Suippumadonlakin tunnistuspyynnöt 2024

Hyvältä näyttää

1 tykkäys

Moikka! Oisiko nämä oikeita?

@urhouniikki ei ole suippiksia
@cndflg ei ole suippiksia nuokaan ja paikka vaikuttaa tosi väärältä niitä etsiäkään.

Moikka!

Voisiko tässä mahdollisesti olla suippumadonlakin poikasia? Paikkana pelto, jossa peuroja ja nurmilauhaa useassa kohdassa.

Poimimatta luonnollisesti jäi ja tarkoitus mennä myöhemmin katsomaan uudestaan mitä näistä on kehittynyt ajan kanssa :smiley:

Ei ole suipunpentuja nämä.

1 tykkäys

Moikka! Olisiko näistä jotku oikeita?

Tunnistako kukaan mikä sieni?

Entäs tämä? Mikä sieni?

Kaverilla tuli lenkillä vastaan tämmösiä tyyppejä.

Onko nämä silokkeja?

@sieninen_lenkkimies minun silmään kaverisi löysi silokkeja mutten ole luotettava tunnistaja.

@spock alemman kuvasi pari sientä alhaalla vasemmalla näyttää silokeilta. Muistathan kasvupaikkakuvat. Huom en ole luotettava tunnistaja.

Tervehdys!

Mielenkiinnosta löysin tälläisiä ”lanta/viljakasasta”. Valitettavasti en tajunnut ottaa kuvaa kasvuympäristöstä.

Mahtaisivatko nämä olla niitä suippumadonlakkeja? Jos eivät, niin mikäköhän voisi olla laji? Mielenkiintoista. Kiitos

@Thurso eivät oo silokkeja. Mun silmään näyttää jonku sortin mustesieniltä.

2 tykkäystä

Tuo aika vaalea pieni sieni mikä on yhteiskuvassa keskellä, on tuossa toisessa ulkokuvassa ja oli vähän eri kohdassa kuin muut ruskeammat. Toinen ulkokuva on levein lakkisimmasta sienestä mikä on reunalla tuossa kaverikuvassa.
Alue mistä nää löytyivät on sama kuin ekassa löydössäni.

@JokusenEväät

Silokkeja ovat👍

Nyt tarvitaan kokeneemmilta mielipidettä.

Tutulta spotilta, jossa olen syksyn aikana kuvaillut varmaan ~300 varmaa yksilöä löytyi tälläiset jättiläiset.

Väri, tuntuma, haju, heltat ja kaikki mielestäni täsmää, mutta kooltaan ovat noin 3x mitä muut kuvaamani. Samassa ruohotupsussa kasvoi myös muutama perinteisen kokoinen yksilö.

Ovatko siis suippumadonlakkeja vai jotain muita?

Ja mikäli/kun ovat osaako joku sanoa tämän kokoisen yksilön ominaisuuksista jotain mahdollisen annostelun suhteen?

@Big
Tuosta kuvasta paha sanoa onko oikeita. Potentiaalia löytyy osasta pienemmistä yksilöistä, mutta ei oikein mitään varmaa. Suurimmat jotain mustesieniä.
Suosittelisin menemään samalle paikalle kuvaamaan noiden pienien lajitovereita luonnon valossa, eri kulmista. Laita paremmat kuvat tänne tulemaan niin katsotaan…

@spock
Ylemmän kuvan sieniä en tunnista, mutta alemmassa kuvassasi keskellä olevat kaksi sientä, ovat silokkeja.

@Sieninen_lenkkimies
Silokilta vaikuttaa, hieman kuivahtaneita kylläkin. Koita bongata tuoreempi yksilö niin saa sen 100% varmuuden.

@bisbis55
Noista kuvista mahdoton sanoa täysin varmaksi. Potentiaalia on, mene paikan päälle ottamaan kuvia luonnossa ja laita sitten tänne varmempaa tunnistusta varten.

1 tykkäys

Komeita silokkeja ovat.
Annostelun suhteen olen itse kokenut, että painon mukaan, niinkuin muidenkin pienempien yksilöiden kanssa on helppo mennä.
Mitään tutkittua tietoa en kylläkään ole eri kokoisten potenttiuden tiimoilta lukenut.

1 tykkäys