Ulkokasvatus

Psilosybiiniä sisältävien lajien ulkokasvatus.

Aiheesta löytyy jonkin verran aineistoa internetistä kasvatuksista eri puolilla maailmaa, mutta pohjolan perukoilta on ollut vaikeuksia löytää tietoa.

Kiinnostaisi lukea kokemuksia erinäisten aktiivisten lajien ulkokasvatuksesta pohjolassa.

Esimerkiksi Ps. Azurescens on ilmoitettu kasvavan vyöhykkeillä 6-8 (linkki), joten etelä- ja lounassuomessa tämän kasvatus saattaisi onnistua?

Mä onnistuneesti kasvatin p. Azurescensia ulkona meidän landella viime kesänä. Tein eka liquid culturen, siitä popcornin jyviä spawniks jo ka sekoitin leppälastuihin (savustuslastuja) keväällä. Kun lumet oli sulanut niin kaivoin kuopan jonne laitoin koko 20L matskua ja hautasin parin sentin kaktusmullan alle.
Onneksi kesällä sateli tasaisesti niin ei tarvinnut kastella. syyskuun puolivälissä tuli eka flush, näitä tuli yhteensä kolme ja sato oli noin 250g kuivana. Jännä nähdä talvehtiiko rihmasto.

3 tykkäystä

Erinomaista! Oliko millaisilla leveysasteilla?
Pidetään peukkuja että talvehtii. :+1:

Suonenjoella.

Käytetystä rihmastosta saa tehtyä vaikka sienipedin. Kerran hautasin maahan noin 3L käytettyä rihmastoa joka oli kasvatettu ruisjyvissä. Nurinpäin päälle sopivan iso kukkaruukku jossa reikiä pohjassa.
Varmasti muillakin ratkaisuilla nousee ihan suomalaisesta maaperästä vaikka cubensiksia. En tosin käyttäisi siihen kuin vanhaa rihmastoa, mutta kai sitä voi kokeilla tuoreellakin tavaralla.

Tein myös sellaisen virheen hommassa joka toi myyriä pihaan aika paljon. Hautasin nimittäin käytettyjä kahvinporoja rihmaston mukana. Iloisesti nousi naatit ja myyrätkin varmaan tykkäsi. =D

2 tykkäystä

Onkohan kukaan kasvatellut pan cyan lajikkeita ulkona suomen ilmastossa? Vaikuttaisi aika lupaavalta myös. En ole näin hyviä kuvia nähnyt edes ulkocubensiksista.
858165624-thumb_IMG-20200109-WA0014

Haaa! Tästä kyllä suominyymit tykkää. Ilmeisesti sinä aikana kun minä olen keskittynyt aivan muihin juttuihin kuin sienien kasvattamiseen (2014-2019) on myös suippumadonlakin ulkoviljelystä tullut ihan arkipäivää.

Ei jumalauta.