Kysymyksiä kasvattamisesta

Kyllä nyt kun miettii niin lakit muuttui näissä mustiksi. Saman kokosia edelleen. Napsimpa ne pois tuolta. Taisivat loukkaantua jo ennen dunkkausta kun otin isommat kaverit pois.

Nämä olleet nyt n.2,5vk.
Kahteen purkkiin rihmaston lisäksi tullut sinistä hometta jotka olen heittänyt pois. Mistäköhän homeen tulemine voi johtua tai voiko tähän vaikuttaa jotenkin? Nämä tosiaan ensimmäiset itse laittamani sienet. Ovat kaapistossa ja siellä lämpömittari ja lämpö n.20 astetta.
Lisäksi aika hitaasti rihmasto muodostunut, kuuluuko noin hitaasti rihmastoitua? Kuuluuko purkkeja ravistella tms vai antaa vaan olla?

Hometta tulee välillä väistämättä jos itiöistä kasvattaa, niissä on aina myös homeitiöitä mukana. Hyvältähän nuo muuten näyttää.

+20 on vähän matala lämpötila, mutta ei liian matala kumminkaan. Todennäköisesti sen takia on vähän hidasta.

Jos aiot kasvattaa suoraan purkeista niin ei tarvitse ravistella. Kakkujahan noista ei taida saada ehjänä ulos.

Purkeista siirrän siis foliovuokiin kookoskuituun kun valmiit :thinking:

Itselläni on käytössä [poistettu] tilattuja lämpömattoja. Rihmastot kehittyvät nopeammin ja sato on ollut suurempi.

Omasta mielestäni on ollut todella hyvä hankinta.

linkki ja maininta laittomuuksia myyvään firmaan poistettu -ylläpito

Millaisia kokemuksia muilla kasvattajilla on sadon suhteen jos vertaa maissi/ruisjyvä?
Nyt juuri kokeilen ensimmäistä kertaa maissia. Kaikki muuten samalla tavalla kuin ruisjyvien kanssa. Hintaero jyvien välillä kaupasta hankittuna on aika olematon.

Ruis jota olen käyttänyt on kotimaista ja juuri tarkistin maissin joka ei ole kuten arvelinkin. Tuo on yksi asia jonka huomioin. Lisäksi jos kämpillä on maissinjyviä niin käytännössä silloin voi paistaa poppareita jotka voisi kyllä huoletta jättää syömättä, mutta toisinaan ei vaan kykene vastustamaan herkuttelua.

Onko kokemuksia ja kertoa plussia ja miinuksia, jos tilaa Growkitin ja rikkoo sen rihmaston ja laittaa isompaan laatikkoon esimerkiksi kookoskuituun. Rihmastoituuko se koko laatikkoon ja tulisi mahdollisesti isompi sato? Tai onko tästä jotain haittaa? Kokemuksia?

Kaupan nimi poistettu -ylläpito

Muistuttaisin tässä välissä vähän foorumin säännöistä, varsinkin kohdasta 5.

“Myös edellämainittuja aineita tai esimerkiksi growboxeja kauppaavien sivustojen linkkaaminen on kielletty.”

1 tykkäys

Hei onko tämä sininen varsissa hometta vai mitä?onko tästä haittaa ? Tämä valmis boksi ja eka kasvatus kerta osaako joku auttaa?

Ei ole omaa käytännön kokemusta, mutta jos vaikka 1:1 sekoittaa niin olettaisin sadon hieman suurenevan koska tilavuus/pinta-ala kasvaa jolloin mahdollinen kasvutila itiöemille on suurempi. Olen huomannut, että kasvualustan tilavuus vaikuttaa siihen kuinka suuria itiöemistä voi tulla, mutta rihmastolla täytyy olla myös riittävästi ruokaa. Oman kokemukseni mukaan pelkkä suurempi tilavuus samalla jyvämäärällä ei riitä.

Yhtä kokonaista kookosharkkoa varten hankkisin neljä valmista growboxia.

Tästä määrästä täyttäisin 2-4 kpl tällaisia säilytyslaatikoita

Tavallaan sama kuin vaikka viherkasvejen kanssa. Kasvi kasvaa suuremmaksi isommalla juuritilalla. Ei vaikuta ehkä ihan yhtä suoraan, mutta tuollaisia huomioita olen tehnyt.

Ei näytä homeelta. Todennäköisesti ihan vaan “bruising” eli itiöemät ovat reagoineet kosketukseen. Sienet saattaa sinistyä jo ihan hipaisusta jota ei itse välttämättä edes huomaa.

Hei voiko joku auttaa mikä näitä vaivaa?

Mille tuoksuu? Aborteista ja epämuodostumista päätellen varmaan jonkin sortin bakteerikontaminaatio. Kasvualustaa vasten kiemurtelu taasen johtunee liian vähäisestä ilmanvaihdosta ja/tai valon vähyydestä.

Onko ihan syötäviä? Olivat sisältä ihan sinertäviä ?

Vaikea sanoa pelkän kuvan perusteella. Kannattaa luottaa omiin aisteihin

Onko tää valkoinen haituva hometta?:face_exhaling::face_exhaling:

Ihan normaalilta näyttää.

Tällainen hieman mielenkiintoisempi kokeilu meneillään. Kohdelajina pajulahorusokas.

Mielenkiinnosta kyselen, että miltä muiden silmiin näyttää? Hieman harmaa sävy tuossa rihmastossa on, joka ei monille tutummille kasvatuslajeille ole ominaista, eli se vähän mietityttää.
Kasvu lähti liikkeelle itiöiden kohdalta, mutta tietysti niissäkin on epäpuhtauksia, eli voi olla muutakin kuin toivottua lajia. Rihmasto leviää todella hitaasti toisin kuin useat homelajit.

Mitään lopullista vastausta en odota saavani, mutta millaisia mielipiteitä porukalla on?
Kuvista hieman vaikea saada selvää, mutta näillä mennään.

Minä kyllä henkilökohtaisesti söisin nuo. Kaikki tatit jotka olen kasvattanut ovat menneet käyttöön. Muutaman kerran on ollut jotain kontaminaatioita.

Jos olis ollu Cube niin oisin huutanu kontaminaatioksi. Panaeolus Cyanescens rihmasto oli kyllä ulkoisesti pokkeava Cubensiksesta.