Tosi vaalea kyllä
Koska steriili/pigmenttihäiriöinen. Luultavasti enemmän steriili eli vähäitiöinen yksilö. Välillä tulee esiin, lähellä saattaa näkyä lisää samnlaisia. Mutta alueella olettaisin olevan ihan normaalimpiakin suippumadonlakkeja.
Muut suippumadonlakin tunnistuskriteerit sieni kuitenkin täyttää.
Heitin menemään, mutta laitoin tänne kuvan kun harvoin olen törmännyt noin vaaleahelttaiseen suippumadonlakkiin.
@Liitu ei ole suippumadonlakki. Sanoisin että joku hiippo. Mahdollisesti siis myrkyllinen.
@peltomies eivät oo silokkeja.
Suippumadonlakkeja.
@Poekki nuo kahen ekan kuvat sienet on mun silmään semmosia, että pitäs melkeen ite päästä tarkemmin tutkimaan. Sen takia en pelkän kuvan perusteella voi antaa tunnistusta, mutta ehkä joku tarkkasilmäisempi tunnistajaa osaa sanoa.
Tokan postauksen yksittäinen sieni ei oo silokki.
@Sien silokkeja ovat!
@Mkkmn eivät ole silokkeja.
Apua kaivataan, aiemmin osui oikeaan ja iso kiitos tunnistusavusta. Nyt yritin poimia samasta paikasta oikeita ja tuossa isommassa kasassa näyttäisi kaikki omaan silmään suippiksilta.
Noista kolmesta en ole varma.
Olisikohan kaikki oikeita osumia
@matkaaja Nuo kolme tosiaan näyttävät muilta kuin suippumadonlakilta. Yksittäiset oudomman näköset sienet on muutenkin hyvä hylätä.
Paperilla ylemmässä kuvassa suippumadonlakkeja. Mutta osa on melko pieniä, kuivia tai mätiä jonka takia niitä on vaikeampi tunnistaa. Huonoksi meneviä sieniä ei kannata kerätä muutenkaan.
@juupajuu Suippumadonlakkeja tuossa
Kiitos avusta
@matkaaja paperilla oikea yläkulma, pieni yksilö mikä muita selkeästi tummempi, sekä jalan että lakin osalta kannattanee raakata sivuun. Opin kannalta hyvä kuivana myös tutkia ja nuuhkia ne pois raakatut. Jotkut oman kokemuksen mukaan omaa kuivana hyvinkin voimakkaasti suipusta eroavan tuoksun, vaikka tuoreena olisikin samankaltaista hajua…
Juu, silokin ja cubensiksen tuoksu on kuivana erilainen kuin muilla sienillä. Ainakin mä oon hokassu…