Sienet ja sisuskalut

Hei! Olen kuullut että sienet ei käy mikäli munuaisten kanssa ongelmia? Pitääkö paikkaansa? Entä maksa? Tai korkea verenpaine, korkea syke onko näihin vaikutusta?

Psilosybiini metaboloituu maksassa ja erittyy virtsassa. Psilosybiiniä ei pidetä myrkyllisenä, mutta sillekin on määritelty LD50-annos. Sitä varten pitäisi syödä pari kiloa taikasieniä. Googlaamalla löysin vain yhden tapauksen, jossa teini-ikäinen käyttäjä oli saanut tilapäisen munuaisvaurion. Lisäksi löytyi yksi myrkytystapaus, mutta käyttäjä olikin piikittänyt sientä suoneen.

Sienten joukossa voi olla haitallisiakin, jolloin munuaisen vajaatoiminta olisi riski. Samoin mahdolliset epäpuhtaudet kuten homeet voivat olla riski, jos myrkkyjen poisto ei toimi normaalisti.

Taikasienet nostavat tilapäisesti verenpainetta.

Kiitos vastauksesta! Tutkin asiaa itsekin kun ensin olin hutkinut ja laittanut kysymykset tänne. Mutta löytyypä nyt täältä jos joku muu pohtii samoja asioita. :smiling_face_with_three_hearts:

Kiitos tästä ketjusta! Mulla ilmeni tänään yli viitearvojen kohonneet maksa-arvot, vaikka en juo alkoholia, mutta omia kasvatuksia oon kyllä syönyt tässä 2kk aikana kahden viikon välein 1,4g n. Nyt vähän stressailee, oonko voinut aiheuttaa itselle maksavauriota?..

Kaikista pahinta on se, että jos kyseessä on nää sienet, en tiiä mitä hittoa teen. Oon parantunut vuosien vakavista masennuskausista näiden ansiosta…

Kiitos, käyn katsomassa! :heart:

Mitä nyt olen jokusen vuoden aikana ehtinyt psilosybiinisienistä lueskelemaan, ei ole koskaan tullut vastaan maksapulmia niiden vuoksi. Korkeintaan silokkien sijaan jonkun muun sienten syömisen vuoksi on ehkä ollut jotain viitteitä, mutta itse kasvatettujen P. cubensisten kohdalla en ole moista kuullut. Yleisimmät maksa-arvojen kohoamiset Suomessa johtuvat käsittääkseni liiallisesta alkoholinkäytöstä, lääkeaineesta tai ylipainoon liittyvästä rasvamaksasta. Lisäksi esimerkiksi virushepatiitti nostaa ko. arvoja.

Olen hoikka ja ei ole säännöllistä lääkitystäkään, niin ne on poissuljettuja. Mutta ensi viikolla olen viisaampi. On vaan ollut veriarvot priimaa koko elämän ajan ja oon elänyt entistä terveellisemmin nyt viime parina vuotena, niin säikäytti ja en keksinyt muuta syytä äkkiseltään kuin tämä vähän tiheämpi sienien napsiminen. Helpottavaa tavallaan, jos syy on todennäköisesti muualla!

Itsekkin olen hoikka ja sain pari vuotta sitten rasvamaksan oireita kun nivelrikko oli vähentänyt kuntoliikunta aika paljon. Rytmihäiriöt tuli sit viimeisenä motivaattorina sietää kipua treeniä taas aloitellessa.
Pointtina siis, että nuori ja hoikka voi sairastua myös rasvamaksaan vaikka ei alkoa juuri käyttäisi. Rasvamaksasta voi sit puolestaan syntyä erillaisia elinaikaissairauksia.
Veikkaisin et lääkärissä kahtovat myös asiaa jos muuta syytä ei ilmene. Nuorilla rasvamaksan kehittyminen on vielä vähän mysteeri. Sitä kun löydetään tosiaan ihan hoikilta ja mielestään terveellisesti syöviltä ja arkiliikuntaa harrastavilta ihmisiltä.

1 tykkäys

Syy olikin todennäköisesti niinkin naurettava homma, kuin liika rautalisien syönti :sweat_smile::joy: anemian pelossa olin napsinut rautaa ja ferritiinikin oli taivaissa = maksarasitus.

1 tykkäys

Outs! :joy: Minäkin vedän rautalisiä monesti mut siinä paska lentää niin hyvin et ei oo tullu mieleenkään pitkä kuuri. Hyvä et on varmaan noinkin yksinkertainen homma.

1 tykkäys

Paljon sun arvot oli? Mulla oli reippaasti yli 2000 hepatiitin yhteydessä vuosia sitten. Maksa on sitkeä elin, toipui melko nopeaan tuostakin. Kannattaa siitä pitää huolta. :pray:

2000 :exploding_head: juu ei mitään tuollaisia :sweat_smile: noin kaksi kertaa yli viitearvojen vaan. Ei siis selkeesti ollut mitään syytä paniikkiin :joy:

1 tykkäys

Joo itellä aikoinaan oli paniikki, on aika ikimuistoista kun lääkäri sanoo sulle “sulla on maksavaurio”. Maksa paransi itse itsensä. Trauma siitä kyllä jäi.

Uskon :pleading_face: huhhuh, hyvä että parani! Ihmiskeho on kyllä ihmeellinen.