Kysymyksiä kasvattamisesta

Happee vaan ja hentoa sumuttelua. Juu kyllähän toi vähän kuivalta näyttää. Olipa käytetty tekniikka mikä tahansa niin viimeistään 12 päivän kohalla kannattais ruveta ilmanvaihtoa lisäämään. Varmaan lymyilee sun rihmastot suoraan tuossa pinnan alla kun ihan pikkusen kuivalta näyttäis. Näkyykö laatikon pohjan läpi? Oon aika varma et se on sieltä 100% valkee. Tai ainakin melkein. Ekana sumuttelupäivänä voi ihan vähän extra vettä käyttää kun tosiaan aika kuivalta vaikuttaa toi pinta. Ei se paljoa kuidenkaan vaadi.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta! Pohjan läpi ei näe, mutta uskon myös että siellä lymyilee ihan hyvä rihmasto.Täytyy aloittaa tuuletushommat ja sumuttelut.

Palailen asiaan miten homman käy! Näin saadaan kokemuksia ja oppia vaihdeltua puolin ja toisin.

1 tykkäys

Muista sit, että sen enempää tulettelua laatikko ei tarvitse kuin itse sumuttelu jossa ilma kyllä liikkuu riittävästi. Vahvaa kasvua tukee laatikon muokkaaminen ilmarei’illä joissa suodatinmateriaalia. Tai sitten 100kpl 3mm reikää taktisissa paikoissa.
Sumuttelulla ei ole tarkoitus aiheuttaa veden kertymistä, vaan ylläpitää pintakosteutta ja ilmankosteutta laatikossa. Riippuen huoneenilmasta ja laatikon mallista sumuttelua harjoitetaan 2-7 kertaa päivässä. Ainakaan itse en ole koskaan joutunut yli 7 kertaa sumuttelemaan ja se oli kakkujen kanssa.

Toissijaiset kasvualustat saa oikein tehtynä pinnaamaan ilman sumuttelua ja joskus tekee ekan flushin ilman että avaa laatikkoa kertaakaan.

1 tykkäys

Joo, kiitokset tipeistä.

Johan alkoi tapahtua! Poistin ilma-aukkojen suojat ja aloitin kevyen sumuttelun reunoille. Yhdessä yössä alkoi heti pinnaamaan useasta kohdasta, eli kuhinaa on ollut koko ajan. Toivotaan että kasvu jatkuu hyvin ilman kontaminaatioita.

1 tykkäys

Wuupwuup! Joo se on tainnu odotella tilaisuuttaan aika kauan. Näissä tapauksissa rihmasto on “syönyt” itsensä rauhassa täyteen ja saattaa tosiaankin yllättää kunhan onnistut pitämään ilmakosteuden sopivana. Elä siis turhaan availe laatikoa vilkuillaksesi uteliaana, vaan vain silloin kun sumuttelet.
Ei pelkkiä reunoja kannata sumutella, vaan rihmaston päälle on myös hyvä saada pintakosteutta. Kun kohdistat sumun rihmaston pintaan niin sumuttele etäisyydeltä tai semmoisessa kulmassa, että pisarat tippuvat eivätkä iske. Muodostuvat rihmastosolmut (hyphae) eivät tykkää siitä jos niihin isketään mitään.
Sulla on tuossa kyllä hyvä “katekerros” joka varmasti suojaa solmuuntuvia kohtia ja auttaa solmuuntumisessa. Cubet ei sitä varsinaisesti tarttee, mutta sulla se nyt tuli tuohon pienenä kömmähdyksen sivutuotteena. Ehkä ihan hyvä kömmähdys.

1 tykkäys



Uskallankohan jättää nämä monotubit kahdeksi päiväksi valvomatta? Monotubit inokuloitiin viime perjantaina ja tänään ne olivat tässä vaiheessa kolonisaation kanssa.
Pahoittelut huonoista kuvista. Oli hieman vaikeuksia saada otettua kuvia johtuen laatikon reunojen huurteisuudesta.

Kuinka pitkään kuivatettu, tiiviihkössä lasipurkissa (josta noin kerran /kk käyn hakemassa parit) olevat sienet säilyvät?

Mistä tietää, että sienet eivät enää ole syötäväksi kelpaavia?

Onko jotain akuuttia vaaraa olemassa, vai katoaako lähinnä vain teho?

Kiitoksia paljon.

Eipä ole sen suurempaa vaaraa vanhoista sienistä. Tehot hiipuvat vaan pikkuhiljaa. Kannattaa luottaa omiin aisteihin miltä ne näyttää tai tuoksuu. Kyllä ne pitkään säilyvät kumminkin, varmasti vielä pitkälle vuoden jälkeenkin aivan ok jos ovat kuivia.

2 tykkäystä

Öö öö. Mietin et koittaisi kloonata pinnin tuosta rihmastosta jonka laitoin vuokaan. Mietin vain et minkäköhänlaiset mahikset jyvien mukana olleilla bakteereilla on tulla mukana?
Ei näy minkäänlaista kellertävyyttä vaan kaikki hohtavan valkoista. Toissijaiseen ymppäämisen jälkeen ei ole edes bakteerien sukkahikihajua niin oisko sieni voinut ottaa ylivallan ja pinni on ihan puhdas?
Tosin eihän se avoimessa ilmassa ollut pinni mitenkään steriili ole. Voisko kuumakaataminen pinnin päälle olla wörttiä?

