMT:teen kaltaisia vaikutuksia?
Mitkä ovat näiden kahden suurimmat erot?

1 tykkäys

On niissä yhtäläisyyksiä, mutta paljon erojakin.

DMT:tä käytetään yleensä höyrystämällä ja se on ainoa menetelmä, josta itselläni on kokemusta, joten kommenttini pohjaavat siihen. Psilosybiiniä koskevat osiot viittaavaat sen käyttämiseen sieniä syömällä.

Minulla on kokemusta kummastakin useita kymmeniä kertoja, mahdollisesti yli sata ketaa. Sieniä olen käyttänyt noin 25 vuotta ja DMT:tä noin 5 vuotta. Valtaosa käyttökerroista on vahvuudeltaan “keskimääräisiä”, tai sen alle. Kummankin aineen parissa olen ottanut selkeästi isomman annoksen alle 5 kertaa.

Käyttötarkoitukseni vaihtelee aksellilla “silkka hauskanpito” - “syvällinen itsetutkiskelu”. DMT:tä käytän yleensä yksin arjen lomassa ja sieniä muutamien kavereiden kanssa mökillä, kotona tms. Joskus myös yhden sitterin kanssa ja silloin suuntana on minuuden syväkerrokset / mystinen kokemus / jokin tuntematon.

KESTO:

DMT:n vaikutus kestää tavallisesti noin 15 minuuttia + noin 30 minuuttia jonkinlaisia jälkioloja. Vaikutuksen alkaminen kestää ehkä 10 sekuntia, jonka jälkeen nousua kestää muutama minuutti, minkä jälkeen tasaantuminen ja lasku.

Psilosybiinin vaikutus kestää noin 6 tuntia. Ensimmäiset vaikutukset alkaa tuntua tavallisesti noin 20-40 minuuttia nauttimisen jälkeen. Nousu kestää noin 1,5 tuntia, sen jälkeinen tasanne pari tuntia ja sitten laskee hitaasti sinne kuuteen tuntiin asti. Isommilla annoksilla voi kestää pari tuntia pidempäänkin.

VAIKUTUSTEN LAATU:

DMT

Käytän DMT:tä yleensä siten, että höyrystän annoksen, jonka jälkeen makaan silmät kiinni. Pitkään oli niin, että vaikutuksen alussa tunsin jonkin verran ahdistavaakin energian nousua kehossa, mutta nykyään kokemukseni on alusta asti ihana rentous. Silmät kiinni näen voimakkaan värikkäitä geometrisia kuvioita, joilla tuntuu olevan jonkilainen persoona. Ikään kuin hahmoja, joilla on värikkään ulkoasunsa lisäksi jonkinlainen “läsnäolo”. Psyykkiset vaikutukset vaihtelevat kerrasta toiseen, mutta pääsääntöisesti käy niin, että jokin sellainen ajatus- ja tunneputki, joka kokemusta edeltävää arkeani on leimannut, katkeaa. Saan uudelleen yhteyden johonkin ytimeeni, joka ei ole mikään varsinainen ydin edes, tai ei ainakaan missään “kova ydin” -mielessä, vaan pikemminkin sellainen helppouden tunne, että “ai niin, tällaistahan se onkin olla minä ihan rauhassa”. Samalla näen millaisia ovat olleet ne jäykistyneet ajatukset ja tunteet, joista edeltävä “putki” on koostunut.

Minun tavallisilla käyttöannoksillani en yleensä koe varsinaista, tai ainakaan täydellistä, minän katoamista. Oikeastaan tuntuu siltä, että minuus säilyy miltei muuttumattomana ja asiat sen ympärillä ottaa uusia muotoja. Isommilla annoksilla minuuskin sitten kyllä liuentuu varsin paljonkin, ellei jopa kokonaan.

