Ensikertalaisen päiväkirja 2020. Spiderman/UncleBens tek, p.cubensis ecuador

Jos se on toi unclebens täysjyvä niin siinä voi olla hiukan jotain mutta se toimii kyllä. En ole muuta käyttänyt itse mutta redditisä r/unclebens on jotkut kyllä käyttänyt niitä muitakin missä pelkkää riisiä ilman sen kummempia mausteita. Mutta paras toi täysjyvä.

1 tykkäys

Monta ml itiövettä laitoit per pussi?

e: millainen toissijainen sulla on ja montako litraa?

Kannattaa tuolta redditistä lukea alkuperäinen tekki siellä kaikki tarkka informaatio mitä tarvit.
Mutta itse laitoin 0,5-1ml per pussi, sitten spawnasin 5 pussia about 5 litraan toissijaista. Eli tein bucket tekillä 10 litran ämpärillisen ja siitä 2 laatikkoa. Ja toissijaisen resepti 1 harkko kookosta, 1,5- 2 litraa vermikuliittiä ja noin 3 litraa kiehuvaa vettä. Veden määrään ja field capacityn saavuttamiseen tulee oma tatsi sitten kokemuksen myötä mutta sen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei laita liian märkänä laatikkoon. Aina siitä voi puristaa ylimääräset vedet sitten pois ennen kylvämistä.

2 tykkäystä

Aina kun tulee eteen toi sana “field capacity” niin pysähdyn miettimään et miten se kääntyisi suomeksi. Muistelen kun aloitellessani näitä hommia se hämmensi erittäin paljon. Eikös se fysiikassa meinaa maksimaalista vedenpitokykyä ilman, että aines luovuttaa sitä painovoimaisesti(ravistelemalla tai jotain emt…)?

Oisko “täysi vedenpitävyys”?
Lauseessa - “Aineksen kosteus on lähes, tai, täysi vedenpitävyys”

Dörp

Tuo on kyllä mietittäny itteeki, mutta en oo keksiny mitää hyvää suomennusta nii aina van käyttäny tota “field capacity” termiä :man_shrugging:

Jep. Toistaseks itelläkin sama homma, mutta se tuntuu raksuttavan tyhjää aika monella suomalaisella kun ensimmäistä kertaa kuulee. Ehkä pitäis muutenkin pyrkiä suomentamaan näitä juttuja. Pari kuukautta oon käyttäny tuota mun perinteistä “flowhood” ia ja sen kanssa on myös vaikeuksia.
Laminar flowhood? Laminaarivirtaushuppu?
Nojooeniveis… En kaappaa sun lankaa etymologiselle saivartelulle tän enempää. :joy:
images-1

Aurinkoista päivää sinnekkin!

1 tykkäys

Ympäristötieteissä käytetään ainakin suomennosta “kenttäkapasiteetti” tuolle, vaikkakin se omaan korvaan vähä tönköltä kuullostaa :smiley:

Ja jotta pysyttäis aiheessa: Hyvä kasvatus @hemulaattori! Kiva nähdä modaamattomia laatikoita :)

1 tykkäys

Kiitos kiitos :D Tämä oli vanhalta foorumilta jo muutama vuosi sitten kopsattu, sittemmin kyllä siirtynyt monotubeihin ja tulokset parantunu paljon. Aluksi kyllä pärjäs ihan hyvin ilman modailujakin :+1:

1 tykkäys

Mitäs korvaavaa riisipussia @hemulaattori suosittelee, kun tuo Uncle Ben’s täysjyvävalmisriisi on poistunut merkin valikoimasta?

Itse oon myös käyttänyt risellan vastaavia hyvällä menestyksellä. Enkä usko että bensiltäkään on valikoimasta poistunut, taitaa olla vaan sieltä kaupasta missä käyt.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksista! Ennen olen tehnyt niin, että olen hommannut varastot täyteen kyseistä pussia. Valitettavasti UB:n nettisivuilta kyseinen tuote on poistunut (samoin kuin kaupoista).

Ounou, no sit vaa jotain risellan vastaavia ja onhan tuolla riis foorumeilla ja redditissä käytetty niitä muitakin riisityyppejä basmati tms ihan hyvällä menestyksellä. Voi niitäkin koitaa aina.

Jep! Voipi olla, että siirryn broke boy tekkiin vaikka kontaminaation riski on suurempi.

Ite suosittelen että skippaat sen brokeboyn vaa kokonaa ja ostat suoraan painekattilan jostain ja käytät vanhoja kurkkupurkkeja ja maissia suoraan. Mutta jos budjetti on tiukka niin on se brokeboy ennenkin toiminut :)