Palaute ja kehitysehdotukset

Kaverini pingasi mua sun viestistä Uhu. Hiljensin sinut ihan syystäkin. En jaksa konfliktinhakuisuutta. Katsotaan sun kanssa hommaa sit uudestaan kun hiljennysaika loppuu. Jos jaksan.
Selvennän tässä nyt muutaman asian, koska kyse on myös tämän foorumin toiminnasta, jota ollaan minulle ihan suoraan kuvailtu ylimieliseksi.

  1. Hyvin nopeasti, kun tänne tulin, huomasin kysymysten toistuvan toissijaisen kasvualustan ja bucketTEK nesteytyksen viitekehyksessä. Luin sitten HuMyn läpikotaisin ja välittömästi kysyin Matiakselta yksityisviestillä, että voinko osallistua hommaan. Silloin oli hyvin aikaa sellaiseen ja se olisi sopinut hyvin tilanteeseen, koska kertailin perusteita itsekkin ja siinä tohinassa ne olisi voinut kirjoittaa myös materiaaliksi. En saanut minkäänlaista vastausta. Aattelin, että okei. Ei sitten.

  2. Samat kysymykset jatkuivat kysymys langassa ja pyrin kokoajan tuomaan asiaa esille. Tietenkin annan sille kontekstia, jos neuvon toisin, kuin sivuston materiaalit sanovat. Ihan asiallisesti sen tein ja siellä ne kohdat ovat edelleenkin mustaa valkoisella. Eikä vieläkään mitään reaktiota foorumin vastaavilta.

  3. Lopulta langassa toistui samat kysymykset, sekä mietintä siitä, että voisiko bucketTEK nesteytyksellä valmisteltua kasvualustaa säilytellä pidempään, niin kuin pastöroitua alustaa joissain tapauksissa voi. Koska pastörointi pidentää säilyvyyttä. En ollenkaan ihmettele sellaista väärinkäsitystä, koska HuMyssa lukee mitä lukee. Noh… Siinä alkoi jo turhauttaa ja heitin asiasta ensimmäisen provon. Näin mulla on tapana tehdä, kun kohtaan norsunluutorniporukkaa. Alkoi tapahtumaan ja toimintaani alettiin panettelee vihamieliseksi.

  4. Kysyin sitten Matiakselta yksityisviestillä, että käydäänkö tämä keskustelu kysymyslangassa, vai yksityisviestein. Hän sitten alkoi käymään sitä kummassakin ja sehän hämmenti aika paljon.

  5. Edelleenkään hän ei ole vastannut kuin puoleen kysymyksistä ja niihinkin hyvin kitkerästi toistellen, kuinka olen “vihamielinen” tai “syyttelevä”.

  6. Kysyin häneltä, että kun aika retorisella tasolla menee tuo vihamielisestä naljailusta syyttely, niin voisiko avata asiaa. Eli ketä olen tässä hommassa vihamielisesti naljaillut.
    Ei mitään vastausta asiaan, eikä niihin aiempiinkaan vastaamatta jääneisiin kohtiin.

Eli… Miksi tällainen ei turhauttaisi? Muitakin kuin minua? Kyllä näissä foorumin mahdollistavissa puolissa on paljon kehitettävää.

Jos se on liikaa, että olen asiallisilla viesteillä kritisoinut sun tapaa keskustella (koska olen kokenut kirjoitustapasi asiattomaksi), niin eipä siinä mitään.

Ehkä kaverisi voi pingata sulle vielä tämän, ettei mulla ole mitään tarvetta jatkaa keskustelua kanssasi. Se sopii oikein hyvin. Ikävää, että olet kokenut viestini konfliktihakuisina.

Piti ihan itsereflektion vuoksi lukea omat viestit, mihin oletan että ylläolevassa viitataan (eli miksi boomba laittoi mun viestit itseltään näkymättömiksi).
Muita keskusteluja en muista erityisen kriittiseen sävyyn boomban kanssa käyneen (pyydän että korjaatte, jos on toisin).