PSILOSYBIINI

Psilosybiinin vaikutus alkaa minulla yleensä jonkilaisena vähän outona ja epävarmana olona. Varsin pian alusta asti koen, että minuus alkaa liukenemaan. Ensin vähän ja vaikutusten edetessä yhä enemmän. Silmät kiinni näen geometrisia kuvioita, jotka ovat saman tapaisia kuin DMT:ssä, mutta niillä ei ole samalla tavalla persoonaa tai läsnäoloa kuin DMT:n visuaaleilla. Ne ovat vain abstrakteja kuvioita. Samaan aikaan, varsikin isommilla annoksilla, voi kyllä olla kokemus yhteydestä jumalaan / koko maailmaan / rakkauteen itseensä, mutta se ei samalla tavalla liity niihin visuaaleihin, vaan on “on vaan”.

Koska psilosybiinin vaikutus kestää pidempään kuin DMT:n, ehtii sen aikana olla enemmän erilaisia olotiloja. Yleensä trippini ovat enimmäkseen euforisia, josta euforiasta sitten dippailee välillä aika synkkiinkin tunnelmiin. Jos ulkoiset puitteet on rauhalliset ja turvalliset, niin synkätkin tunnelmat on ihan ok ja niistä seuraa monesti hyviä oivalluksia.

Minulla on tosiaan aika vähän kokemuksia tosi suurista annoksista, (eli yli 4,5 g cubensista / DMT breakthrough), mutta vähäisen kokemukseni perusteella sanoisin, että silloin se tripin “mystinen ydin” on näillä aineilla melko samankaltainen. Mutta kesto tietysti sienillä pidempi.

PHARMAHUASCA

Olen käyttänyt DMT:tä myös suun kautta nautittuna, yhdessä pilviharmikista uuttamieni Harmala-alkaloidien kanssa. Tällöin DMT:n psyykkinen vaikutus on aika saman tapainen kuin höyrystettynä, mutta kesto noin 4 tuntia. Koko kokemus on tällöin rauhallisempi, siis siinä mielessä rauhallisempi, että nousu, huippu ja lasku kestää pidempään ja on loivempia. Psyykkisesti se ei välttämättä ole rauhallista.

Myös tällä tavalla käytettynä, kohtuullisella annoksella, koen että jollain tapaa minuus pysyy aika tavanomaisena, vaikka ympärillä tapahtuu vaikka mitä. Samalla minuuden osaset on kuitenkin kovassa liikkeessä ja ikään kuin järjesteltävissä uudelleen. Kokemuksen taustalla tuntuu myös jokin lämmin luotettava elämän virta, jota en ole psilosybiinissä tuntenut ihan samalla tavalla. Tätäkin kokemusta leimaa se, että kaikilla esiin nousevilla asioilla tuntuu olevan jonkinlainen “läsnäolo” tai intentio.

Sienitrippien jälkeen koen monesti oivaltaneeni jotain tärkeää elämästäni. Samaa pätee pharmahuascaan, mutta vielä suuremissa määrin. Lisäksi huascatripin jälkeen on aina jäänyt käteen myös ihan selkeä lista asioita, joita olisi hyvä muuttaa ja ihan suoranaisia toimintaehdotuksia. Olen sitten myös käytännössä edennyt elämässäni niiden viitoittamaan suuntaan ja se on ollut hyväksi.

Olen tässä pyrkinyt kuvaamaan omaa suhdettani näihin kokemuksiin. Ei ole mitenkään sanottua, että sinä, tai joku muu, kokisi samalla tavalla.

Minusta uutta ainetta kannattaa lähestyä vähittäisesti annosta suurentamalla ja huolehtimalla kokemukselle turvalliset puitteet. Turvallisuus lisää huomattavasti mahdollisuuksia kaikenlaiseen myönteiseen, oli se sitten pelkkä hauskanpito, tai jokin terapeuttisempi juttu. Ei tartte olla vapaa kaikista huolista, mutta turhat huolet ja ennakoitavat ongelmat kannatta eliminoida etukäteen, jotta sitten kokemuksen aikana jää enemmän tilaa niille tarpeellisille huolille ja huveille.

Toivon sinulle hyviä matkoja!

