Masentuneet fiilikset tripin aikana

Ajattelin tänne kirjoitella vähän aikaa sitten kokemastani sienitripistä, joka lähinnä lannisti ja toi epätoivoa. Pohjustuksena olen siis kokeillut suippiksia ja cubensiksia pari kertaa aiemmin useampi vuosi takaperin ja kokemukset ovat olleet hyviä ja lempeitä. Aika mietoja tosin (annokset hyvin pieniä) ja lähinnä lisänneet luovuutta, rakkautta ja lapsenmielisyyttä. Noina ajanjaksoina olen voinut henkisesti todella hyvin, muutoin noiden aikojen välissä ja jälkeen kärsinyt toistuvasta vakavasta masennuksesta usean vuoden ajan ja suhde itseeni on ollut hyvin negatiivinen.

Tänä vuonna lähes koko vuoden masennusta poteneena ja nyt siitä pikkuhiljaa toipumassa päätin pitkän harkinnan seurauksena nauttia cubensiksia 1.1g ja toivoin että tämä kerta olisi terapeuttisempi ja pääsisin syvemmälle mieleni sopukoihin. Olin pyytänyt parasta ystävääni trip sitteriksi ja tämä oli meille kummallekin hieman jännittävä tilanne, ystävälleni täysin uusi (hän siis itse oli selvänä). Olimme sopineet ajankohdan etukäteen ja olimme kotonani johon olin luonut mukavan ja kotoisan tunnelman. Nautin sienet ja aloimme siinä muovailla muovailuvahasta kaikenlaista. Aloin tuntea puolen tunnin jälkeen kutkuttavaa ja innostunutta oloa, syvyysnäköni parani ja huone näytti suuremmalta, ikään kuin olisi katsellut lapsen silmin ympäristöä. Ystäväni sanoi että näytin ihastuneelta. Pikkuhiljaa olo syveni ja aloin tuntea että nyt mennään syvemmälle. Menin sängylle loikoilemaan ja ajattelin uppoutua ajatuksiini jotka alkoivat virrata. Minua hiukan ahdisti ystäväni läsnäolo, sillä olin hyvin tietoinen itsestäni ja pelkäsin että teen jotain noloa tai käyttäydyn liian oudosti. Musiikki alkoi vituttamaan, ihan sama mitä laitoimme niin kaikki kuulosti ärsyttävältä. Ajattelin että ikävää kun minä tässä nyt valitan ja minulle ei mikään kelpaa, ikään kuin kaikki pyörisi minun napani ympärillä. Ystäväni ei siis reagoinut mitenkään vihamielisesti, ihan tyynesti siinä täytteli ristikkoja. Olin vain itse itselleni vihainen että olenpas itsekäs ja ärsyttävä. Ja siitä itseviha lähti ottamaan kierroksia toden teolla. Aloin kokea niitä hirveimpiä tunteita itseäni kohtaan mitä olen pahimpina masennuskausinani kokenut ja suuren määrän häpeää. Tunnistin myös tuntevani hyvin vanhoja tunteita kaukaa lapsuudestani jolloin koin itsevihaa ja oloa että ei kukaan voi tällaista ihmistä rakastaa, olen outo, ilkeä, ruma sisältä. Kyyneleet alkoivat valua kun kaikki nämä tunteet lätkäistiin niin kaunistelematta ja raakoina mieleeni, ja koin olevani kyvytön minkäänlaiseen myötätuntoon saati kontrolliin. Minua myös hävetti itkeminen enkä kehdannut murtua huutoitkuun ystäväni läsnäollessa vaikka mieli olisi tehnyt. Jossain vaiheessa avasin näitä ajatuksia myös ääneen ystävälleni joka kuunteli ja tuki myötätuntoisesti. Kauhistelin näiden tunteiden keskellä sitä, miten paljon ihminen voi itseään vihata ja koin jonkinlaista sääliäkin itseäni kohtaan. Kaikki tuntemani tunteet olivat hyvin tuttuja mutta järkytyin kun ne näytettiin minulle yhtäaikaa ja niin aitoina. Aiemmin elämäni aikana ne ovat tulleet yksittäisissä tilanteissa pieninä välähdyksinä ja koen että tämä kokemus tosiaan avasi silmäni sille kuinka ikävä suhde minulla on itseeni.