Kaveri just otti ekan trippinsä melkeen vuoden vanhoilla sienillä jotka ollu valolta suojassa minigrip-pussissa jossa silica pusseja. Toimi just niinku pitikin.

Dunkkaako täällä porukka yleensä monotubensa satojen välissä vai tekevätkö vaihtoehtoisesti “raskaan sumutuksen”? Shroomeryn puolella tuntuu vaihtelevan miten porukka menettelee asian kanssa.

Ennen dunkkasin, mutta pinnit sai yleensä kyytiä siinä kun oon niin kömpelö. :sweat_smile: Oon käyttänyt monesti laatikon kulmaan tehtyä valutusreikää. Siihen vain joku tulppa. Tälleen saa nesteytettyä aika helposti ilman et koskettelee rihmastoa. Kaipa se jonkinlaista “dunkkausta” on. Mulle se on mielessä lähempänä juottamista tai jotain.
Yleensä painesumuttimella suihkutan laitaa pitkin vettä pohjalle kunnes rihmasto peittyy ihan vähän. Sumutettu vesi on aika hapekasta kai? Yleensä pysyy kiinni pohjassa, mutta joskus nousee vähän kulmistaan kelluvuuden takia. 8-12h juottamisen jälkeen valuta veden. Koitan ajoittaa tämän silleen, että pimeä sykli alkaa valutuksen jälkeen.

Jos näin teet niin tee tiivis tulppa. Ei sitä reikää kannata ihan pohjaan muutenkaan tehdä vaan suunnilleen rihmaston yläpinnan tasolle.

2 tykkäystä

Popcornin jyviä olen käyttänyt ja 10 kpl 0,5 pakaste rasioista menee yleensä 1-3 roskiiin ja loput onnistuu.siihen kookoskuitua bulkiksi aika hyvin toiminu hauska ja halpa harrastus. Terraariona toiminu kaupan muovi kassi hyvin on sieniä tullu.

1 tykkäys

Boomba en löydä meidän kahden välisiä keskusteluja. Mihin ne katos?en osaa aloittaa uutta keskustelua one to one :sweat_smile: Voiko auringon kukansiemeniä käyttää spawni tavarana tai onko ne hyviä? Onko ruis paras nuista kaikista jyvistä? Löysin edullisesti kauraa 8e 5kg säkki ja niitä olis vielä jokunen tos kaupas jälellä nii mietin et hakis pois.

Yksityisviestit poistuvat automaattisesti 14vrk kuluttua lähettämisestä.

Öö öö… En osaa ihan vastata tuohon onko ruis paras. Joillakin lajikkeilla erikoismieltymyksiä ravinteissa, mutta useimmiten ruista tai hirssiä käytetään koska ne nesteytyy hyvin ja hajoavat moneen pieneen osaan. Kaura käy kyllä kunhan on kuoretonta. En ole ihan varma, mutta luulisin kauran muussaantivan helpommin. Se ei oo ongelma jos oot vaan tarkkana keittämisen kanssa. Ei liikoja keittämisiä siis.

Auringonkukansiemeniä ei kannata käyttää jyväpurkeissa. Niissä ja monissa muissa siemenissä on paljon kasvirasvoja joista sienet ei tykkää. Pähkinät on myös huonoja. Jopa paahtoleipä on parempaa.

2 tykkäystä

Kun ghettopastöroidaan niin laitetaanko myös kipsi pastöroitumaan samaan syssyyn kuten ainakin kuvasta päättelisi…

Edit. Itse päättelisin että kipsi sekoitetaan vasta pastöroinnin jälkeen niin se ei liukene kasvualustan materiaaleista pois kun matskua nostetaan vedestä ja vielä puristetaan hellästi kunnes vettä tulee vain pisaroittain. Luulisi että kipsi kannattaa sekoittaa vasta lopuksi kasvumatskuun ettei se lähde veden mukana pois :thinking:

Eihän se kipsi sieltä mihinkään katoa hajoaa vaan pienemmiksi osasiksi. Se on tehokkaampaa vaan pastöroida kaikki samaan syssyyn kun sitten se kipsi pitäisi myös erikseen pastöroida erillisellä astialla kun ei ne pysy puhtaana kovinkaan pitkään sen jälkeen kun aloitetaan sekoittamaan niitä laatikkoon jyvien sekaan.

Ite oon kyllä todennu että ei tossa kipsin lisäämisessä oo mitään radikaalia eroa havaittavissa niin oon vaan yksinkertasesti käyttäny pelkästään kookoskuitua sen helppouden ja yksinkertaisuuden takia.

1 tykkäys

Käytän PF-TEK kakkuja ja tarkotus keissata ne… Mutta kiitos vastauksesta, heitän sekaan vaan :grin:

Mustakin tuntuu et kipsillä ei toissijaisessa kasvualustassa ole mitään vaikutusta. Ehkä jos jotain hapanta materiaalia käyttää niin voi olla hyötyä. Jyvätkin jos saa sopivasti nesteytettyä niin hyvin irtoavat toisistaan ilman lisättyä kipsiä. Ehkä jos typpiravinteita käyttää niin kipsi voi olla hyvä lisä? Cubet vaan kasvaa niin helposti et ei ole oikein syytä hifistelyyn.