Keskustelu löytyy psykonauttien ketjusta välillä 6.4.-6.7.
Jokainen tulkitkoon sitä miten haluaa.

Hmm. Tämä on kyllä hyvin mielenkiintoista dynamiikkaa kaikin puolin. Tämä on hyvin kiinnostavaa. @b00mba ei nyt tietysti pääse minun viestiin kärryille kun on hiljentänyt @uhu :n.

Tutkiskelin hieman tuota mihin uhu ohjasi. Tässä mietteitä.

Uhulla on pointti siinä että kaikkien maailmakuvaa pitää kunnioittaa ja keskustella asiallisesti. Toisaalta myös bumballa on pointtinsa, joskus maailmankuvat ja uskomukset voivat olla yksilön itsensä sitä tiedostamatta hieman harmillisia/haitallisia. Siinä mielessä kukaan ei tunnu olevan tässä väärässä, mutta bumban tapa ilmaista asioita on kyllä hieman hiomaton.

Tämä on vaikea tilanne. Bumba toisaalta on oikeassa että on oltava varovainen mailmankuvien ja uskomuksien kanssa, mutta hänellä ei riitä taidot ilmaista asiaa pro-sosiaalisesti. Seuraan saapu uhu, joka on oikeassa ilmoittaessaan asiasta.

Tästähän tässä traumassa on kyse. Kukaan ei tunnu olevan väärässä. Sosiaaliset taidot vain pettää.

Ainut tällainen väärässä olemisen hetki näyttäisi olevan kun bumba olettaa toisen henkilön käyttävän valenimimerkkiä. Mutta tämmöinen nyt ei liene vakavaa tässä ympäristössä.

Tämmöisen tilanteen ratkaisussa on useita vaihtoehtoja. Minun mielestä paras vaihtoehto on kompromissi ratkaisu. Bumban tulee tiedostaa että hänen tapa vuorovaikuttaa on hieman epäsosiaalinen. Koska tämä on kompromissi ratkaisu, niin Bumban puheista loukkaantuneet voivat halutessaan harjoitella sen asian hyväksymistä, ettei kaikilla ole niin hyvät sosiaaliset vuorovaikutus taidot. Tämähän näytetään myöskin sitten, eikä se ole terveessä ympäristössä ivallista “hyväksyntää”.

:joy: Nyt tekee melkein mieli muuttaa nimi Bumbaksi. Mulla on tapana lauleskella hakunamatataa kivoina päivinä.

Mutta joo… Ymmärrän pointtisi ja tällainen kihvilänkauppadiplomatia onkin monesti ihan passeli ratkaisu. Vaikka tuo “sosiaaliset taidot” menee hieman yli hilseen, kun vertaa sitä minun käytännön elämään ja ihmisiin sen sisällä. Minun toivomus tässä lähinnä on se, että tiedostetaan tämä norsunluutornirakenne. Voihan sitä joku väittää, että valehtelen, kun sanon kuulleeni ihan suoraa valittelua tästä muiltakin. Senkin voisi sanoa suoraan. Eipähän jää epäselvyyksiä.

Myönnän, että voisin olla vielä kärsivällisempi ja diplomaattisempi. Motivaatio siihen vain on aika tiukassa, kun alkaa kohtaamaan aggressiivista panettelua, sen sijaan, että vastataan reilusti kysymyksiin.

Sinänsä kyllä. Ei sitä puhumattomuudella tai kaikkien peesaamisella kehitytä mihinkään suuntaan. Olen kyllä itse paljon avoimempi rakentavammalle palautteelle, niin kuin mitä esimerkiks itse juuri annoit. Kyllä minä sitä häneltä yritin tingata, kuin myös tarkennuksia esittämiinsä asioihin. Ihan vain halusta ymmärtää. Sain vastaani hyvin polveilevaa “ränttäystä” joka ei auttanut ei sitten yhtään.