Noin parin tunnin päästä tripin alusta päätimme lähteä ajamaan erään järven rannalle, sillä ulkoilma ja huomion kiinnittäminen ympäristöön voisi helpottaa ikävien ajatusluuppien kanssa. Autossa istuessani ajatukset alkoivat kääntyä siihen kuinka yksinäinen olen ja kuinka ruma ja paha paikka tämä maailma on. Koin vihaa ja epätoivoa kaikkea kohtaan ja olo alkoi olla samaan aikaan melko turra ja lamaantunut. Emme löytäneet järvelle pimeässä sateisessa säässä ja ajoimme takaisin kotiini. Ikävät ajatukset alkoivat helpottaa ja olo oli tyhjä ja kaikkensa antanut. Tässä vaiheessa oli kulunut noin neljä tuntia sienten nauttimisesta.

Minua harmittaa etten kokenut tripin aikana oikeastaan minkäänlaista aistien muuntumista, pois lukien syvyysnäön parantumisen alussa. Ympäristöä en pystynyt juuri havannoimaan, kun pään sisäinen vilinä valtasi ja pysäytti minut aloilleen niin vahvasti. Olen harmissani myös ettei tripistä ollut minulle apua masennukseen, eikä se antanut minulle rakkauden ja myötätunnon tunteita, mitä ihmiset usein kuvaavat saaneensa. Silti koen, että tämä ei ollut turhaa ja nuo ikävät tunteet oli tultava esiin. Vaikka epäreilultahan se tuntui kun olin niissä koko vuoden kieriskellyt ja mietin että miksi minut vedetään tähän taas, juuri kun olen hiukan pääsemässä jaloilleni.

Toivon, että joku päivä sienet voisivat avata minulle myös myötätunnon kokemuksia ja uskon, ettei tämä jäänyt viimeiseksi matkakseni. Kokemus ei kuitenkaan ollut traumaattinen enkä joutunut paniikkiin vaikka hirveitä tunteita nousikin pintaan.

Olipas pitkä tarina, mutta teki mieli jakaa tänne. Kuulisin mielelläni jos jollain olisi vastaavia kokemuksia tai ihan mitä tahansa ajatuksia tähän liittyen.

Kiintoisaa luettavaa, jos pitäisi arvata niin sanoisin että juurisyy tällaiselle kokemukselle löytyy tuosta “Tämä oli meille kummallekin hieman jännittävä tilanne”-lauseesta. Rentoutuminen ja irti päästäminen voi olla muutenkin vaikeaa, saati sitten jos miettii jonkun toisen läsnäoloa ja sitä miltä itse tämän toisen silmissä vaikuttaa. Osittain tästä syystä monet tykkäävät matkailla yksin. Lisäksi jos annos oli aiempaa suurempi niin tämä saattoi vielä omalta osaltaan luoda lisäjännitystä.

Tekstistä jäi kuitenkin sellainen vaikutelma, ettei trippi missään nimessä mennyt hukkaan ja toi paikoitellen ihan arvokkaitakin oivalluksia itsestäsi ja ajatuksistasi.

Ajattelisin että on lahja että noita fiiliksiä nousi esiin. Näin sulla on mahdollisuus käsitellä niitä eri ehkä tasolla kuin aiemmin ja se kuuluisa integraatio on juurikin sitä että käsittely jatkuu jokapäiväisessä elämässä, kun noihin tunteisiin pystyy palaamaan käsinkosketeltavasti. Tai ainakin kannustaisin siihen.

Alle 2 grammalla en itse odottaisi kovin selkeitä visuaaleja näkevänikään. Siitä ylöspäin ne hommat vasta toden teolla alkavat elää (mitä visuaalisena ihmisenä RAKASTAN :heart_eyes:). Vähän isommassa annoksessa ei sinänsä ole mitään pelättävää - tietysti itseään pitää ennen kaikkea tuossa kuunnella eikä “yrittää liikaa”. Itselläkin suurin tähän asti ollut sekin vasta vain 4g, mutta se ei oleellisesti ollut mitenkään “rajumpi” kuin minulle tyypillisin 2g. Se oli ihanan paljon visuaalisempi ja muilta tuntemuksiltaan enemmänkin, parempi kuin hurjempi. Sain käsiteltyä ylivoimaisesti parhaimmalla tavalla ikinä, nimenomaan itseinhoon ja itsensä rakastamiseen liittyviä haasteita. Mutta silti koko kokemus oli ennenkaikkea rakastava.

