Kysymyksiä kasvattamisesta

Nämä asiat löytyy aika helposti kasvatusoppaasta, mutta lyhyesti printit säilyy kuukausia, jopa vuosia. Pari vuotta vanha printti oikein säilöttynä pitäisi toimia esimerkiksi oikein hyvin. Printit säilyy parhaiten kylmässä ja mahdollisimman kuivassa, itse tosin käytän vain jääkaappia. Ymmärtääkseni myös pakastin kelpaa, eli jäätyminen ei ole ongelma; mahdollisesti säilyvät jopa paremmin pakkasessa.

1 tykkäys

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Sienten kuivaus

Onko tässä kakussa mennyt kaikki kohilleen? Kivan näköisiä tatteja kasvaa mutta tuo haalean vihreä juttu tuossa päällä ihmetyttää…
Ei kai vain ole hometta :frowning:

1 tykkäys

Ei ainakaan omaan silmään. Tähän on hyvä tehdä se testi, että jos vanupuikkoon jää kontaktista vihreähköä värjäymää, niin kyseessä on todennäköisesti home. Rihmasto selvästi kurkottelee tuossa ja saattaa helposti ottaa osumaa (“bruising”) esim. suorasta veden suihkuttelusta, jolloin jo rihmastossa olevat aktiiviset ainesosat värjäytyvät sinertäviksi.

1 tykkäys

God bless you tämä on arvokasta tietoa :slight_smile: kiitos!

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Sienten kuivaus

Hei! Mistä voisi ostaa sieni itiö? Haluaisin kasvattaa omaan käyttöön mutta netistä tilaaminen pelottaa. Olenko ymmärtänyt oikein että se on laitonta?

1 tykkäys

Olisko jonkinlaisen psilosybiinisienifoorumin jonkinlainen kirpputoriosio hyvä paikkaa koittaa etsiskellä itiöitä? Sinällään itiöissä ei ole mitään laitonta, mutta kyllä nuo tullissa hennovat ihan vaikka piruuttaan availla niitä laskeumia → printti pilalla.

4 tykkäystä

Mistä saisi ostettua ihan kunnollisia injektio portteja kun haluaisin askarrella grain purkkeja
Muutkin kauppaehdotukset otetaan vastaan kun aloittamassa vasta harrastusta

Injektioportit joutuu melkein tilaamaan ulkomailta, jos valmiita haluaa. Ebaysta ja Amazonista niitä löytyy ainakin. Ihan yhtä kunnollisia portteja saat tavallisella saniteetti- tai ikkunasilikonilla.

2 tykkäystä

Kysymys, mihin ahkera googlettelu ja kattilan ohjeiden luku ei ole antanut vastausta, on että kun painekattila on saavuttanut maksimipaineen kiehautuksessa, mille asteelle levy (induktioliesi, 9 eri astetta) tulee tarkalleen ottaen laittaa? Kuulemma matalalle, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Kokoan parhaillaan itseluottamuksen ja optimismin rippeitä kahden epäonnistuneen kasvatusyrityksen jälkeen ja epäilen, että sterilisointi ei ollut välttämättä onnistunut, koska olen mahdollisesti laittanut lieden liian matalalle lämmölle. Olen siis hyvin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa!

Ja muuten kiinnostaa tietää, mikä on palstan konkareiden suosikkitekniikat kasvatukselle?

Kannattaa lukea myös niitä kasvatusoppaita (linkit mm. tämän ketjun aloitusviestissä).

Olen toki lukenut myös kasvatusoppaat. Mulla on vähän erilaisempi painekattila. Kysymykseni oli, mille asteelle tarkalleen ihmiset laittavat levyn?

