Suippumadonlakin tunnistuspyynnöt 2024

Yksi tällainen löytyi. Voisiko olla?

@Kerttu Jos osaat mielestäsi tunnistaa suippumadonlakin niin miksi laitat tänne kuvia sienistä jotka eivät muistuta silokkeja millään tavalla?

2 tykkäystä

Heitin vain oman arvailuni, pahoittelut jos olin väärässä. Sain 90% oiken tuosta tunnistustestistä, joten en voi niin pihalla olla… enhän? Viimeisimmässä kuvassani oleva sieni muistuttaa paljon silokkia: sama koko, pipomainen lakki, nänni, lakin alaosa violetti (samoin reunat), vaalean ruskea väri jne.

@Kerttu
Tuo on joku mustesieni, aika kaukana silokista, en itse näe mitään yhtäläisyyksiä.

2 tykkäystä

@Tattitaikuri Hieman epäselvät kuvat, mutta suippumadonlakeilta vaikuttavat.

@Kerttu Ei tosiaankan ole lähellä suippumadonlakkia: mm. vääränlaiset värit, tekstuurit, muodot ja jalan rakenne. Kymmenen prosenttia vääriä vastauksia tunnistuspelissä on vielä liian paljon tässä harrastuksessa, kannattaa opiskella yksityiskohtia tarkemmin.

1 tykkäys

Kiitos palautteesta! Ymmärrän, että sienten tunnistamisessa on tärkeää olla erityisen tarkka. Minun kannattaisi tosiaan olla tarkempi, jos tunnistukset menee niin mönkään. Olen vasta aloittelija, joten pahoittelen jos vaikutan uusavuttomalta.

1 tykkäys

Uusi harrastelija täällä :blush:
Mahtuisiko olla suippiksia?

@suippis Ei ole suippis

1 tykkäys

Hei, olisko tämä? Lämpötila kävi yöllä pakkasen puolella, mietin että onkohan se vaikuttanut lakin alareunan värin voimakkuuteen.

Mitä mahtaa olla?

@Suippiskuvaaja Omaan silmään näyttää jalan perusteella joltain kirjoheltalta mutta kannattaa odotella valistuneempaa mielipidettä

2 tykkäystä

@Suippiskuvaaja Ei ole suippis.

@etsijä Jotain mätiä sieniä, ei näytä suippumadonlakeilta.

2 tykkäystä

Kiitos. Entäs nämä?

@etsijä Suippumadonlakkeja nämä kaksi.

1 tykkäys

Osuinkohan kultasuoneen? :smiley:

@tiiti Ei ole ikävä kyllä suippumadonlakkeja.

2 tykkäystä

Mahtaisko olla?

Hyvää iltaa tietäjät! Illan tarjonta Espoon laitumelta.

etsijä, en tunnista silokeiksi näitä.
Frostros, eivät ole silokkeja.

2 tykkäystä

@etsijä & muutkin tunnistusta kaipaavat. Koittakaa ottaa se ensimmäinen kuva jo ennen poimimista, kun se yleensä olisi kaikista hyödyllisin tunnistamisen kannalta.

1 tykkäys