5 tykkäystä

Minuakin yhteen aikaan kiinnosti tuo DMT, mutta arvelin et onkohan liian voimakas kokemus, niin jäi toteuttamatta. Ja lisäksi en tunne ketään, kuka ois tätä kokeillut. Ideana oli siis tähdätä ajan kanssa johonki breaktrough-tason kokemukseen, koska höyrystettynä vaikutukset kestää huomattavasti lyhemmän aikaa, mitä sienillä.

Kuitenki tuosta vähän välittyi kuva, et joillain maltilisilla annoksilla höyrystettynä kokemus ei ois niin voimakas. Oon lukenu myös yhden tarinan, jossa joltain oli elämänilo/elämän merkitys hävinnyt matkan jälkeen, vaikka oli ennestään kyllä kokemusta psykedeeleistä.
Että kyllä tämmösetkin jutut pistää välillä miettimään.

1 tykkäys

Joo, kyllä sitä voi höyrystää vaikka 5mg, joka ei yleensä tee juuri muuta, kuin ihan hennot visuaalit, jos niitäkään.

Mutta mitä pienempi annos, sen enemmän tulee epätarkkuutta peliin vaa’asta ja vaporisaattorista. Mulla on ihan OK vaaka ja hyvä vaporisaattori, mutta silti vaakani ei välttämättä “huomaa”, jos sille tiputtelee ainetta noin 1mg kerrallaan. Sitten on vähän epäselvää, minkä verran siinä lopulta on. Ja jos vapoa ei putsaa hyvin joka käytön jälkeen, niin edellisen satsin jämät tuo helposti muutaman milligramman heiton, ehkä enemmänkin.

1 tykkäys

Ok. Noita 0.001g tarkkuudella näyttäviä vaakoja on monenlaisia, mut oikeasti laadukkaat on jo ihan oikeasti kalliita.
Minkäslainen sulla on?

Mun vaaka on useamman vuoden vanha, ostettu joskus aikoinaan Dealextreme -nimisestä Kiinalaisesta halpisverkkokaupasta alle parilla kympillä.

Halvalla voi saada riittävän hyvän, mutta se on vähän tuurista kiinni. Halvoissa vaaoissa on monesti semmoista fibaa, että ne ei aisti kovin herkästi pieniä painon lisäyksiä. Eli vaikka ne osaisi punnita tarkasti esim. 30mg, kun sen laittaa kerralla vaa’alle, niin jos sen lisäilee pienissä erissä, ne ei välttämättä rekisteröi joka lisäystä oikein.

Tämä vaaka on täysin saman näköinen, kuin omani. Mutta tässä maksimikapasiteetti on 20g. Aliexpress näyttää kuitenkin myyvän paljon erilaisia vaakoja. “Diamond scale” on hyvä hakusana.

En ole varma, mutta arvaan että vaaka on todennäköisemmin OK jo jollain 5mg - 15 mg alueella, jos sen maksimikapasiteetti on pieni. Oman vaakani maksimi on 10g ja näin Amazonissa solvattavan jotain 20g vaakaa juuri siitä, että se osaa punnita oikeastaan vasta yli 50mg painoisia kuormia.

Uskallan siis punnita DMT:tä omalla vaa’allani, mutta esim. 5-MeO-DMT:tä en sillä annostelisi.

Ok. Kysytään nyt vielä sekin, että lyhyen kestonsa takia (höyrystettynä) tämä aine vois soveltua paremmin niille, ketkä haluaa käydä vähän syvemmällä?
Vaikka aika tuntuu näissä jutuissa menettävän merkityksensä, kuten esim. Salvian kohdalla usein käy. Näitäkin kahta ku tunnutaan monesti vertailevan. Varmaan sen takia, ku molemmissa on se lyhyt kesto.:thinking:

Salvia ja DMT ovat aivan erilaisia. Salvia tuntuu jotenkin epäluonnolliselta, DMT taas kuin palaisi kotiin pitkän päivän jälkeen. :upside_down_face:

Kaikki ketkä ovat polttaneet breakthrough dosen kanssani ovat palattuaan tarkistaneet että tuliko paska housuun. :rofl:

2 tykkäystä

Näin mäkin sen koen.

