Kysymyksiä kasvattamisesta

Kiitos kattavasta vastauksesta. :pray:

Joo, siiliorakkaan kohdalla nimenomaan tarkoitus saada jatkuvuutta, tyylillä ei väliä. Tai helpoin tyyli hakusessa. Täytyypi sitten seuraavaksi opiskella noita agarhommia näköjään, aivan tuntematonta aluetta vielä.

2 tykkäystä


Mahdollisesti pilaantunut?

Omaan silmään näyttää aivan normaalille, todennäköisesti kuivumisesta johtuvaa bruisingia.

Ostin ekaa kertaa noita kasvatus pusseja, pitäs keitellä sinne riisit ineen ja laittaa sit pussit painekattilaan steriloitumaan. Mut millä mä suljen ne pussit steriloinnin ajaksi? Onko nippusiteet hyvä ratkaisu? Kai ne kestää kuumuutta?

Filtterillisiä kasvatuspusseja ei tarvitse sulkea millään. Oikein taiteltuna ne sinetöivät itse itsensä. https://youtu.be/rCZPSUfM2DA?t=122

Emmä ny tajunnu sori :D Toi äijä käytti kumminkin sen jälkeen vielä krokosaumaajaa… pitäskö pussin olla suun muka olla täysin tiivis ja kestävä “sauma” steriloinnin jälkeen? Vähän epäilyttää et se aukeaa kumminkin, ootko ite duunannu tollain? Tai miksei niitä kannata etukäteen sulkea kunnolla?

Etukäteen sitä pussia ei kannata sulkea, koska vesihöyry ei pääse pussista ulos muuten steriloinnin aikana ja se pussin filtteri voi hajota. Tuossa aiemmalla videolla oli itseasiassa eri taittelutyyli kuin mitä tarkoitin, pahoittelut. Tässä havainnollistettuna paremmin.

Ei siihen tietenkään mitään saumaa tule, mutta tiukkaan se suu menee. Jos aiot ravistella pussia inokuloinnin jälkeen niin voihan sen pussin sulkea vaikka tekemällä mutkan pussin suuhun ja nipparilla kireälle, mutta jos et niin ihan hyvin voi inokuloida sellaisenaan neulalla pussin läpi ja nostaa kaappiin kasvamaan. Onhan se nippuside tietty hyvä tuplavarmistus, mutta ennen sterilointia en suosittelisi sitä sillä sulkemaan.

2 tykkäystä

itse olen tehnyt sillei että olen vain taittanut pussin suun kakun alle, sterilisoinu ja ja antanut levätä kattilassa yöl yli, seuraavana päivänä lyöny itiöt sisään haluamalla tavalla ja sulkenut pussin suun ikean pussin sulkijoilla (maksaa noin 2-5e).

1 tykkäys

myös kerran olen kokeillu sillei että sulkenut pussin etukäteen ennen sterkkaamista, niin paineen takia pussi paisui ns. paskaksi

Aa okei, kiitos vastauksista. Oon siinä mielessä hankala tyyppi et pitää tietää aina miks joku asia täytyy tehä tietyllä tapaa :D Kelasin et oisin pussin sulkenut ehkä silitysraudan ja metalliviivottimen välissä. Tai sit hakea noita pussinsulkijoita. Tai sit nipparilla, vähän auki vielä. Oon käsittänyt että se “brake and shake” kannattaa kumminkin tehdä, vaikka siitäkin kahta tietoa lukenut…?

Riittääkö et huuhtelen normaalin täysjyväriisin kunnolla siivilässä, keitän n. 15 min, annan kuivua hetken esim pyyhkeenpäälle levitettynä, ja sit pussiin ja steriloitumaan? Vai tarvisiko tuohon lisää vielä joku 12h liotus aika ennen keittämistä? Noi on rainbowin riisiä missä on 30-35 min varsinainen keittoaika.

