@jumo no nyt nuo ovat (hyvin vähän) terävämpiä kirjohelttoja.
Ei oo suippo..
Ei oo suippo ![]()
Kanttiiko käydä viileemmällä kelillä kattelee samasta paikasta, kun tuolla noita eri sieniä kuitenkin kasveli? Nyt on aika lämpöstä vielä ollut
Ei niinkään tunnistus pyyntö (pahoittelut en löytänyt parempaa paikkaa kysyä) ja toisaalta kyllä myös on eli te ketkä olette olette löytäneet ja tunnistettu oikeiksi voisiko saada kommenttia miltä korkeudelta suomea olette löytäneet. Ei tarvitse tarkkaa sijaintia tietenkään vaikka lähin kaupunki koska luulen että pohjoisemmassa on jo viileät yöt verrattuna etälämpäisempään Suomeen. Osaisi lähteä käymään omilla spoteilla kun pääsen rajatun määrän käymään koska ei ole omaa autoa. Muutenkin voisi innokkaimpia hillitä niin ettei into pääsee loppumaan sitten kun ilmojen puolesta sieniä alkaa olla.
Nurmijärveltä oon löytänyt kuvattavaa.
Tänä syksynä tuntuu, että silokit ovat alkaneet kasvaa myöhään ainakin täällä pohjoisempana. Tässä muutama kuva sienistä, joiden uskon olevan suippiksia. Yhdessä kuvassa vielä kaikki yhdessä talouspaperilla. Mitä ovat asiantuntijat mieltä?
@Joguri Luontokuvissa suippumadonlakkeja. Talouspaperikuvasta ei saa kaikista selvää, mutta merkkasin kuvaan yksilön joka ei ole suippumadonlakki, sekä toisen yksilön josta ei saa selvää. Vertaile itse, koska kaikista ei tosiaan saa selvää kuvasta. Osa vaikuttaa mädiltä tai on siinä rajamailla ja mahdollisesti lopputulos kuivuessaan on musta läjä mönjää.
Kiitos tunnistuksesta ja siitä kun oikein merkkasit kuvaan epäilyttävät yksilöt! Joo, ehkä voisi heittää myös noi varrettomat mädän näköiset varmuuden vuoksi pois.
@PsIlO1 on kyllä todella huono kuva, mutta suippumadonlakkeja nuo eivät ole. Paikkakin on täysin vääränlainen.
Kovin kuivaa on, ja taas lämmintä.
Olen kiertänyt noin kymmenen isoa peltoaluetta kuluvalla viikolla. Vain yhdestä on onnistunut löytymään. Kasvu vasta ilmeisesti alkamassa tai sitten olen ollut väärissä paikoissa.
Golfkentältä löydetty. Kovin vielä pieniä, tanakka lyhyt varsi, ei katkennut herkästi.
Onko nämä suippiksia vai nurmikirjohelttoja? Kyljellän oleva sieni mielenstäni nurmikirjoheltta…
@Puutalo Kolmas vasemmalta on ainakin suippu. Ei tälläisestä kuvasta oikein näe tarpeeksi.
@Gurgle2332 Suippuja kaikki malliyksilön näköiset. Hieman epäillyttäviä alhaalla oikealla olevat, ei pysty kuvasta sanomaan tarkemmin.
@Tarikko Melko rutikuivia pikkusieniä, käy tarkistaan sateiden jälkeen uusiksi. Kyljellään oleva ei ole suippumadonlakki vaan jokin kirjoheltta kuten arvelit, mutten itse tiedä niistä sienistä tarpeeksi.
Ei taida olla suippuja ![]()
Ekaa kertaa olin kuvaamassa, kauheesti erilaisia vähän samannäköisiä pikkusieniä nurmilauhan joukossa.