Suippumadonlakin tunnistuspyynnöt 2023



Ei kasvu paikasta kuvia, kun tuttu toi näitä. Mitä Mieltä? Kasvupaikkana kuitenkin nurmikko alue ja ollut viime vuonna suippuja.

2 tykkäystä

Pahoittelut, että minulla on näistä vain yksi kuva. Nämä eivät ole minun, vaan ystäväni. Minulla heräsi epäilys, että jos eivät olekaan sitä mitä pitäisi. Ovat löytyneet ilmeisesti talon pihamaalta (nurmikkoa kaiketi). Eli kaipaisin tunnistusapua, jos sitä voi tästä kuvasta antaa.

@Hapepa Suippumadonlakkeja on :+1:

@Jenna Mustesieniä noi, ei siis suippumadonlakkeja kyseessä

Kiitos nopeasta avusta.





Moi! Pakko varmistaa, että onhan ainakin suurin osa näistä suippumadonlakkeja. On niin paljon eri kokoisia ja värisiä sieniä, ettei tällainen noviisi osaa vielä oikein varmuudella tunnistaa. Keräsin lammastilan nurmelta.

@Idänsieni Mahdoton tuosta tunnistaa.

@Joguri Noviisin kannattaa lukea opas https://psilosybiini.info/taika/taika2015-final-print.pdf Ennenkuin kerää kasan erillaisia pikkusieniä. Tuossa on niin montaa eri lajia sekaisin ja mahdollisesti osa voi olla myrkyllisiä.

Nurmikkokuvissa ei ainakaan suippumadonlakkeja näyttäisi olevan. Noista läjistä en osaa ottaa selvää.

1 tykkäys

Nyt järki käteen. Millä tavalla ajattelit tunnistajan ylipäänsä kertovat kasasta sieniä mikä siellä olisi joku tietty sieni. “Kolmastoista sieni vasemmasta purkinkulmasta kaakkoon ja siitä neljäs paarpuuriin”?

6 tykkäystä

Moro, ensikertalainen täällä. Pahoittelut jo etukäteen huonoista kuvista, en saanut kauheesti hyviä kuvia sienten kasvuympäristössä.
Kaikki on poimittu lammaslaitumelta.












Kiitos jo etukäteen!






Pahoittelut huonoista kuvista. Yllä parempia kuvia. Opastahan tässä ollaan luettukin naama ruudussa kiinni, mutta silokit ovat niin eri näköisiä eri kasvuvaiheissa, että niitä on minun vaikea tunnistaa. Siksi keräsin eri näköisiä yksilöitä. Vaikuttavatko oikeilta?

@treenide Nurmikkokuvisa ei suippumadonlakkeja, näyttäisivät kaikki olevan kirjohelttoja.

Valkoisella taustalla olevista sienistä en erota selvää suippumadonlakkia. Kirjohelttoja, kuupikoita ja jotakin itselle tuntemattomia sieniä kyseessä.

@Joguri Kaikista alimmassa kuvassa suippumadonlakki. Missä on yksittäinen sieni ja käsi sen alla.

Kiitos vastauksesta!

1 tykkäys

Suippumadonlakkeja nämä :+1:

1 tykkäys

Varsinkin ensimmäisten tunnistus kiinnostaa vaalean heltan vuoksi. Kaikissa kuvissa samat sienet eri kuvakulmasta. Kasvoivat tupsuissa niitetyllä pellolla.




1 tykkäys

Ei ole suippis. Aivan väärät värit ja tekstuurit, lakki väärän muotoinen ja jalka liian paksu. Muiden väärien tuntomerkkien lisäksi.

Kivan muotoinen lakki, mutta jalka?

Ei ole suippis tämäkään, eikä edes näytä yhtään sellaiselta. On syytä ottaa valokuvausopas kouraan.

1 tykkäys

Toiseksi ylimmän rivin toinen sieni on hieman epäillyttävä (Tuo sieni jolla on paljon kupolimaisempi hattu ja isompi kuin muut)

Muuten taitavatkin kaikki olla suippumadonlakkeja :+1:

Kannattaa käsin tutkia noita ja heivata pois epäillyttävät yksilöt, kun on melko monta malliyksilöä tuossa mitä opiskella.

1 tykkäys