Voi todella olla että kokemukseen valmistautumiseen - ja erityisesti kuten Lumiukk0 edellä, irti päästämiseen kannattaisi keskittyä tosissaan. Olen huomannut että mitä paremmin kykenen antautumaan lääkkeelle, sitä positiivisemmalta kokemus tuntuu, vaikka esiin nousisi vaikeitakin asioita.

Yhdyn Akin ajatuksiin. Kuulostaa siltä että opit paljon itsestäsi! On hienoa, ettei kokemus vastannut odotuksiasi. Se tarkoittaa, että pääsit oikeasti kurkistamaan alitajuntasi kulissien taakse. Vaikka rakkauden ja ilon tunteet olisivat varmasti olleet mukavia kokemuksia, pääsit tuntemaan mitä sydämessäsi oikeasti koet. Olet kriittinen itseäsi ja muita kohtaan, mutta samalla tunnistat, ettet toivoisi asioiden olevan näin. Näitä tunteita ei kannata paeta! Päinvastoin, suosittelen sinua tiedostamaan että ne ovat osa sinua, ja voit vielä rakastaa itseäsi sellaisena kuin olet. Tunteesi ovat olennainen osa sinua, jotka ovat muodostuneet elämän kokemuksiesi ja kohtaamisiesi myötä. Kuulostaa ristiriitaiselta, että negatiiviseksi koettujen tunteiden kokeminen voi olla parantavaa, mutta tunteet eivät muutu, ellei niitä koe. Suosittelen siis pohtimaan kokemaasi ja miettimään, miten haluat edetä jatkossa. Et voi rakastaa (muita tai itseäsi) niin kauan kuin juokset itseäsi pakoon. Puhu muiden kanssa, kuuntele sydäntäsi ja yritä parhaasi :)

Huom! Älä kuitenkaan sorru pessimististen ajatustesi ruokkimiseen! Niiden tutkiminen ja seuraaminen on eri asia kuin niihin paneutuminen. Pysy uteliaana!!

2 tykkäystä

Kiitoksia teidän ajatuksista kokemukseeni liittyen. Oli helpottavaa kuulla, miten arvokkaana ja jopa positiivisena piditte tuota niin negatiiviselta tuntuvaa matkaani. Minä kun paljon mietin aluksi, oliko se vain turha huono trippi joka kannattaisi vain yrittää unohtaa. Nyt muutama viikko kokemuksen jälkeen olen jotenkin eri tavalla huomannut häpeän läsnäolon elämässäni. Trippi tuntui avaavan (ehkä pysyvästi) silmäni sille, miten paljon häpeää ja itsevihaa kannan sisälläni ja tuntuu tärkeältä, että nyt huomaan selvemmin niiden tunteiden nousemisen joka päiväisessä elämässäni. On kiinnostavaa tarkkailla kuinka erikoisissa tilanteissa häpeä nostaa päätään. Edelleen masennus on osa elämääni eli tosiaan mikään ihmelääke ei sienet olleet kuten jo tiesinkin. Kuten Lumiukk0 sanoi niin uskon myös että kokemus voisi olla hyvin erilainen yksin, ystäväni läsnäolo varmasti vaikutti kokemuksen ikävään luonteeseen, mikä on hyvä tiedostaa jatkossa. Olisi hienoa nauttia joskus hiukan suurempi määrä itsekseen vaikkapa mökillä, jos sitä pystyisi silloin antautumaan paremmin kokemukselle ja saisi nauttia myös visuaaleista. Mutta kaikki aikanaan. Onko teillä kokemusta siitä, miten olette integroineet tripillä oivaltamanne asiat elämäänne? Olen itse jonkin verran jutellut ja analysoinut asioita parin läheisen kanssa mutta enimmäkseen vain pohtinut asioita pääni sisällä.

Mulla tuntuu että integrointia tapahtuu jokapäiväisen elämän lomassa ja yhteydessä. Oivalluksia tai ihan vaan jonkun asian muistamista mitä sillä tai tuolla tripillä tunsi tai ajatteli. Tai koki. Tai miltä se tuntui kun sen koki. Se on juurikin sitten niiden asioiden tuomista tähän päivään monella erilaisella tasolla.

Tosi konkreettinen esimerkki voisi olla vaikkapa yksi 2 gramman kerta, jonka aikana sieni tuntui näyttävän mulle about parin tunnin verran että “Kato, tältä se tuntuu kun osaa rakastaa itseään. Huomaa nyt tämä fiilis.” (asia jonka kanssa olen koko aikuisen elämän jossain määrin paininut). Olin vähän äimänä kokemuksen aikana mutta kyllähän se hyvältä tuntui. Mutta nimenomaan siihen tunteeseen, sekä henkiseen että myös ihan fyysisiin tuntemuksiin rintakehässä (solar plexus, oletan :D) on jälkeenpäin ollut aika yllättävän helppokin palata kun sen muistaa niin hyvin ja elävästi.

