Growkitit

Keskustelua ja kysymyksiä kaupallisiin valmiisiin kasvatussetteihin, eli growkitteihin liittyen. Kauppojen nimien mainitseminen on kielletty. Tämä koskee myös linkeissä ja tiedostoissa näkyviä nimiä.

Tervehdys!
Kyselisin onko kellään kokemusta noista [kaupan nimi poistettu] grow kiteistä?
Tosiaan kasvu on ollut tosi hidasta siis pinnit ilmestyivät about kolme viikkoa sitten ja ja tatit on about sentin-kaks :thinking: ohjeita oon noudattanut muuten mut mogasin hiukan siinä et vitkuttelin viikon verran aloituksessa kiireiden takia, kun myyjän ohje oli tietty et hommat käyntiin heti kun paketti tulee.
Valona oon pitänyt päivänvalo lediä ja 12/12h.
(olisko esim 8/16h parempi… Tällaistakin kuullut?)
Muuten olosuhteet hyvät ainaki jos myyjän puheisiin uskominen. Kuulostaa kummalliselta et ei

Tarvi sumutella ja et liika kosteus ei hyvä… Siis miten tää grow kit on erilainen kun muut sienet :sweat_smile:

Hidas kasvuvauhti viittaa puutteelliseen kosteuteen, ilmanvaihtoon ja/tai muuten epäotollisiin kasvuolosuhteisiin jos kasvualusta on kunnossa. Growkittien laatu vaihtelee valmistajasta riippuen ja varmemmin onnistuu tekemällä hommat alusta alkaen itse, eikä se paljoa hankalampaa ole.

Kiitos jo tästä!
Tota kosteutta mä itsekin aloin epäillä mut kun tosiaan kaikki nuo myyjät joiden sivuilta oon katsonut niin sanoo et näitä grow kittejä ei kuulu kastella/sumutella… Niin wtf KAI NYT LUULIS SIENTEN TARVIVAN KOSTEUTTA😆

Tällä varmaan meinataan, ettei niitä growkittien kasvualustoja tarvitsisi nesteyttää ennen käyttöä, vaan laitetaan suoraan fruittaamaan (mikä sekin kyllä kuulostaa vähän hassulta). Sinällään sumuttelun puolesta tuossa ollaan oikeilla jäljillä, että sitä kasvualustaa ei tosiaan ole syytä sumutella suoraan, vaan terraarion ilmaa pidetään riittävän kosteana esimerkiksi sumuttamalla.

Toisella kaupalla samat ohjeet kyseisille bokseille… :thinking:

Edit. Viestistä poistettu kaupan nimi
-Ylläpito

Joo varmaankin nuo luottavat sitten siihen, että kasvualustasta haihtuu tarpeeksi vettä sopivan ilmankosteuden ylläpitoon. Mutta kasvatusoppaita hieman silmäilemällä käy kyllä nopeasti selväksi, että parempiakin tapoja on helposti toteutettavissa.

Itseä mietityttää, että tuleeko growkitit läpi tullista jos tilaa. Siinähän on vaan itiöitä ja kasvualusta joten pitäis olla laillista… Toki itse paketti implikoi että kasvatustarkoitukseen on tulossa joka taas ei sovi yhteen lainsäädännön kanssa. Haluaisin tietää muiden kokemuksia asiasta.

No ainakin aivan täysin tarpeetonta riskeerata tullin kanssa mitään. Vaikka periaatteessa itiöt eivät ole laittomia, kasvualusta itiöiden kanssa viittaa tosiaan aika vahvasti laittomuuksien suunnitteluun. Jos ei muuta, niin piruuttaan avaavat tullissa printin/kasvualustan ja ns. vituiksi meni se homma sitten. Jos itiöt ovat kasvualustassa valmiina, niin parin päivän postikyydin aikana saattaa hyvinkin olla jo rihmastokin aluillaan, eli se hommahan on sitten jo ihan vitun laitonta.
Kasvualustojen tekeminen on helppoa (ohjeita löytyy tältäkin foorumilta ihan suomeksi) ja itiöitäkin varmasti saa kohtuuhinnoin valtion rajojen sisältä, kun vähän viitsii asiaa miettiä.

5 tykkäystä

Itse kasvatellut Growkitistä ja tosi helppo homma. Laittaa kakun pussiin ylhäältä klemmarilla kiinni . Ei tarvii kostutella . Katsoo vaan että lampussa oikeat kelvinit 6500 nii homma toimii. Itse olen mennyt 12/12 valojaksolla

Hei kun olen 4satoa saanut Growkitistä. Voinko murskata Kitin ja sekoittaa uuteen kasvualustaan? Toimisiko jo laittaisin vaikka keitetyn maissin ja kahvinporojen sekaan

Aina saa kokeilla, mutta ikääntyessään noiden kakkujen vastustuskyky laskee ja kontaminoitumisriski nousee. Jos murskatessa sieltä sisältä löytyy esimerkiksi jotain eriväristä/hajuista kasvustoa, niin rihmasto on jo siinä tilassa, että se on käytännössä kilpailun hävinnyt ja siitä kasvattamisen yritys on turhaa.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksesta!

kerran olen kokeillut tätä, kyseessä ei ollut kylläkään growkit vaan muutama oma monotub, toinen homehtu ja toinen anto muutaman sienen, eli omien kokemuksien mukaan roskiin vaan.

1 tykkäys

Ittellä pari vuotta sitten oli yksi kitti, ohjeessa neuvottiin että ensin kastella se rasiallinen myceliumia kai yön yli tai 24h (en ihan muista) ja sen jälkeen aluksi aamuin ja illoin suihkutus pussin molempiin reunoihin ja samalla se tuulettuu, sit kun sienet alkaa kasvaa niin kerran päivään. Tai sit se meni toisinpäin, mutta kyllä meikän kitin ohjeissa oli alkukastelu ja sitten päivittäin

Pisimpiä aikoja mitä oon kuullu et pitäs pitää vedessä ja jääkaapissa on 12h. Sit joissakin kiteissä on että 1h maksimissaan. Varmaan juuri siitä syystä koska nuo 12h kitit on ollu yleensä pidempään varastossa joten se kylmäshokki laittaa sen myceliumin aktiivikseksi taas kun taas nuo kitit missä on vaan 1h kasteluaika niin ovat paljon tuoreempia ja se mycelium on jo aikalailla vieläkin aktiivista ja niissä on valmiiksi sitä kosteuttakin jo enemmän joten lyhyempi aika on riittävä.

Sitten noita kastelutekniikoita on erilaisia. Toisissa kiteissä neuvotaan että täyttää pussin pohjalle 2,5dl vettä ja antaa olla suljettuna pussin niin pitkään kun ekat pinnit näkyy ja sitten vasta suihkuttelee jokaisen sivun pussista 2-3krt päivässä ja toiset kitit neuvoo että pitäis suihkutella alusta lähtien koska ei ole siellä pussin pohjalla sitä vettä. Molemmat tavat toimii ja ei noista kai mitään ihan hirveetä kokemusta ole että kumpi on parempi oikeasti kun molemmat tuottaa aika hyvin niitä sieniä lopulta.