Suippumadonlakin tunnistuspyynnöt 2025

En saanut spotista kuvaa, mutta Golf -ruohokenttä.
Toivottavasti kuvat on tarpeeksi selviä, jotta tunnistus onnistuu.

Onko varsi taipuisa vai helposti katkeava taitettaessa? jos varsi ”taipuu” sanoisin että on silokki, mutta en ole 100% varma.

90 asteen jälkeen napsahtaa, mutta ei irtoa

Ovatko nämä silokkeja??

Varren taipuisuudesta ei voi päätellä mitään varmaa.
Lähettämissäsi omissa kuvissa ei ole silokkeja.

Koska et selvästikään vielä tunnista itse lajia, niin ethän tee epävarmoja tunnistuksia muiden sienistä.
Muiden sieniä tunnistettaessa on tiedostettava mahdolliset riskit väärissä tunnistuksissa. Joku syö myrkyllisiä sieniä ja saa esim vakavan myrkytyksen.

4 tykkäystä

Muutama hassu löytyi eilisellä reissulla, liekkö silokkeja? Ainakin maasto oli juurikin oikeanlainen, ja mitähän nuo mystiset sinertävät mahtaa olla, oli ainakin todella limaisia kavereita.

Siksi kerroinkin, että en ole varma. Annoin vain osviittaa tunnistukseen. Pahoittelen silti, en tee tätä virhettä uudestaan.

Melko varmasti oikeita, mutta nyt niin monenmuotoisia löytynyt, että pakko varmistella konkareilta

Mites nämä

@Pinni , suippuja tuossa nurmikuvassa.

@Apskeri123 Ei oo suippuja.

@is_it Ei saa kuvasta tarpeeksi selvää.

@Velpen Sekava kasa sieniä.

@Pyöveli Suippuja.

@Speischip Suippuja ovat.

@Uusikayttaja Tääl tunnistellaa vaa suippuja.

Paikkana pellon laidassa, sähkölinjan alla.

Vähän epäilen, lens kehtaa väittää

@Kuvaaja2 ei oo suippumadonlakki.

Kahet parit kuvat ja yksi kuva ilman vertauskuvaa

Onko tuossa yhtä tai useampaa suippua? Yhden helttakuva, melkeen jokasessa samanlainen. Sori jos kuivahtaneita

Ei pahalla, mutta miten ajattelit tunnistajan kertovan mikä tuosta sekalaisesta rykelmästä on mahdollisesti suippu?
Kuva on lisäksi sen verran epätarkka, että itse en ainakaan voi varmaa tunnistusta antaa.

Yleinen ohje:
Kuvatkaa ne sienet huolellisesti. Eli hyvälaatuisia kuvia, joissa tarkennus on itse sienessä. Valaistus luonnonvaloa vastaava.

Jos on paljon sieniä niin järjestäkää mielestänne samanlajiset vaikka selkeisiin riveihin ( mikäli on tullut kerättyä useampia erinäköisiä sieniä).

Kuten aiemmin mainittu, huonolaatuisista kuvista ei tehdä tunnistuksia. Tämä ei ole mitään turhaa nillitystä, vaan ihan tksinkertainen tosiasia, ettei sienilajeja voi tunnistaa huonoista kuvista koska tuntomerkit eivät näy.

1 tykkäys

Suurin osa on, mutta löytyykö joukosta joitain jotka ei oo? Kaikki löydetty samalta pellolta. Koitin järjestellä kuviin koon/värin/muodon perusteella. Tässä vielä ulkokuvia:

Silokki vai joku muu?
Hiekkainen metsätie.

Ensimmäisen syksyn innokkaat valokuvaajat tekivät retken hevostallin parkkipaikalle missä selkeästi myös hevosia käyskennellyt. Vähän on sellainen olo, että ei tainnut vieläkään tärpätä, mutta saisiko arvon asiantuntijoilta tähän varmennuksen? Kiitos.

Oon nyt kolme syksyä opetellut ja tänään taisin tehdä ensimmäisen löydon. Eikö?

Samat yksilöt kuin aikasemmassa kuvassa, yhdestä on itiöprintti varmuuden vuoksi tulossa myös.