Myös ystävän, puolison tms. kanssa joka tietää vähän minkälaisia asioita on läpikäynyt, juttelu ja läpikäynti on monessa jutussa tässä ihan kullanarvoista.

1 tykkäys

Onpa mielenkiintoista, että sienet tavallaan opettivat sinulle ihan uuden asian eli itsensä rakastamisen. Juuri tuohon varmasti perustuu niiden parantava voima, että ne todella saavat henkilön kokemaan asian niin kokonaisvaltaisesti. Se on sitten tavallaan tuttua myös tulevaisuudessa ja mielen on helppo säilyttää se taito ja palata siihen aina uudestaan, kuten tässä tapauksessa itsensä rakastaminen.

Kun vertaa vaikkapa perinteiseen psykoterapiaan, jossa asioita käsitellään lähes pelkästään puhumalla, ei ole ihme että moni kertoo asioiden menevän perille vain järjen tasolla, ei niinkään kokemuksellisesti. Tällöin terapian hyödyt saattavat jäädäkin melko pinnallisiksi kun uusia asioita ei samalla tavalla omaksuta kokemuksellisesti niin kuin sienten vaikutuksen alaisena.

Olen kyllä vaikuttunut siitä, miten kauniita asioita sienet voivat saada aikaan. Ehkä joku päivä itsekin koen jotain samankaltaista kuin sinä, tai ainakin toivon niin.

Se, että itsesi kohdalla integraatio ikään kuin tapahtuu itsestään on jotenkin helpottavaa kuulla. Jossain kuuntelemassani psilosybiiniterapiaa käsittelevässä podcastissa muistaakseni korostettiin sitä, miten tärkeää on tripin jälkeinen integrointi terapiassa. Että se olisi ihan ehdotonta, jotta tripin hyödyt saadaan säilytettyä. En sitten tästä tiedä, mutta varmasti hyödyllistä on jonkinlainen tietoinenkin asioihin palaaminen ja niistä jutteleminen jonkun läheisen kanssa jos mahdollista. Joidenkin kohdalla varmasti myös kirjoittaminen tai itseni kohdalla maalaaminen voivat toimia myös terapeuttisina keinoina integroida asioita tähän arkitodellisuuteen.

Minulle tripit ja mikroilu on avannut rikkaamman ja henkisemmän sielunmaiseman. Olen suht aloittelija näissä ja jokainen trippi on omanlaisensa. Hyviä ja huonoja tunteita käsittelen jälkikäteen. Käyn viikottain traumaterapiassa, jossa on mm keskusteltu asioista mitä psilo on tuonut mieleen. Terapeuttini tietää minun kokeiluistani ja tämä kombo on edesauttanut eheytymistäni. Välillä olen jopa onnellinen nykyään. Lisäksi ymmärrykseni tunteista ja muista jutuista on auttanut minua pääsemään eroon snri-lääkityksesä mistä olen todella iloinen. Mulle sienet ovat yksi palapelin osa, joka on parantanut mt-haasteitani. Olen tolkun ihminen ja sienet eivät ole hupijuttuja minulle. Haluan vain että voisin henkisesti niin hyvin kuin mahdollista. 2g suippu-trippejä otan harkitusti 1-3 krt vuodessa. Mikroilukuurit illoin tällöin antaa tällä hetkellä enemmän vastetta kuin mikään muu lääke.

Itsekin paininut jonkun verran masennuksen kanssa ja kuittaan myös tuon mikroilun hyödyt! Olen vasta tehnyt yhden selkeästi dokumentoidun 1kk mikro-jakson Stamet’s Stacking metodilla mutta tulos oli sikäli melko lailla selvä että mieliala oli hyvä. Useana päivänä sitä huomasi jotenkin että okei nyt on kaikki ennusmerkit siihen että masennus lähtee syvenemään ja alkaa joku 1-2 vkon helvetti taas. Mutta ähäkutti: Hassusti, vaikka olosuhteet ja ehkä jopa oma mieli painoi masennukseen päin, tuntui että se ei onnistu :joy:. Ihan niinku joku minussa olis “halunnut” olla masentunut mutta se ei ikäänkuin psykofyysisesti vaan ollut mahollista.