1 tykkäys

Todella hankalaa käydä tällaista palautekeskustelua, kun toinen osapuoli ei näe mun viestejä ja ilmoittaa, että “Katsotaan sun kanssa hommaa sit uudestaan kun hiljennysaika loppuu. Jos jaksan.”

Käyn nyt keskustelua olettaen, että viesti välittyy vaikkapa tämän kaverin pingaamisella.
Mielelläni näkisin ihan suorina lainauksina omat viestini, jotka vastaavat seuraavaa bumban väitettä:
" Kyllä minä sitä häneltä yritin tingata, kuin myös tarkennuksia esittämiinsä asioihin. Ihan vain halusta ymmärtää. Sain vastaani hyvin polveilevaa “ränttäystä” joka ei auttanut ei sitten yhtään"
Missä viestissä olen räntännyt. Kiinnostaa sikälikin, että luin tuon keskustelun läpi ja mielestäni viestini ovat asiallisia kautta linjan. Mutta ehkä minulla on myös opittavaa. Joten ei epämääräistä vihjailua vaan mun “ränttäykset” copypastena tänne. Tietääkseni omia viestejäni ei ole poistettu foorumilta yhtäkään, tämän osannee ylläpito varmistaa.

3 tykkäystä

Osallistun tähän meneillään olevaan tilanteeseen sillä ajatuksella että tilanne on vähintäänkin yhtä monimutkainen kuin kulisseissa tapahtuvat diplomatiset kiemurat maailman sotien päättämiseksi. Meneillään on monikerroksinen viestienvaihto, kolmansia osapuolia viestin välittäjinä. Ehkäpä me kanavoimme teoreettista kollektiivista alitajuntaa kallion seinille, kuin iän-ikuiset shamaanit.

Käytin @b00mba Bumba nimeä koska aistin että se voisi olla sinusta hauska juttu. Haluan kuitenkin hieman korjata erästä asiaa. Kun mainitsen “sosiaaliset taidot”, niin en tarkoita sosiaalista silmää. Tarkoitan sosiaalisen ympäristön liikennesääntöjä. En tarkoita sitä että kuinka hyvä on tekemään taskuparkeerauksen, vaan tarkoitan sitä että tekeekö sen rauhallisesti vai saapuuko paikalle renkaat vinkuen käsijarrun kanssa. Liikennesäännöt on ihan hyvät säännöt. Niin on myös sosiaaliset säännöt.

Hmm, eteenpäin. Viestit tässä että olet kokenut keskustelun uhun kanssa epäonnistuneeksi. Sinä kerrot siitä omalla tyylilläsi, että uhu “ränttäsi”. Tämähän taas tietysti sitten herättää ihmetystä uhun suunnalla. Mitähän tämä ränttäys nyt on.

Kun oikein lähdemme porautumaan tähän “ränttäyksen” ytimeen ja mitä se mahdollisesti tarkoittaa, niin ilmeisesti siellä piilee jonkinlainen turhautuminen siihen, että sen sijaan, että kuunneltaisi pointtia ja keskusteltaisiin siitä, niin keskitytään “turhanpäiväisyyksiin”, kuten korjaamaan liikenteessä toimimista. Muotoilet ja ilmaiset sanoin nämä ihmisyyden monimutkaiset tuntemukset sanomalla “tuo ränttää”.

Kun sinä olet älyllisen stimulaation perässä kirjoitetun tekstin muodossa niin siinä rapa roiskuu ja muodollisuuksiin ei jakseta jäädä aikaa tuhlaamaan. Paina kuitenkin joskus vähän jarrua, siitä on paljon hyötyä silloin kun kaikki keskustelun osapuolet eivät ole yhtä vauhdikkaita.

Toistat tässä täsmällisesti ajatukseni, kun mymmeli tuli kehiin sopivan tuoreella rekisteröinnillä. Kummallisen samanlaisilla sananparsilla myös, kuin mitä Mettalla.

