Suippumadonlakkihavainnot 2023


Kyllä taas alkaa sateiden jälkeen tuleen silokkeja lisää :v:t4:

1 tykkäys


Isoja ja nättejä löyty tänään mukavasti,pitemmässä heinikossa osa ihan märäntyneitä jo.

tää on varmaa paras ketju kysästä. mis vaihees kausi yleisesti on? et onko paras kausi jo menny ja viel edessä. riippuu varmaa paikast mut jotain mielipiteit olis kiva kuulla.

Kyllä esim pirkanmaalla päin on vielä about kuukauden verta kautta jäljellä. Ja nyt silokkeja on kaikkialla suomessa paljon. Kausi juuri nyt parhaillaan. Kun nyt on sadellut hyvin ja lämpötilat pyörinyt hyvin siellä 5-15 asteen nurkilla :v:t4:
Tänään taas itse menen vaki spoteille kuivailu hommiin!

1 tykkäys

meikäl alkaa usko loppuu ku muut sanoo et on paljon kuvattavaa mut ite en löydä käytännös ollenkaa :cold_sweat:

oon lukenu oppaan lävitte pariki kertaa. kaikki nurmilauhatuppaat on tyhjii mitä oon nähny. sit käytöst poistetut pellot on liian umpeen kasvaneit tai liian nuorii. laitumilki oon kans käyny eikä oo löytyny. mustesienen tunnistan ja niit ei oo näkyny oikee missään.

jotain nurmialueitki kattonu ja tyhjää ollu. joku täs meikän hommas on pielessä ku aikaa on menny kymmenii tuntei jo eikä tuu tuloksii. metäst en oo ettiny, mut metsäautoteitäki katellu.

yleiskuvat kuvauspaikoist auttais kovasti. must tuntuu et oon vääränlaisil mestoil. on vissii vaa liian paljon kasvustoo niis mis oon käyny tai jotai

Ei kaikkialla Suomessa ole hyvä satotilanne, esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla on tällä hetkellä paljon tavallista vähemmän kuvattavaa.

Kuvia suippumadonlakin kasvupaikoista

1 tykkäys

Omallakaan hyvällä spotilla, mistä vuosi takaperin, hehtaarin alalta löytyi sieltä sun täältä ryppäinä, löytynyt jo 7 käynnin osalta enemmän hirvikärpäsiä mitä kuvattavaa :sweat_smile: siinä vielä kuvaa pellosta, Savon ja keski-suomen välimaastossa.
Screenshot_20230923-125730_copy_288x380

1 tykkäys

Huonoina vuosina etsitään uusia spotteja, hyvinä vuosina niillä kaikilla ei keretä käymään.

Tämä on sitä viisautta mitä ei kouluissa ja kaupungissa opi, mutta älykäs voi oppia kirjoista, tarinoista ja vaikka kommenteista.

Etelä-Suomessa olen käyttänyt kohta 2 kuukautta aikaa luonnossa kulkemiseen. Laittanut muistiin kaikki otolliset paikat ja vieraillut myöhemmin uudestaan, n. 10 tuntia viikossa. Tämä tietenkin sisältää sen kun olen siirtynyt paikoista toiseen. Alussa olin niin sekaisin että minulla oli karkeat käsipiirrokset spoteilta ja ajattelin kirjata jokaisen löytämäni sienen oikeisiin kohtiin piirroksia. Tämä ei tietenkään onnistunut kun matkan varrella poikkesin extempore paikalle ja sieltä bongasin ensimmäiset.

Ajan kuluessa olen löytänyt 5 paikkaa. Pinta-alaa näillä on n. 4ha, kun mitataan reunimmaisista löydöksistä reunimmaisiin, siten että väliin jää myös löydöksiä. Bongauksia on ollut hyvin laihasti, +100. Tämä saattaa kuulostaa siltä että se on paljon, mutta voin selittää miksi se ei ole paljoa. Lähes jokainen löydös on ollut 1-2 sienen suuruinen. Karkeasti arvioiden ja havainnollistaen olen siis löytänyt 70 yksittäistä nurmituppoa missä suippumadonlakki kasvaa. Lisäksi on näyttänyt siltä, että lämpimät päivät ovat keskeyttäneet kasvun ja lähes kaikki löydökset ovat jääneet pienikokoisiksi. Ei ole tietoakaan suurista, eikä varsinkaan sienistä minkä lakki olisi kasvusta revennyt.

Minulle tämä on ollut siunaus että on joutunut tekemään näin paljon työtä. Miten ikävää olisikaan jos olisi ollut hyvä satovuosi, ja ensimmäinen spotti olisi vienyt kaikki voimani ja intoni… ja selkäni… Huonona satovuonna olisin sitten ollut surullinen kun tämä ainoa spotti ei annakaan satoa.

5 tykkäystä

kovaa duunii! kävin tänää kattelee lisää paikkoi. viljeltyy peltoo näky auton ikkunast kovasti. paris paikas jalkauduin ja kävin kattoo onko kuvattavaa. oli omast mielest suht ok kasvillisuus. ei vaa löytyny oikee mitää. mietin vaa et onks noi pellot vaa tääl hämees niin märkii et ei siel oikee mikää kasva. löyty kyl jokaisest jalkautumispaikast sienii

noist löydöist just saa uutta motivaatioo. ne on tärkeit.

2 tykkäystä

@manticore Tutkin ladattavia säätietoja elokuun ensimmäisestä päivästä lokakuun viimeiseen päivään, sademäärät ja lämpötilat tunnin välein. Latasin Hämeen säätietoja tälle vuodelle ja vertasin niitä säätietoihin edellisiltä vuosilta sellaisilta paikoilta, missä suuria lakit revenneitä on löytynyt.