Oletan, että tarkoitat asteella lieden asetusta. Itse olen käyttänyt vain kuusipykäläisiä liesilevyjä painekeitinten kanssa. Käyttämäni painekeittimet ovat tilavuuksiltaan 6 L ja 23 qrt (n. 21,77 L) ja keitinten käyttöpaineet 85 kPa ja 15 PSI (n. 103,42 kPa), tässä järjestyksessä. Pienempää keitintä käytettäessä lieden asetusarvoa täytyy hieman muutella keittämisen aikana arvojen 3 ja 4 välillä. Oletetaan, että molemmilla arvoilla liettä käytetään suunnilleen sama osuus keittoajasta ja käytetään asetusarvolle keskiarvoa 3,5. Isommalla keittimellä asetusarvo 4 vaikuttaa olevan sopiva. Sopiva tarkoittaa tässä, että venttiili aukeaa lyhyin väliajoin, muttei hypi holtittomasti (tämä täytyy tietysti kokeilla kullakin liedellä ja painekeittimellä erikseen).
Kun piirretään kuvaaja lieden asetusarvon suhteesta maksimiarvoon (tässä siis 3,5/6=0,58333 pienemmälle ja 4/6=0,66667 isommalle keittimelle) keittimen tilavuuden ja käyttöpaineen tulon funktiona ja sovitetaan kuvaajaan suora, saadaan yhtälö asetusarvon laskemista varten. Kuvaaja on esitetty alla.


Suoran parametrien perusteella voidaan laskea, että esimerkiksi 9-asentoista liettä ja 6 litran 15 PSI painekeitintä käyttäessä asetusarvon ja maksimmiasetusarvon suhde on (yksinkertaisuuden vuoksi arvoja pyöristäen) 0.559 + 4.79E-5 x (103 x 6)=0,589. Kertomalla saatu luku lieden maksimiasetusarvolla saadaan edelleen asetusarvoksi 0,589 x 9=5,301. On huomattava, että kyseinen määritetty arvo on arvio, jota ei voida sinällään suoraan soveltaa mille hyvänsä liedelle ja painekeittimelle, vaan sopiva asetus on selvitettävä empiirisesti kullekin liesi-painekeitin -yhdistelmälle. Sopiva tarkoittaa tässä, että venttiili aukeaa lyhyin väliajoin, muttei hypi holtittomasti.

6 tykkäystä

Kiitos kattavasta vastauksesta. Mun painekeitin on 9 litrainen ja itseasiassa induktioliedessä pystyy säätämään vielä jopa ±asteet, eli siis esim. 4 ja 4+, siksi hyvän säädön etsiminen on ollut niin haasteellista ja olo on ollut sen suhteen epävarma. Oon HuMyn ohjeiden mukaisesti kuulostellen käyttänyt asetusta 4, mikä vaikuttaisi tosiaan olevan liian vähän. Kokeilen rohkeasti 5 tai 5+ tänään! Jyvät olleet illalla 24h liotuksessa.

Hei. Kysyisin maissinjyvissä kasvattamisesta semmosta että kun oma painakattila ei pääse 15PSI paineeseen (ja tästä ei nähdäkseni lue HuMyssä mitään) niin käytetäänkö tässä samaa laskentakaavaa verrattuna paineeseen ja lämpötilaan kuin PF-tek-kakuissa? Kiitos ja kumarrus :sunglasses:
IMG_20220726_182001

Ai ei lue Humyssa aiheesta mitään? Olin huomaavinani, että jossain sivujen 5 ja 20 välillä asiasta oli ihan relevanttia tekstiä…

1 tykkäys

Okei, kiitos…

Anteeksi maalaisuuteni mutta tarkoittaako HuMy:stä löytyvä teksti sitä että jos jyväpurkkeja pidetään normaalisti paineessa desinfioinnin aikana 15 PSI yksi tunti ja koska pääsen itse vain 7,5 PSI omalla kattila niin pitääkö minun tehdä sama laskutoimitus kuin PF- kakuissa, eli sen mukaan pitäisi pitää purkkia 7,5 PSI kaksi tuntia?

Juu suuntaa-antavina kertoimina voidaan pitää niitä taulukon lukuja substraatista piittaamatta. Tosin PF-tekissähän on oikeastaan ideana se, ettei painekeitintä tarvita.

1 tykkäys