Se liotus ennen keittämistä auttaa turvottamaan jyviä hieman enemmän. Jotkut kyllä pärjää niinkin, että lisää veden ja kuivat jyvät suoraan purkkiin… :person_shrugging:
Tapoja on monia, mutta 8-16 tunnin liotus ennen lyhyttä keittämistä on paras ja tasalaatuisin tapa.

Liota ensin runsaassa vedessä. Ihan vain kuumaa hanavettä päälle.
Kaada liotuksen jälkeen vesi kattilaan ja esilämmitä kiehuvaksi. Lisää sitten jyvät ja kiuhauta niitä joku 4-5min. Kuumat jyvät sitte valutat hyvin siivilällä ja heität takas kattilaan tai ämpäriin. Kun hölskäyttelet kuumia jyviä, niin ylimääräinen kosteus haihtuu aika tehokkaasti vesihöyrynä. Mitään sen kummempia kuivatteluja ei tarvitse, kuin minuutti tai pari hölskäyttelyä kun jyvät ovat kuumia.
Sit vaan purkkeihin tai pusseihin ja painekeittimeen.

Mistä olette hankkineet kipsiä (kalsiumsulfaattia) itsellenne? Olutpanimokaupoista saisi tilattua kotiin, mutta löytyykö ns. halpahalleista miten?

1 tykkäys

Hei! Olen rupeamassa ensimmäistä kertaa kasvattelemaan ja mietin että onko tuo IPA isopropyylialkoholi sovelias pintojen ja paikkojen desinfinointiin?

Onko HuMy luettu? Sieltä löytyy tähänkin kysymykseen vastaus.

Kiitos vinkistä

On se. Laimennat vaan 70% sen. Itse lisään veden keitettynä sekaan. Akkuvesi käy myös ja ihan hanastakin.

Toimivaa tavaraa. Ite ostan motonetistä sellasen yhden litran pönikän josta teen sitä 70% vahvusta litkua eli jos haluaa litran sitä 70% ainetta niin 700ml propanolia ja 300ml vettä noin karkeesti niin sitten on hyvää settiä.

Se 99,9% propanoli on siitä huono kun se haihtuu niin nopeasti joten ei tapa bakteereita niin tehokkaasti kuin 70% vahvuinen.

1 tykkäys

Sopiiko sauna kasvatuspaikaksi? Ilmanvaihto yms. En koskaan sauno. Tarkoitus nakata laatikot vain lauteille. Kiitos!

Pohdin tätä itsekin. Onko tää ihan samaa tavaraa kun askartelu- ja mallikipsi nimikkeillä löytyvät tuotteet? Vai täytyykö olla nimenomaan jotakin elintarvike tason kipsiä? Tuota askartelukipsiä saisi ihan adlibriksestakin mikä on lähikauppakeskuksessa. Ei jaksaisi eikä kerkeisi mitään postin kuljetuksia tähän väliin enää mistään panimokaupasta.

1 tykkäys

Ilmeisesti seuraavan kevään puutarhamarkkinoille on tulossa “puutarhakipsi” mitä voi hakea rautakauppojen/puutarhaliikkeiden kesäpihoilta isoissa säkeissä. Ennen sitä taitaa olla ainoat lähteet panimokaupat ja kemiantarvikkeiden tukkuliikkeet. Ellet sitten halua ruveta kipsilevyjä jauhamaan. Kipsilevy on samaa tavaraa kunhan pintamateriaalina(huopaus) on käytetty kartonkia tai jotain muuta sellua. Lasikuituiset kipsilevyt kannattaa jättää pois harkinnasta, tai muut terveydelle haitallisia aineita sisältävät.
Itsekkin olen askartelukipsiä(Pariisin kipsi vai mikälie) käyttänyt ilman ongelmia, mutta siinä on elintarvikekäyttöön sopimattomia sidosaineita mikä voi aiheuttaa kasvualustan klimppiimtymistä tai muuta tiivistymistä jos rutkasti käyttää. Enkä kyllä suosittele sitä tälleen julkisesti nettipalstalla nimenomaan sen takia, et sisältää terveydelle haitallisia sidosaineita.

1 tykkäys