Onko kenellekkään koskaan käynyt näin?? Tuo näyttäisi joltain lehdeltä? Uusi lajike meni testiin ja varsin hämmästyin kun olin näkeväni lehden, ajattelin että nyt nään näkyjä…
Ei ole käynyt noin, mutta toihan on söpöä! Siemen sinne löytänyt.
Juu on käynyt kun joskus “ghettopastöroin” ämpärissä kookoskuitua. Näin voi käydä kun tuotantolinjalla kuituainekseen sekoittuu siemeniä syystä tai toisesta (yllättävän yleistä) ja sitten pastöroi puutteellisesti. Ämpäriin kuuman veden kaataminen ei nimittäin ole oikeasti minkäänlaista oikeaa pastörointia ja kuituun päätyneet siemenet saattavat hyvinkin selvitä.
Kunnollisella pastöroinnilla siemenet kuolee.
Mulle kävi kans noin ekassa kasvatuksessa kesällä. Käytin bioproffan kookosbrikettiä mikä oli ostettu puuilosta. Sienet fruittas kumminkin ihan hyvin. Tein perus UB tekin.
Oon seuraavaa kasvatusta aloittelemassa. Tilasin kasvatus pusseja. UB täysjyväpusseja ei näy enää kaupoissa (???), ja muutenkin kuulin juttua et kannattaa siitä UBtekistä sirtyä eteenpäin, kun perustekniikat hallussa. Itsekin mietin miten se sadon laatuun vaikuttaa kaikki lisäaineet UB pussissa?
Anyways, mikä ois paras riisi grainspawniin? Tumma täysjyväriisi vai mikä? Muistelin myös nähneeni täälä jonkun hyvän riisinkeitto ohjeen, mutten löydä sitä enää. Kenties vanhalla foorumilla? Olen epävarma siitä vielä et kuinka pehmeäksi ne pitää keittää ja kuinka paljon kosteutta niissä pitää olla kun sullotaan pussiin?
Joo, tiedän että alusmuovit olisi voinu olla siistimmäksi leikattu :D Kasvualustaa ei tullutkaan niin paljon mitä kuvittelin. En sit kontaminaatioitten pelossa enää uskaltanu saksien kanssa mennä fruittauskammioon vaan annoin olla.
Ois toinenkin kyssäri, kellään täällä kokemusta siiliorakkaan itiöprinttien ottamisesta? Koska tiedän että tiputtaa itiöitä? Ois kiva jos tästä sais ees itiöprintin talteen, et vois paremmin syventyä lions manen kasvattamiseen. Tuosta keskeltä jouduin jo sitä valkoista hometta sekä tummia täplä homeita poistaan lusikalla. Ei ilmaantuneet enää takaisin. Alkavat olemaan jo karvaisia olemukseltaan. Pari kolme viikkoa sitten avattu boxi.
Itellä on just käyny toisinpäin useasti eli chiliruukkuihin on alkanu kasvaa jotain epämääräsiä harmaita sieniä. Revin ne aina pois mutta siinä alussa ne tuppaa kasvamaan useasti takasin. Nyt kun oon säännöllisesti repiny niitä pois niin eivät oo enää kasvaneet takasin onneks.
Oon ite kolonisoinu onnistuneesti uncle bens basmatiriisi, pitkäjyväistä valkosta riisiä ja sitten risellan pitkäjyväistä valkoista riisiä ja tummajyväistä riisiä. Nyt oli taas kaupassa runsaasti noita risellan tummajyväsiä riisipusseja niin nappasin pari ja otin samalla testiin heidän basmatiriisit kun ne oli tarjouksessa että 3e sai 2kpl. Laitan sit kolonisoitumaan kunhan nuo edelliset tuolta tulee valmiiks.
Oon lukenu että porukka on onnistuneesti myös niitä maustettuja riisejä saanu kolonisoitumaan mutta en oo ite vielä kokeillu. Kokeilen varmaan sit myöhemmin jossain vaiheessa.
Käytännössä kaikkien riisien pitäs onnistua jollain tapaa paitsi ne missä on jotain vihanneksia seassa.
Riisiä jos käytät niin ehdottomasti tumma täysjyvä. Helpompi käsitellä kun napakka rakenne ei muhjuunnu niin helposti.
Alusmuovi ei ole tarpeen, ellet jostain syystä halua nostaa rihmastoa ulos laatikosta kasvatuksen aikana. Sivupinnejä tulee tosi vähän jos ollenkaan kun ymppäyksen jälkeen tiivistää massan tasaiseksi painelemalla. Näin kertakäyttöistä muovia kuluu vähemmän.
Siiliorakkaasta ei oikein kannata itiönäytteitä ottaa, ellet sitten halua käyttää hirveästi vaivaa tuottavan kantaviljelmän eristämiseen. Paras tapa jatkaa siilorakkaan kasvua on kloonaaminen. Tämä onnistuu parhaiten kun saat otettu siilorakkaan itiöemästä puhtaan kudosnäytteen jota kasvatat sitten steriilissä agarissa (petrimaljan sisällä tai muuten).
Siitä kun ajan myötä kasvaa pieni itiöemä, niin siirrät sen mahdollisimman pian taas puhtaaseen agariin. Lopputuloksena on kloonattu kantaviljelmä jolla on tuore geneettinen materiaali.
Jos kuitenkin haluat orakkaasta itiöt talteen, niin näytteenotto vanupuikko on siihen hommaan tarkoitettu. Se on steriilisti pakattu käyttövalmis väline.
Voisin kyllä suositella et pyörähhät tuolla kirpputoriosossa ja tilaat petrimaljassa siiliorakkaan ymppiä. Näin tein itsekkin ja hyvin toimii. Toki sun pitää osata sitten steriilityöskentelyä vaikkapa SAB:n sisällä. Sitä petrimaljan ymppiä sit suurentelet joko nesteviljelmään jota piikittelet purkkeihin, tai sit ymppäät palasen sitä agarissa kasvatettua ymppiä suoraan purkkeihin A2G (agar to grain) tyyliin. Se on SAB:n sisällä aika hankalaa, mutta onnistuu kyllä.
Kiitos kattavasta vastauksesta.
Joo, siiliorakkaan kohdalla nimenomaan tarkoitus saada jatkuvuutta, tyylillä ei väliä. Tai helpoin tyyli hakusessa. Täytyypi sitten seuraavaksi opiskella noita agarhommia näköjään, aivan tuntematonta aluetta vielä.
Omaan silmään näyttää aivan normaalille, todennäköisesti kuivumisesta johtuvaa bruisingia.
Ostin ekaa kertaa noita kasvatus pusseja, pitäs keitellä sinne riisit ineen ja laittaa sit pussit painekattilaan steriloitumaan. Mut millä mä suljen ne pussit steriloinnin ajaksi? Onko nippusiteet hyvä ratkaisu? Kai ne kestää kuumuutta?
Filtterillisiä kasvatuspusseja ei tarvitse sulkea millään. Oikein taiteltuna ne sinetöivät itse itsensä. https://youtu.be/rCZPSUfM2DA?t=122
Emmä ny tajunnu sori :D Toi äijä käytti kumminkin sen jälkeen vielä krokosaumaajaa… pitäskö pussin olla suun muka olla täysin tiivis ja kestävä “sauma” steriloinnin jälkeen? Vähän epäilyttää et se aukeaa kumminkin, ootko ite duunannu tollain? Tai miksei niitä kannata etukäteen sulkea kunnolla?
Etukäteen sitä pussia ei kannata sulkea, koska vesihöyry ei pääse pussista ulos muuten steriloinnin aikana ja se pussin filtteri voi hajota. Tuossa aiemmalla videolla oli itseasiassa eri taittelutyyli kuin mitä tarkoitin, pahoittelut. Tässä havainnollistettuna paremmin.
Ei siihen tietenkään mitään saumaa tule, mutta tiukkaan se suu menee. Jos aiot ravistella pussia inokuloinnin jälkeen niin voihan sen pussin sulkea vaikka tekemällä mutkan pussin suuhun ja nipparilla kireälle, mutta jos et niin ihan hyvin voi inokuloida sellaisenaan neulalla pussin läpi ja nostaa kaappiin kasvamaan. Onhan se nippuside tietty hyvä tuplavarmistus, mutta ennen sterilointia en suosittelisi sitä sillä sulkemaan.
itse olen tehnyt sillei että olen vain taittanut pussin suun kakun alle, sterilisoinu ja ja antanut levätä kattilassa yöl yli, seuraavana päivänä lyöny itiöt sisään haluamalla tavalla ja sulkenut pussin suun ikean pussin sulkijoilla (maksaa noin 2-5e).
myös kerran olen kokeillu sillei että sulkenut pussin etukäteen ennen sterkkaamista, niin paineen takia pussi paisui ns. paskaksi