Suippumadonlakin tunnistuspyynnöt 2025

@Jari ei ole suippu.

@Hennnzku tekstuurit ei oikein vakuuta tuon kuvan perusteella. Kuultava nänni on vaan yksi tuntomerkki, mutta samanlaista nänniä havaittavissa lukuisilla muilla pienillä sienillä.

1 tykkäys

Nro 1

Nämä oikein eikö vaan?

Nro 2

Nämähän ei ole? Ihan viereisiltä laitumilta löytyivät. Jännä, että toiselta löytyi ja toiselta vain näitä.

Oisko nää mahdollisesti oikeita?

@suippoinen ei ole.

@Tintti Ekasta kuvasta (nro 1) ei voi tunnistaa, seuraavassa kuvassa on suippu (sama sieni?).

Seuraavan viestin sienet eivät ole suippuja, aivan kuten epäilitkin.

1 tykkäys

Paljon enemmänkin tuli nappailtua kyseiseltä pellolta, mutta jälkeenpäin katsottuna, ja vertailujen jälkeen tämä oli ainut mikä voisi mielestäni olla. (Jos edes näin tunnistettavissa..). Ensimmäiset etsiskelyt. :sunny:

nisukkamustesieni
Spotti näyttää hyvältä ja sieni näyttää silokilta, mutta en tuosta varmuudella uskalla sanoa. Tuolla spotilla kannattaa kuitenkin käydä lisää ja useampana vuotena. Siellä saattaa olla kymmenen neliömetrin alue missä kasvaa hirveästi mutta joutuu kattelee heinien alle ja jos ekaa kertaa oot liikkeellä niin saattaa jäädä sienet heinien alle, jopa kenkien alle. Yksittäiset kun pomppaa silmään niin tarkasti heinien altakin ympäriltä.

1 tykkäys

Kiitos! Ehkä seuraavat ovat selkeämmin tunnistettavia :grin:

Tuolla tuntui olevan pelkästään pellon keskellä olevan ojan tuntumassa sienikasvua, kun laidoilla tunsi jalkojen alla traktorin renkaan painaumat (en toki varma miten vaikuttaa). Mutta pitänee tutkia uudestaan, ja etsiä samankaltaisia paikkoja!

Ei taida olla silokkeja? mutta ajattelin vielä varmistaa

Oisko nää suippumadonlakkeja? Löyty pellonlaidalta, aika tuoreen näkösiä kyllä

@Silosii, @Anddid38383 sekä @spinna Ei.

Löysin taas yhden ainoan, mutta mielestäni oppikirjaversion silokista, vai mitä sanotte?

Tällaiset löytyi pellolta. Olen melko varma että on oikeita.

Nyt on peltoja koluttu. Todella kuivaa tuntuu olevan ja vähän sieniä ylipäätään. Aloittelijana kyllä tässä hommassa. Muutaman hyvän spotin löysin, mutta sienet todella pieniä. Ajattelin käydä myöhemmin uudestaan. Muutama kuva, omaan silmään eivät juuri näitä silokeilta, mutta ajattelin vielä varmistaa teiltä. Jos ovat niin todella nuoria yksilöitä. Ehkä 2 olisi silokki?

Ekassa paikassa kasvoi myös mustesientä:
1

2 Peuroja laiduntaa tässä kohdin jatkuvasti.

Taitavat olla kirjohelttasieniä?

Morjensta kaikille ja mahtavaa metsäsytyskautta myös! Olen itse vanha ja luotettava silareitten nauttija sekä tunnistaja melkein 20 vuoden kokemuksella mutta eilen meni sormi ensimmäistä kertaa suuhun, enkä pysty millään varmaksi sanoa syönkö, sillä jokin minua häiritsee näissä yksilöissä. Ensimmäinen oli yllättävän vaalea väri vaikka nyt on kuivaa ja aurinkoista ollut, sekä varsi snadisti turhan paksu sekä sitten myös paikka oli täysin nurmikenttä mutta myös ajoittain pienesti sammalta mutta on niitä ennenkin tullut vastaavista löydettyä. Sitten taas kun katson yhdenmukaisuudet niin ulkomuoto, sinertävyys mikä psilosybiinistä aina kertoo, heltat rusehtavan violetit mikä myös täsmää sekä tuttu silojen haju löytyy, niin antakaapas minulle vielä viisaammat tässä asiassa neuvoa, että dumppaanko nämä roskiin vai naamariin. Ja pahoittelut jo nyt koska en ottanut kuvia paikalta eikä kuvia ole kuin yksi mutta tehkää parhaanne oi tattipäälliköt.

Väärää plaatua taitaa olla tämäkin :thinking: