Reunuskirjoheltta (Panaeolus cinctulus)

Näitä löytyy nyt aika runsaasti uusilta nurmikoilta pk seudulla. N. 30kpl löysin yhdestä pihasta. Isoimmat halkaisijaltaan 4cm. Pahoittelut huonoista kuvista.


No huh mikä aarre tuo sieni voi ollakaan vaikka onkin aika tylsän näköinen.

Ilmeisesti siis tuottavat maan sisäisiä tryffelikasvustoja myös. Taidan ottaa seuraavan kesän tavoitteeksi saada toi kasvamaan agarissa. Jos sitten talven aikana suostuis kesyyntymään tarjoamissani oloissa. =))
Vaikuttaa itseasiassa suht’ helpolta.

Näistä “sinisistä helmistä” on syntynyt mulle jonkinlainen pakkomielle. Nyt kuukauden aikana olen lukenut kaiken löytämäni (viimeisen 10v aikana syntyneen) kirjallisuuden aiheesta ja vaikuttaisi siltä, että nämä pohjoismaalaiset Cinctulukset ovat melkein täysin tutkimattomia enkä ainakaan minä löydä edes ruotsinkielisellä aineistohaulla pienintäkään mainintaa näistä sinisistä helmistä.
Kiinnostavaksi nämä pohjoismaalaiset tryffelit tekee myös se, että elävän teorian mukaan tryffelikasvustot ovat selviytymismekanismi kovien olosuhteiden aikana(kovat pakkaset, kuivakausi yms…) ja nykyiset tutkimukset aiheesta ovat pelkästään päiväntasaajan läheisyydessä kasvavista cinctulus tryffeleistä.
On havaittu, että nämä tryffelikasvustot ovat aktiivisten aineiden osalta paljon vahvempia kuin itse itiöemä. On havaittu myös, että nuo tryffelit ovat aivan todella siistin näköisä!. :heart_eyes_cat:
Toivon itse löytäväni näistä suomalaisista cinctuluksista siis…

  1. Tryffelikasvuston (scelrotia).
  2. Paremmin tuottavan tryffelikasvuston kuin päiväntasaajaa lähempänä olevilla kantaviljemillä on havaittu. Uskon siis suomalaisen talven tuottavan niitä enemmän/paremmin.
  3. Todella nätin näköisen itiöemän joka on lajitovereitaan hiukan vahvempi ja jonka geenit voisi ehkäpä vakauttaa.

Tässähän saattaa mennä seuraava vuosikymmen. Jos onnistun kuitenkin löytämään nuo kyseiset tryffelit seuraavan kesän aikana niin se on jo pieni kenovoitto.
Jos saan kasvamaan sen sisätiloissa niin taidetaan todennäköisyyksien kanssa mennä jo loton puolella jos onnistun siinä tämän vuoden aikana. En ole hometta vähään aikaan kasvatellukkaan. Tässä prosessissa se on väistämätöntä.

Mikälisikäli suomalaiset mykologogoit osaavat näitä luonnonlajikkeiden kesytyshommia niin pyytäisin sinua/häntä liittymään tähän koitokseen. Sienitutkimukset onnistuu parhaiten ja nopeimmin joukkovoimaistettuna.
Olisi myös kiva jos joku suomenkielinen osais opettaa minua virheiden/kämmähdyksien sattuessa. :pray:
Tuonne shroomeryyn en enää koskaan mene eikä taida veljeänikään enää kiinnostaa. Sosiopaattisempaa porukkaa kuin facebookissa.

Mites on menny näiden tavoitteiden saavuttamisessa?

En löytänyt reunuskirjohelttaa kesän aikana, mutta kaikenlaista muuta näytettä keräsin jotka täytti mun kotilabran aika äkkiä. :joy: Sen verran aihetta opiskelin, että vaikuttais mahdolliselta houkutella sitä omalle pihalle. Valmistelin sit pari eri koe-aluetta. Yhden maaseudulla ja yhden kaupungissa. Jos talven jälkeen kävis tuuri näiden kanssa niin ois kyllä kiva.