Vaikutat ymmärtävän hyvin adhd mielen vaikeuksia. Samat vaikeudet tuo myös asioiden priorisoinnin ja henkisen kapasiteetin allokoinnin kuvioihin. Hyvin monesti käy niin, että jos adhd persoona ei näitä opi, niin koulut jää käymättä ja pyykit homehtuu koneeseen.
Sitten kun taas oppii, niin he, jotka syystä tai toisesta tipahtavat laskuista, kieltäytyvät tarkastelemasta sitä omaa käytöstään. Onhan se suoraviivaisuus monestikin aika tympeää, mutta kuitenkin monelle adhd persoonalle elinehto.
Kaikki tekevät sitä joskus koska täytyy. Kukaan ei jaksa kaikkea kantaa ja suvaitsevaisuusparadoksi on myös oma hommansa. Jos jokin asia vain vie ja vie ja vie, eikä anna mitään substanssia mihin tarttua, niin aika itsetuhoiseksi menee sitten se jarruttelu. Tulee peräänajo, jos ei ohita. Sitten lokaa lentää joka suunnasta.

Anycase… Kiitos tästä. Noita juttuja on aina hyvä kerrata. Vähän niin kuin hampaiden pesua joka onkin sit seuraavaksi.

1 tykkäys

Eipä mitään. Nyt rauhaisaa joulun odotusta ja konfliktien välttelyä ettei vahingossa aiheuta kitkaa omaan tai muiden tunnelmaan.

Ehkäpä sinuakin konsultoidaan jokupäivä jos oppaita päivitetään. Mutta sen kyllä tiedän että joku muu tulee saamaan kunnian muotoilla tekstit sinne.

1 tykkäys

Tässä siis vielä selkeyden vuoksi linkattuna konteksti, eli viestiketju jossa käydyn keskustelun johdosta b00mba sai aiemmin hetkelliset bannit: Psykonauttien ketju

Lukuisista huomautuksista ja aiemmasta määräaikaisesta porttikiellosta huolimatta b00mba ei ole oppinut käyttäytymään asiallisesti osana yhteisöä ja siksi hänen tilinsä on nyt pysyvästi jäädytetty. Varsinkaan tahallinen provokaatio ja itseensä kohdistunutta asiallista kritiikkiä esittäneen käyttäjän piilottaminen omasta fooruminäkymästä ei ole asianmukaista käytöstä.

Muistuttaisin tässä myös yleisesti kaikkia siitä, että Psilosybiini.info toimii vapaaehtoisvoimin ja myös ylläpidon jäsenet ovat ihmisiä, joilla voi olla hyvin rajallisesti aikaa ja jaksamista sivuston parissa toimimiseen arkisten velvoitteiden rinnalla.

Itse en osallistu aktiivisesti PDF-oppaiden tietosisällön kirjoittamiseen ja rakentavasti esitetyt palautteet niistä kuuluvat aihekohtaisiin viestiketjuihin eivätkä jatkuvana valituksena muihin ketjuihin tai varsinkaan minulle pommitettuihin yksityisviesteihin.

8 tykkäystä

Olen nyt saanut tulkittua ja sanoitettua norsuluutorni syytökset. Haluan tehdä tämän julkisesti ennaltaehkäisevänä toimena. Viestini ei sisällä piiloagressioita eikä syytöksiä vaan on puhdasta spekulaatiota puhtaasta uteliaisuudesta. Viestin kaikkia oletettuja sekä väärin oletettuja vaikutuksia en ala listaamaan.