Salviasta mulla ei ole kokemusta. Jos syvemmistä tripeistä ei ole aiempaa kokemusta, niin en osaa sanoa kannattaisiko eka kerta mennä DMT:llä vai esim. sienillä. DMT:llä matka sinne on niin tajuttoman nopea. Toisaalta takaisinkin tullaan nopeasti.

Mitä toivot syvemmältä matkalta? Sen läpikäyminen voi auttaa aineen valinnassa.

Mun mielestä DMT on paras ensimmäinen psykedeelikokemus. Se on täysin immersiivinen ja valtaosa trippaajista istuu silmät kiinni iso hymy kasvoillaan. Se antaa hyvän kuvan psykedeeleistä ja kesto on lyhyt joten jos siitä ei pidä, se on äkkiä ohi. Plus että flippaamisia ei juurikaan tapahdu eikä tarvitse olla huolissaan siitä että ensikertalainen panikoisi ja satuttaisi itseään, sillä hän ei ole paikalla kehossaan koko tripin ajan.

3 tykkäystä

Tämä nyt menee vähän jo ohi aiheen, mutta ainaki nuorempana oli toive käydä läpi jotai omia juttuja. Ja toivottavaa oli, että ois sitä kautta oppinu jotain, saanu rohkeutta ja ymmärrystä, jne.
Sienet oli jo ennestään tuttuja jonku 6-7 tripin ajalta, mutta siinä miinuksena oli vain se pitkä kesto. Ja oikeesti voimakas matka voi tuntua todella ikuisuudelta, ja olla myös melkosta höykytystä.

Tohon intentioon sopii minun mielestäni DMT vähän pienemmillä annoksilla. Oma kokemukseni on, että isommilla annoksilla voi helpommin käydä niin, että se DMT sanelee mistä siinä on kyse.

Ja jos on jotain selkeästi tiedossa olevaa läpikäytävää, niin MDMA on mielestäni hyvä aine sellaiseen. Siinä on niin vahva myönteinen tuki leivottuna sisään. Varsinaisilla psykedeeleillä semmoinen kannattelu ei ole yhtä itsestäänselvää.

Vertailun vuoksi tätä samaa kuultu kyllä sienistäkin isot vs. pienet annokset.:thinking:
Toisaalta jotkut ilmoittaa saaneensa ne parhaat oivallukset voimakkaan tripin aikana/sen jälkeen. Mutta nehän eivät välttämättä oo niitä samoja juttuja, mitä on alunperin haettu…

Ja lisään nyt vielä, että sopivaa matkavahtia ei ole, ja kynnys matkata yksin isoilla annoksilla on selkeesti korkeampi. Vaikka toisaalta yleensä yksin on mahdollista saada ne parhaimmat hyödyt.

Tämäkin toki kävi silloin nuorempana mielessä, mutta tämän kohdalla useamman kuullun jutun perusteella ne hyödyt tulis parhaiten esille käymällä asioita läpi myös jonkun muun kanssa, eikä niinkään siitä itse aineesta pelkiltään. Vaikka kyllähän ne jotkut on soolonakin tätä tehneet.

Ja kaiken lisäks sillon joskus on koettu yhet aika ikäväntuntuiset laskut (siis se seuraavan päivän “krapula”, ei aineen vaikutuksen laskut) jo ihan ensimmäisen kerran jälkeen. Tosin itse aineen vaikutukset ei ollut puhtaimmat, koska alkoa oli mukana illassa, ja setting ei ollu välttämättä paras. Sattui vaan tilaisuus eteen, ja sit mentiin.

Eräällä toisella kertaa mämmikiteen sijasta yhden essotabun jälkeen tuli oikeestaan aika hyvä bilemeininki päälle, mutta ei mitään “sellasta” hyötyä, mistä ollut puhe. Setting oli myös vähän eri. Ja eipä tullu seuraavalle päivää mitään selviä laskuja. Näistä syistä ei voi jälkeenpäin tietää, et mitä siinä on oikeesti ollu.

