Suippumadonlakin tunnistuspyynnöt 2023

En tiedä, mitä nuo on, mutta suippumadonlakkeja ne eivät ole.

1 tykkäys

Eipä taida olla, tosin kuvatkin on huonoja. Ota ensi kerralla kuvat ennen kuin poimit.

1 tykkäys

@psy Ei löytyny oikea paikka. Nurmikirjohelttoja, niinkun aiemmissakin kuvissa. Kenttäopas taikasienivalokuvaajille.

4 tykkäystä

No voihan nenä ja kiitos avusta

1 tykkäys

Moi!

Ootteko tavannut tämmösiä röpelö reunaisia silokkeja? :grin:

Kaikki tunnistus merkit pitää paikkaansa lukuunottamatta nänniä joka ei kyllä oikein näy mutta sehän ei välttämättä näy kaikilla ja kun tarkistukset tein niin reikä löytyy jalasta ja värit yms ok, mutta tämä lakin reuna ihmetyttää ja nuo pullistuneet heltat :thinking:

Tismalleen samalta spotilta kun viimevuonna ja viimevuonna ne oli lokakuussa jo niin tunnistettavissa kun olla ja voi mutta minulla ei ole kokemusta näistä “nuorista” juuri tulleista.

Mitäs sanotte?
Itiöprinttiä odotellessa.

Suippumadonlakkeja eivät ikävä kyllä ole. Puuttuu silti helttojen oikea muoto, väritys, kuiva sekä märkäväritys ei täsmää, kokonaisuuden pitää olla oikea. Olen itse jo unhtanut mikä sienilaji tuo on.

Samoilla spoteilla voi kasvaa montaa eri sienilajia riippumatta siitä mitä siinä ennen kasvoi. Luonnon kiertokulun juttuja.

Kannattaa toki koko aluetta ja lähialuetta tarkkailla jos siellä on viimevuonna kasvanut suippumadonlakkeja.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta!

Tämä sama ajatus oli itsellä että eivät ole ja ajattelin varmistaa. :grin:

En ole löytänyt mistään (täältäkin yrittänyt penkoa vaikka kuinka), että mikä laji olisi. Itiöprinttejä olen ottanut vaikka mistä lajista jo tänä vuonna tunnistus ja tutkimus mielessä että helpottaa jatkossa pois sulkua. Näistä tulee täysin musta printti paperille, tänää kävin keräämässä uudet ja ne on nyt foliolla.

Viimevuonna olin liian myöhään liikenteessä tällä alueella (vasta lokakuu puoliväli) ja sillon löytyi tältä samalta alueelta kuivana melkein 3g.

Laitan tähän motivaatio kuvan myös muille viimevuoden hienoimmasta kuvasta minkä sain :yum:

Tänään löytyi tutulta saitilta pieni sato. Osan luulen tunnistavani varmuudella, mutta näihin vaaleampiin tahtoisin varmistusta.
Varret ovat sitkeähköt, eivät katkea helposti, heltat olivat sellaiset melko vaalean harmaat.
Noita vaaleampia oli muutama ja alimmassa kuvassa ne ovat sanomalehden päällä.

Suippumadonlakkeja ovat, juuri helttansa avanneita joten väritys on vielä vaalea heltoissa. Noissa sienissä näkyykin pinnivaiheen helttasuojan jämät noin 1cm heltoista alaspäin.

Näin nuoria ei kannata välttämättä kerätä että sienet kerkeävät vapauttaa itiöitä luontoon.

Hienoa, kiitos :) Koitan jättää jatkossa babyt rauhaan :D

Näitä löyty tienvarresta

No suippumadonlakkeja nuo eivät ole.

Löysin muutaman mitä 100% tiedän olevan oikeita mutta nämä vähän askarruttaa?

@Idänsieni Kehnohkoja tunnistuskuvia joten saat kehnohkon tunnistuksen: ainakin osa kuvien sienistä on suippumadonlakkeja :slight_smile:

2 tykkäystä

Ei taida olla niitä…

Voisiko olla varttuneempi tapaus?

@Hemuli Ei ole suippumadonlakkeja nämä.

@Pentti Eivät ole myöskään suippumadonlakkeja. Mustesieniä kyseessä luultavasti.

3 tykkäystä

Toisaalta näytti, toisaalta ei. Osaako joku kertoa menikö huti?

Nyt tais osua oikeaan?:star_struck: