@Jallupallo Kasvatustarkoitukseen en osaa sanoa, mutta tältä foorumilta löytyy kirpputori-osio jossa itiöprinttejä saattaa olla saatavilla tutkimuskäyttöön mikroskopiasta kiinnostuneille.
Ei ole kontaminaatio. Rihmaston kasvu usein hidastuu ja voi jopa pysähtyä jos ei saa riittävästi happea.
Ensimmäinen kontaminaatioepäily, yhteen purkkiin ilmestynyt pari mielestäni vihreältä näyttävää läikkää. Eristin nyt alkuun toiseen kaappiin ja katson huomenna onko alue lähtenyt laajentumaan, vielä on vaikea olla varma.
Jos nyt siltä näyttää että on homeesta kyse, niin olisiko siis paras pistää koko purkki painekattilaan ja avata vasta uudelleensteriloinnin jälkeen ulkona? Pitääkö ottaa huomioon jotain erityistä esim. painekattilan puhdistuksen tai muuten hygienian suhteen jos toimii tuolla tavalla?
Ulko- ja huoneilmassa on aina sen verran homeitiöitä ja muuta leijailemassa, että aivan liiallisuuksiin ei tarvitse mennä puhtauden kanssa. Purkin tyhjentäminen roskapussiin ulkona ja pussin sitominen ennen sisälle tuloa riittänee aivan hyvin, ja tietysti hyvä pesu käytetylle purkille tyhjennyksen jälkeen.
Millaisia lämpötiloja itiöt kestää? Mulla oli itiöt jääkaapista ulkona varmaan kuukauden kaks ja voi olla että on käyny jääkaapissa aika kylmänä niin pitäiskö ruveta katteleen uusia printtejä itelle?
Kyseessä siis ihan perus cubensis.
Terve.
Ensikasvatus kyseessä ja PF-tek kakkuja tuli tehtyä 2,5 dl juomalaseihin. 5 kpl kakuista alkoi pukkaamaan nättiä rihmastoa noin viikko inokuloinnista. Seitsemän kakuista eivät näytä mitään merkkejä rihmaston kasvusta, eikä myöskään kontaminaatiosta. Itiöruiskusta on pyritty ruiskuttamaan itiöt lasin reunoille. Nyt Inokuloinnista on kulunut 11 päivää. Kannattaako kakuille antaa vielä mahdollisuus, vai nakata sisältö kierrätykseen ja uutta matoa koukkuun?
Onko kenelläkään suositella järkevän hintaista painekattilaa sterilisointia varten? Ei tunnu euroopasta löytyvän mistään painekattilaa, joka saavuttaisi 15psi ja olisi edes jollain tasolla tolkullisen hintainen. Tuntuu ainakin isommat olevan halvimmillaankin yli 200€ luokkaa.
Mulla on 12psi ja hyvin on riittänyt.
Keitän kakkuja 1,5h eikä tule kontaminaatioita.
lihavoitu tekstiMahdollisesti saavat liian vähän happea tai ovat liian viileässä. Tosin kyllä kahdessa viikossa pitäisi merkkejä olla.
Lämpötila on 24 celsiusta tuossa kakkujen läheisyydessä. Otin nyt päällimmäisen folion pois kaikista kakuista, kun tuntuu että nuo jotka ovat lähteneet kerryttämään rihmastoa, ovat hidastaneet kolonalisoitumistaan.
Kolonisoituminen (kolonisaatio) on se oikea termi. En vittuile vaan annan tän sulle niin voit käyttää sitä oikein jatkossa.
Ite oon tosiaan huomannu sen että jos rihmasto saa liian vähän happea on sen kehittyminen todella hidasta. Toinen suuri vaikuttava tekijä on lämpö. Itselläni oli mukeja tuolla kaapissa ja luulin että mun itiöt on jostain syystä mennyt pilalle.
Lasit jotka oli testimielessä patterin päällä ovat lähteneet rihmastoitumaan niin siirsin loputkin laseista patterin päälle.
Rihmastoituminen voi käsittääkseni jopa pysähtyä ellei olosuhteet ole suotuisat.
Viesti yhdistettiin ketjuun: Sekalaiset kysymykset
Tuota ostin tommosen ¨grow kitin¨ ja taisin kusta koko homman heti kättelyssä, luin väärän ohjeen ja upotin setin vaikka näin ei olisi kuulunut tehdä, onko homma vielä pelastettavissa vai menikö ihan vituilleen?
Oliko se siis inokuloimaton kasvualusta vai jo valmiiksi kolonisoitunut?
Jos ensimmäinen niin meni painekattilahommiksi, jos jälkimmäinen niin ei haittaa mitään.
kertokaas kokeneemmat miltä nää teidän silmään näyttää? Kahdessa purkissa alkanut kasvamaan tuollain laajemmin / sumeammalla tavalla, kun taas muissa paljon “selkeämpi” kasvu ja vähän myös ehkä enemmän harmahtavaa kuin valkoista? Mitään hajuja ei nyt ainakaan henkireikien kautta puske läpi.
Kyllä tuo ihan rihmastolta näyttää. Tuolle kasvutyypille oli nimikin, mutta nyt en muista.
Ilmeisesti siis itiöistä inokuloitu?
Jees kiitosta. Ja joo itiöistä on.
Oon nyt vähän aikaa jahkaillut tämän yhden kakun kanssa. Tähän yhteen injektiokohtaan ei alkuun tullut kuin sellaista hentoa untuvaa pienelle alueelle. Muilta reunoilta lähti kasvamaan ihan kohtalaisesti. Nyt kun muut reunat on kuroneet sen kiinni, niin kasvu näyttää tuollaiselta täplämäiseltä kuten tuossa kuvien alalaidassa (ei niinkään rengastettu alue, se liittyi muuhun). Välillä tulee myös spotteja jotka eivät näytä olevan muussa kasvustossa kiinni. Kasvuvauhtikin on kiihtynyt ja tavara näyttää tiiviimmältä kuin muualla.
Harmillisesti mulla ei tällä hetkellä hajuaisti oikein pelaa niin siihen en voi luottaa. Voiko tässä olla kyseessä vaan kakun läpi kasvavat muut reunat vai olisiko tämän perusteella syytä epäillä jotain muuta?
Hyvä kakku on @Metsävelho