Juurisyy lienee taas sosiaalisissa taidoissa. Tämä ei viittaa sosiaaliseen silmään tai potentiaaliin. Norsuluutorni syystöksissä ei ole otettu huomioon taustalla piilevää kulttuuria riittävällä tarkkuudella. On hieman tulkittu, mutta ei ole pysähdytty syvästi tulkitsemaan ja huomioimaan mm. mahdollisia näkymättömiä historiallisia tekijöitä. Tämä lyhyt tulkinta on kääntynyt nopeisiin johtopäätöksiin. Nopeisiin johtopäätöksiin on vaikuttanut tahto tuoda omaa asiaa esille. Oma asia ei ole ottanut tuulta alleen halutulla tavalla. Joku kolmas osapuoli maininnut jotain mikä tulkittu tukevan omaa näkemystä, mahdollinen vahvistusharha. On syntynyt ristiriita oman tahdon toteutumisesta niiden mekanismien kanssa mitkä voivat sen toteuttaa. Ristiriitaa on lähdetty ratkomaan voimakeinoin. On käytetty syytöksiä. Mielenkiintoisena voimakeinona mainittakoon kertomus siitä että joukko seisoo tahdon takana.

On pyritty synnyttämään ajatusta että on tämä väärin toimiva instituutti, ja nyt tässä on joukkovoima mikä vastustaa sitä.

Loppuun haluaisinkin antaa positiivista palautetta tämän sivuston ylläpidosta. Mielestäni tässä kaikki on mennyt melko mallikkaasti. Hyvinkin mahdollista että tämä on ollut raskasta kaikille osapuolille. Työpaikat, järjestöt, yhdistykset ja yhteisöt joutuvat vetämään rajat sille ettei yhteisöstä tule hullujen huone tai erityisohjauksen toimintatila. Tätä tapahtuu jatkuvasti kaikkialla. Tämä on sitä normaalia ihmisten eloa, eikä kukaan koskaan ole syyllinen varsinkaan synnynnäisiin ominaisuuksiin mitkä edesauttavat konflikti tilanteita. Yhteisöstä poistaminen ei myöskään ole henkilön lyömistä, se voi myös olla raskasta henkilölle joka joutuu poistamispäätöksen tekemään.

Uskoakseni minun on tullut aika jatkaa matkaa seuraavien mielenkiinnon kohteiden pariin. Tutustuminen suomen psilosybiini sienien keräämiseen ja suuremman voluumin nauttimiseen omatoimisesti on ollut äärimmäisen mielenkiintoista. Kiitoksia vaan kaikille!

1 tykkäys

b00mban bannaamisen jälkeen foorumia on yritetty häiritä lapsellisella uhkailulla tuoreeltaan tekaistujen käyttäjätilien välityksellä, eli selvästikin porttikielto tuli tarpeeseen.

Luonnollisesti emme tietenkään tule poistamaan käyttäjien viestejä muilla tunnuksilla tehtyjen kiukkuisten vaatimusten vuoksi. Ylläpitoon saa kyllä bannienkin jälkeen yhteyden sähköpostilla käyttämällä bannatun tilin sähköpostiosoitetta jolloin nukketeatterille ei ole tarvetta ja normaaleilla käytöstavoilla pärjää pitkälle.

3 tykkäystä

miksihän mun viestejä ei julukasta…onko se kielioppi vai mikä syy…

Tämä viesti on siirretty ketjusta Mikroannostelu (microdosing) ja mahdolliset terveyshyödyt, koska se ei tietystikään sinne kuulu.
Varsinaiseen kysymykseen en osaa ihan suoriltaan vastata, koska en ole itse viestejäsi hylännyt. Tuskin sentään syynä on ollut kielioppi. Yleisellä tasolla totean, että osa ketjuista on lukittu, eikä niihin hyväksytä lainkaan viestejä. Muuten kaikilta käyttäjiltä on asetettu pari ensimmäistä viestiä ylläpidon hyväksyttäväksi Matiaksen tuossa ylempänä esittämästä syystä, eli ettei kaiken maailman sekoiluja tarvitse sitten poistella ketjuista.

