Kysymyksiä ja keskustelua sienestyksestä

Kuudetta syksyä käynyt nyt etsimässä kuvattavaa Pirkanmaan alueella. Kartat ja oppaat olleet alusti asti jatkuvassa käytössä. Toistaiseksi vesiperä joka kerta. Melkein joka viikonlopun aina syksyisin viettänyt etsien. Osaisiko joku hieman vinkata Pirkanmaan alueella? Alkaa ideat loppumaan.. Vai eikö lajit viihdy Pirkanmaalla?

@asymseeker Uusien paikkojen löytäminen voi joskus olla todellakin puuduttavaa hommaa. Mitään erikoisneuvoja ei tähän oikein voi laittaa, mutta joskus on hyvä ottaa polviasento hetkeksi ja tarkkailla potentiaalisia kohtia/alueita hieman tarkemmin ja pidempään. Muut sienet alueella voivat myös indikoida suotuisia olosuhteita.

Hei!

Kiinnostaisi teidän näkemykset siitä, millaisilta mailta silomaaneja kannattaa etsiä. Jokainen vakavasti otettava kuvaajahan on lukenut kuvausoppaan ja tietää, että silokit viihtyvät etenkin hiekkaisessa maaperässä. Tässä väitteessä totisesti tuntuu olevan perää, sillä olen käynyt myös mutaisilla, multaisilla ja savisilla laitumilla, mistä en ole suippuja löytänyt - hyvä jos muitakaan sieniä, vaikka kasvillisuus onkin ollut lupaavaa sorttia. Onko kokemukseni tällaisten maiden kelvottomuudesta oikea, vai onko joku onnistunut tekemään löytöjä myös tällaisilla mailla?

Terve,

Itse olen parhaat löytöni tehnyt hiekkapohjaisilta/hyvin imeyttävä-pohjaisilta mailta. Kuitenkin löytöjä on tullut myös lähes täysin savipohjaisista ympäristöistä, mutta heikosti. Syytän tässä tapauksessa hevosia sienten vähäisyydestä. Ovat kovia tallomaan laitumen joka nurkan.

Ystäväni, jonka kuvaamisreissuja seuraan mielenkiinnolla sanoo, että hänellä maasto ei ole kumpaakaan ääripäätä eli varmaankin sekoitus molempia sitten. Sato hänellä on kuitenkin usein todella hyvä.

Itse olen nyt saaristossa lomalla ja saaressa keskellä metsää. Saari on toiminut lehmälaitumena ja todennäköisesti sen seurauksena löytyy silokkia kuvan mukaisesti. Maaperästä en osaa sanoa mitä on, mutta teen varmaan huomenna tarkempaa tutkimusta.

Ota näistä sitten selvää….monenlainen käy kasvualustaksi näiden havaintojen pohjalta.

Ps. Ympäristö on todella väärä, älkää heittäkö opasta seinään näiden perusteella. Koitan saada tällä viikolla lisää kuvia.

1 tykkäys

Olen löytänyt suippuja hyvin myös savipohjaisilta kesantopelloilta, olettaen että kasvillisuus on ollut otollinen. Tarkoitan, että pellolla on kasvanut lauhaa.

Oman kokemukseni mukaan savinen maaperä voi kuivana syksynä olla hyväkin asia, sillä vähäiset sateet jäävät maan pintakerrokseen pitäen kasvihumuksen kosteana. Sateisena syksynä savimaa on taas helposti ongelmana, sillä pellosta tulee helposti vedestä litisevä, liian kostea alusta.

Kosteuseroja on muutenkin hyvä tarkkailla myös pinnanmuotojen mukaan. Jos pellolla on korkeampi kohta, se on yleensä laaksoa kuivempi. Sateista riippuen pellolla on yleensä joku sopivan kuiva/kostea paikka sienille kasvaa.

1 tykkäys

Olen ensimmäistä syksyä silokkien metsästyksessä, niitä on löytynyt tähän asti vaihtelevasti. Oppaassa sanotaan että sieniä voi löytyä pakkasiin ja talven tuloon asti. Täällä etelässä oli pari viikkoa sitten ehkä 2 pakkasyötä jonka jälkeen tuntui löytyvän parhaiten ja sen jälkeen ollu taas hiljaista. Kysymys kuuluukin että miten sieni käyttäytyy ja onko niitä ylipäätään enää kun keli on vähän sellainen että talvi yrittää tulla muttei kuitenkaan tule ja mennään tämmöisellä pidennetyllä syksyllä, nytkin on päivällä sekä yöllä ollut sama n. +10 astetta. Tuli vain mieleen kun näin foorumilla jonkun kirjoittavan että silokkikausi alkaa olla ohi

Tänään ppohjanmaalla rannikolla, ei viimevuoden huippu spotista löytynyt kuin kourallinen.

Vieläköhän niitä pitäisi löytyä :thinking:

Onko olemassa englannin kielistä kirjaa/kirjallisuutta sienten tunnistamisesta? Siis psilosybiini sienten? Suosituksia otetaan vastaan