Totta tämäkin. Sienissä on kuitenkin sen verran pidemmät laskut, että siinä kohtaa voi olla mahdollista tuoda ennalta mietittyä matskua mukaan taas. DMT:ssä se on minusta hankalampaa.

Mulle kävi kerran DMT:n kanssa niin, että höyrystin satsin ja sain hyvää näkökulmaa hiljattain päättyneen parisuhteen kuvioihin. Halusin jatkaa sen käsittelyä, mutta annostus meni vähän yli ja DMT vei minut paikkaan, jossa “hahmot” pilkkasi minua, että “Kuinka kehtaat ajatella, että sinä olisit jonkinlainen keskipiste tällä matkalla! Tämä on meidän maailma, katso näitä juttuja, näitä juttuja, näitä juttuja!” Ihan hyvässä hengessä ja hyvä kokemus, mutta en oivaltanut niistä parisuhdekuvioista sitten yhtään enempää. :joy:

Oon samaa mieltä, mutta on mulla ollut hyviä kokemuksia yksinäänkin, ei se ihan hukkaan mene. Käyn myös tavallisessa psykoterapiassa selvin päin ja kyllähän siinäkin huomaa, että asioiden käsittely toisen ihmisen kanssa on kyllä varsin hyödyllistä ja erilaista kuin yksin. Siihen kyllä kannustan, jos on mahiksia. Ja pystyn terapeuttini kanssa puhumaan täysin vapaasti myös trippailusta, mikä on mahtavaa.

Noin yleisesti näistä vaakojen käytöstä, ja punnitsemisesta, että oikeaoppisesti siinä pitäisi aina käyttää mittakippoa ja tare-toimintoa?
Siis jos pieniä määriä laittaa suoraan vaa’an päälle, niin tulee helpommin virheitä punnitessa?
Eli vaaka voi näyttää vähemmän, mitä siinä oikeasti on, vaikka olisikin muuten ihan oikein kalibroitu?

1 tykkäys

Pakko sanoa että koen kateutta teitä kohtaan jotka olette saaneet DMT:tä käsiinne. Olen metsästänyt sitä kohta pari vuotta huonolla menestyksellä.

Sienet, LSA, LSD ja ketamiini ovat tulleet vastaan useammankin kerran, mutta DMT:n lyhytkestoinen matka on ollut mielessä jo pidemmän aikaa.

3 tykkäystä

Oon kuullut, että DMT pystyy myös erottelemaan joistain kasveista ja kasvin osista.
Eli ei välttämättä tarvi olla kateellinen.:slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Ei aivan liity aiheeseen, mutta tämä pisti vähän silmään.
Siis oon kuullu, että yksityisellekkään psykoterapeutille ei kannattaisi missään tapauksessa mennä kertomaan näistä jutuista. Ei edes vanhoista sellaisista.
Siis kun riskinä on se, että siitä lähtien terapiaa käytäisiin päihdehoitona, ja päihteet olisi se juurisyy siihen itse ongelmaan.
Ja sitten ne kaikki mahdolliset merkinnät omakantaan, yms.
Saa toki korjata, jos väärässä.

Ja siksi koen tämän tärkeäksi, koska kenelle tahansa voi tulla tarve elämässä käyttää esim. psykoterapeutin palveluita.

3 tykkäystä

Näin olen minäkin kuullut, mutta käsittääkseni näitä kasveja tai niiden osia ei ole enää saatavilla, ainakaan yhtä helposti kuin aikaisemmin.

Ainakin jonkin aikaa sitten erään suomalaisen verkkokaupan valikoimassa oli myynnissä tätä juurikaarnaa. En tiedä mikä tuon laillisuuden tilanne tällä hetkellä sitten on, mutta oletettavasti laillista jos suomalainen verkkokauppa sitä myy. Pistele viestiä jos nuo kasvista erottelut kiinnostaa, voin antaa vinkkejä kun joskus vierestä olen nähnyt kun kaverin kaima niiden parissa puuhastelee.

1 tykkäys