Kysymyksiä sienestyksestä

Suotavaa olisi että ihan vauvoja ei poimisi jotta itiöemät saavat toimittaa niiden luonnollista tehtäväänsä (joka ei ole hippien nuppien sekoittaminen :sweat_smile:).

3 tykkäystä

Olen lukenut opaskirjan niin monesti, että kohta osaan sen ulkoa. Olen siis hyvin noviisi. 2022 etsin potentiaalisia paikkoja todella paljon ja 1 paikka löytyikin, mistä valokuvasin n.40 silokkeja.

Nyt olen löytänyt mielestäni todella potentiaalisen paikan, johon olisi kysymys. Paikka on vanha maatalousmaa, parina kesänä ollut lampaita kesän mutta ei tänä kesänä. Kasvupaikka siis keskimäärin tuore lehto, jopa rehevämpi. Hieman lehtipuustoa. Viime kesänä lampaat hoitivat korkeamman lehtokasvillisuuden pois. Nyt kun paikka rehottaa kasvillisuutta lantion korkeudelle asti, kannattaako tämä paikka tarkastaa huolella kun korkea kasvillisuus lakoaa? Vai tarvitseeko sieni jo tässä vaiheessa matalamman kasvillisuuden (esim nurmikko tms) että sieniä nousisi lopoukesällä? Kiitos asiallisista vastauksista. Pohjois-Karjala paikkana ja opaskasvit (mm runsaat nurmilauhatuppaat pohjakerroksessa)

1 tykkäys

Aivan hyvä paikka voi olla ja toki kannattaa ns. tsekkailla mestat. Lähinnä korkeampi kasvillisuus tekee kulkemisen ja sienten bongaamisen vaikeaksi, mutta sinänsä sienet eivät yleisesti ottaen tarvitse avointa taivasta kasvien tavoin.

2 tykkäystä

Joko kasvukausi on spoteillanne alkanut käynnistyä “kunnolla”? Itse olen kylmenevien öiden ja sateiden myötä alkanut kierrellä paikkoja mutta todella laihoin tuloksin. Uusia erittäin potentiaalisia paikkoja bongaillut, mutta sienet loistaneet poissaolollaan. Mietin, odottelenko hyvien saaliiden toivossa vielä esim pari viikkoa. Pohjois-Karjala.

1 tykkäys

hyvä kyssäri, kiinnostas muakin, muutamii havaintoi tuolla mut ei niistä ota selkoo miten kausi käynnissä, ootko varma et näil uusilla erittäin potentiaalisilla paikoilla ei oo kasvuto uusittu just pari vuotta sitte ja sienet ei oo levinny alueelle?

Hyvä pointti, kiitos vinkistä. Osa noista uusista spoteista on varmaankin niin tuoreita tapauksia että itiöitä ei vielä liene. Tiukassa on, mutta ajattelen että sienet antavat löytää itsensä kun aika on😁.

Kuinka “julkisilla” paikoilla yleensä käytte kuvaamassa? Onko koskaan ollut muista ulkoilijoista haittaa? Ainoa spotti josta olen löytänyt kuvattavaa on metsän keskellä eli siellä saa olla rauhassa mutta tulos ollut aika niukkaa, siksi kiinnostaisi etsiä parempia paikkoja. Moni hyvältä näyttävä alue on kuitenkin aikalailla ulkoilureittien varrella…

Kuinkas nopeaa silokit pompahtelee maasta sateen jälkeen? Onko kellään mitään tarkempaa tietoa?

Jos on esimerkiksi ollut muutaman päivän kuivajakso ja sitten sataa yön yli, niin pompahteleeko ne sienet maasta heti seuraavana päivänä?
Kiitos vastauksista.

1 tykkäys

Muutama päivä taitaa mennä, pieniä yksilöitä nopeammin mutta niitä ei kannata poimia, vaan antaa kasvaa.

1 tykkäys

Kuusimetsät ei tunnetusti ole suippulakkien suosimia, mutta jos siellä on nurmilauhan rehevöittämä metsätie/polku, tai voimalinjojen alla, onko siellä mahdollisuus tehdä löytöjä? Vapaata aikaa on hyvin rajoitetusti, joten haluaisin välttää turhat tripit.

Kyllä, heinikkoisilta metsäteiltä voi usein tehdä löytöjä. Katso kuvia suippumadonlakin kasvupaikoista.

1 tykkäys

Onkos kukaan tehnyt havaintoja etelä karjalan alueella?

Kunnon sateet näköjään vasta tuloillaan ja lämpötilakin pysyy yöllä himpun verran yli +5c, voiko tästä päätellä, että parhaat sienestysajat ovat myös vasta tuloillaan?

Pohdin samaa, Uusimaa.

Luonto seuraa myös valon määrää, luonto on kokonaisuus kaikkine kasveineen, pieneliöineen jne. Paikallinen kiertokulku reagoi muihinkin ärsykkeisiin kuin sateeseen ja lämpötilaan. Itse seurailen luonnossa liikkuessa myös puissa olevien lehtien määrää.

Moi! Olen uusi tällä alalla. Olen yrittänyt n. viikon verran etsiä silokkeja, useita tunteja päivässä. Haravointialueena Päijät-Häme ja Pori. Yhtään kappaletta en ole löytänyt. Tunnistan kyllä ainakin tyypillisen silokin ja uskon tietäväni potentiaaliset kasvupaikat (laitumet/ entiset laitumet, golfkentät ym. ym.). Tuhansittain muita kaiken kokoisia ja näköisiä sieniä olen löytänyt. Tänään tarkastin varmaankin sen 1000 ruohotuppoa vanhoilla laitumilla. Silokin kaltaisia sienä näkyi satamäärin (ei tosin niissä ruohotupoissa). Kotipihalla kasvaa melko paljon mm. kuupikoita… mutta silokkeja ei missään. Mikähän mättää? Kiitos vastauksista :)

Jos oot ekaa syksyä ettimässä silokkeja ja etsintöjä vasta viikko takana, nii en ihmettele yhtään ettei vielä natsaa. Kärsivällisyys palkitaan tässä harrastuksessa. Toki joskus käy tuuri ja törmäät suippumadonlakkeihin siellä, missä vähiten sitä odottaisit.

2 tykkäystä

Syyskuun alussa löysin muutamia silokkeja, vaikka suurin osa niistä oli melko pieniä. Viime viikkoina en ole juurikaan löytänyt niitä. Olen uusi tässä harrastuksessa ja haluaisin kuulla kokeneempien mielipiteitä siitä, milloin on paras aika vuodesta löytää niitä. Olen lukenut, että niitä voi löytää elokuun lopusta lumien tuloon saakka. Mutta oletan, että on tietty aika vuodesta, jolloin niitä kasvaa runsaammin. Missä kuussa te olette yleensä löytäneet niitä eniten?

Syys-lokakuu. Sateiden jälkeen noin 3-5päivää.

1 tykkäys

Mitä tekisitte hypoteettisessa tilanteessa, jos olisitte epähuomiossa poimineet kuvattavia kohteita taskuun ja näkisitte poliisiauton pysähtyvän pellon reunalle? Olisiko tällaisessa tilanteessa enää mitään tehtävissä?