Forumin käytettävyys / luettavuus on aika heikko. Yhtä aikaa on esillä monia käyttöliittymäelementtejä, jotka tekevät luettavuudesta aika heikon. Googlatkaa esim. ‘Interface design principles’.

Sivuston taustojen puuttuminen on shadya. Sivuston perustajista, ylläpitäjistä ja synnystä ei ole mitään tietoa tai historiikkia. Kuitenkin useat kymmenet / sadat ihmiset ovat tehneet tänne tilin ja kerryttävät tietoa itsestään sivustolle koko ajan - IP-osoitteet mistä kirjautuvat jne, yksityisviestit. Luottamus sivustoon on aika heikko.

Ei ole mitään tietoa tai historiikkia?

Tervetuloa keskustelupalstallemme!

Keskustelupalstan tietoturva

3 tykkäystä

Sinällään helposti löytyvä foorumin syntytarina lisätty tänne.
Käyttöliittymäkitinät voi suunnata osoitteeseen https://discourse.org/ :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

“Tieto” on vanhan, käytöstä poistuneen forumin 14 vuota vanhassa ketjussa. Siellä kerrotaan joidenkin ammoin olleiden nimimerkkien toiminnasta ja toimista. Meillä ei edelleenkään ole mitään tietoa kuka forumin on perustanut, millainen porukka sitä ylläpitää, Meillä ei ole mitään tietoa siitä ihmisestä tai ihmisryhmästä, joka nyt tätä hoitaa. En kaipaa mitään detaljeja, mutta tämä on outoa. Tuosta tietoturvasta ei ole mitään takuita senkään puolesta. Nythän tietoturva on vakuuttelua ja uskonkappale.

Käyttöliittymäpalaute on ihan aiheellinen. Tämä UI on liian täynnä tavaraa ja sitä on tutkitusti vaikea lukea. Sana “kitinä” on dissaava ja kertoo vaikeudesta saada kritiikkiä.

Mikä siinä on outoa tai poikkeavaa kun on kyse jo pidempään toimineesta suomenkielisestä keskustelupalstasta jonka keskeisenä aiheena on vielä toistaiseksi laittomat päihteet? Luulisi olevan melko helposti pääteltävissä, miksi kovin moni ei halua tulla liitetyksi aihepiiriin omalla arkipersoonallaan.

Minkälaisten takuiden ajattelet olevan käytännössä mahdollisia? Ylläpidon henkilötietojen paljastaminen ei siihenkään auta. Sivuston tietoturvan täydellinen varmentaminen ei ole teknisesti mahdollista ja juuri siksi viestiketjussa Keskustelupalstan tietoturva korostetaan myös käyttäjien vastuuta omasta tietoturvastaan. Keskustelupalstalla ei ole estetty VPN- ja Tor-verkkojen IP-osoitteita, eikä mikään estä jakamasta omia julkisia salausavaimia yksityisviesteissä tai käyttämästä kokonaan sivuston ulkopuolisia yksityisviestisovelluksia. Otamme mielellämme vastaan konkreettisia ja realistisia parannusehdotuksia tietoturvaan liittyen.

Onko jossain tutkittu nimenomaan Discoursen vaikealukuisuutta? Kyseessä on kuitenkin yksi kansainvälisesti käytetyimmistä nykyaikaisista foorumialustoista ja siksikin se on valittu tänne käyttöön. Psilosybiini.infon ylläpidolla ei ole resursseja kehittää omaa foorumiohjelmistoa eikä halua käyttää vanhentuneita tai vähemmän suosittuja/tuettuja ohjelmistoja.

4 tykkäystä

No vinkuna sitten, jos se on mielestäsi sopivampi termi. Kuten Matias tuossa jo mainitsikin, konkreettisia ehdotuksia melkeimpä aiheesta kuin aiheesta otetaan mielihyvin vastaan. Pelkkä valittaminen ilman niitä oikeita parannusideoita on, noh, ihan pelkkää valittamista.