Kauden ensimmäiset kolme siloa löytynyt satakunnasta! Koko pellolla en nähnyt yhtäkään muuta sientä jostain syystä. Alko olla jo turhan pimeä niin oli pakko lähtee. Vois 4-5 pv päästä mennä kattoo uudestaan jos ois popannut enemmän. ![]()
(28.8.2025)
Satakunnasta terveisiä , n 70kpl lähti matkaan
Pirkanmaalla oman uran ensimmäiset havainnot 6.9.- 16kpl kahdella mättäällä, olivat kaikki aika kuivahtaneita. Viileempiä kelejä ja sateita odotellessa. Jos valokuvista keittäisi teetä laittaisin pihapuusta omenan viiplaoituna ja antaisin olla parikymmentä minuuttia matalalla lämmöllä liedellä.
PK-seudullakin tehty ekat havainnot. Pari osui silmään, oli vielä vähän kuivaa tolla spotilla.
Muutto takana ja nyt joutuu etsimään uusia kuvauspaikkoja.
Yhdellä rehupellolla tuli spotattua varmaan yli 100, tosin aika moni oli alkanut jo mädäntymään. Heinä oli tosi korkeaa, joten varmasti jäi paljonkin näkemättä. Alkaa noita täällä etelässäkin olemaan.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko miten yleistä löytää suippuja käytössä olevalta rehupellolta? Nämä paikat olen jättänyt katsomatta, koska olen luullut että niissä ei sieniä ole. Eli rehupelloilla, joita käsitellään ja niitetään. Olen vielä melko alussa näiden kanssa mutta kehitystä kertyy joka vuosi😁. Oppimisen kannalta ottaisin tämän; kiitos jo etukäteen vastauksesta!
Löytyihän niitä😁. Kyseessä lienee niitetty kesantopelto jossa mukavasti nurmilauhaa
Sateet ja hivenen viileämmät yöt ovat saaneet sienet kasvamaan vauhdilla. Nämä lyhyestä ruohosta golfkentältä.
Millee muiden kausi mennyt? Satakunna suunnil pari viikkoo sit näkyny 80-120kpl mut lähipäivinä / viikkona ei melkei yhtään. Usea spotti tullut tsekattua ja nyt vasta pitäis lämpötilojen olla optimaaliset. En tiiä mistä johtuu…