Lämpötilat ovat ainakin monissa paikoissa, ellei koko maassa tänä vuonna keskimääräistä korkeammat. Arvioisin että reilusti, kyse ei ole vain yhden tai kahden asteen heitosta yö-pakkasten puuttumisen lisäksi. Joku meteorologi voisi tarkemmin kertoa mikä määritellään reiluksi.

Sateet ovat ollet hetkellisiä ja kovia, mutta harvoja. Suurien satojen vuosina sateet ovat kevyempiä mutta pitkäkestoisempia, 3-5 vuorokautta tihutusta. Ilmojen ollessa viileitä monena päivänä niin että nenänpää kostuu ja kylmenee. Spotille matkatessa polkupyörällä, sormia vihloo ilman hanskoja.

Jos sinä siis tänä vuonna teet havaintoja lämpimän syksyn seuduilla, edes yksittäisiä, niin voit olla varma että näiltä paikoilta löytyy ruunsaampi sato tavallisempana vuonna. Helppo muistisääntö tulee kehon tuntemuksista.

1 tykkäys

Tuntuu täälläkin päin olevan huono vuosi. Ehkä jossain olisi parempia paikkoja, mutta ei oikein ehdi uusia etsiä.

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Suippumadonlakin tunnistuspyynnöt 2023

Joo kyllä tämä vuosi on ollut vähän kehnompi kun viime syksy. Mutta kyllä tänäkin syksynä on tuhansittain löytynyt kuvattavaa :pray:t4:

5 tykkäystä

Uusia spotteja.

Kävelin metsäpolkua ja huomasin että on yllättävän paljon nurmilauhaa polun molemmilla puolilla. Hieman siinä sitten askelta hidastin ja äkkiä pomppasikin silmiin.

Mielenkiintoselta näyttävä metsätie piti käydä kurkkaamassa. Täältä löytyikin isompia.
Oli lisäksi puuta kaatunut siten tielle, että ei taida ihan joka vuonna koneita täällä kulkea.

Viherkesanto mikä ollut kiinnostava ilmakuvien perusteella, mutta sijaitsee pidemmän matkan päässä, niin ei aikasemmin jaksanut käydä paikalla. Olipa sitä sielläkin. Unohdin ottaa kuvan paikasta, mutta eipä se eroasi oppaan kesantopeltojen kuvista.

Kaiken kaikkiaan tämä taitaa olla minun viimeinen raportointi tältä syksyltä. Saa nähdä miten intoa riittää seuraavana vuonna. Nyt on ainakin uuden paikkakunna silokki spotit löydetty. Eipä tässä enään tiedä miten näitä laskea, alueittain, kohteittain vai miten. Laihat ovat kyllä havainnot kuten tuosta kesantopelto kuvasta voi varmasti päätellä!

4 tykkäystä

nyt tuli kuvahavaintoo uudestaa samast paikast ku viimeks. viikko sit tääl ei ollu paljon kuvattavaa. nyt löyty useit kuvattavii yksilöit. taitaa kausi tavallaa vast alkaa ainaki tos kohas et kantsii käydä kattoo paikkoja uudestaaki.

sääli etten oo löytäny kuvattavaa oikee mistää muualt ku täält. aikaa on kyl tullu käytettyy noit etsiessä.

@Nuppunero420 tosi komee kuva tos. ihan kateeks käy. varsinki ku sanoit et kehno syksy mut silti tuhansittain kuvattavaa. oon vissii kulkenu vähän liian rehevil spoteil. laitumet vaa tuppaa usein olee talon vieres ni sinne ei välttis haluu mennä.

@Pippeli hienot kuvat sielläki!

4 tykkäystä


Sieltä ne pikkuset puskee. Vähän hiljasta vika viikko ollu mut nyt näky paljon tälläsiä vauvoja.

3 tykkäystä

Hienoa @manticore , toivottavasti löytyy vielä lisää siellä! Aistin löydöksistäsi aitoa iloa joten halusin vastata :slight_smile:

2 tykkäystä

Kävelin parin spotin ympäri ja aika nihkeästi näkyi olevan. Lähes kaikki isommat olivat aika kuivahtaneita, ihan muutamaa lukuunottamatta, pieniä näkyi täälläkin enemmän. Ruskokirjohelttoja oli pilvin pimein.

Tarkoitus olisi viikonloppuna käydä P-Karjalassa, saa nähdä miltä sielläpäin näyttää kun yöpakkaset ja ensimmäiset räntäsateet näyttäisi olevan tuloillaan

2 tykkäystä

Täällä on yksittäisten sienien sijaan, alkanut nousta useampikin per mätäs. Kelit kaiketi jo vihdoin viilentyneet, eikä mättäätkään veden vallassa enää. Toivottavasti ei nyt ihan heti halla tulisi.

3 tykkäystä

joo aitoo iloo on kyl tullu löydöksist! olin jo heittämäs kirvestä kaivoon, mut oon ollu vaan vähän liian aikasessa.

kävin taas eilen kuvausretkel. paikas mis ei ollu viikko sitte mitää kuvattavaa oli vaikka miten paljon. must tuntuu et nyt tää kuvauskausi vasta oikeesti alkaa. etsi oikeaan aikaan on hyvin sanottu. alla viel kuva mihin on piiloutunu jotain 10 yksilöö.

jäin tos miettii et miten usein kantsis käydä kuvaamas uusii yksilöit? oppaas kyl sanotaa et elinkaari on vaa muutamii päivii. mietin et jos viikon päästä käy ni pitäis olla uusii yksilöit kuvattavis. oli jo nyt jotain tosi minisienii tuolla.

3 tykkäystä